Café

49251 inlägg · 1044 ämnen

Schlager-EM

« · 1041130 · » Till forumet


Sv: Schlager-EM
mattias - 74: Portugal Zzzzzzzzzzzzz. Nu blir det kaffe.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
arnio:

Ho Ha vilken bra låt. Synd att de sjunger på Finska, bra röst sångaren har.. Armenien , Albanien samt Finland bäst hiitills.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Jag gillar Norges bidrag starkt och även Grekland är bra.
Pirelli ser faktiskt ut somen transvistit och det drar tyvärr ner intrycket av Hero. Hennes framförande är dessutom riktigt trisst.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Helg Ernest: Å ja tyckte Gotland va mycke bättre
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Bissett19: Så ni slipper avika från HS
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Dunc: Tyckte faktiskt att Islands var bra!
Kommentera

Sv: Schlager-EM
mattias - 74:

Hyvää Suomi:

www.youtube.com/watch?v=dgOxYaNMIeU

Nästan i klass med:

www.youtube.com/watch?v=kkNAOx6txsY
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Metal Guru:

Nej nu har du fel . Charlotte vinner för låten är den bästa
Kommentera

Sv: Schlager-EM
mattias - 74:
"[...]men Charlotte har ju den låten som känns mest som en schlager."

På förekommen anledning påpekar jag att alla andra länder i Eurovision SONG Contest ställer upp i en låt-tävling. Det är bara Sverige som tävlar i schlagers. Därför kan vår världsbild ikväll bli aningen skev och förvriden då vi svenskar försöker hitta schlager-nerven i varje övrigt bidrag.

Det är alltså meningslöst att klaga på att det inte 'var en schlager som vann'. Klaga gör man om det inte var en låt.

Och nej,
jag har ännu inte hört något bidrag, så jag vet inte om man börjat frångå konceptet med 'låtar' i tävlingen.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Db_04:

Sverige vinner.

Danmarks låt var inte bra.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
mattias - 74: Sverige har inte en chans
Kommentera

Sv: Schlager-EM
mattias - 74: Har inte på långa vägar hört alla låtar, men den danska hörde jag och den va riktigt bra. Klasser bättre än va Charlotte åstadkommer. Danmark 2:a Sverige 10:a.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
NU kör vi. Borde ju inte skriva om det här men i år skall jag faktikst se det.

Grillat, massa öl och trevliga gäster hos oss ikväll.

Har iof bara hört en del låtar men Charlotte har ju den låten som känns mest som en schlager. Tror hon vinner ganska enkelt. Rysslands låt var också helt OK.

Får vi en repris från 1999 ??

Nån som tror nåt annat? Ukrainas sångerska var ju helt ok också :)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
65selander:

Nej, jag har inte engagerat mig i Trackslistan sedan jag bodde hos mina föräldrar och spelade in låtar därifrån som jag tyckte var bra på kassettband.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: Erkänn nu att du blev ledsen för artt Moringen skrev sanningen om Sveriges svar på Jan Teigen ;-)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Stigsson:

Jag ber dig notera att det inte har något med Stenmarck att göra, utan mer med det faktum att jag såg semin igår och att jag har lite tråkigt på jobbet just nu.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: Tänk att jag hade på känn att du skule vara den som svarade först på mitt inlägg ;-)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Stigsson:

Tänk om Nanne hade vunnit. Då hade det varit ÄNNU ett bidrag i ESC i år som härmat fjolårets vinnare.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Ovanligt att ett svenskt bidrag till Schlager-EM inte ens håller på den inhemska listan fram till tävligen. Martin rasade ut Trackslistan redan 30 april.

Det normala är annars att våra bidrag håller väl där tills dess att tävlingen är avslutat. Då brukar reaktionen "jag tyckte aldrig riktigt om den ändå" infinna sig med ett listras som följd.

Enda låten som fortfarande håller på den nämnda listan är Nanne. Fel låt vann?
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla:

Jag glömde inget.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
scim:

Du har missat Grekland. Eller är det månne bara i Sverige de snart lyckats spela sönder den låten på radion? (Om de inte redan har gjort det.)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Sannes:

Jag har väl inte hört alla bidrag, men har slumrat igenom de flesta på det här inför-programmet som gått på SVT, och en sak är säkert, Stenmarck vinner inte. Det var någon finsk Jeppe som sa något i stil med att om man tar på sig sina cyniska glasögon när man iakttar det framträdandet så ser det superlöjligt ut, och det har han verkligen rätt i.
Nä, det blir nog Tyskland, Schweiz eller Norge som tar hem det den här gången, med reservation att jag kan ha missat något annat intressant bidrag.

Men å andra sidan, vem bryr sig, det är ju ändå bara på sin höjd undermåligt popcorn när allt kommer omkring.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Albert Hall:

Man kan även lyssna på låtarna på den officiella sidan.

