Mitell medgav i pausen att vi tappade stinget sista 10 minuterna. Typiskt FBK. Blir självgoda när målen ramlar in och tappar sedan matcherna, särskilt mot SAIK. Ska bli intressant att se om det gamla mönstret upprepar sig nu i tredje.
sanny lindström har alltid en jävligt äcklig underton av att alltid hylla fbks motståndare det funkar att orka höra det så länge fbk leder men annars är det outhärdligt
Sedan vi gjorde 4-1 har vi börjat spela blekt och SAIK har börjat sticka upp. Nu kom 4-2, och mer kan vara på gång. Jag känner igen det här från tidigare möten i Karlstad.
janersa: det jag tycker är bra med NHL är att de straffar slashing och hakningar rejält, men tillåter tacklingar. I Shl är det tvärtom, det är hakningar och slashingar hela tiden, splelförstörande
ja precis slagsmål utan handskar skulle ha en uppfriskande effekt samt leda till ett ärligare spel istället för att se spelare åka runt och göra " diving" tecknet stup i kvarten.
Kåge: Att vi leder mot er inledningsvis betyder inte mycket i slutet av matcherna, det har vi sett förut.
Dags att införa att spelarna får puckla på varandra på riktigt a la NHL. Det är bara patetiskt när de står och håller i varandra med handskarna uppe i ögonen på den andre och ger tjuvnyp. Tacka vet jag handskarna av och riktig knytnävsfight.
Bataille: Ja där torskade BIK igen. De bjöd in IKO för andra gången i rad. De vinner skottstatistiken med hästlängder men tar stryk av ett egentligen mycket sämre lag.
Kollar på BIK mot IKO. BIK ledde förra matchen med 2-0 men tappade till suddenförlust. Ikväll ser det ut att gå exakt samma väg. BIK verkar ha drabbats av FBK-syndromet. Sjutton skärp er nu. Det räcker med att ett värmlandslag håller på så där.
Svanru: Slutspel är slutspel. Man hoppas ju någonstans att vi kan lyfta när det gäller. Samtidigt känner jag mig ordentligt misströstande också. På lördag kommer det väl att se ut som vi vant oss vid nu, tyvärr.
Bataille: Ånäddå, BIK ska gå upp. Men ikväll bjöd de tillbaka IKO in i matchserien igen. BIK kunde avgjort tidigt med alla chanser men fick inte in puckarna. Skärpning nästa match.
Det kommer bli ett ännu större helvete nästa sesång då dif spelar i shl med helt sinnessjuka hyllningar av press&domare om hur jävla viktigt det är med srockholmslag i högsta serien.
just det att de plockar över spelare dagar innan vårat slutspel för att ha de i farmarlaget, liam öhgren gick in i minnesota direkt och efter avslutad shl sesång en viss skillnad
Imponerande seger av Växjö. Tajta och omöjliga att komma igenom. Örebro försökte verkligen men var aldrig riktigt nära att göra mål. Och de få gånger det osade till så stod Larmi på rätt plats. De som ska ta sig an Växjö i fortsättningen får det jobbigt.
Kåge: Nej, inga 7 matcher. Ni vinner matchserien tidigare än så. Har en känsla att ni steppar upp nu när det blir slutspel. Och så är ju vårt försvar väldigt svagt. Jag tror dessutom att ni har en bra chans att ta sm i år igen.
janersa: Ja, Växjö är svåra och tråkiga 😁. Sista åren har ändå Skellefteå haft lättare för dem jämfört med tidigare, då var de ett hvete att möta. Vad tror du, blir det 7 matcher mellan FBK och SAIK?
Tittar på tredje matchen mellan Växjö och Örebro. Örebro försöker tappert anfalla men Växjö är som en sardinburk, nästan omöjliga att dyrka upp. Och sjutton så snabba alla fem växjöspelarna är att åka hem när de tappar pucken i anfallszon. Om vi bara hade 20 % av den instinkten så vore vårt försvar mycket tajtare än det är nu.
Svanru: Hittar ingen statistik över enskilda spelare i FBK, men minns inte att Solberg gav några större avtryck vare sig i poängprotokollet eller försvarsspelet. Hade varit bra att kunna se hans plus/minus-statistik någonstans.
Går det att vaska fram någon fysiskt stor back med utpräglat defensivt sinne som håller rent framför vår målvakt? Jag menar alla femmorna behöver ju inte tokanfalla. Vore bra med en gammal hederlig "check line" också att kasta in för att stänga ner motståndarens bästa anfallsformation.
Bataille: Jag hoppas naturligtvis också att mina tips går rätt åt skogen. Jag vill inget hellre än att vårt FBK spelar bort SAIK i kvarten och sedan fortsätter spöa skiten ur alla andra motståndare och tar pokalen till Karlstad där den hör hemma.
Hoppas de nyttjar speluppehållet rätt och hittar ett sätt att stänga till lite mer bakåt. Då kan det börja hända grejer.
Växjö och Malmö vinner första play in-omgången. Rögle har nog tappat slutspelsmagin nu. Malmö såg mycket piggare ut i förlängningen. Växjö får man höja ett varningens finger för. De stånkar på med sin tråkhockey som verkar fungera bra.
Bobben : Jag tror att Brynäs, Luleå, Frölunda och Skellefteå har reella chanser att ta guldet. Av de fyra är mitt tips SAIK. De känns stabila och kommer dessutom att höja sig i slutspelet.
Vårt orakel Garpenlöv sa att han tror på Brynäs. Nu infinner sig frågan: Vilken av hans två profetior slår in? SAIK slår FBK? Eller BIF tar guld? För han kan väl aldrig få rätt i båda?
janersa: är nog första gången Garpen har rätt om någonting. Eller så betyder hans utlåtande att fbk skrällvinner mot saik. Btw troligt att luften gått ur brynäs, ryker i kvarten.
Svanru: "Snabba kontringar och igelkottsförsvar vad är motmedlet?"
Vår vassa offensiv vore motmedlet OM vi hade en bättre målvakt och OM vårt försvar vore tajtare. Men nu har vi inte de två sista komponenterna, så då har vi nog tyvärr inget motmedel. Hela säsongen har väl visat det.
janersa: Som sagt tidigare vi kanske tar en match mot extremt skickliga defensiva SAIK. Men Rögle, Växjö och Brynäs är lika duktiga på extremt defensiv hoppas att vi kan hitta nyckeln mot detta. Snabba kontringar och igelkottsförsvar vad är motmedlet?