Frasse99: Skönt med en seger, men framförallt vad man hör att det spelas en fysisk, äkta torpedhockey och att laget ser hungrigt ut. Det var inget man var bortskämd med förra året. Nu ser jag redan fram emot tisdag...
Frasse99: Sant, bra förslag isåfall! Nu bär det av ut ett tag, sedan så får man övervaka vad som händer i matchen...borde komma hem igen lagom till andra perioden.
Arthur Dent: Kan se Linkan som playmaker i powerplay (den position som Espen hade) rillsammans med Nord på blå. Dock måste han höja sig ett par steg från vad han presterade i MIF.
Frasse99: Svårt att veta hur Eklund & Lindelöf kör i år. Var så pass få matcher dom var med i förra året och tyckte redan då att dom visade framfötterna. Annars vet jag personligen väldigt lite om dom båda...
Men han har ju en poäng att Lindqvist inte är den starkaste på att jobba hem, så det kanske är bäst att låta honom koncentrera sig på motståndarmålet enbart.
Frasse99: Udda val ja .. man får ju funderingar varför, men jag har förtroende för tränarna i den frågan. Innebär det att om man daltar & flyttar runt "Linkan" lite för att han ska bli lika bra som förr så gärna för mig ;)
Lunkan: Hmm..lät inte så skoj. Själv är jag bokad då, iom. att man bor i Gävle så :) Brukar som sagt kunna bli bra matcher och faktist fullt hus också. Blir O´Learys först och sedan hockeypremiär.
Men du ska altså ner till Lougano och titta? Isåfall kanske man får direktraporter altså. :)
Arthur Dent: Ja det är bara skit och förbannelse att jag inte har möjlighet att åka upp på den lördagsmatchen. Brukar vara trevliga tillställningar det där med DIF lördag och Gavlerink. Det brukar smälla lite i sargerna om man säger så. Kul att se hur det går i Lougano Ram v/s Cage
Lunkan: Kan inte ;) klart det går, bara att holla nollan själv det. Att hålla nollan mot Mora behöver ju inte betyda att man är seriens bäste redan :) Men håller absolut med om att dessa två blir intressanta att följa, inte minst 28/9:e då dom ställs emot varandra på riktigt allvar.
Arthur Dent: Wikegård vill väl inte knäcka Cages självförtroende helt genom att låta honom släppa in en massa mål från Halmstad. Hammers har väl ett par matcher i benen.
Han kan iaf inte göra en bättre debut än sin kanadensiske kollega i BIF J.Ram. Ska bli intressant att följa dessa herrar i vinter.
elitnytt: 1-7 .. njae, vet inte om jag tror på så mycket, är mer försiktig med tanke på att man vill testa olika spelare och formationer ikväll. Så 2-5 till DIF :)
"Inför den här säsongen har Hovet fått en välbehövlig upprustning och numera är den gamla ishockeyarenan en modern multiarena"
Det kan man läsa på www.difhockey.se, är det verkligen sant, jag har hört att det ska bli en restaurang där men inte att det är en modern multiarena? Har de byggt om hela arenan eller? Hur mycket kommer det att få plats? Det får väl plats 6-7 000 nu va? Tacksam för svar ;)
Frasse99: Mmm...låter som bra femmor, möjligen att peta in Lindqvist i första om han är spelsugen och på hugget som förr. Kanske även splittra paret Lindström/Trattnig om det blir för mycket framåt och lite bakåt. Låter som man tigger utvisningar annars. Håller fullt med om att Rudslätt/Tjärnqvist låter som första torpedpar.
Tror även att Harfaoui kan bli bra, har hört från en kollega som lirat emot honom att det är en kvick lirare med bra teknik, en aning vek kanske. Men i rätt omgivning så...kanske med Ottosson/Falk om denne inte fungerar med Eriksson, ja eller "Linkan" då.
Arthur Dent: Såg någonstans att Wikegård ville låta spelarna prova på för dem ovana positioner.... vad han nu menade med det. Skall vi nu få se Mikael Johansson som målvakt ? eller kanske Björn Bjurling som torped ?
