Josefsson2: Exakt vad är din poäng? Allt är en kånnnspirasjon från bönderna bah. Tjenare, tjenare. Här "hetsas" inte mot DIF. Här konstateras att Marcus Nilsson gjorde en jävligt svinig, farlig och feg sak och ska stängas av.
Josefsson2: Och du försöker bevisa att Djurgården stängs av för "skitsaker" med Janne Viktorssons livsfarliga tackling på Belov och Nilssons optikeringrepp? Verkligen.
Eftersom du försöker bevisa något så får du stå för matematiken. Bevisa att DIF fått mer avstängningar någon enskild säsong än vad Timrå fått på de senaste fem åren. Nej, bemöda dig inte, det klarar du inte. Men redovisa gärna exakt antal avstängda matcher för DIF och TIK säsong för säsong. Visa gärna siffror inklusive och exklusive Oduya, han kan möjligen vara en förklaring om ni "vinner" den tävlingen.
Sen vill jag inte göra dig besviken men jag tror du har för höga tankar om vilka känslor DIF väcker ute i stugorna. Jämför jag kvartsfinalupphetsningen i samband med matcherna mot Luleå och Linköping så är det här ingenting. Det finns ju liksom inget att hetsa mot. Genomsnittsdiffaren viker ju ner sig så fort hockeyn/handbollen/innebandyn/whatever förlorar och är jävligt snabba att spotta på sitt eget lag. Det är ju fotbollen som räknas. Då är å andra sidan chauvinismen på topp.
Lasse Anrell är i alla fall en jävla bonnläpp, det håller jag med om.
Josefsson2 skrev:
"Däremot finns det ett intensivt hat mot Djurgården på alla nivåer och i alla led som leder till så fort DIF gör något så passar man från alla håll och kanter på att dela ut så många pungsparkar som möjligt."
Det är möjligt att det ligger något i det. Själv upplever jag det som det skett en större förändring med DIF det senaste decenniet. I nästan hela mitt hockeyliv har DIF stått för något annat. Ett föredöme, både på planen som organisationsmässigt, något att ta efter, något att försöka nå upp till.
Sedan ungefär när Ingvar "Putte" Carlsson försvann ut i pereferin har den bilden sakta men säkert vittrat sönder. För 10 år sedan hade DIF aldrig tagit strid, eller satt sig i försvarsställning för sådana skitgrejer som är mer eller mindre vardagsmat nu.
Wikegård gnäller mest av alla, mest gnäller han över andras gnäll. Om inte disciplinnämnden åtgärdar DIF:s anmälan mot Ledin, ja då skall gåsarna plockas ändå. Om Lintner blir tagen med hela armen i kakburken...om herr Nilsson blir tagen med fingrarna i någons ögon...
Det är ju dampgrejer som man aldrig skulle förknippat DIF med för inte allt för länge sedan. Men när efterdyningar och tillhörande mediadrev anses som lök på laxen när det gäller att stärka den inre känslan och lagmoralen, så är väl detta bara ett par avsnitt av en långkörare?
Josefsson2:
Nja, min bedömning av DIF, då och nu, ligger helt på det personliga planet och behöver inte ha något som helst med din verklighet att göra.
Tycker inte det ha något som helst att göra med körgossar eller inte. Det handlar inte om att spela tufft eller inte. För det är fullt möjligt inom ramarna för regelverket att göra det. Att använda en klubba mot liggande spelare eller att köra upp fingrarna i synen på någon är inte tufft. Bara idiotiskt om man nu blir ertappad med det. Av någon anledning har jag fått för mig att DIF gjorde färre idiotiska grejer förr.
Vad jag minns begicks det inga övergrepp i finalserien 83? Däremot blev det bassning från förbundet angående säkerheten då DIF-klacken stormade Hovets is och jagade in Håkan Loob i omklädningsrummet efter finalmatch 2.
Vidare har jag för mig att Håkan Loob slog sig själv medvetslös när han körde på en utslängd spik i finalmatch 4. Även detta på Hovet.
I finalmatch 5 fick väl någon DIF:are in en regelrätt fullträff på Looben så han bröt nyckelbenet. Han var iaf inte med i VM senare.
Vad har det att göra med om vi har en extremt profillös tränarkår? Det handlar ju om att leda sitt lag till SM-guld. Vad jag har förstått så är det onekligen så att resultatet är det som räknas? Kanske inte i Stockholm längre?
Vissa personer som Bäckman, Boork, Bergström och Falk kan förrutom sin höga svansföring också backa upp detta med medaljer av ädlaste valör.
Medaljer av ädlaste valör tilldelas ibland också timida och gråa personligheter som Mårts, Melin eller Sune Bergman.
För en del hade facit varit lysande om medaljsamlingen varit lika fet som tidningsrubrikerna. Förmodligen hade personen ifråga då haft att putsa på till döddagar. Nu blir det istället till att bläddra i en av världens tjockaste klippböcker. Möjligen skulle det kunna bero på något energiläckage. Den teorin framfördes faktiskt under gårdagens Hockeykväll.
Frasse: Nej, du försöker alldeles säkert inte försvara Marcus agerande, men det liknar dock ett dåligt försök att flytta fokus från själva "händelsen". Det är självklart så att detta var en följd av den situation som uppstod alldeles innan vid DIF-båset när Kent Manderville mycket riktigt cross-checkade vem det nu var i DIF. Men vad som är viktigt att komma ihåg är att ett sådant agerande som Kent svarar för väl kan sägas höra hemma inte minst i ett slutspel, där väl ribban för både det ena och det andra höjs avsevärt mycket (?). Vad nu herr Nilsson på sitt passande nog apliknande sätt försöker göra är jag inte man nog att svara för. Men det bör väl på inga sätt sättas i sammanhang med övrigt tufft fysiskt (!!) spel som kanske t.o.m hör hemma på den här nivån.
Varför media återigen tycktes få så stor genomslagskraft i detta fall var väl den bild på händelsen som man publicerade. Det kändes ju kanske lite svårt även för firma Wikegård/Nilsson att i förlängningen försöka förtiga det som nu bara domaren missade under själva matchen (trots att man försökte i det längsta). Iom att huvuddomaren ju missade att ta ett väldigt klart matchstraff hade väl kanske inte Dag Olsson (som anmälde händelsen) inte så mycket alternativ när väl händelsen blivit "officiell" iom att bilden publicerades än att göra just en anmälan.
Cred dock till Marcus Nilsson som idag bett om ursäkt.
Skall bli spännande att se hur det går för Mesta Mästarna nu när man äntligen får gå in i ett slutspel som "underdog".