Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Maidens nya singel

« · 731249 Till forumet

Sv: Maidens nya singel
MorganaLefaey: Man kan såga Maiden för att låta likadant hela tiden eller ge dem cred för att de håller stilen. Samtidigt kan man såga Metallica för att de 'ballade ur' eller ge dem cred för att de vågade förändras. Det där kan ältas för evigt :)

De flesta gillar Black, så jag tror inte de tjänade pengar på Load jämfört med vad de hade tjänat på 'Black 2' (som de själva brukar uttrycka sig). De ville helt enkelt göra något annat. Fast du menar kanske förändringen de gjorde inför Black? Där är jag kluven. Det är kortare, mkt mer finslipade låtar men fortfarande metal.

Nu tycker jag de är inne på rätt spår igen (som sagt) iom. St. Anger. Plus att den nya låten bådar gott för nästa album.
Kommentera

Deas: Jo somewhere in time är också en utav de bättre. Men om man nu skall snacka maiden kontra metallica så kan jag väl säga som så att jag finner det stort av Maiden att köra sitt race och de har på detta sätt fått en stark skara som verkligen håller av deras musik. Samtidigt som jag måste säga att jag faktiskt tycker att många av metallicas nya låtar är ruskigt sköna så finner jag nog de jag tycker bäst om på de före den svarta skivan. Dock måste jag väl tillägga att jag har full förståelse att man kanske byter stil en aning för att tjäna mer pengar. Sen är väl frågan om de verkligen bytte stil eller om de på något sätt försökte skapa en ny stil.
Kommentera

Deas: Piece of Mind är värd att nämnas den med :)

Sen hör jag faktiskt till den glesa (?) skaran som gillar The X Factor och Virtual XI. Då framförallt den sistnämnda.
Kommentera

MorganaLefaey: Mina faovriter är nog Seventh Son, Somewhere In Time och Brave New World.
Kommentera

Deas: Visst blir den bättre ju mer man lyssnar på den, vilket i alla fall jag nästan tyckt om de allra flesta maiden låtar. Nu har jag haft svårt att faktiskt finna låtar som klingar lika friskt i mitt öra som låtarna från Powerslave, Number of the Beast och kanske till och med Seventh son.

Detta kanske bara beror på att man själv blivit äldre och ändrat musiksmak dolt under åren....
Kommentera

Salle: Jag lyssnade precis på den för kanske fjärde eller femte gången. Den är ganska bra faktiskt :)
Kommentera

Deas: Låten sänds i skrivande stund P3:s Pop Nonstop.
Kommentera

Robban: Som sagt, innan jag ens tog upp det. Det är en gammal, meningslös diskussion då deras musik är såpass olika. Det är väl en populär debatt eftersom de idag är de två största metal-akterna (Sabbath är inte direkt aktiva numera).

Jag varnade mig själv eftersom Maiden-fans ofta är väldigt 'patriotiska' i ämnet. Du var inte så farlig, men det blir fortfarande bara en diskussion baserad på skillnader i musiksmak. Jag kan ju lika gärna skriva att jag hoppas du inte känner dig trampad på tårna.

Då det gäller val av första singel så håller jag delvis med om Wildest Dreams. Tycker dock inte det var den allra sämsta låten på Dance of Death. Från Brave New World tycker jag däremot att de valde en av de bästa låtarna som första singel. På de äldre albumen har jag mindre koll på vilken ordning singlarna släppts i.
Kommentera

Deas: I dina egna ord. Det är en smaksak och jag tycker inte Metallica lyckats bättre än Megadeth. Megadeth lyckade åtmintone göra två album som dög under nittiotalet, och en under detta decenium. Appropå griniga Mustaine så tror jag du tappade hälften av innebörden i hans och Ulrichs samtal, men det är en annan femma.
Maiden brukar ha förvana att släppa den sämsta låten som första singel. Andra grupper släpper den bästa.

