Lumber Jack:
Jag gråter, har kört SAAB hela mitt liv och jag kommer förmodligen fortsätta göra det. ALI varnade mig för detta men jag ville inte tro honom :-)
Friman SR: Not the strongest, the fittest.
scim: Vänsterns människor är märkliga. SAAB går back i 20 år, världens största bilmärke (åtminstone vid övertagandet) tar över, men inte ens dom lyckas få någon ordning på försäljningen. Liks förbannat hör man röster för ett statligt övertagande.
Själv hoppas jag på att man på något sätt fortsätter att tillverka SAAB lite exklusivt, typ Husaberg efter Husqvarnas nedläggning (fast i Sverige). Jag vet att det är lite orealistiskt, men mågon driven entreprenör kanske kan föra traditionerna vidare.
hellge: Åfan, det kommer alltså inte att skapas fler jobb nu längre?
Om inte företag slås ut och nya bättre tillkommer går vi obönhörligen mot fattigdom. "Kapitalisterna" har nu givit dessa familjer en respit på 20 år, mer generöst än någon statsmakt i världen skulle ha gett dem, nu pekar det mesta dock på att det är över. Visst, det kommer bli en jobbig tid för vissa, allra helst de äldre outbildade som tror att de kommer få ett nytt 25 000 + kr/mån-jobb. Strukturomvandlingar är sällan lätta, men ack så nödvändiga för välfärdens fortlevnad.
Frågan är vad kommer härnäst. Det talas ideligen om den enorma kompetens Trollehätteklustret besitter och det får vi verkligen hoppas att de gör. Då kommer det att lösa sig. Som jag skrev tidigare hoppas jag att SAAB på något sätt överlever i en mindre skala, men det är inte realistiskt. Någonting nytt, högteknologiskt och svårkopierat som hela världen är intresserade av skulle sitta fint.
scim: Det var tur jag var oäten när Mona dök upp i Rapport...
Jag kan förstå att SAAB-arbetarna idag i sin frustration försöker ta ut sin ilska på regeringen, det ska ju alltid sökas syndabockar och man är ju sig själv närmast. Statsrådet Olofsson gjorde dock bra ifrån sig och förklarade sakligt och korrekt för den arbetare som fick chansen att ge sin syn på hela, hur det verkligen låg till med miljöpremier och skrotningsavgifter (ren jävla dumhet att tro att det hade räddat SAAB!) i andra EU-länder.
hellge:
Har själv en hyggligt ny 9-3 och är i grunden en SAAB-fantast. Men "end of the day" företagande handlar om att tjäna pengar. Och faktum är att SAAB bara har redovisat vinst 2 år dom senaste 20 åren, dom två första med 9000-modellen.
SAAB gör fantastiska bilar med har inte lyckats med att berätta det för omvärlden, och det skall företagsledningen ha skit för, men nu är det tyvärr försent :( .
Synd att man inte kommer att få se den nya 9-5:an på vägarna till våren.
Det är mycket som inte har kommit fram i media, men visst har SAAB gått med förlust i många år, en del av orsaken till det är att GM varit och hämtat pengar till "sig själva".
GM har inte gjort mycket för SAAB, man har inte varit intresserade av detta gamla hederliga bilmärke. Amerikanarna har kört sitt race, och personligen tror jag att det var bra längesedan som man bestämde sig för att skrota SAAB.
Att regeringen inte har gått in och stöttat kan man tycka vad man vill om, men jag anser nog att man har gjort rätt trots allt. Det är många företag och orter som har blivit drabbade före Trollhättan och då borde man från regeringshåll även ha stöttat där. Och man kan inte ge pengar till en verksamhet som bara blöder och blöder.
Jag tror inte riktigt på att GM accepterar det Spyker har att komma med nu, men under har ju hänt förr.
Jag jobbar inte på SAAB men mitt jobb har en del med SAAB att göra så det blir intressant och se om jag har något arbete kvar i och med denna SAABsoppa, jag skall väl kunna hänga i ett par år till så länge man avvecklar det hela men sen....
Tja, det står skrivet i stjärnorna.
Efter 62 år, varav de sista 20 med förlustsiffror, läggs SAAB ned. Tragsikt, men sant. Min första bil var en silverfärgad 99:a från -77, en förträfflig bil som jag minns med välbehag.
Undra vad som kommer att hända nu?
http://www.dn.se/ekonomi/gm-lagger-ned-saab-1.1016315