Det är i matchsituationer som powerplay och boxplay som man ser en stor skillnad mellan en bra och en dålig matchcoach. Ofta snackas det bara om att coachen ska skrika och gapa (= "vara aktiv i båset istället för att stå med armarna i kors"), men det där är ju bara nys. Hardy Nilsson var knappast en tränare som skrek och manade i båset á la Bäckman. Däremot är han en förbannat skicklig coach, vilket inte minst Djurgårdens powerplay under hans regim visade.
99/00 byggde han hela Djurgårdens powerplay runt Espen Knutsen i backposition i en i övrigt relativt klassisk uppställning. 00/01 spelade vi med en umbrella-uppställning där Tjärnqvist var point man i mitten och Bouchard i nedsjunken vänsterbacksposition med centern på motsatt sida. Bottom line - Hardy modifierade DIF:s powerplay efter materialet med resultatet att laget producerade över ett powerplaymål per match.
Förra säsongen hade vi inte ett dugg sämre PP-material än de tidigare två åren. Vi hade skyttar och playmakers, men ändå var resultatet skralt i jämförelse med tidigare år. Vet inte vad Lill-Kenta och Nygårds hade för idéer med vårt powerplay egentligen. Björn Nord, vår bästa skytt, fick spela andrafiolen och kom in på isen sista 35-40 sekunderna i varje powerplay. Den formationen kom sällan in i anfallszon, snacka om slöseri av resurser. Pardavy är en klassisk playmaker i powerplay, fick en hel del istid men inte i en playmakerroll. Han fick en position alldeles för långt ned i banan på ena kanten. Några gånger tog han egna initiativ och tog självmant en position långt bak, då såg det jäkligt bra ut, fin fart på pucken och irrationella beslut av Pardavy satte griller i huvudet på motståndaren. Ger mig f-n på att han fick skäll i båset för att han gjorde så.
Wikegård är en duktig coach och i och med att han känner och närmast högaktar våra nyckelspelare i PP (som Nord och Falken) är jag övertygad om att han kommer bygga upp ett starkt powerplay. Nord kommer få den rollen han gillar och jag tror verkligen att han och andra spelare som i mitt tycke användes fel förra säsongen kommer växa med Wikegård och Nordmark.
Personligen anser jag att powerplay ska byggas från bakplan, tycker det passar vårt material också, så jag hoppas Wikegård kör med umbrella-uppställningen.
Har inte hört att det skulle vara en av VM-spelarna. Däremot vet jag att man har förhandlat en tid med en icke namngiven svensk forward spelandes på andra sidan Atlanten.
Varför skulle detta vara ett dött begrepp ? Tycker att det lever i allra högsta grad och det kommer nog inte minst Stockholms Stolthet bevisa till hösten !
Kipa: Har för mig att DIF och SSK kom överens att göra det enkelt för sig genom att SSK helt enkelt tog över Rohlins kontrakt utan diverse övergångssummor m.m. Rohlins stora ovilja att fortsätta i DIF spelade naturligtvis en stor roll i den ganska "smärtfria" övergången !
Frasse99: Japp, men det är ju inte bara powerplayet som måste förbättras! Allt måste förbättras. Året då de vann mot Modo spelade de en så otroligt underhållande och positiv hockey. Där kom spelarna in med fart genom anfallszon. Den senaste säsongen var ju pinsam. Spelarna kommer halvåkandes in genom blåa linjen och när de märker att det är omöjligt att komma förbi backarna så lägger de ner pucken i sargen och åker och byter!
Rohlin hade ett 2-års kontrakt. Hur det ekonomiska mellan SSK och DIF ser vad gällande denna övergång vet jag inte. Skulle tro att han kostar SSK 400k i "utbildnings bidrag" .
Frasse99: Nej, men powerplay ska man inte ens tala om. Det var någon match där vi hade powerplay i stort sett hela matchen igenom men inte kunde göra mål. Det MÅSTE bli bättre till kommande säsong. Det måste ju vara någon som skymmer målvakten och tar stryk framför mål. Det var ju just det Ölvestad o Kristoffersson var så bra på. Även Kjellberg som stod och rafsade in puckarna framför mål och öppnade sitt "häst gnägg". Det var allt för många inviduella misstag också.
