Café

49481 inlägg · 1044 ämnen

Vetgirig.nu

« · 948939 · » Till forumet

Sv: Vetgirig.nu
Metal Guru:

Modem ??
Kommentera

mattias - 74:
Jag kan inte spela med den här datorn.
Kommentera

Metal Guru:

Du spelar nu. Basta :)
Kommentera

Gidde:
Jag har också satt min (välförtjänta) plats i Div1 under hasardliknande former för en utlandsresa. Vi får se om jag lyckas betvinga mattias, i en direkt avgörande match om KS eller inte.

Men jag spelar först ikväll...
Kommentera

Thailandsresan var underbar, men den kan kosta mig platsen i högsta divisionen i HS-ligan!

Hoppas vinsten idag mot Poffa räcker för att hålla mig kvar, skulle vara surt att åka ur faktiskt..

Kul med snö förresten, snacka om kontrast! ;-)
Kommentera

Var ju just typiskt att man ska torska i sista omgången.Men grattis till vinsten Wayne.
Kommentera

El Maco: Match imorgon.
Kommentera

Hmmm, får jag inte möta bistrofinno eller har jag bara inte fått någon kallelse? Eller räcker det att vi båda vann våra första matcher och är vidare, ingen inbördes uppgörelse?
Kommentera

Metal Guru: Det ska till att alla resultat går min väg för att det ska inträffa. Lite fler sportfrågor skulle hur som helst inte skada. Kamilla utmanade mig att göra en egen kategori och så kan det bli.

Ibland är det kul med frågesport, som när jag som 9:e och avgörande fråga i duellen fick en tom rad att fylla i den som avgjorde VM-finalen -90.
Kommentera

slumpen, Wayne Gresky:

Samtidigt fick du ju då slå JimmyJoe, och på så sätt förbättra chanserna till avancemang.
Kommentera

Att hävda annat än att utbudet av sportfrågor är litet är trams. Jag tror jag fick frågan om damernas trestegsrekord för 4:e - 5:e gången nu!
Kommentera

Dream Team:

Men åh. Du skrev ju att det hade diskuterats tidigare. Fel ordval, med andra ord.

Det låter mer som att han säger "fräckhes" med lite läspande s än "fräckis", tycker jag, därför jag alltid har hört fräckhet. Kanske man måste ringa och fråga honom vad han egentligen sa?
Kommentera

knaskamilla: Ja, "fräckis" på stockholmska borde väl bli nåt i stil med "freckis".

Nej, det var alltså inget debattforum som jag länkde ifrån Det var ju bara en frågeställning med den aktuella frågan som tema. Dock så har du helt rätt enligt den här sajten...
Kommentera

Dream Team:

Men håll med om att det låter bättre med fräckhet. (Och att om han säger fräckis så säger han fräckes.)

Jag såg ingen diskussion i din länk, var det på en annan sida på forumet eller något?
Kommentera

knaskamilla: Nej, Ankan säger allt "Vilken fräckis, de é inte klokt", med tydlig Sthlms-accent.

På tal om det så har just denna kommentar diskuterats tidigare på andra håll. (se länk)
Kommentera

LL:

Eller hur...är det kanske fräckhet han säger ändå? Kan det vara alla andra som hör galet, och inte jag?
Kommentera

Metal Guru: jag har i alla år hört "fräckis", men nu blir jag osäker. Fan vet om det inte är "fräckhet" han säger trots allt?
Kommentera

knaskamilla:
Jag hör fräckhet.

Men huruvuda det är bisittare eller kommentators-ord lägger jag mig icke i.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jaha, NU förstår jag. Det låter i alla fall mycket bättre om man tänker att han säger fräckhet än om man tänker att han säger fräckis, så jag fortsätter nog att höra det jag hör.
Kommentera

knaskamilla: Du måste vara lärare eller lantmätare.
Kommentera

knaskamilla: Alltså först sägar Ankan det om fräckisen, sen säger Arne det om Sterner. Frågan är vem som är kommentator i matchen. :)
Kommentera

Wayne Gresky:

Nä, det där med Sterner kommer senare. Det är jag ganska säker på. Fast nu har du kanske lyssnat på klippet och hört att du har rätt...jag orkar inte kolla igen.
Kommentera

knaskamilla:

Ni har alla fel!

