Till saken att Liv ser flaxig ut, beror till mångt och mycket på att HV inte har samma tunga och defensivt starka backuppsättning som varken Frölunda eller Färjestad..
Ställ tex Bäckman, Sundin, Fokin och Rhodin..
Mot vad:? HV har jäkligt starka backar offensivt, men dom håller inte tillräckligt rent framför kassen helt enkelt...
easy + kentak: visst är backarna (försvarsspelet) viktiga. Det som utmärker Gerber är att hans lämnade returer är inom räckhåll för honom själv och hans backar. Det blir alltså lättare att ta kontroll över andra- och tredjesituationen. Lundqvist håller returerna nära i sina bästa stunder, medan tex Flax-Liv är mer yvig i kassen och med returerna. Kolla var Gerbers returer hamnar i finalserien och var Lundqvist/Lundström/Hirsch lämnar sina...
gordo >Det är enkelt: >Laget med den bästa målvakten vinner SM (Gerber + FBK)!
KentaK >Titta bara på vart Henke Lundqvist är på väg nu..
Jag kan inte göra annat än att hålla med om att målvakten har en stor roll i det hela. Visst är Lundqvist bra och Gerber spelar oerhört säkert men det finns en dimension till.
Utan hjälp från backarna blir man inte en bra målvakt. Förlundas backar hjälper Lundqvist att bli en bra målvakt.
Helt klart gordo! Varje års mästare har en målvakt som framstått som den bästa spelaren under slutspelet..
Titta bara på vart Henke Lundqvist är på väg nu.. Iofs tror jag inte dom rår på Gerber & co.. Men det kommer helt klart gå till 5 matcher, för modo e ja nästan säker på att dom tar!!!
Och till alla som tror att jag inte förespråkar offensiv hockey.. Glöm den tanken.. FBK kör ju samma melodi, och det verkar ju gå helt okej..
Men där hänger inte allt på att vända på steken som med torpederna, utan mer att trycka ner och ta tillbaka pucken på en gång...
Ähum, jo visst. Hade DIF haft Tellan i mål i år med de spelare som finns till förfogande så hade man inte åkt i kvarten mot VFHC. Om FBK skulle kört med Gerdén mot Brynäs i kvarten så skulle det blivit en tidig säsongsavslutning i Karlstad. På den här nivån, med lag som DIF, FBK, MODO, HV, VFHC, BIF, LHF och MIF, är det målvakten som avgör. Att SSK, AIK, Timrå och LHC inte hade materialet för att vinna SM i år är dock klart. När senast var det ett lag som vann SM med en dålig målvakt? Eller VM, eller OS, eller Stanley Cup?
Det är enkelt: Laget med den bästa målvakten vinner SM (Gerber + FBK)!
Hittar DIF en riktigt mv till nästa säsong är det SM-guld på gång igen...
Ja det var en enkel förklaring. Lite väl enkel! Du kan väl inte på allvar mena att det bara hänger på målvakten hur det går för ett lag?
Självklart är det otroligt viktigt att ha en målvakt som inte klappar igenom totalt men utan hjälp från backarna brukar det inte hålla länge.
Jag tycker Djurgården gjort rätt att satsa på en offensivare hockey. Vi minns med fasa DIF:s förra storhetstid då de spelade enormt defensivt (dock med stor framgång). Så jag tycker diskutionen om olika spelupplägg är mer än berättigad.
Carina och Arthur: Dom hävdar iaf att dom spelar torpedhockey, speciellt djurgården...
Okej att dom inte har dom rätta torpederna, men face it - Torpedhockeyn går ut på att vända spelet snabbt med hjälp av en lång puck upp till torpederna, men det är ju tydligen störtomöjligt mot ett lag som backar hem som Frölunda gjorde..
Möjligt att Sverige inte lärde sig systemet i OS, men varför funkade det så bra mot lagen som mötte upp med lite offensiv hockey?? Fem mål gör man inte mot Kanada bara för att dom inte är ihop-spelade!!
Torpedhockeyn funkar fin-fint mot lag som spelar offensiv hockey till en viss grad, men det är bara att inse att det är helt omöjligt mot ett lag som backar hem till 95%!!
Håll på och diskutera spelvarianter (torped eller inte) om ni tycker att det är relevant. Nu är det så här enkelt: Laget med bästa målvakten vinner!! Förra året: Tellqvist bäst i Sverige. DIF tog SM-guld! I år: Gerber tokbäst. FBK tar SM-guld!! Det är en jävla skillnad på Tellqvist i storform och Naumov och OSTEN. Eller? Mer eller mindre torped, det kvittar... Bästa målvakten tar hem bucklan! Se till att hitta Elitseriens bästa målvakt till nästa säsong så vinner ni SM-guld! Om Kenta eller Roger Melin tränar laget betyder rätt lite i sammanhanget...
Hävdar fortfarande att i ingen av de matcher som du syftar till spelades de någon T-hockey! Senast mot frölunda var det definitivt inte samma taktik som DIF kört med föregående 2år, och landslaget kan man inte skylla på som inte "tränat" in systemet. Hävdar fortfarande att det var en skoj hockey att se på.
Är det inte lite dags att slopa torpedhockeyn nu?? Den är ju helt sönderlöst, det är bara att ställa upp med tre man på egen blå, två man framför egen kasse.. och sen vänta på att liberon går bort sej innan man kan kontra dit den..
Två fina exempel är väl Vitryssland och Västra Frölunda, båda med samma taktik, och båda med samma fina resultat!!
