Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Snö...

« · 473602 · » Till forumet

Sv: Snö...
65selander: Eller som Åke Strömmer uttryckte det:

"Mannaminne är den tid som förflyter mellan två snöoväder i Stockholm"

Klockrent!
Kommentera

mattias - 74: Nej, jag äter bara mormors tunnbröd och Skogaholms. Det är grejer det. ;-)
Kommentera

WaterMelonMan:
Looovar..jag har märkt att det är snö i stan..Och folk kan inte
köra bil så fort det kommer en släng snö..Men jag är nöjd ändå
Vi får mer att göra i jobbet..;0)
Kommentera

difzi: Ja, ni är hjärtligt välkommna !
Det sorgliga med den matchen var att dom sa att DIF klacken inte hade gett upp. Så var de vi som skrek Kämpa Djurgården ! ( På TVn) ( c :
Kommentera

Helg Ernest:
upplevd kyleffekt = temperatur X luftfuktighet X vindstyrka.
för oss som måste uppleva världen rent matematiskt.
Kommentera

Helg Ernest: Jepps visst är det så. Imorse var det -11 i Götet men det är ganska behagligt tycker jag. Börjar man närma sej -20 vill man helst bara stanna inne
Kommentera

Helg Ernest:
Nu ska du inte komma å skryta me gamla siffror ;) Vänta då bara tills vi kommer till er å krossar er! :D

Se och lär man ska inte underskatta vädret i STHLM
Kommentera

mok: Jag gjorde också lumpen på T3 i Sollefteå.
Men det var 80-81 ( c :
Kommentera

mok: Ja, det måste ha nått med luftfuktigheten att göra !
Kommentera

difzi: Helt rätt uppfattat !
Jag har aldrig frysit så mycke som när jag åker till Usala och hälsar på min syster. Det är svinigt kallt fast termometern säger annorlunda.
Som sist jag bodde i Globen, då var det ju + grader men man behövde både mössa och hanskar för att inte frysa ihjäl.
Men vi vann ju med 1-4 Så det värmde ( c :
Kommentera

Helg Ernest: Minns när man gjorde lumpen i Sollefteå o vart ute o åkte skidor när det var -33 grader. För att åka hem till helgen o komma till ett Göteborg där det var -20 och man tyckte det lät behagligt. Men icke! -33 i Sollefteå kändes nästan inbjudande :)
Kommentera

Helg Ernest:

Jaha, misstolka de hela lite annorlunda.. säger ju att skolan inte är nyttig för dagen ungdom ;P

Eller så tror du att du det är varmare här i STHLM och låter dig luras av termometern och klär dig i höstkläder, när du egentigen bör klä dig till vintr kläder?
Kommentera

difzi: Inte ni, men vi är det.
8-10 minus i sthlm känns som minus 20 här uppe.
Men det tror jag har med luftfuktigheten att göra ?
Så man fryser som en hund där nere, för dumt nog ´klär man sig efter termometern.
Kommentera

Stigsson:

Haha ni gör ju inte ens erat bröd i Mora, det görs väl i Filipstad ??

Så ni äter ju bara nåt billigt plagiat ;)
Kommentera

Helg Ernest:

Såå känsliga är vi inte i STHLM.. bara vissa saker som bor inne i självaste STHLm's hjärta ;P
Kommentera

65selander: Jo, det är kallt i STHLM.
-20 här, motsvarar kännslomässigt ca 8-10 Grd i Sthlm
Kommentera

65selander:

ute hos mig vad de iskallt, sen inne i sjävla sthlm bland alla avgaser som värmer är det väl något varmare :P
Kommentera

difzi: Kallar du kylan i Sthlm för bitande?

Det är som jag säger att det blir kaos i Sthlm när det är rimfost :-))

Och då har jag bott här sedan -89 så jag vet vad jag talar om.
Kommentera

gud:

Snön har så dels kommit till Stockholms trakterna, inte mycket men den finns tillsammans med den bitande kylan :S
Kommentera

gud:

Sådär, nu har vi fått snö i Götet med. Och får man lita på metrologerna så kommer det till resten av riket också inom kort. Vågar man hoppas på en vit jul?

(mera info i länken)
Kommentera

mattias - 74: Jag kan avslöja ett par saker. Jag har flera gånger i mitt liv lyssnat på Elton John, jag har vid flera tillfällen tittat på antikrundan på TV. Men så lågt som att börja äta L-bröd sjunker jag aldrig. ;-)
Kommentera

mattias - 74: Jag kör med Falu rågrut.
Kommentera

mattias - 74: Sådana nödår kommer vi föhoppningsvis inte att behöva uppleva under min livstid. Att man måste förnedra sig till den grad att Leksandsbröd kommer ingå i frukosten, alltså... Huvva;-)
Kommentera

mattias - 74:
ja,,samhället håller verkligen på att spåra ut..
Kommentera

mattias - 74:
ja,,samhället håller verkligen på att spåra ut..
Kommentera

difzi:

