Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Viktigaste Valfrågan

« · 728659 · » Till forumet

Sv: Viktigaste Valfrågan
73Sjöbba: Då är det dags att presentera nästa kandidat till Miss Mittpunkt: Flataklocken som hör hemma i Ånge Kommun
Kommentera

Paddan:

Jag tänkte just säga det, att det är ju faktiskt flera platser som gör anspråk på att vara Sveriges geografiska mittpunkt. Förmodligen räknar de på olika vis, på någe vis.
Kommentera

Paddan: Det var nog det jag menade, vid Torpshammar
Kommentera

Frisco: Tack för att du reder ut frågan:)

Som jag skrev tidigare ligger en av de officiella mittpunkterna i Hogdalsbyggden.
Mittpunkten ligger ett par mil söder om Ytterhogdal.
Så det blir ganska exakt mittimellan Mora och Östersund.

Den andra, Flataklocken mellan Hassela och Torpshammar,
närmare Torpshammar i Ånge kommun.
Nästan i höjd med Sundsvall.
Missade jag rejält, med 10 mil.

Orkade inte kolla om jag verkligen hade rätt, det var lite sent.
Den första var jag 100% säker på.

Hur som helst, bensinskatten är den "Viktigaste Valfrågan";)
Kommentera

MIK 7-1: Om man drar ett streck frän den mest västliga punkten till den mest östliga och en från nordliga till sydliga och anser att punkten där de skär varandra är mittpunkten så kan det i princip innebära att någar länders mittpunkt ligger i ett annat land. Norges mittpunkt i det fallet ser ut att hamna nånstans väster om Storuman. I Sverige alltså.
Chiles mittpunkt kommer som jag ser det att hamna väääääldigt långt söderut i Chile då sydligaste, västligaste och östligaste platserna ligger i södra dleen av landet.

Så kan man inte göra enligt mig.
Kommentera

MIK 7-1: Hur kan bensinpriset vara den viktigaste valfrågan? Förklara dig gärna. Dieselpriset för företagare är viktigt, bensinpriset är det inte. Skolan är en mycket viktig fråga, kostnaden för arbetskraft är viktig, energiskatterna för företagen är det, vårdsektorns ineffektivet är en viktig fråga, förmögenhetsskatten (avundsjukeskatten) är en viktig fråga.
Kommentera

Frisco: Den andra metoden har också sina brister, den som går ut på,
att du tar bort vattnet och väger av Sverige med en nål.
Vart och hur placerar man våra största öar?
Dessutom måste modellen vara exakt!
Var den det 1947, innan sateliterna?

Danmark skulle bli ett intressant exempel.
Ännu underliggare skulle det bli när man tog med Grönland i beräkningen.

Det är nog därför det finns två mittpunkter.
Även om den senare borde vara mest rätt.
Ska man få ett mittpunkt-certifikat,
får man bege sig till Flataklocken nära Torpshammar.
Kommentera

Lumber Jack: Naturligtvis finns det många viktiga valfrågor,
och bensinskatten är en av dem.

Över 1 miljon svenskar ser ut att tycka att det är en viktig fråga.
Jag har inte sett någon protestlista med så många namn tidigare.

Har 1 miljon svenskar skrivit på en lista angående företagarnas diselpris?
Eller angående förmögenhetsskatten?
Kommentera

MIK 7-1: Ett uppror mot bensinpriset handlar bara om enkel retorik, lättköpt bland vanligt folk. Men i sanningsnamn är bensinpriset bara marginellt dyrare nu än för 25 år sedan, köpkraftsreglerat. Ser man dessutom till att bilarna idag drar betydligt mindre bensin mot för 25 år sedan är bensinkostnaden t.o.m lägre per körd mil. Dieseln däremot har stigit betydligt mer.
Kommentera

Lumber Jack:

det är väl knappast rimligt att betala nästan 12 kronor för en liter soppa eller ??