Skulle kunna se en första line med M Magnusson som libero och Mikael Johansson tillsamans med Kristoffer Ottoson som halvor och med Rudslätt och Tjärnqvist som torpeder.
En andra line med Ronnie Pettersson som libero och med Falk och Nord som halvor och Eklund Lindelöf som torpeder.
Frasse99: *skrattar* .. njae, konstigt nog så sätter man Ottosson bakom dessa "rusningståg". Men dom kanske rullar på femmorna. Annars finns kanske risk för att Ottosson kommer bort!? Men som det står på siten så är det ju spelarna som är på gränsen till laget som testas ikväll...Lindqvist/Ottosson låter ju intressant annars. :) Kul att se hur det går för Bjurling också...Gage är nog rätt säker förstamålis iaf.
Vi pratar ju inte dirket kreativitet när det gäller formationen Trattnig/Lindström ;) Kul att man låter Eckerblom få visa upp vad han kan, han har varit lovande ett tag nu och det är dags att ta det där sista steget och visa att man hör hemma i a-laget.
Tråkigt att man inte låter Gage spela men det kommer fler chanser.
Frasse99: Intressant, men svårt att säga något alls innan man spelat ett par matcher och ser hur tränarna tänker. Det första som slog mig var hur gammalt & nytt blandas mer än vanligt i femmorna och att torpedparet "Trattnig/Lindström" nog är det tuffaste som jag sett på pappret. Båda kända för att göra ont att möta :)
Jag skickade mail till Antonsson och det verkar som om det kommer att bli någon typ av rapportering. Tyvär så är man ju själv inte på plats i Halmstad. Laguppställningen bestäms efter träningen nu på förmiddagen och kommer att presenteras på hemsidan.
Hoppas att Jerker återupptar den typ av live-rapportering som gjordes när DIF.net var nytt, nu när han har blivit webmaster på nya sidan.
Frasse99: Kan inte annat än hålla med om att nya hemsidan ser betydligt trevligare ut än gamla Skategate. Bara de kan uppdatera den lite oftare också..... *s*
easy: Tror det ligger en del i det du säger, klart det måste hjälpa att ha ett fullsatt Globen bakom sig, som DIF haft för det mesta i slutspelet på senare år. Samtidigt har jag aldrig träffat någon som säger att det är bra stämning i grundserien och ändå har det gått rätt bra där med. Trots allt har Djurgården inte blivit sämre än 3:a sedan 1997 :)
BenAgretti: Visst, men även om vi bara hade lite mindre publik förra säsongen än året innan är det på tok för lite folk i Globen. Man känner sig faktiskt ensam och Globen gapar tom. Jag har i alla fall värvat en medlem till, så nu är det jag och två poolare :)
En tanke bara: Du menar att publiken kommer när laget spelar bra. Vad är din åsikt om det omvända. Alltså: om det är fullt på läktarna anstränger sig spelarna mer...
I de flesta(alla?) lag spelar i nuläget en majoritet av inköpa spelare som kanske inte alltid har den rätta glöden för sitt lag. En fullsatt hall kan kanske vara rätt tändvätska för att få igång legosoldaterna.
Självklart är detta en klassisk "hönan och ägget". Men eftersom du har sesongskort så kanske du har en uppfattning om i vilken utsträckning detta gäller. Jag tror mig bruka kunna se på spelare om de är laddade eller inte...
elitnytt: Ryktet om hockeyns död i Sthlm är starkt överdrivet. Visst hade vi ett stort tapp vad gäller publiksnittet i år, men då ska man komma ihåg att säsongen innan var det ett för Djurgården ovanligt högt publiksnitt så skillnaden är inte lika dramatiskt som folk vill få det till.
Fakta är att publiksnittet 2001/02 bara var 70 personer färre per match än vad vi hade 1998/99, det är ju i princip ingenting. Tittar man på Djurgårdens publiksnitt sedan man flyttade in i Globen 1989 är det en tydlig trend: när Djurgården går bra kommer publiken.