"Så där kunde Ulf Sterner göra på sin tid" är det första kommentatorn (Arne) säger efter straffen. "Vilken fräckis" sägs av bisittaren/ experten (Ankan).
Kommentera

Poffa:

Vad var det för fråga?
Kommentera

knaskamilla: Duger falukorv?
Kommentera

Poffa:

Ja, särskilt om du mutar henne med något ätbart.
Kommentera

knaskamilla: Be då Kira lyssna så kommer hon hålla med mig. :-)
Kommentera

Poffa:

Lustigt, jag har precis torkat ur massor av öronvax ur hundens öra.
Kommentera

knaskamilla: Topz, någon?
Kommentera

Poffa:

I sådana fall säger han "fräckes". Nu lyssnade jag igen, och det låter fortfarande inte som fräckis.
Kommentera

Stigsson:

Hmm. Du tror inte att det räcker om några till lyssnar bara?
Kommentera

knaskamilla: "Vilken fräckis, det är inte klokt."
Kommentera

knaskamilla: Absolut.
Det lustiga är ju att svaren i Duellenfrågorna kan skifta rätt mkt vad gäller kraven på exakthet i svaren.
För det mesta kräver dom EXAKT rätt stavning på framförallt egennamn.
Men ibland släpper dom igenom ex en stavning med w istället för v.
Lite frusterande ibland.
Ngt annat som man numera har lärt sig är hur man bör skriva ex kunganamn och deras ordningssiffra sas.
Skriver man ex Gustav den femte, så får man fel.
Det fick jag erfara häromdan. Svaret var ju korrekt, men det skulle ha skrivits: Gustaf V.
Kommentera

knaskamilla: Du är ju moderator själv ser jag. Upp med en omröstning i frågan nu! ;-)
Kommentera

Stigsson: Jag är moderator (i motorboken) och jag hör fräckis.

Kommentera

Stigsson:

Är det du som har gjort frågan på Vetgirig? =) Det kan vara han som har en dialekt jag inte förstår också, jag har hört det där klippet mååånga gånger och aldrig tvivlat på vad han säger.
Kommentera

Stigsson: Snälla moderatorer, kan vi få en fråga i ämnet. Vilka hör fräckis och vilka hör fräckhet i klippet?
Kommentera

knaskamilla: Då hör du och jag olika.
Kommentera

Stigsson:

Låter fortfarande som "Vilken fräckhet".
Kommentera

knaskamilla: Du har fel.
Kommentera

Huge:

Själv duellerade jag mot Portello idag. Vi fick en fråga om vad det första kommentatorn sa efter Foppas straff -94 var. Det rätta svaret var "Vilken fräckis", men jag är ganska säker på att han sa "Vilken fräckhet". Nu gjorde det ju inte så mycket då jag fick rätt ändå, men...rätt ska väl vara rätt?
Kommentera

Metal Guru: Nä, inte i just det här fallet, som det verkar.
Det känns som att det är alldeles för många träffar på Emelda för att det bara kan viftas bort sas.
Vore skillnad om det hade varit typ 10 träffar eller nåt sånt.

I det här fallet känns det som att man kan likna det med jämförelsen mellan stavningarna Helena och Elena.
Kommentera

Metal Guru: Precis.
Sen är det väl egentligen bara när det gäller just bokstäverna I och E som det i de flesta fall verkar vara accepterat med båda stavningarna i egennamn.

Typ: Ilena - Elena.
Kommentera

Huge:
Kan det inte förresten vara så att du plus 14000 andra har fel?
Kommentera

Huge:
Min erfarenhet av länder i sydostasien är att västerländsk stavning inte är så jämra noga.

Ex: Kolla en engelsktextad pirat-film från Thailand.
Kommentera

Metal Guru: Ja, det har jag gjort och där blev det betydligt fler träffar. Men poängen är ju att båda stavningarna verkar vara korrekta.
Och bör därför också godkännas.
Big deal, men det känns ändå lite surt att man får fel när man har rätt...
Kommentera

Huge:
Om du bara skulle namnge en kvinna ur världshistorien vore väl Mona Sahlin mer lättstavad.

Har du googlat också på Imelda Marcos, och jämfört träffbilden?
Kommentera

Wayne Gresky: Är det nån idé att felanmäla en fråga och få rätt i efterhand?
Jag torskade på tid mot Knaskamilla och det är iofs ingen skam. ;-)
Men problemet är att jag fick fel på en fråga där man skulle namnge en kvinna ur världshistorien. Kvinnans namn (enligt facit) är Imelda Marcos.
Jag svarade Emelda Marcos och fick fel för det.
Googlade direkt efteråt på hennes namn och där fick jag 14400 träffar på namnet Emelda Marcos.

Ska facit gälla trots att man uppenbarligen har fel?
Kommentera

Vi kan summera HS-Cupen efter två speldagar. Följande deltagare är klara för åttondelsfinal:
SuperElMaco
elbistrofinno
Stigsson2
Alisandali
MGuru
difzi
JimmyJoe
Kommentera

Stigsson:
Division 10:441

Tabell