Speciellt inte om man pendlar mellan 6 - 7 mil till jobbet som jag och många med mig gör!
Kommentera

mattias - 74:
Kostnad: 12 kr liter *12 mil*0,5 liter = 72 kr.

Avdrag: 12 mil*18kr = 216 kr, vilket i rena pengar borde ge ungefär 72 kr. Du betalar alltså bara för slitaget och värdeminskningen (OK, de första 7000 får du inte dra av för).

Case closed!
Kommentera

MIK 7-1:

Den andra metoden verkar aningens imbecill också.
Man är helt klart på rätt spår, men när man ska knyta ihop säcken visar det sig att all intelligens redan är förbrukad - och så drar man den korsande axeln rakt i öst-västlig rikting...

Bah!
Amatörer!

Kommentera

Lumber Jack: och sen får du igen en tredjedel av det som överstiger 7000.
Har det stigit till 18kr?.
-05 deklarerade jag att jag hade avdrag på resor för: 14378:-
14378 -7000= 7378

7378/3= 2459,30:-
Undra vart den förmögenheten tog vägen?
Kommentera

Lumber Jack: För dig kanske, men knappast för den där miljonen.
Dessutom, vem vill se fler lastbilar på vägarna?
Kommentera

MIK 7-1:

Jag hoppas verkligen att vi får mer gods som transporteras. Det innebär att svensk industri producerar mer och att vi därför har en än högre export (och förmodligen lägre import).

Vad det gäller bensinen så har LJ helt rätt. Ser man enbart till sig själv, vilket svensken är världsbäst på, så kan bensinpriset vara en viktig fråga. Men om man ser till Sverige som ett land så kommer det långt ner på listan.

Förbättrar man för marknaden kommer även arbetaren att gynnas av detta. Färre arbetslösa, högre löner men ändå marginellt höjda priser i jämförelse. Fortsätter det så så får bensinen kosta 15 kr/liter utan att gemene man bryr sig.

Lägre arbetsgivaravgifter, större hjälp till småföretagare och ett allmänt förenklat arbetsgivarklimat kommer leda Sverige framåt långt in i framtiden. Lägre bensinpriser kommer leda dig ett par mil extra per tank. Jag vet vad jag tycker är viktigast.

Kommentera

73Sjöbba: Sedan i år är avdraget 18 kr/mil.
Kommentera

knaskamilla: Flataklacken som den igentligen heter, där fastställde dom mittpunkten med hjälp av tyngdlagen. Man tog mao. en relativt styv karta och med en nål avvägde man så den låg i balans. Då hamnade nålspettsen på Flataklacken.
Inte en fyrkantig karta, utan en utklippt på ett exakt jämt papper.

Det är då vad jag kommer ihåg, men fråga Selina som nästan bodde där, hon borde veta.
Kommentera

73Sjöbba: Pröva deklarera med SPCS Skatt Privatpersoner.
Kostar en 4hundring. Men väl värt vart enda öre.
Jag har vänt restskatt till återbäring på 5 siffrigt belopp.
Kan ju vara en fördel om man sambeskattas och har lån.
Då kan man dribbla mellan varandra noch se vad man tjänar mest på.
Kommentera

Helg Ernest:

Felet var väl bara att man bara var lite för styva i korken, och använde en felaktig mall på Sverige - man liksom flyttade på öarna, så att modellen skulle bli lättare att hantera.

Jag lovar dig att med lite kartong och min skolatlas ska kunna påvisa att Mora är Sveriges mittpunkt. Eller varför inte världens. Eller universums - det fanns väl en stjärnkarta i Bergvalls gamla verk.