Tack Carina för att du infomerade direkt, drygt att behöva kolla på 17sajter för att höra något nytt annars! :)
Har DIF is i magen så kan man ju hoppas på att Sverige gör ett sump-VM och att Hardy kommer tbx...Dif trivdes med honom och han i Dif tror jag. Men men .. alvarligt talat så har man ju ingen aning om vem det kan bli.
DIF Hockey har idag beslutat att A-laget inte kommer att tränas av Kent Johansson och Per Nygårds under nästa säsong.
Anledningen till denna åtgärd är att DIF under den gångna säsongen inte lyckats uppnå målsättningen vare sig spelmässigt eller resultatmässigt. I nuläget finns inga ersättare klara men ambitionen är att detta skall vara löst inom de närmaste veckorna.
krille? Byta lag? Nja, det ska nog ganska mycket mer till för det än att killarna lirar uselt mot en köttmur i en kvartsfinalserie. Byt lag själv istället, för närvarande är fbk bäst och det är alltså dem du bör hålla på. Dessutom skulle nog hela vf må bättre utan sådana som dig i leden.
Oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj!!! Djurgården åkte ut de gamla svenska mästarna som åkte ut i kvartsfinalen mot Frölunda Indinas!!!!!!!!!!!!! Hur kunde detta gå till jo Frölunda Indians var bäst!!!! Alla djurgårdssuppotrar byt lag losers!!!!!!!
Det är ju lätt att skylla förlusten mot Vitryssland på Salo, när de egentliga misstagen gjordes av herrar Nilsson & Waltin. Av någon anledning, för mig totalt oförstående, skriver pressen aldrig nåt negativt om Hardy!! Det var han som genom att inte göra något alls såg till att Sverige förlorade den matchen, så enkelt är det!!
I kvartsfinalen visade Frölunda hur lätt det är att komma undefund med denna typ av hockey.
Anger och Mattiasson är för mycket "tänkande" för att kunna vara torped. Torped är att tokköra upp och ner och vara hänsynslös framför mål. Sådana fanns i DIF föraa säsongen, men inte i år
Innan Mats Waltin fanns det en kedja som kallades för ungdomskedjan. Nicklas Anger(nu AIK) 32 poång i samt Markus Matthiasson(Timrå IK) 30 poäng i årets elitseri. Båda två fick foten av Mats Waltin!!!!
Sluta gnälla. Vad är det för roligt om man vinner varje år?
Torpedhockey:
Sticker väl ut hakan lite när jag säger att den är tråkig. Kallar den själv för "flåshockey". Visst det är kul med lite fart och offensiv hockey men jag gillar inte idéen att lyfta ner i hörnet och tokrusa efter för att stressa backarna och lägga tillbaka till egna backar som håller pucken ett tag medan andra rusar in framför mål för att ställa sig och brottas. Sedan skjuter backarna och pucken studsar på några ben och sedan in i mål. Ruggigt effektivt men det blir ju inte speciellt vackra mål. Själv gillar jag "klapp-klapp" spel a' la Ryssarna men den är väl på väg att dö ut?
Känns bra att säga så till Difarna, eller hur Lundström?? =)
Knutsen stannar nog ett par år till i NHL, han har ju äntligen lyckats ta en plats där borta, och får mycket istid, men när han kommer "hem" så kan ni nog räkna med att han blir Djurgårdare igen...
Espen till mif, tror jag inte ett dugg på, förut kring jul torr jag var det en artikel att han ska till dif men det vart inte av, man han sa om det é elitserien så é det dif jag ska till..
KeiBee:Jag blir lite nyfiken på vart du har fått dom där rykterna i från.Vad jag vet så trivs Espen mycket bra i NHL och har just nu inga planer på att flytta till Sverige igen.Det var ju också Espens skott som gjorde att en 13 årig Flicka dog i helgen.
difzi > Tycker det jag med, även om jag tycker det är på tok fel ledare för att representera en agressiv spelstil! Jag menar titta på tränarna:
* Hardy - Gris på planen som spelare, stenansikte även i båset. Inte så svårt att se honom dra igång torpederna...
*Johansson - Snäll så det förslår (ser ut så iaf.) gillar långa promenader och en bärs på söder :) Jag menar den som ser honom i tvrutan kan inte ärligt tro på att han jagar igång spelarna så dom flyger ner med 2 torpeder i hörnen va?
E de sant att MIF försöker få Espen till Malmö. Om det är så, så tror jag inte han går till MIF. Han har ju sagt att om han återvänder till Sverige så vill han spela i DIF.
Men om det nu blir så att Espen spelar i MIF i framtiden så e de som vanligt, Malmö värvar gamla DIF spelare. Varför e de alltid så?
Såpass? Visst är det inte så pinsamt att komma trea, det får man väl hålla med om, men det har varit på tok för mycket upp och ner för att någon med hjärtat på rätta stället ska kunna vara nöjd. Och sen får man inte glömma att matcherna i slutspelet är de som verkligen räknas. Det är dem man sitter och väntar på de gråtrista novemberdagarna och spelar man så pass dåligt som DIF gjorde där, ja, då är det ingen bra säsong.
Okej att det kommer in en hel del FBK:are och Modoiter..
MEN vad gör Mathias Tjärnqvist och Björn Melin där???
Kan bara på en tiondelssekund komma på två bra mycket bättre spelare..
Skulle tom kunna hitta två bättre torpeder i Allsvenskan...