Café

49385 inlägg · 1044 ämnen

På spåret

« · 953533 · » Till forumet

Sv: På spåret
Salle:

Har ni inte 6 filigt i Övik?
Kommentera

Salle:

Jag tog det på 8 med sedeln
Kommentera

Salle: Hur f-n kan paret Wollter tro att man är i Sverige när det är 6 filiga motorvägar och bara suvar och towncars...
Kommentera

Paddan: 10p Washington
Kommentera

mattias - 74: Jag gissade att de åker tåg.
Kommentera

Salle:

Nu gissar jag att de reser till Kualalumpur :)
Kommentera

mattias - 74: Trollhätte och Bergs slussar tog jag. Södertälje tänkte jag inte på då frågan var lite luddig.

Flygfrågan var rätt enkel för en gammal flygsoldat.

Osså kör dom lite Louise Hofftsen för tillfället. Om det är svaret vet jag dock inte.
Kommentera

Salle:

Kanalerna hade jag ingen aning om.

Dock visste jag Revyn och roger moore =)
Kommentera

Frisco: Minst.
Kommentera

Salle: 6 bara. Poffa han har nog en tia på reprisen:)
Kommentera

Frisco: 6p på första resan. Nu lär vi se lite LHC dessutom.
Kommentera

hellge: 1978 gick VM i Lahti. Det minns jag som igår. Magnussons ryck i sista backen. Ojojoj.
Kommentera

Frisco och Poffa:

Kanske inte helt rätt tråd men ändå.

Jag hoppades att du såg Christer Johansson, han med älgarna, den gamla skidfantomen från MoDo Skidor som var med och tog VM-guld i Falun 1978.

Det finns en massa individ som brukar hävda att MoDo borde räkna sin födelsedag från 1938 då hockey kom på programmet. Det dessa inte vet och tänker på är att MoDo länge var en paraplyorganisation med många discipliner på programmet. MoDo har som bekant två SM-guld, men vi har ju även VM-guld med just denne Christer. Sen har vi faktiskt något fotbollsproffs också, fast det är som det brukar heta: En annan historia…

Personligen tycker jag att man borde räkna MoDos födelsedag från 1908 då Domsjö Sulfitfabriks Idrottsförening bildades men tillfälligt lades ned över första världskriget.

Här flyger han älgar till Skotland:
svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=981735&d=77934

Fotnot

Sveriges lag på 4x10 km stafett i VM i Falun 1978: (Sven-Åke Lundbäck, Christer Johansson, Tommy Limby, Thomas Magnuson)
Kommentera

Poffa: Idag var nog första gången jag slog de tävlande men det är ju alltid lättare att tävla i soffan,
Kommentera

Frisco: På spåret ger en ju en massa ledtrådar. Det får man ju aldrig på det däringa geografilektionerna på vetgirig.

Mellansel borde man ju kunna eftersom det är så nära. Frisco får jag tacka utmaninigarna för. Var där jag lärde mig om AU49. Det är faktiskt fantastiskt allmänbildande att spela vetgirig.
Kommentera

Poffa: Otroligt att du får så många tiopoängare på PÅ SPÅRET men aldrig på geografiutmaningar. Nerverna?
Kommentera

Poffa: Själv fick jag hjärnsläpp på årtalsfrågan. Fick för mig att Hem till Byn började sändas -73.

Frisco hade jag mina aningar om att det kunde vara redan på tiopoängsnivån den där ledtråden med "San resa" eller vad Oldsberg sade, men vågade inte chansa.

Kalmar tog jag på "sjö" ledtrådarna.

Sista resan missade jag, då jag var upptagen med annat.
Kommentera

20 Lindgren: Sista resan var enkel, eftersom man såg att det var Mellansel som resan startade från. Den tog jag på tian. Frisco tog man på AU49, så den var också rätt enkel.