Kommentera

Metal Guru: Mora ???? Mora får mig att tänka på knätoffsar och klockor.
Jo, Hårdbrö. Mora knäcke.
Hur skall du kunna placera det mitt i Sverige ?
Tom. min blinda och döva hund skulle se skillnaden på vart mittpunkten ligger
Kommentera

Metal Guru: 1947 gjorde Geografiska Institutionen vid Stockholms Högskola på uppdrag av tidningen ALLT en bestämning av Sveriges geografiska mittpunkt. Efter ett komplicerat avvägnings- och beräkningssystem kunde man fastställa att Sveriges geografiska mittpunkt finns i Munkbysjön i Ånge kommun.
Tyngdpunkten
Man placerade Sveriges öar direkt vid kusterna och fick på detta sätt fram en kartmodell med Sveriges samlade landareal. Mittpunkten definierades som kartmodellens tyngdunkt och visade sig ligga vid Flataklocken i nuvarande Ånge kommun.
Kommentera

Helg Ernest: Nu får du komma med en ny mittpunkt. det du kopierat finns lite längre ner i tråden. Timrå kanske? Hur skull man få Timrå till att bli Sveriges mittpunkt?
Kommentera

Frisco:

"Hur skull man få Timrå till att bli Sveriges mittpunkt?"

Genom att ljuga sig blå?

Kommentera

Poffa: Sveriges (och universums) medelpunkt har dock flyttats. Från Kempehallen i Hörnett till Swebankarena på Framnäsudden.
Kommentera

Poffa: Sagt av en av våra (på den tiden) mer betrodda fotbollskrönikörer, efter att GIF Sundsvall via seger i den andra kvalmatchen mot BK Häcken 1990, med spelplats Timrå IP, avancerat tillbaka till Allsvenskan:

"Alldeles härintill "Grytan" har vi Timrå Isstadion - ett centrum vad gäller svensk hockeyhistoria".

Sedan får du ju skärpa till dig vad gäller färgval. Ska man ljuga sig till någon färg så får det väl i all repsket för Timrå i alla fall bli i den röda färgen.
Kommentera

Dream Team: Tro väl fan att han var fotbollskrönikör, då han uppenbarligen helt saknade känsla och kunskap om hockey...:-)
Kommentera

Dream Team:

Färgmässigt sett så refererade jag bara till blåtrasten ni har i klubbmärket.

Kommentera

Poffa: Är inte även den, liksom som våra färger på tröjan, i huvudsak röd och till en lite mindre del vit? (Även om jag till fullo håller med dig om den fasansfulla avart till klubbsymbol det nu är)
Kommentera

Helg Ernest:
Nu får du ta och skärpa till dig lite, och försöka anstränga dig att läsa vad jag skriver. Jag gör ett försök att ta det hela lite pedagogiskt:

Först delar ur ditt citat:
Man placerade Sveriges öar direkt vid kusterna och fick på detta sätt fram en kartmodell med Sveriges samlade landareal.

Sedan vad jag opponerar mig emot:
Felet var väl bara att man bara var lite för styva i korken, och använde en felaktig mall på Sverige - man liksom flyttade på öarna, så att modellen skulle bli lättare att hantera.

Jag lovar dig att med - nu kommer lite tydligare ord - samma metod att tänja på verkligheten, dvs flytta runt lite på Sveriges landmassor ska kunna påvisa att Mora är Sveriges mittpunkt.

Är det något mer du vill ha förtydligat?

Kommentera

Helg Ernest:

Jag passar på att förtydliga ytterligare en detalj:
Bara för att man företräder en instutition med ett så myndigt och trovärdigt namn som Geografiska Institutionen vid Stockholms Högskola, så behöver det inte betyda att man har 100% rätt i allt man hittar på.

Kommentera

Poffa: Vänta lite nu, jag sa inte att det ska transporteras mindre gods.
Det var lastbilarna som mitt inlägg gällde.
Det går faktiskt att transportera gods till sjöss och på våra järnvägar.

Dessutom, med lägre bensinskatt,
får svensken mer pengar att spändera på företagarna,
istället för att ge dem direkt till staten.
Du ska inte tro att det är småpengar som staten får in varje år.

