Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Tio små chokladpojkar

« · 815990 Till forumet

Sv: Tio små chokladpojkar
El Maco: Nu kan jag bara tala för mig själv när jag säger att det inte alls är min mening att kränka någon, det är under min värdighet. T-shirten köpte jag i ett syfte, jag tyckte den var rolig. Poängen är fortfarande att just ordet neger har fått en negativ klang, vilket är synd. Att förknippa negerboll med slaveri är att gå till skapliga överdrifter.
Du måste sluta få för dig saker och ting, det mår man inte bra av.
Kommentera

73Sjöbba: Jag trodde att du var upprörd eftersom du till och med poserade i t-shirt för negerbollens bevarande. Vad har svenska flaggan med ordet Negerboll att göra? Varför får du negativa vibbar om någon har en svensk flagga i flaggstången?

När det gäller din t-shirt och ordet negerbollar, jag hittade en intervju med diskrimineringsombudsmannen som är länkad via Wikipedia:

"DO anser att ordet negerboll inte ska användas överhuvudtaget, eller ordet neger och kombinationsord där det ingår. På det sättet undviker man att kränka en annan människas värdighet. Att försvara ordet genom att hävda att "det har vi alltid sagt" håller inte, menar DO.

Margareta Wadstein förklarar att ordet neger på grund av sin historiska bakgrund är starkt förknippat med slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde. Hon säger att det numera finns ett brett önskemål bland personer med svart hudfärg att slippa beteckningen och att en god utgångspunkt när man vill beskriva eller beteckna en person är att göra det just som personen själv önskar. Ord som till exempel afrikan och svart är inte nedsättande. DO rekommenderar även att inte använda ordet lapp om personer av samiskt ursprung, liksom inte heller ordet zigenare om personer av romskt ursprung.

- De som fortsätter att använda begreppet "negerboll" förstår inte allvaret i att kränka en persons eller en hel grupps människovärde, säger DO Margareta Wadstein. Dock menar inte DO att den som använder ordet behöver ha rasistiska eller onda avsikter. Utan att det snarare kan handla om okunskap och obetänksamhet."
Kommentera

El Maco: Det där var inte lite ordbajs det! =)
Nu är det ju så att jag tror knappast att någon är upprörd över att man inte ska/får kalla godsakerna för just negerbollar. Visst är det tråkigt att det har glidit iväg åt det negativa hållet. Det är just det som är poängen. Det har nästan gått så långt att om man har svenska flaggan på brokvisten eller flaggstången så ger det negativa vibbar.
Kommentera

El Maco: Ja inte är jag antiantiantisemantiker i alla fall.
Kommentera

El Maco: jag slår vad om att NuMo är motståndare till antisemantism.
Kommentera

Måste säga att Café har ovanligt passionerade filosofiska resonemang de senaste dagarna. Dödsstraff igår, semantik idag. Inte en tråd om Iron Maidens platta.
Kommentera

När det gäller negerpojkar och negerbollar har jag betydligt mindre problem med att byta de gamla orden mot nya. Jag känner en man från en äldre generation som på fullt allvar säger "svartingar" om färgade och referar till en snål person som "judisk". Han är inte rasist i egentlig mening (eller jo, han är väldigt nedlåtande mot tyskar) men han använder det språk folk använde när han var ung på 30-talet. I mina öron låter det jävligt illa.

Nu är folk i thirtysomethingålder på hockeysnack upprörda över att man inte får säga negerboll om den där goda blandningen av margarin, socker, havregryn, kakao och kaffe man åt som barn. Jag är otroligt trist och PK men anser faktiskt att att värdeladdningen som ligger i ordet "neger" glidit iväg åt det negativa hållet i den stora världen bortom cafédisken. År 2007 köper jag att man inte använder ett sånt ord. Faktiskt.
Kommentera

73Sjöbba:

För övrigt skulle han garanterat ha blivit kallad till rektorn om han sa "ungjävel" eller "bög" eller så till någon av kidsen också. Det behöver man inte ha pedagogisk utbildning för att räkna ut.
Kommentera

73Sjöbba:

Om man avslöjar på ett offentligt forum att man har så dåligt omdöme får man nog räkna med att poängen försvinner.
Kommentera

Metal Guru:

Då föredrar jag svenne faktikst istället för Bög =)
Kommentera

mattias - 74:

Rätt svar till grabbarna:

Spänn din mest psykotiska blick i dem och väs:
Kalla mig gärna bög, men fan inte Svenne.
Jag heter faktiskt Mattias.
Kommentera

knaskamilla: För nu var ju det som var poängen med Mattias inlägg.
Kommentera

knaskamilla:

Nej det får man inte såklart.
Kommentera

Lumber Jack:

Nej jag vet men jag antar att jag bara blev förbannad över vad han sa. Brukar ha bra koll på mitt humör och bra tålamod när jag jobbar med ungdomar i skolan!
Kommentera

mattias - 74:

Eh. Som anställd på en skola får du nog varken säga blatte eller svennebög till någon, ska du se...
Kommentera

mattias - 74: Visst är det så, men som vuxen i skolan får du inte sänka dig till sandlådenivå.
Kommentera

slashpuppie:

Jag hade förmånen att bo i Göteborg i över 3 år och där jobbade jag på en skola i Hammarkullen i en mellanstadieklass. Vid ett tillfälle så bråkade 2 elever, jag gick emellan och sa åt dom att sluta bråka. Den ena svarade då lägg dig inte i din jävla Svennebög!! Dum som jag var svarade jag nånting i stil med vad kallade du mig din jävla blatte. Det hela slutade med att jag hamnde hos rektorn och fick en tillrättavisning. Självklart fick jag behålla jobbet men man får tydligen inte svara med samma mynt till en människa med utländsk härkomst utan att man blir stämplad som Rasist.