Sluta snacka skit som Sveriges godaste Knäckebröd nu, jag lovar att nästan alla här inne använder Leksandsbröd på frukostbordet ;)
Kommentera

mattias - 74:
Vem har sakt att de ska vara upphetsande?? Komiskt kommer det allt vara.
Att få se ett knäcktebörd i tomtekläder är något som händer en gång på 100år..
Kommentera

difzi:

Nej att se mig i tomtedräkt är väl ungefär lika upphetsande som att höra på när Åke Unger kommenterar Ishockey vm ;)
Kommentera

mattias - 74:

haha, det får man inte missa :P

Hoppas på en vit jul i alla fall.. gör du det gud??! ;p ;D
Kommentera

difzi:

Ja precis, och elvis är i Borlänge, ser fram emot och få lite snö nu om jag skall vara tomte för grannungarna i området ;)
Kommentera

mattias - 74:
Här i Skogås så skiner solen å fåglarna kvittrar och branen springer runt och har vatten krig på gårdsplanen... säger vi ;P
Kommentera

difzi:

typ, j*la skitväder *S*
Kommentera

mattias - 74:
Snöregn med andra ord?
Kommentera

gud:

I dalarna kommer det något som liknar snö nu i alla fall men men det töar snart så det bnlir slask och blask!
Kommentera

gud: I Timrå/Sundsvall finns endast is nuförtiden :-(

Värme på dagen smälter den lilla snö som finns och någon kallgrad på natten gör att vattnet fryser till is. Det är livsfarligt att gå ute.

Hoppas på rejäl värme så att all is försvinner och sedan några dagar med kyla och lätt snö strax innan jul - men inte för mycket - man har ju inte tid att bara skotta snö inför julen.
Kommentera

Tro´t om ni vill, men inte ens i Lule har vi snö längre! Vi har haft ett vitt fint lager på 5-10 cm, men det har regnat bort de senaste dagarna. En gång i mitt liv har jag varit nära att få en ickevit jul. (De jular jag tillbringat utomlands och i Sydbotten räknas såklart inte in här.) Fast då kom de vita vackra flingorna nedsinglannde på själva julaftons morron! Oj, vad vackert det var!

Nu vill jag ha fem grader kallt och himlen fylld med stora vita snöflingor! Det väder som vi nu har är inge vidare. Blött halkigt och jävligt. Tur att man är ägare till ett par rejäla gummistövlar. Stackars sydbottningar som har det så här hela vintrarna.

För övrigt var Paddans "A hell of a snowy race" tråd en riktigt, riktigt bra tråd om jag minns rätt. Kvalitet rakt igenom.
Kommentera

difzi: Det finns alltså en tråd i LHFs gb som heter A hell of a snowy race. Klicka på visa trådar och ta dig fram till sida 13, där bör tråden finnas. Från början av 2003 om jag inte minns fel.
(Fick inte ordning på det där med länkandet därav detta krångliga sätt)
Kommentera

difzi:
Psst..Han håller på Moodoo och då kan det ta liiite tid...
Dom är lite sena däruppe i skogen runt Ö-Vik..;)
Kommentera

Chief:
Då vänder jag mig till Paddan och väntar på svar :)
Kommentera

Chief:
Hehe..I hamnar kan man hitta många olika saker...

Är det inte läge för dig att bygga en hamn i Mjölby??
Paddanskrället ställer säkert upp som grävare..
Kommentera

difzi: Paddan kan nog förklara. A hell of a snowy race är en tråd som skapades av honom och dedikerades till pulk- och bobåkning. Han är en auktoritet på området.
Kommentera

Chief:
Hur då måste veta? Kan ju inte bryta min fina lilla tradition..
Kommentera

gud: Finns inte så många hamnar i Mjölby. Fast å andra sidan ska jag ju åka hem till Timrå över jul så jag får väl bege mig ner till Sundsvalls hamn och se vad jagkan hitta...;)

Annars får jag väl försöka lägga rabarber på likörpralinerna i chokladasken.

difzi: Åka in i lyktstolpar går alldeles utmärkt ändå, tro mig. Fast det gör kanske mer ont. I alla fall för stunden.
Kommentera

Chief:
Min medkänsla är känd över hela världen..;)

Så du måste gå på bolaget du..Det behöver inte jag när man
bor i en stad som har en av Europas största hamnar..;)
Kommentera

gud:
aa det är därför det blåser så förskräkligt nu, är det någon slags förvind eller något?
Kommentera

Chief:
Loova att hinna, för annars kan man inte åka in i lycktstålpar med pulkan, och utan det är det ingen jul :P
Kommentera

difzi:
Tyvärr så blir det inget snö i Stockholms området..Den 23 kommer en orkan in över Skogås och fortsätter in mot City...Så ni kan börja att hamstra käk o sånt redan nu..;)
Kommentera

gud: Det må vara kallt här, men din medkänsla värmer gott...;)

difzi: det beror på om vi hinner på Bolaget eller ej.
Kommentera

gud: Kan säga som så att ungarna behöver galonbyxor och hjälm om de ska ut och leka på rasterna. Ja, inte mina 5-6:or då, för de ägnar sig mest åt att ränna runt i korridorerna och skrika och skräna och föra allehanda oväsen.
Kommentera

gud: Kommer vi få en vit jul?
Kommentera

« · 473602 · »