Frasse99: Japp, själv trodde jag han skulle bli en Lidas Lidström med ett vasst skott. När den sega Rohlin väl avlossade sitt skott så var det väl en 4-5 meter över mål =)
Frasse99: Du får faktiskt inte glömma att det var Rohlin som kom i full fräs och stänkte upp det avgörande målet mot Frölunda ;) Gjorde han inte två mål under säsongen? Det mot Frölunda och sedan ett när vi hemmaslog Färjestad?
Att sedan en spelare som Rohlin (som faktiskt var ordinarie i Tre Kronor hela säsongen innan han värvades) skulle vara så dålig som han var när han drog på sig den blåa dressen med guldtexten hade nog ingen räknat med.
Med facit i hand är man glad att spelare som Pardavy (tjänade ruskigt mycket pengar) och Ignatovic endast hade 1-års kotrakt då dessa 2 herrar tillsammans med ett par andra inte uträttade mycket.
Frasse99: Nej, och det har ju blivit extra kännbart de senaste säsongerna. Jag får ändå känslan av att Waltin insett detta och börjat skriva litet längre kontrakt, iaf med de yngre spelarna. Det är ju en början :) Sedan är det ju inte alltid som spelarna själva vill ha längre kontrakt. Exempelvis Ekman och Musse var väl säkert sugna på att sticka tillbaka till NHL efter ett år och då är det ju inte lätt att skriva längre kontrakt.
Helt rätt , det var på wikegårds inrådan som Linkan värvades. Exemplet var dåligt men jag tror budskapet gick fram ändå ;) Tendensen är att man år efter år får slita onödigt hårt för att få en full trupp i stället för att se till att man i alla fal delar ut 1+1 år. Detta skulle gwet utrymme för att skippa spelare som inte håller måtet och att kunna behåööa spelare som man vill satsa på utan att behöve omförhandla varje sommar.
Frasse99: Men var det inte så att Waltin var tveksam till att överhuvudtaget ta in Linkan och gjorde så endast p.g.a. Wikegårds önskemål? Isf så har jag full förståelse för att det bara skrivs ett kontrakt på ett år.
Men jag håller med vad det gäller tendensen att skriva ettårskontrakt. Den är inte bra.
Har själv aldrig förstått det här med att skriva 1-års kontrakt med i stort sett hela laget. Med utländska spelare känns det väl helt ok men att plocka hem spelare som type Linkan och bara signera honom för en säsong känns som bortkastade pengar. Skulle han nu göra en kanonsäsong så står Djurgården där utan fallskärm.
Problemet överlag i truppen är väl att det är en hel del kontrakt som går ut efter nästa säsong. De flesta av årets värvningar är väl 1-årskontrakt, plus att några av de "gamla" spelarna - exempelvis Micke Johansson - med största sannolikhet lär lägga grillorna på hyllan nästa sommar.
Visst kan det gå bra den här säsongen, med de intressanta nyförvärven - framförallt i målet och på torpedsidan - men å andra sidan är det lite respirator över det hela. Nästa sommar börjar cirkeln om igen. Tyvärr.
Hade kanske varit bättre att försöka få tag på lite fler framtidnamn och få en kråka på ett antal längre kontrakt. Och acceptera en mellansäsong till. Eller har jag fel?
Nu när fotbollsvm är över för Sveriges del så börjar man längta mer och mer till September och starten av säsongen 2002-2003.
Tänkte försöka mig på en liten summering av truppen som den ser ut just nu.
Målvaktsidan med för oss två stycken nya ansikten känns både intressant och så här inför säsongen betydligt starkare än inför den föregående.
Backsidan som förra säsongen var en riktigt akilleshäl ser varken bättere eller sämre ut än den vi ställde på isen i fjol. Här hoppas man på en riktig förstärkning men det är nog så att denna lagdel är spikad.
Forwardssidan ser på papperet svagare ut än fjolåret, men här finns precis som på målvaktsidan en hel del nytt och spännande. För att denna lagdel skall kännas säker så behövs ett positivt svar från Otto till att börja med. Skulle det sedan bli så att man kan knyta till sig ytterliggare en namnkunnig och spelskicklig halva så skulle det kännas helt ok.
Ledarsidan var väl sådär i fjol även om jag inte riktigt håller med om all kritik som Nygårds/Johansson fick ta emot i fjol. Wikegård/Nordmark/Garpenlöv känns som en riktigt bra trojka även om man nog inte skall vänta sig stordåd på en gång.