Jag har lyssnat på några enstaka låtar och jag tycker fortfarande att dom är helt värdelösa.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Sannes:

Här är en länk till ett ställe där du kan titta och lyssna på alla bidrag. Om du vill gå igenom dom en gång till menar jag.

www.bbc.co.uk/broadband/mediawrapper/consoles/eurovision/nb_rm_console.shtml?pack1
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Albert Hall:

Hm, självplågare, kanske det. Men jag tycker det är rätt så intressant med schlager, det är alltid något som jag retar mig på. Och tänk att jag varje år får höra så många dåliga låtar.
Någon gång borde något land skicka en kanonbra låt, det borde man kunna begära tycker jag.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Sannes:

39 bidrag! Jag visste inte att du var en sådan självplågare.

Jag tyckte ju att Storbrittanien var, hmm, intressanta. Fast det lät mer Turkiet än Storbrittanien. Dessutom blev jag mycket förvånad när Stefan Holm jobbade som dansare i det bidraget. Åtminstone var det otroligt likt.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Då var det snart dags igen för det årliga spektaklet. Nu har jag lyssnat mig igenom alla 39 bidrag (eller hur många det nu är), om jag inte räknar med Sveriges låt, så kommer jag inte ihåg en enda låt.

Den enda låten som fastnade litegrann var Norges "Wig Wamare" och det beror mest på hur de såg ut. Låten är varken sämre eller bättre än dom andra. Sen tror jag att det var Island och Greklands låtar som jag tyckte var hyfsade också. 

Skulle inte förvåna mig om Bosnien-Herzegovina (stavningen?) vinner rubbet, då alla de där länderna där nere röstar på varandra.

Trots att jag är väldigt förtjust i Martin Stenmarck så hoppas jag verkligen inte att han vinner, jag vill inte ha tävlingen till Sverige, huvvaligen vad dyrt det blir. Förhoppningsvis så klarar sig Stenmarck kvar utan att Sverige behöver kvala nästa år.

Kommentera

Sv: Schlager-EM
Tänkte på en sak det var någon i Ukrainas trupp som var väldigt lik Paul Shaffer i Letterman om det var textskrivaren eller nåt sånt.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
scim: Jo ljudupptagningen var inte den allra bästa under gårdagen och även Lena Ph var usel. Förstod direkt att det här går aldrig vägen när jag såg framträdandet.

Det var alldeles på tok för opersonligt och den där lyskraften, sexigheten, utstrålningen, karisman bara rann av henne och låten är ju bara för usel på engelska, herregud det låter ju inte riktigt klokt.

Faktiskt en av få gånger då den svenska texten är bättre i en låt än den engelska versionen. Men det hela bottnar väl helt enkelt i att låten faktiskt i första hand är skriven just för den svenska publiken, och att man fick paniköva in en engelsk medioker text för att turkarna faktiskt skulle förstå att det gjorde ont (väldigt ont, reds anm...) att sjunga texten.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
ernie eagle:

Ryssland hade helt klart en av de bästa låtarna, synd bara att tjejen som sjöng hade så svag röst (tyckte först att det lät som hon var nervös, men det låter nästan lika svagt på skivan, tyvärr).
Kommentera

Sv: Schlager-EM
lizzard: Är jag typ den enda kotten på dessa breddgrader som faktiskt tyckte att Ryssland var bäst och således röstade på dem?...*snyft*

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Tydligen kan det bli ändrade regler nästa år..


Se länk
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Själv tyckte jag att Ukrainas låt var helt klart bäst, följt av Cyperns sen var det mer eller mindre dåliga låtar. Tyckte inte alls om Greklands och Turkiets låt.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: Hade de eld så var det SÄKERT därför, tveklöst!!! :D
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Magnus:

Jaså, det var tack vare elden Ukraina vann? Ja, kanske... ;)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: After Dark var kul, men de hade för lite "bomber" och ELD! :) Men de hade kanske kammat hem skiten ändå...
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Dragan 2k: Jag avnjöt två skräpfilmer med Mr. Sandler på Kanal 5, säkerligen mer givande än att lida sig igenom ESC. Det säger mig min erfarenhet i varje fall, men så är jag ju som sagt övermättad också...
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Magnus: Hmm Damn. Åka ner för att se eländet på plats. Fanatiker var rätt. Själv avnjöt man en dålig film i stället under tiden som debaklet pågick.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Magnus:

Roligast i den svenska uttagningen var ju After Dark. Lagom självdistansierat, hade varit lite humor att skicka dem. Fast å andra sidan gjorde de inget som inte gjorts de senaste tre (?) åren i ESC. I år var det dock inga transvestiter med i stora finalen, såvitt jag kunde se. Kanske kunde ha skickat After Dark ändå?
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Jag såg givetvis inte skitet, min älskade tjej är en av dessa FANATIKER och denna förbannade musik spelas dygnet runt i vår då allt för lilla lägenhet. Så när nu hon behagat åka ner till turkland för att se på plats var givetvis allt som har med spektaklet att göra bannlyst från mitt liv. Jag kan däremot villigt erkänna att fjolårets vinnare var en makalöst värdig vinnare, bra låt, bra artiskt, bra framträdande. Ja, mycket bra helt enkelt och den håller än! I år kan jag som sagt inte uttala mig men Sveriges bidrag var...tja...inte så bra. Eller va f*n, uselt då!