Däremot klarade jag inte första resan Kalmar förrän de sa Allvaret.
Kommentera

Frisco: Tänk att det blev du som svar på destinationen för den andra resan!
Kommentera

20 Lindgren: Första resan känns det som att man måste kalmera sig en aning för att klara.
Kommentera

Ingvar Oldsberg: Tre djur i ett fjärde. Tål att funderas på.
Kommentera

LL: Jag kunde alla svaren på alla frågorna innan programmet ens hade börjat...
Kommentera

Salle och LL: Oj, vad duktiga ni var. Jag är imponerad. Jag kunde iaf sjunga med i "Vi har bara varandra". Fel hade jag också på den inledande frågan som alltså inte blev "Hanviken" på ledtråden "manligt vatten". Annars hade jag gärna dragit till med "Vodka" och vrålchansat på att det fanns ett samhälle i Ryssland med det manliga namnet. :-p
Kommentera

Salle: Marrakech var jag helt borta på, och Amsterdam greppade jag när han babblade om kanaler och lägre stående. Gävle tog jag till och med innan de på tv hade fattat den.
Kommentera

Full pott för Gävle blev det. Det kan ju inte tillhöra vanligheterna när det gäller den staden...
Kommentera

Gävle tog jag på 10p såsom Hipp-Hipparen.
Kommentera

Det är väl lika bra att återuppväcka denna tråd.

Att varken Kjelle B el Kristina K klarade Clash är ju lite konstigt.
Annars många svåra frågor på Marrakech som jag tog på "ingen Rabat"-nivån. Folkgruppen (berber) gissade jag rätt på men i övrigt var det klent.
Kommentera

mok:

Nej jag har inte det finns annat som är viktigare och hålla reda på nu =)
Kommentera

mattias - 74: Har du inte koll på din potatis historia :)
Kommentera

mok:

Varför inte liksom?? Potatis är ju vanligt och dessutom jävligt gott =)
Kommentera

mattias - 74: Potatis e du go eller :)
Kommentera

Bissett19:

Klarade du de där 3 råvarorna?? Lök visste jag men inte Kanel, trodde mer på Potatis om jag skall va ärlig men det hade varit för lätt.
Kommentera

LL: Arboga va rätt simpelt,det är ju prexis i krokarna här;)
Kommentera

Lumber Jack: japp, den var ju alldeles för enkel.
Kommentera

Kisa.
Kommentera

Salle: Kre(f)ta och spaghetti?
Kommentera

Paddan: Kanske det var maten som gjorde att man knäckte Heraklion så tidigt...
Passade ju även in på det där om att Venedig "ägt" Kreta dessutom.

Så vad åt jag???
Kommentera

Poffa: Jepp, de betingade reflexerna kom till en stund efter att de kommit på att Anna Pavlova var en riktig pudding... eller i varje fall söt som maräng
Kommentera

Paddan: Pavlovs kycklingar? ;-)
Kommentera

Poffa: Tja, det var alltså dit tankarna flög. Jag kanske blev sugen på kyckling.
Kommentera

Paddan: Kiev?! Han är ju född i Ryssland, inte så långt från Moskva. Men studerade vid universitetet i St Petersburg.

Det är den där fempoängaren i psykologi som hänger kvar. :-)
Kommentera

Poffa: Själv hamnade jag, av någon knepig anledning, i Kiev i tankarna när de nämnde Pavlov. Men Prospektet ledde mig rätt.
Kommentera

Salle: jag tog Heraklion (stavas Ιρακλίο på grekiska ifall ni var intresserade av att veta det :-) på sex pinnar, dock såg jag att det var Kreta redan på de allra första bilderna men vart vi var på väg insåg jag inte förrän senare.
Kommentera

Salle: Hahaha.. den får jag bjuda på ;-)
Kommentera

Dream Team: Där lurade dom mig totalt... Var helt inne på att det var Timrå dom menade. :-)
Kommentera

Salle: Usel armé -> Kas(s)trup(p) ;-)
Kommentera

"You should eat Souvlaki..." LOL
Kommentera

Poffa: Nope... var lite inne på Norge när dom nämnde nått om Start som ledtråd.
Kommentera

Salle: Kom igen, Salle. Nog tog du väl St Petersburg när de sa Pavlov på åtta poäng.
Kommentera

Salle: HeraKlion såklart.
Kommentera

« · 953533 · »