Djurgården Hockey

6775 inlägg · 782 ämnen

Forum

« · 97603 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Bara fem dagar kvar
carina:

Hörde idag från en av mina kontakter att det fortfarande är öppet vad gäller Otto, men att hans advokat uppskattade chansen 70/30% till Djurgårdens fördel. Hoppas....

skuggan
Kommentera

Bara fem dagar kvar
Ja den 15:e närmar sig med stormsteg och jag väntar bara på det tunga beskedet att otto skrivit på för Islanders. jag som inte brukar vara så pessimistisk. Bara att vänta och se... *suck*
Kommentera

Sv: Porten till NHL?
KentaK skrev: "När NHL vill ha hårdingar så ser dom bara över axeln till farmarligorna!! När dom är i Europa däremot går dom enbart på teknik, fart och sånt..."

Ingen regel utan undantag och just, Krzysztof "The miner from Tychy" Oliwa, är väl ett lysande exempel på detta?

Hade denna grabb haft några övriga talanger så hade han säkert gjort som "Marre" och tagit några säsonger i exempelvis Sverige.

Mannen är helt grym. Såg honom tackla Larry Murphy medvetslös för några säsonger sedan då Murphy gick i backpar med "Lidas".

Om det nu är så att NHL enbart tittar på "teknik, fart och sånt..." när det gäller Europa, så ställer man sig verkligen tveksam till scoutningen av Anders Myrvold. Hur den mannen fått göra 21 matcher i NHL är för mig en gåta :-)
Kommentera

Frasse99: Ville bara lägga in ett inlägg i det hela...Saken är väl den också att i Sverige har vi inte den hockeykulturen att man använder sig av "poliser" riktigt. Därför forslas aldrig dessa "tuffa" lirare fram till Elitserien och därmed aldrig över till NHL.

I Sverige är vi kända för kollektivet och lagspelarna. Då forslas ju också det över flest sådana.Tror NHL kan få tag på 13 råskinn på dussinet ändå...cykla ner i Bronx och ha skridskoträning så har man nog en femma rätt snart ;)
Kommentera

KentaK:

Har aldrig påstått att det endast skulle bero på att en spelare anses ha en tuff spelstil som gör att de får NHL kontrakt, dock anser jag fortfarande att Kristoffersson slutspel där han gjorde allt annat än spelad med pucken gav honom chansen där borta ;)

Holmström har alltid varit en oöm spelare som aldrig har varit rädd att ta för sig och som dessutom har förmågan att precis som du skriver hålla pucken och producera.

Den ende svensk jag skulle kunna tro fick sitt kontrakt därför att man såg lite "polis" i honom skulle ha varit Uffe Samuelsson men had hade helt klart många fler talanger än så.
Kommentera

Frasse99:
Marcus Nilsson är ju minst lika mycket tuffing som Markus Kristoffersson, men grejen e det att ja bara ville påpeka att svenskar som åker över till NHL gör det inte för att dom har en tuff spelstil, det är ALLTID något annat som gör att dom får åka, som för Marcus och Marcus!! =)

Tomas Holmström som jag nämde tidigare fick väl chansen för sin förmåga att alltid veta vart pucken är och få med sig eller in den i mål på ett eller annat sätt..
Kommentera

KentaK:

Att Marcus Nilsson skulle anses vara en "tuffing" kan jag inte hålla med om. Dock är han en speeding fowward som gillar att ta för sig.
Kristofferson kommer precis som du skriver förmodligen aldrig spela mer än max en eller 2 NHL matcher.
Kommentera

Frasse99:
Nej, när NHL-klubbarna tittar över atlanten så är det inte för "hårt arbetande bråkstakar" i första hand!
Det är ju bara att se till vilka svenska spelare som fått chansen därborta, dom ända "tuffingarna" vi har där nu är ju Marcus Nilsson och Tomas Holmström, och dom räknas inte ens till småhårdingarna därborta!
När NHL vill ha hårdingar så ser dom bara över axeln till farmarligorna!! När dom är i Europa däremot går dom enbart på teknik, fart och sånt...

Bråkstakar har dom nog av där borta, var det något Kristofferson fick chansen för så var det hans pumpande skridskoåkning.. Men i NHL kommer han aldrig att spela!
Kommentera

KentaK:

Vad han lyckades med var att göra bra reklam för sig som en hårt arbetande bråkstake.
Precis sånt som NHL vill ha..... och utan det skyltfönster som Djurgården har varit mot NHL de senaste säsongerna hade det knappast blivit något kontrakt för honom.
Kommentera

Linda - EDiK: Problemet är ju då att en spelare som vet att han kan få chansen att åka över till NHL och vill dit förmodligen inte vill skriva något längre kontrakt.