Helg Ernst: Tack för att du envisas med det avslutade mittpunktsämnet.
På så vis fick jag se den fina länken, jag hittade, igen.

Här ska du få lite fler saker som kan få dig att tänka på Mora.
Vasaloppet med målgång i Mora, sänds på TV varje år.
Zorn-muséet, hans mors sida kom från Mora och han slutade sina dagar här.
Skandinaviens största meteorkrater, Siljansringen.
Sveriges fjärde största sjö, Siljan, med kyrkbåtsrodd.
Ända äkta Dalahästtillverkningen, handsnidda och handmålade.
Midsommartradition med midsommarstångsresning och folkdräckter.
Sveriges största Tomteland, på Gesudaberget med skidanläggning.
Sex stora internationella företag:
FM Mattsson och Mora Armatur, 80% av svenska marknaden på VVS-området.
KJ Eriksson och Frost, det är inte bar i sverige de har hört talas om Mora-kniven.
WIBE, ledande innom master och stegar.
Sijan Wood, du vet väll om att skogen är Sveriges största export.
Sist men inte minst Dalarnas enda Elitserielag:)
Kommentera

MIK 7-1:

Snacket om att det är så lätt att frakta gods på tåg eller till sjöss är ju en skaplig lögn. Visst, du kan få det till en hamn eller en bangård i närområdet, men sedan då? Dessutom är jag rätt övertygad om att de flesta båtar drivs av dieselmotorer. Att det dessutom skulle försena alla transporter med dagar är en kostnad som vi inte ens ska tala om.

Med lägre bensinskatt, låt oss säga 2 kronor mindre per liter, så får en familj som kör 2000 mil om året och där vi säger att bilen drar en liter tillbaka ungefär 4000 kronor att spendera på svensk industri. Den summan kan en lastbil tjäna in till företagen på en vecka med lägre dieselskatt. Antalet bensinbilar är inte så mycket större att det på något sätt skulle väga upp det hela.

Hur man än vänder och vrider på det kan man aldrig få det till att Sverige skulle tjäna på en sänkt bensinskatt kontra en sänkt dieselskatt.

Kommentera

Poffa: Låt oss anta att det bara finns familjer i Sverige och att det är fyra personer i dem. Säg att vi är 8 miljoner istället för nio.
Då kommer vi upp i en summa av 32 miljarder.
32 miljarder som hamnar hos företagarna.

Som jag skrev tidigare så är detta en viktig fråga för 1 miljon svenskar.
Indirekt tjänar företagaren på detta, den enda förloraren är staten.
Men som du vet så får staten tillbaka endel på momsen.

Vad gäller bensinskatt kontra dieselskatt, måste du ta med i beräkningen, att lastbilarna sliter mycket hårdare på våra vägar.
Det finns mer miljövänliga sätt att frakta gods.
Jag säger inte att Sverige skulle tjäna mer eller mindre på det.
Det är upp till ekonomerna att räkna på.
Men för mig är det vansinne att inte utnyttja vårat järnvägsnät fullt ut.
Kommentera

Hm, det där blev helt på tok.
8 miljarder ska det stå.
Kommentera

MIK 7-1:

Din uträkning innehåller många fel. 32 miljarder skulle det bli om det fanns 8 miljoner Svenskar som betalde bensinskatt för 2000 mil per år. Hur du tänker då är för mig obegripligt att förstå. Det finns nämligen 4 miljoner bilar (på ett ungefär) i Sverige och om alla dessa då var bensinbilar, snittade 2000 mil per år, drog 1 liter per mil och man sänkte bensinskatten med 2 kronor litern så får man siffran 16 miljarder. Inte 32.

Detta är en viktig fråga för 1 miljon svenskar av den enkla anledningen att de endast ser till sin egen plånbok för den närmaste kvarten. Och säkert också för att väldigt få reflekterat över vad som egentligen är viktigast.