Under 6 säsonger har Djurgården haft ett snitt över 8000 per match. 5 av de säsongerna har Djurgården vunnit serien, och den sjätte gick man till SM-final... det är bara inse, när laget spelar bra kommer det mycket publik och när laget spelar dåligt kommer det lite folk. Förra säsongen spelade man uselt så många valde att inte gå och se eländet. Så fungerar man. Jag har säsongsbiljett och gick på alla hemmamatcher, men när laget spelar så dåligt försvinner liksom glädjen. I mitten/slutet av säsongen var det inte många matcher som man åkte till som man verkligen längtat till, som man gör när laget bjuder till och spelar riktigt bra. Jag tror dessutom det blev en extra kraftig reaktion för många eftersom laget hade spelar så otroligt bra och vunnit guld de två säsongerna innan.
Jag skulle vilja påstå att detsamma gäller i fotbollen. Nu har vi spelat Sveriges roligaste fotboll i tre år och på köpet nått enorma framgångar mot vad man är van vid, men hur många av er minns 1999 när vi åkte ur Allsvenskan? Sista hemmamatchen mötte vi IFK Göteborg och trots att chansen fortfarande fanns att hänga kvar vid seger svek djurgårdarna och det var pinsamt tomt på Stadion...
Inte för att jag gillar att snacka fotboll på detta forum... Men du har helt rätt i att fotbollen ligger före vad gäller publik intresse i huvudstaden. I övriga landet med karlstad och Jönköping i spetsen är hockeyn hetare än vad den har varit på länge.
Men vi Djurgårdare skall vara glada som har ett topplag både i fotboll och hockey. Som boende i huvudstaden så är det en självklarhet att ha säsongskort till både hockey och fotboll ;)
Det är ju bara att hålla med om att fotbollen är hästlängder före Ishockeyn för tillfället. Men så var det ju inte för ett tag sedan, det går i vågor. Men dessvärre så tror jag nu att vi kommer få vara nummer 2 bakom Fotbollen en ganska lång tid framöver. Publiken i Stockholm sviker. Vi får se hur det blir kommande säsong. Ska bli kul att se om Herr Wallin kan åstadkomma.
Vad tycker ni andra? Själv gillar jag sporterna lika mycket och har säsongskort på båda av dem.
För er som inte sett länken till Robert Petterssons artikel om en stängd elitseries vara eller icke vara, samt en bra syn på AFs tidigare artikel. Tycker den var värd att nämna igen utifall...
Ford Prefect: Håller med, herr Melin har gjort mycket gott. Han har ju fått stått ut med killar som spiller öl på honom ;) och mycket annat så inget ont om den mannen. Men precis som du säger tror jag att Rudslätt kan utvecklas mer i en ny klubb.
"Sjöddas" härliga stämma i tv-rutan hoppas jag att jag slipper va, "Vaffö vaffö gö dom ...." men han är är ju "mjuktuff & go" i sin rosa slips på tv:n ;D
Ford Prefect: Håller med.. Jag tvivlar på att Rudan ens hade spelat i elitserien nu om det inte varit för Melin! Samma gäller förstås Mårtensson..
Personligen tror jag på att Rudslätt kommer att utvecklas enormt i en ny miljö och att han är som gjuten för torpedrollen i DIF!! MEN man vet ju aldrig, ja tycker ändå de kändes som att Rudslätt stannade av lite i utvecklingen under senaste säsongen i Brynäs..
Ska bli kul att se han i vinter, även om det inte blir så ofta i gavlerinken! Desto fler i Globen skulle ja tro, både i DIF och i landslaget...
Arthur Dent: Å andra sidan skulle han aldrig ha nått så långt som han har gjort om inte Melin givit honom så stort förtroende redan från början. Men du har rätt ändå, för hans egen utveckling är det här nog det bästa. Synd bara att vi skulle förlora en så bra, och sympatisk, spelare. Han kunde ju tala för sig i intervjuer och så. Nu får vi väl fortsätta lyssna på läsp-Sjöddas stammande eller Djoosens gnälliga dalmål. :D
Puffen: Lite svårt att säga det, eftersom han redan flyttat. Tror han kan bli djäkligt bra i Djurgårdens spelsystem och nu när han släppt "pappa" Roger...