Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Hur är folk funtade ??

« · 704322 Till forumet

Sv: Hur är folk funtade ??
65selander: Haha. Den är lika underbar varje gång att läsa. Framförallt tycker jag att signaturen kittlar lite extra. Ni fattar ju inte.

Så underbart.

Så klassiskt.
Kommentera

Paddan: Mc Donald är ett farligt gäng som du säger :-)
Ang godiset så kan man teoretsikt bli på fyllan om du är nog ung och hungrig.

Kommentera

250kg kärlek: Det må så vara det krävs ändå att du äter STORA mängder för att bli påverkad.
Kommentera

Lidl har vid ett antal tillfällen sålt godis som innehåller i volymprocent lika mycket alkohol som i starköl. Antagligen är det detta som damen i insändaren refererar till.
Kommentera

Salle: Hehe, jag trodde nästan att det var första april när jag läste den där insändaren i morse. Påminner lite grann om den där varnande artikeln om de fruktade knuttarna MC Donalds
Kommentera

Den här tråden hade ju med alkohol att göra så då passar väl den här in.

[url=www.oea.se/ordetfritt/2716]Ingen alkohol i godiset tack[/url]

Visste inte om jag skulle skratta eller skaka på huvudet åt detta. Tyvärr är ju Maj-Britt Nordström allvarlig i denna insändare.

Jag vet trots mitt jobb faktiskt inte hur stor mängd alkohol det finns ex likörkonfekten och punschpralinerna men jag har frågat kontoret för min egen nyfikenhets skull.

Kommentera

NuMo:

Ja, så är det ju. Det där med toleransökningen, alltså. Nu gissar jag, men jag skulle tro att toleransökningen är en smått bidragande orsak till att alkoholister har en tendens att köra rattfulla. De märker inte på samma sätt som någon som inte är beroende av alkohol hur hög promillehalt de har i kroppen.

När man är väldigt, väldigt trött producerar kroppen något som...ärligt talat vet jag inte om det är alkohol eller om det bara liknar alkohol, men i vilket fall som helst är det inte helt ovanligt att folk uppträder lite berusat när de är väldigt trötta. Allt blir roligare och sådär.

Fast jag är ganska säker på att man kan tappa omdömet även utan att ha alkohol i kroppen.
Kommentera

knaskamilla:

Själv har jag en egen tes, som antagligen inte är min. När du får abstinensbesvär efter alkoholintag, som endast kan stillas med alkohol, eller enklast med alkohol, ja då är du beroende av alkohol.

Om man sen väljer att stilla abstinensbesvären/suget med att dricka alkohol, allt som oftast, ja då är du alkoholist.

En hårfin skillnad, men ack så viktig.

Sen är det en annan sak att alkohol gör att du tappar omdöme. Men det händer både alkoholister som måttliga brukare. Snarare är det så att en som inte nyttjar rusdrycken så ofta har en tendens att tappa omdömet och sansen snabbare och mer oberäkneligt än en som dricker mest hela tiden. En alkoholist "självmedicinerar" sig för att slippa abstinens, medan en som inte dricker speciellt ofta dricker för att bli påverkad.

Sen har vi alkoholisterna i kyrkan som är beroende av vin för att kunna deltaga i nattvard. Vi har gråzonarna som dricker ett glas till någon måltid emellanåt, för att det är så jäkla gott. De tappar inte omdömet eller blir alkoholister i medicinsk mening.

Tappa omdömet det händer trots det väldigt många absolutister också. Vad det beror på vette fan. Kanske är det så att deras kroppar producerar eget alkohol?
Kommentera

knaskamilla: Vem tvingade dem att bli alkoholister då? Jag är övertygad om att de själva hällde i sig brännvin i tid och otid.