Oavsett hur illa vi än tycker om att NHL-maffian dränerar Europa på spelare och betalar skitsummor för dem så är vi nog dessvärre tvungna att leva med det. ES-lagen och övriga europeiska ligor kommer aldrig att kunna konkurrera med NHL:s absurda löner.
Kommentera

Sv: Truppen inför säsongen 2002-2003
LotharHsand: Jag tror att att Djurgården kan blir faliga i Eliserien.Och att ni kan gå till SM-Final mot Färjestad kan blir bra final år 2003.
Kommentera

Linda - EDiK: Ni har fått en mycke bättre trupp i år än förra. Rudan å Johan Lindström kommer nog att vara era bästa spelare, tror jag...
Kommentera

Frasse99: Ja vet inte om Marcus Kristoferson direkt rosade marknaden varken före eller efter sin visit i Djurgården..
Kommentera

Sv: Robert Nilsson
Gone och Zcootah:
Robert Nilsson kommer att spela i Leksand, och säsongen därefter sticka till NHL efter att han blivit draftad som nr 1, 2 eller 3..
Djurgården kommer aldrig att bli aktuellt för vårt nya underbarn!!
Sanna mina ord!!
Kommentera

Zcootah: Läser du inte tidningarna? Robban blir kvar i lif under säsongen som kommer, sen får han se på nytt.
Kommentera

Frasse99: Robban vill ju spela för Leksand! + att han har sin flickvän i Leksand så han blir nog kvar här!
Kommentera

DIF Andy: man kan ju hoppas på att islanders öppnar plånboken=)
Kommentera

Undra vad Waltin och co har på g. Oftast har ju DIF:s stora värvningar föregåtts av kompakt tystnad. Hoppas kan man ju alltid ....
Kommentera

Linda - EDiK:

Vladimir Orszagh sade utryckligen att han valde Djurgården därför att det var som han sade det bästa skyltfönstret mot NHL.
Andreas Salomonsson hade nog heller aldrig blivit proffs utan att flytta i från Modo, även om Modo var den som fostrade honom.
Likaså med Marcus Kristofferson som inte direkt hade rosat marknaden innan gästspelet hos Djurgården.
Kommentera

Linda - EDiK:
Det spelar ingen roll hur långa kontrakt man skriver med spelarna, NHL lyckas lura åt sig ändå!!

Men just Ekman va absolut ingen överraskning för mig.. däremot att inte Andreas Johansson fått nått kontrakt var extremt konstigt..
Kommentera

Porten till NHL?
Tydligen är Ekman 30:e spelaren som lämnar lämnar Djurgården för NHL. Kanske skulle vara idé att skriva lite längre kontrakt så man slipper folk som bara använder "oss" som språngbräda...

*suck*
Kommentera

Robert Nilsson
Robert Nilsson har nu bestämt sig vart han skall spela kommande säsong. Dessvärre för oss Djurgårdare så har han bestämt sig för att spela vidare i Leksand.
Förmodligen därför att han har ett år kvar på hockeygymnasiet samt att han inte var tilltänkt för spel i Djurgårdens a-trupp denna säsong.
Kommentera

Frasse99: Det vore ett helt okej nyförvärv.... Jag skulle iaf inte gnälla om han kråkade på för "oss"....
Kommentera

DIF Andy:

Andreas Johansson får inget nytt kontrakt av Rangers men enligt hans agent så jobbar/hoppas man på kontrakt med någon annan NHL klubb.
Kommentera

DIF Andy:

Nyllet lär ha kontrakt även över kommande säsong.
Uffe D är numera "free agent" .
Kommentera

Om jag ska gissa så blir det Uffe D eller Nyllet....

Vet dock inte hur mycket subsatns det är i ryktet, men det har sitt ursprung i en källa ganska nära lagledningen.
Kommentera

Frasse99:

Kan det vara Nyllet som vill hem till Stockholm......
Kommentera

la:

Precis som väntat då.
Kommentera

Nisse Ekman klar för nhl . Enligt gt
Kommentera

KentaK:

Svartvadet... tror inte det.
Dahle´n känns inte heller som ett möjligt nyförvärv.
Pebben kanske....
Kommentera

Det är i matchsituationer som powerplay och boxplay som man ser en stor skillnad mellan en bra och en dålig matchcoach. Ofta snackas det bara om att coachen ska skrika och gapa (= "vara aktiv i båset istället för att stå med armarna i kors"), men det där är ju bara nys. Hardy Nilsson var knappast en tränare som skrek och manade i båset á la Bäckman. Däremot är han en förbannat skicklig coach, vilket inte minst Djurgårdens powerplay under hans regim visade.

99/00 byggde han hela Djurgårdens powerplay runt Espen Knutsen i backposition i en i övrigt relativt klassisk uppställning. 00/01 spelade vi med en umbrella-uppställning där Tjärnqvist var point man i mitten och Bouchard i nedsjunken vänsterbacksposition med centern på motsatt sida. Bottom line - Hardy modifierade DIF:s powerplay efter materialet med resultatet att laget producerade över ett powerplaymål per match.

