Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Mer fett eller?

« · 1088463 Till forumet

Mer fett eller?
I dagens ÖA/Tidningen Ångermanland kan man läsa om Annika Dahlqvist som är doktorn som vände upp och ner på fettdebatten. Man skriver där att vi under lång tid lärt oss att undvika fett och hålla oss till lättprodukter. Hon gjorde tydligen tvärtom. Det resulterade i att hon blev anmäld till Socialstyrelsen som sedan gav henne rätt.

allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.238489#articleComments

Att bara äta lätt- och light-produkter är alltså helgalet. Att bara börja äta naturliga produkter är heller inte lösningen. Hon säger att man ska ersätta kolhydrater med fett. Potatis, ris, pasta, cous-cous men även i princip allt bröd är tämligen naturliga men enligt henne farligt för hälsan om man vill hålla sig ofet.

Om man äter light-chips istället för vanliga chips gör ingen skillnad. Det är massor av kolhydrater i chipsen oavsett fetthalten, kolhydrater som omvandlas till fett och sätter sig på mäns magar och kvinnors rumpor

Fläskkotlett med 3-5 potatisar är således direkt hälsofarligt om man vill slippa vara osmal.

Makaroner och korv samt spagetti och köttfärssås bör genast tas bort från matbordet.

Korv stroganoff med ris är alltså helt åt fanders.

Socker är som vitlök för vampyrer, livsfarligt alltså. Det bör undvikas till varje pris. Synd bara att alla mattillverkare tillsätter extra socker i den mesta av vår mat, till och med i skinkan. Dessutom är socker starkt beroendeframkallande, sägs det. Sockerersättning som aspartam blir man inte fet av men det är lika beroendeframkallande, vilket skapar sug efter mer socker.

Man ska alltså enligt henne äta mycket kött och mycket fisk. Om man helt ska avstå från kolhydrater måste män äta 150-200 gram kött eller fisk till varje måltid samt mycket grönsaker. Till detta kan man alltså äta en fet smarrig sås, vilket känns glädjande. Jag har iofs alltid velat åka till Argentina där man äter överlägset mest kött i världen, man kan beställa in en 400 grams stek med lite sås till. Men…

Jag undrar vad miljöknuttarna och koldioxid-jägarna säger om detta? Köttindustrin är en av de största miljöbovarna, både ur koldioxid-synpunkt, men köttindustrin är också den största anledningen till övergödningen av våra sjöar och hav. ”Jag blev smal men Östersjöns algblomning spred sig till Bottenhavet och havet dog”. Eller ”Jag blev smal men havsytan i Bangladesh steg med 1 meter och 50 miljoner människor fick flytta”.

För att inte tala om fiskarna. Vi håller på att utrota havens och sjöarnas alla fiskar. Ska vi äta mer fisk kommer djurlivet och ekosystemet i världshaven att totalhaverera. ”Torsken utrotades, men titta vad smal och fin jag är. Nu duger jag precis som jag är”.

Det fanns en Göteborgsgrupp vi namn Ensamma hjärtan som sjöng så här:

”Båten går till Stockholm, tåget till Paris, flickan som du älskar har en syster som är fin, ölet smakar gott men du blir fullare på vin. Missförstå mig rätt det är inte så lätt, att välja”

Ett lite cyniskt men ändå sant inlägg i debatten, bara. Jag tror att vi behöver hjälp att välja. Alla hänvisar till konsumentmakt och menar att det är vi konsumenter som ska lösa detta moment 22. Jag blir mer och mer tveksam till att konsumenten kan och ska lösa koldioxidproblemet, utfiskningen och hälsofarliga livsmedel.

Vad är det för fel på att lagstifta mot rent skadliga saker?

Idag när jag handlade bröd fanns det alltså endast 2 brödsort av ungefär 75-100 sorter som kan räknas som nyttig om man frågar den nya dietisten. Det är så kallade Rågkusar och Rallarhalvor. Det är enda sorten som innehåller lite kolhydrater och helt fri från socker. Men hur goda är de om man jämför med en nybakad Chiabatta? Eller varför inte tala om hur jäkla gott det är att doppa en söt Skogaholmslimpa i en stor kopp varm Oboy.

Nåja,

”Båten går till Stockholm, tåget till Paris, flickan som du älskar har en syster som är fin, ölet smakar gott men du blir fullare på vin. Missförstå mig rätt det är inte så lätt, att välja”
Kommentera

« · 1088463