När man dessutom tar i beaktande att endast 50% av Sveriges röstberättigade befolkning röstade förra valet så kanske det inte var så där himla viktigt ändå med bensinskatten, eller vilken fråga man nu ansåg som viktigast. Vad är väl Sveriges framtid gentemot att slippa släpa sig till vallokalen en söndag i september var fjärde år?

Gemene man är ointresserade imbiciller som bara vill ha allting serverat på silverfat. Man är själv inte beredd att lyfta ett finger, men man har å andra sidan mage att kräva att allting ska fungera.

Kommentera

Poffa:
"Gemene man är ointresserade imbiciller som bara vill ha allting serverat på silverfat. Man är själv inte beredd att lyfta ett finger, men man har å andra sidan mage att kräva att allting ska fungera."

Det får stå för dig.

Jag anser att politiken har blivit så besvärlig. En massa ordbajs som bara hälften förstår, 10 minuters långa inlägg på saker som går att svara med ett enkelt ja eller nej. Mycket snack och liten verkstad. Det är därför folk struntar i att gå och rösta. Alla partier är likadana mer eller mindre.

Att kalla folket för imbiciller är bara korkat.
Kommentera

73Sjöbba:

Så istället för att åtminstone engagera dig så pass att du går och röstar så ger du blanka f*n i det och nöjer dig med att klaga istället?

Jag står i sådana fall fast vid mitt tidigare uttalande angående svenska folket.

Kommentera

Poffa: Det har jag inte sagt, jag skrev bara vad jag anser. Fortsätt du att kalla gemene man för idiot.
Kommentera

Poffa: Vem fan vågar "lyfta på ett finger" så att staten ser det. Risken är ju att man blir sköntaxerad.
Kommentera

Poffa: Någonstans på vägen har politikerna misslyckats att engagera folket det är det jag menar.
Jag röstade och kommer att rösta ifortsättningen
Kommentera

NuMo:

Du kan vara helt lugn, staten kommer aldrig ta vare sig dig eller mig för speciellt sköna.

Kommentera

73Sjöbba: Strunt i vad dom säger dårå. Läs vad dom står för så hittar du troligen nånting som du tycker att du kan stödja och lägga en röst på.

Soffliggeri tjänar INGEN på. Då är det bättre att du går dit och lägger i en blank röstsedel för att visa din protest emot dagens politik(er).

Kommentera

Poffa: Du menar ungdommarna ? i din sista mening.
Snart är det bara invandrar ungdommar som röstar, dom har tydligen inlärt från grunden att man skall ge sin röst och uppskattar demokrati.
Svenska ungdommar sitter heller hemma och slappar än att rösta.
Så blir sammhället där efter, en massa "Grå sossar" som styr och ställer med hjälp av de "Gröna". Tack vare att ungdommarna skiter i att rösta.

Så klaga för faan inte, det är ert fel, som inte ställer upp.
( Nu menar jag inte dig Poffa)
Kommentera

Helg Ernest: Jag antar att du röstar på m.
Kommentera

73Sjöbba:

Engagera folket? Där är det igen, "De säger saker som jag inte begriper, jag skiter i det istället för att försöka förstå. Men må fan ta dem om jag inte får det som jag vill ha. Då ska jag... knyta näven i fickan, säga några väl valda och strunta i att engagera mig i sakfrågan."

Allt ska vara serverat på silverfat.

Kommentera

Frisco:

Huvudsaken är att han röstar.

Kommentera

Frisco: Du! Det kallar jag förolämpning. Jag har varit sosse första 40 åren av mitt liv. Men i det 2 sista valen har jag röstat på VPK.

Men i år blir det antingen Junilistan eller Piratpartiet.
För personligen tycker jag att alla etablerade partier är inget för mig.

Så länge "Nivea" sitter i knä på de gröna så får han inte min röst.
Kommentera

Helg Ernest:

Det var länge sedan du röstade sist, antar jag?
Kommentera

« · 728659 · »