Förra säsongen hade vi inte ett dugg sämre PP-material än de tidigare två åren. Vi hade skyttar och playmakers, men ändå var resultatet skralt i jämförelse med tidigare år. Vet inte vad Lill-Kenta och Nygårds hade för idéer med vårt powerplay egentligen. Björn Nord, vår bästa skytt, fick spela andrafiolen och kom in på isen sista 35-40 sekunderna i varje powerplay. Den formationen kom sällan in i anfallszon, snacka om slöseri av resurser. Pardavy är en klassisk playmaker i powerplay, fick en hel del istid men inte i en playmakerroll. Han fick en position alldeles för långt ned i banan på ena kanten. Några gånger tog han egna initiativ och tog självmant en position långt bak, då såg det jäkligt bra ut, fin fart på pucken och irrationella beslut av Pardavy satte griller i huvudet på motståndaren. Ger mig f-n på att han fick skäll i båset för att han gjorde så.

Wikegård är en duktig coach och i och med att han känner och närmast högaktar våra nyckelspelare i PP (som Nord och Falken) är jag övertygad om att han kommer bygga upp ett starkt powerplay. Nord kommer få den rollen han gillar och jag tror verkligen att han och andra spelare som i mitt tycke användes fel förra säsongen kommer växa med Wikegård och Nordmark.

Personligen anser jag att powerplay ska byggas från bakplan, tycker det passar vårt material också, så jag hoppas Wikegård kör med umbrella-uppställningen.
Kommentera

Frasse99: *host* Svartvadet *host*

Vem ska det då vara ifrån VM-truppen? Uffe Dahlén eller? Skulle inte tro det..
Kommentera

DIF Andy:

Har inte hört att det skulle vara en av VM-spelarna.
Däremot vet jag att man har förhandlat en tid med en icke namngiven svensk forward spelandes på andra sidan Atlanten.
Kommentera

Någon mer än jag som hört det vansiniga ryktet om att en av medlemmarna i VM-truppen som spelar i NHL skulle föra samtal med DIF?
Kommentera

MoK GG:

Varför skulle detta vara ett dött begrepp ?
Tycker att det lever i allra högsta grad och det kommer nog inte minst Stockholms Stolthet bevisa till hösten !
Kommentera

Linda - EDiK: Detta med torpeder torde ju vara ett dött begrepp numera.
Kommentera

Sv: Vad händer?
carina:

Ja någon är det allt på gång och det lär vara en svensk som spelar på andra sidan Atlanten NHL/AHL .....
Kommentera

Vad händer?
Jaha, här var det tyst som i graven. Ingen som har några bra nyheter att komma med? Läste på skategate att man fortfarande letar efter en forward. Nån på gång? Frasse? Skuggan?
Kommentera

Linda - EDiK: ?
Kommentera

motorsson:

Rohlins "ovilja" var nog ganska ömsesidig.
Utfallet av säsongen blev inte som någon part hade tänkt sig.
Kommentera

Kipa: Har för mig att DIF och SSK kom överens att göra det enkelt för sig genom att SSK helt enkelt tog över Rohlins kontrakt utan diverse övergångssummor m.m. Rohlins stora ovilja att fortsätta i DIF spelade naturligtvis en stor roll i den ganska "smärtfria" övergången !
Kommentera

elitnytt: För en torped finns det inget som heter "omöjligt"....definitivt inte att komma förbi backar.

*s*
Kommentera

Frasse99: Japp, men det är ju inte bara powerplayet som måste förbättras! Allt måste förbättras. Året då de vann mot Modo spelade de en så otroligt underhållande och positiv hockey. Där kom spelarna in med fart genom anfallszon. Den senaste säsongen var ju pinsam. Spelarna kommer halvåkandes in genom blåa linjen och när de märker att det är omöjligt att komma förbi backarna så lägger de ner pucken i sargen och åker och byter!
Kommentera

elitnytt:

Powerplay har varit ett mörker allt sedan Espen Knutsen lämnade Djurgården för CBJ.
Där finns mycket att förbättra.
Kommentera

Kipa:

Rohlin hade ett 2-års kontrakt. Hur det ekonomiska mellan SSK och DIF ser vad gällande denna övergång vet jag inte.
Skulle tro att han kostar SSK 400k i "utbildnings bidrag" .
Kommentera

Frasse99: Nej, men powerplay ska man inte ens tala om. Det var någon match där vi hade powerplay i stort sett hela matchen igenom men inte kunde göra mål. Det MÅSTE bli bättre till kommande säsong. Det måste ju vara någon som skymmer målvakten och tar stryk framför mål. Det var ju just det Ölvestad o Kristoffersson var så bra på. Även Kjellberg som stod och rafsade in puckarna framför mål och öppnade sitt "häst gnägg". Det var allt för många inviduella misstag också.
Kommentera

Frasse99: Rohlin hade väl skrivit kontrakt på mer än ett år? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Hur lösta man det med Södertälje då?
Kommentera

elitnytt:

Det var ju inte direkt så att han avlossade kanonen speciellt ofta heller.
Kommentera

Frasse99: Japp, själv trodde jag han skulle bli en Lidas Lidström med ett vasst skott. När den sega Rohlin väl avlossade sitt skott så var det väl en 4-5 meter över mål =)
Kommentera

elitnytt:

Målet mot Frölunda i sudden var det enda som kommer med i historieböckerna ;)
I övrigt fanns det mycket att önska.
Kommentera

« · 97603 · »