Däremot har du rätt i att om man inte dricker öht så riskerar man inte att bli alkoholist. Även det ett fritt val man gör.
Kommentera

Lumber Jack:

Ingen av de alkoholister jag känner har valt att bli alkoholister heller. Däremot har de valt att dricka alkohol, vilket är vad som har gjort att de har haft möjligheten att bli alkoholister.
Kommentera

knaskamilla: Du har alltid ett val. Det är liksom hela grejen. Det är ingen som tvingar dig till systemet, ingen som bryter upp din käke och häller ned alkohol.

Även jag har valt att inte bli alkoholist, ej heller narkoman eller blockfet. Men en viss rondör ur skönhetssynpunkt har jag drait på mig sedan jag började plugga. Självförvållad.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Knas: Absolutist eller alkoholist vad är skillnaden, jo den sistnämde betalar mer skatt :-)
Kommentera

Lumber Jack:

Man är alkoholist när det inte är ett val längre. När man druckit så mycket att man inte klarar av att låta bli. Sen kan man naturligtvis välja att inte bli alkoholist också, som t.ex. jag gjort.
Kommentera

claesw: HS-beroende är inte sjukdom utan ett tecken på mycket god smak. Varför försöka ta sig ur något livsbejakande och intelligenshöjande? :-)

Jag förnekar inte att det kan vara svårt att bryta sitt livsmönster och sina vanor. Men att hävda att alkoholism är en sjukdom är bara sociologidravel. Alkoholism är ett utslag av dåligt omdöme, en svag personlighet, självbedrägeri etc. Det handlar i slutänden ändå bara om ett personligt val man gör. Dricka eller inte dricka.
Kommentera

Lumber Jack:
Många tvärsäkra påståenden i en mycket komplicerad fråga. Alla beroenden är svåra att ta sig ur, t ex HS-beroendet ; )
Kommentera

knaskamilla: Man är alkoholist när man väljer att vara det. När man dricker sig full en tisdagförmiddag, när man väljer att köpa sprit till sig själv före mat till sina barn, när man väljer att sjukskriva sig för att kunna dricka o.s.v.
Kommentera

Poffa: Det är väl då man säger, "det brinner i mitt hus" antar jag.
Kommentera

Paddan:

Då säger jag mittenvåningen och lämnar över ordet till dig.

Kommentera

Poffa: Det där med huset beror väl på var branden började, antar jag...
Kommentera

65selander:

Tyvärr gör de det alldeles för sällan. Det skjuts för lite i Sverige.

Kommentera

Poffa:

På a svarar jag både och, på b svarar jag ner.
Kommentera

Poffa: Självklart, se bara på polisen dom spöar ju folk till höger och vänster.
Kommentera

knaskamilla:

Jobbar en cancerläkare emot cancer eller med cancer? Brinner ett hus upp eller ner?

Kommentera

65selander:

Måste man? En cancerläkare måste alltså ha haft cancer och en polis måste ha begått brott? Intressant teori.
Kommentera

knaskamilla:

Det finns olika typer av alkoholister. Helgalkoholister, Parkbänksalkoholister osv.

Själv vill jag stoppa mig i facket under hockeyalkoholister :)
Kommentera

knaskamilla: Måste man inte ha prövat något om man skall kunna arbeta emot ;-)

*funderar, undrar hur Knas är som packad* ;-)

Kommentera

Lumber Jack:

När menar du att man är alkoholist, då? Hur många dagar i veckan ska man "välja" att dricka alkohol i stället för att ta hand om sina barn eller köpa mat för att räknas som alkoholist?
Kommentera

knaskamilla: Har du någon bättre förklaring? Är det någon som står med ett jättefat brännvin och en tratt och tvångshäller i spriten i var tionde svensk? De som sväljer är givetvis helt hjälplösa.
Kommentera

Lumber Jack:

Ja, så är det nog. En tiondel av Sveriges befolkning har säkert valt att bli alkoholister.
Kommentera

knaskamilla: [En alkoholist är en person som inte har någon makt över sitt drickande. För en alkoholist är det inte att val att dricka alkohol eller inte, alkoholen styr personens liv.]