Jag höll på E-type i den svenska finalen. Kanske inte för att han är bäst men har var definitivt roligast. Dessutom hade han Mikkey Dee med sig och bara det var värt bonuspoäng...
Kommentera

Sv: Schlager-EM
slashpuppie:

Nä, dreglade gjorde jag verkligen inte. Jag är av den bestämda uppfattningen att de valde fel artist till att framföra sitt bidrag. Han hade inte ens särskild stark röst. Dock var det den enda låt som satte sig ordentligt på hjärnan. Ja, förutom Lenas då, men den har man ju inte kunnat undvika om man velat ha radion på i bakgrunden när man jobbat...

Passar på att lägga in ett litet citat till den (de?) som trodde jag var virrig när jag påstod att jag sett en bröstvårta: "Belgiens diskodansare slirade ut ena tutten, men kom ändå näst sist."
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: jag säger inte att jag tycker lenas bidrag är världsbäst. Finns miljoer bättre låtar än hennes antar jag. Men av de som blivit presenterade för oss så tycker jag hon var bäst.

och det är ju möjligt att jag är den enda som inte fått greklands bidrag på hjärnan, men det är jag glad över i så fall. Undrar vilka det är som är lättlurade. Antar att du satt och dreglade över honom oxå som alla andra, för det skrev ju tidningarna att vi skulle göra.....
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla:

Sanningen ligger i betrakterskans öron.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
slashpuppie:

Oj. Då måste du ha varit en av få som inte fick Greklands bidrag på hjärnan första gången du hörde det!

scim:

Nej. Jag är bara frustrerad över att så många har så dålig musiksmak. Ja, och att svenska journalister är alldeles för patriotiska. =)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla:

Folk föds med olika smak, och det verkar som att du känner dig frustrerad att tillhöra den minoritet som inte tycker Lenas bidrag är bra, tough luck.

Hon kom trots allt femma igår, det är rätt stort, men Grekland och Ukraina var bättre, inget snack om saken.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla: jag menade att jag inte kommer ihåg hennes bidrag, inte någon annans heller för den delen. Lenas bidrag kunde man nynna lite på efter första gången man hörde den. Jag gillar inte ballader,inte schlagerballader iaf, därför var Lenas bidrag nästan den enda låten med lite upptempo och så tycker jag en schlager ska va. Ska man komma med en ballad så får den va nåt in i hästväg bra!

Skitsamma, världen går ju inte under bara för att det görs en massa dåliga schlagers, då skulle vi alla vara utdöda för längesedan....
Kommentera

Sv: Schlager-EM
scim:

Oj, så jag har väntat på dig. Och: nej. Jag räknar dig till de lättlurade. Jag har ingen som helst förståelse för hur folk kan tycka att Det gör ont är bra. Däremot kan jag förstå att folk dreglar över Lena PH, dock inte hur man kan tycka att mikrofonstativsdansen är sexig.
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla:

Tror du glömde en och en annan smiley i ditt längre inlägg nedan.

"Äh, du tillhör bara den stora del av Sveriges befolkning som är lurad. Alltid lurad. Lena PHs bidrag var INTE bra. Det är bara tidningar som skriver upp det och radio som spelar det så att det nöts in i folks stackars hjärnor."

HAHAHA
Kommentera

Sv: Schlager-EM
Mats Edström:

Håller med. Man får en helt annan uppfattning av låtarna om man bara lyssnar på dem, än om man ser framträdandet. Tro om det hade gått lika bra för Ukraina om man inte hade fått se showen? Tro om det hade gått bättre för Frankrike om man sluppit se deras show? ;)
Kommentera

Sv: Schlager-EM
knaskamilla:

Jag tror inte heller att sättet att rösta kommer att förändras nämnvärt de närmaste åren. Så länge EBU äger och bestämmer över ESC (Ljuvliga förkortningar) så stannar telefonröstningarna kvar.
Money talks...

Och frågorna man ställer sig är: Vem är mest objektiv att rösta? En noga utvald jury (utvald av vem?) eller ett tvärsnitt av de deltagande ländernas TV-tittare?

Vem eller vilka tar ut låtarna i de olika länderna? I den svenska uttagningen skulle det visst ha varit drygt tretusen melodier inlämnade?!
Får ni tänka lite själva där...

Det bästa sättet att bedömma melodierna måste nog ändå var att lyssna på radion, för att inte påverkas av lättklädda damer/herrar, ovidkommande dansnummer, ljusshower och smarta TV-produktioner.
Kommentera

« · 1041130 · »