Tydligen trampade jag på en öm tå när jag dissade Metallica. Är det inte hippt längre att strö skit över dem?
Kommentera

Robban: Jag var otydlig. Jag menar att rent generellt toppas listorna ofta av artister som inte ens är musiker, och därför är det ingen värdemätare på just det området. Men då Metallica säljer så bra fastän de är inom den genre de är så visar det ju att många hårdrockare i allra högsta grad fortfarande uppskattar dem. Sen tycker jag inte Metallicas svarta sålde som smör för att den medvetet var mainstreamanpassad. Skivan var helt enkelt tillräckligt bra för att bli mainstream :) (men visst, det skadade inte att Bob Rock vill se dem göra kortare låtar)

Jacksson har nog inte sålt några väsentliga mängder på ganska många år? (Jag gillar dock honom som artist, men det är en annan diskussion)

"Maiden lyckas forfarande ibland göra bra låtar. Metallica har inte lyckats bättre än Megadeth."

Jag håller verkligen med om Maiden, 4-5 spår på Dance of Death gillar jag verkligen. Men återigen, en smaksak. Men kan du precisera på vilket sätt Metallica inte lyckats bättre än Megadeth?

Vore det så skulle nog inte Mustain, 25 år senare, sitta och grina framför Ulrich, vara bitter och be om någon slags ursäkt. Jag tror vår spydige dansk var nära att börja garva där :)
Kommentera

Lumber Jack:

Precis!!
Kommentera

mattias - 74: Efter en lyssning säger jag nja. Den känns lite slö. Vi får väl ändå hoppas att dom lyckas toppa den fullständigt fantastiska Dance of Death, deras utan tvekan bästa album sedan 80-talet.
Kommentera

Robban:

Riktigt bra låt, Betydligt bättre än Wildest Dreams från förra skivan som släpptes som 1:a singel! Tur var väl att resten av förra skivan Dance Of Death var riktigt bra så detta bådar nog ännu bättre, Tyngre gitarrpartier vissa stunder än tidigare skivor också!

UP THE IRONS!!!
Kommentera

Deas: Skyll dig själv. Att rabbla försäljningssiffror som ett argument för vitalitet så torde Beatles och "Jaco" fortfarande vara ohotade i toppen. Men det faller ju på sin egen orimlighet dårå. Maiden lyckas forfarande ibland göra bra låtar. Metallica har inte lyckats bättre än Megadeth. Sedan så sade jag inte att Maiden inte kan vara trötta emellanåt.
Kommentera

Robban: En smaksak. Och jag tänker inte starta den extremt uttjatade debatten igen :) Den härjar väl redan på för många forum?

Eller okej, jag tar risken :) Sverige har många extremt 'patriotiska' maiden-fans som håller för öronen om något annat spelas. Detta är ganska fascinerande med tanke på Maidens inte alltför varierande album. Jag säger inte att försäljningssiffror gör grupper/artister rättvisa. Men om ca 5 miljoner hårdrockare världen över har köpt St. Anger så är väl Metallica inte mindre vitala än Maiden? Maiden är otroligt folkkära dock, och har sin charm :) De var mina hjältar under högstadiet och jag bangar inte på att se dem live då chansen ges. Men jag håller utan tvekan Metallica högre som musiker.
Kommentera

Deas: Maiden är bra mer vitala än Metallica.
Kommentera

Deas: Och som vanligt så får man inte kolla på sådant från jobbets dator. Får spana på det senare helt enkelt.
Kommentera

Jag gillar inledningen men blir lite besviken då den "kommer igång". Gillar inte den mest tydliga gitarren.

Mitt omdöme liknar det om Metallicas nya låt: Mjao, periodvis mkt bra men lite för lång med några tråkiga partier.
Kommentera

Maidens nya singel
Alla hårdrockare kan nu se och lyssna på maidens nya video.
Kommentera

« · 731249