Bullshit. Alkoholister är folk som vill vara alkisar. Det krävs åt helvete för många medvetna val för att bli full för att skylla på någon gammal "alkoholistgen". Du måste bestämma dig för att dricka. Fixa pengar. Ta dig till systembolaget. Välja ut någon eminent vara ur sortimentet. Betala den. Ta dig hem, eller åtminstone till en parkbänk. Öpnna flaskan och slutligen dricka. Har man gjort alla dessa val vill man inget hellre än att bli full och man har i alla högsta grad styrt sitt handlande.

Är man hembrännare krävs det än mer att få sig en tår på sin tand.
Kommentera

knaskamilla:

Jag skulle gissa på att epitetet 'efterfull' vore riktigt på kvinnan.
'Efterfull' är, som alla vet, stadiet mellan, eh 'framfull' och 'bakfull'.

Kommentera

Poffa:

Bakfyllorna kanske är de "mindre alkoholberoende"... ;) Nä, men så är det ju. Men om man bortser från att folk kör bakfulla och inte inser att de skulle åka fast i en kontroll och bara räknar de som kör...framfulla, så är nog majoriteten beroende av alkohol. Vi får väl anta att kvinnan i det här fallet inte var ute och körde bakfull.
Kommentera

knaskamilla:

[De flesta som kör rattfulla är mer eller mindre alkoholberoende...]

Har för mig att det enligt andra undersökningar och teser är bakfyllor på normala Svenssons som är den största gruppen inom rattfylla. Men det har kanske ändrats.

Kommentera

knaskamilla: Håller med om att det skall säljas på bolaget eftersom klarar inte butikerna av sälja folköl så lär dom nog inte klara av starkare saker heller. Fram med söndagsöppet så blir det inga problem ;-)
Kommentera

65selander:

Nu är det iofs så att IOGT-NTO som organisation är positiv till att alkoholen säljs på Systembolaget... ;)

Men ninjadräkt skulle ju kunna vara coolt. Det ska jag fundera över.
Kommentera

mattias - 74:

En alkoholist är en person som inte har någon makt över sitt drickande. För en alkoholist är det inte att val att dricka alkohol eller inte, alkoholen styr personens liv.

Hittade det här på en sida om rattfylla (för att bekräfta min tes):
"De flesta som kör rattfulla är mer eller mindre alkoholberoende, de övriga gör det oftast vid enstaka tillfällen och oftast hade de tänkt lösa transporten på annat sätt, men chansat."
Kommentera

knaskamilla: Poffa har berättat hur du smyger omkring i ninjadräkt och slår sönder skyltfönster på systembolagena. Dessutom så har jag sett hur ni har era hemliga möten i Ludvika skogarna också :-)
Kommentera

knaskamilla:

Jaså?? Definiera alkoholist ?? Jag dricker ett par 3 öl varje helg. Gör det mig till en Alkoholist ??
Kommentera

Tillägg: Och varje dag beräknas ungefär 16 000 köra rattfulla i Sverige.

Selander: Vad säger du, finns det militanta mördar-IOGT-NTO:are?
Kommentera

mattias - 74:

Det är ganska många som inte kan hantera alkoholen på ett bra sätt. Var tioende svensk är t.ex. alkoholist.
Kommentera

knaskamilla: Äh lite sprit har ingen dött utav. Värre med militanta IOGT'are ;-)
Kommentera

knaskamilla:

Nej det var det inte men vissa kan ju hantera den på ett bra sätt men dock inte denna människa!!
Kommentera

mattias - 74:

Kom det som en nyhet för dig att där alkohålen går in går vettet ut? Sen är nog sannolikheten ganska stor också att den här kvinnan har ett alkoholberoende.
Kommentera

mattias - 74:

Står skall det stå..
Kommentera

Hur är folk funtade ??
Hur atår det till i huvudet på vissa ??
Kommentera

« · 704322