Svennebög är enligt mig lika illa som att kalla nån blatte eller svarting eller ??
Kommentera

slashpuppie: Man får väl börja med omskrivningar typ pigmentativt välutrustad eller nåt snart...
Kommentera

snart är man väl rasist om man säger att någon är mörkhyad...
Kommentera

Metal Guru:

Haha ja där ser man =)
Kommentera

El Maco: Dessvärre även Centrum mot Rasism. En pellejöns organisation.
Kommentera

El Maco:

Jaså Ok har för mig att jag läste att de drog in den !!
Kommentera

mattias - 74: Närå, Nogger Black finns kvar.
Kommentera

Metal Guru:

Drog inte GB in Glassen Nogger Black också eller ??

Vad kommer härnäst, skall an inte få handla Svarta Jeans snart eller??
Kommentera

Hawerchuk:
Det jävliga är att det är vi och inte afrikaner som blir upprörda över uttrycket.

När jag var i Gambia för en handfull år se'n, så kikade jag på ett lokalt fotbollslag i en sjumannaserie som hade det - i denna diskussion - något udda namnet: Seven Niggas.

Om Gud vill kanske jag hittar graffitti på det...
Kommentera

73Sjöbba: Nu får man väl ändå hoppas på att du var ironisk. Om inte:

"Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av många vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv."

Notera att det är skillnad på neger och nigger:

"Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger, som till skillnad från "neger" alltid anses vara nedsättande i nutida språkbruk."

Men visst är det en fruktansvärd häxjakt, jag känner mig oerhört illa berörd...
Kommentera

Lumber Jack: Du verkar vara en påläst kille så du kan kanske tala om för mig varför man inte få säga negerboll när man får säga vitlök??
Kommentera

Lumber Jack: Jaja. Nu får vi väl ta och använda den politiskt korrekta termen ändå. American-African-boll.

Inte för att jag kan fatta hur det skall gå att låta bli att associera till ordet som är ett skällsordet då. Däremot så blir det ju svårt att associera till kulören bollen skall associera till.
Kommentera

73Sjöbba: Den politiska korrektheten är förödande. Många samhällsproblem förblir olösta, och i värsta fall växer dem, då en redan konflikträdd nations befolkning inte törs ta en debatter i rädsla för att bli brännmärkt. Men är etablissemanget nöjd så, må det väl vara hänt.
Kommentera

Lumber Jack: Känns som sånt här har gått till överdrift i sverige hursomhelst, nästan som någon form av häxjakt.
Kommentera

Frågan är hur man språkligt ska förhålla sig till kulörbenämningar. "Neger" (med variationer) är ju en vit mans påfund. Det är inte som att nigerianer går omkring och ba' "Tjena mannen, fan vad svart du var idag då!"...
Kommentera

Paddan: Ska väl kanske tillägga för att vara korrekt att alla som bär namnet Morian i Sverige inte har sitt ursprung ifrån dessa soldatnamn. En del, framför allt ifrån norra delen av landet härstammer från den gamla adliga släkten von Morian (Murjan) som är en ursprungligen balttysk ätt. Inflyttad till Sverige från Baltikum via Finland.
Kommentera

Stigsson: Som i sin tur är taget från spanskan.

Vansinne hur som helst.
Kommentera

Poffa: Det här kortet tog jag för ca 1 min sedan med webbkameran
Kommentera

Poffa:

- Whaddaya call these?
- We call them nig.. nig.. wienerbread. Wienerbread.
- No ya don't.
Kommentera

Jag har bara en sak att säga i den här diskussionen.
Kommentera

Paddan: Det är ju i alla fall det ursprungliga svenska namnet på mörkhyade människor. Ordet neger är ett modernare påfund som vi tagit ifrån amerikat.
Kommentera

Stigsson: Det skulle ju också kunna skapa problem. Känner en kille som heter Morian i efternamn... dödsfall på Morianer... hmm, känns som ett domstolsfall.
Kommentera

LångstrumP, naturligtvis. Att det inte finns redigeringsmöjligheter i detta forum är också vansinnigt.. /le tf. languagepolizei
Kommentera

Stigsson: NRK började med att frånta Efraim Långstrum titeln "Negerkung". Vansinne!
Kommentera

Tio små chokladpojkar
Sånt här tycker jag går till överdrift i Sverige. Ska man absolut byta så varför inte till "Tio små morianer"
Kommentera

« · 815990