Jag skulle kunna tänka mig Ledin i VF av den enkla anledningen att det skulle svida ordentligt för en del frölundaiter... :)
Sedan så anser jag att han har gjort det FBK värvade honom för och det är dags för honom att gå vidare och för FBK att släppa fram lite mer dynamiska och lovande spelare, tex Niclas Levein.
Vad gäller Renberg så känns han lite väl skadebenägen för att vara intressant och som du själv är inne på så är det med 13 kontrakterade forwards ganska så fullt. Visst, Esa kan tänkas försvinna till NHL.
Blir han en ny Spacek så blir jag överraskad, tror han får en mer defensiv roll men då Loob sa att det var en Hamr-kopia så är väl inget omöjligt. Har ju bara sett han i VM så har väl inte skaffat mig en uppfattning än. Men sett som en ersättare till Robin Jonsson så ser det väldigt bra ut!
Angående Renberg så skulle jag jättegärna se honom i FBK men som nämndes är det ganska ont om platser på forwardsidan. Men inget är omöjligt.
Jag vill, precis som många andra FBK-supportrar, INTE se Ledin i Frölunda. Det skulle dock inte förvåna mig om så blir fallet. Ser han helst i Luleå om han ska stanna i ES.
Svanru: ja så är det ju men skulle bli aningen förvånad om Ledin spelar i Frölunda nästa säsong speciellt om han då säger sej vilja utvecklasitt offensiva spel. Men som du säger den som lever får se.
Svanru: LEdin till VF.... bara hoppas det bara är ett rykte för många med mej vill nog inte se han i Frölunda. O vill han nu utvecklas o få en mer offensiv roll... ja då har vi ändå inte plats för honom.
nuno1: Svårt att se Renberg i FBK, vi har redan nu fyra stycken nya forwards (då räknar jag Andreas Johansson) som ska in i laget. Finns liksom inte plats för hur många som helst.
Bengt: Jaa, tror också att Luleå är det lag som ligger närmast till hands för hans del. Däremot är ju Renberg eventuellt på väg bort ifrån Luleå - till FBK?
Om Ledin ska få en mer offensiv roll med mer istid så känns Luleå som det enda alternativet av de omnämnda. Tror han något annat så känns han lite väl blåögd.
Han är tydligen inte nöjd med sin roll i FBK. Bara att önska honom lycka till i framtiden, han kommer att bidra starkt oavsett vilket lag han hamnar i men jag tror inte att hans roll kommer vara mycket annorlunda än den han hade i FBK.
En väldigt tung förlust som är svår att ersätta, en kämpe framför mål är ganska sällsynta så nu har Loob en tuff uppgift framför sig om han nu tänker leta efter en ersättare, vilket jag tycker han bör göra.
Per Ledin lämnar Färjestad. Det stod klart på torsdagskvällen sedan Ledin via sin agent tackat nej till att förlänga sitt kontrakt med Färjestad. - Det är bara att önska Per lycka till när han nu går vidare i sin sportsliga utveckling, säger Färjestads sportchef Håkan Loob.
Jag tycker Robin har utvecklats bra i FBK, och han har potential att bli en riktig toppback! Bara att önska honom lycka till i Timrå och möjligtvis välkommen tillbaka i framtiden.
Robin, 23, lär ersättas av Granak, 23, och om Loob har lika fin känsla som brukligt blir det ett fint nyförvärv. Känns som dessa två har lite samma spelstil, inga poänggörare direkt men väldigt bra defensivt.
Fredberg: Det ska extremt mycket till för att vi skall missa slutspel oavsett så kommer vi ha ett bra och slagkraftigt lag då sesången drar igång igen. Litar på Loob han har ju sett till att vi har haft spelare så vi har varit där vi har varit de sista åren å tror inte han kommer göra ett sämre jobb inför kommande sesång. Sedan kan ju tidnignar å sådant dravvel spekulera i vad dom vill men man kan tyvärr inte vara bäst varje år å i år var vi inte de men vi kommer igen i jakten på att buklan än en ång skall glänsa på torget i Karstad å de blir 2008.
Snor kontraktslägetredovisning från VFs hemsida. För fullständig artikel se länktips.
Målvakter * Christopher Heino-Lindberg: Kontraktet går ut. Vill stanna, FBK förstavalet. * Daniel Henriksson: Kontraktet går ut. Jagas av ryska klubbar och Kölner Haie bland annat.
Backar * Johan Motin: Har kontrakt till 2010. * Robin Jonsson: Kontraktet går ut. Jagas av bland annat Djurgården. * Stefan Erkgärds: Har kontrakt till 2008. * Atte Pentikäinen: Kontraktet går ut. Lär försvinna. * Jonas Frögren: Kontraktet går ut. Ska prata med Håkan Loob inom kort. * Thomas Rhodin: Har kontrakt till 2008. * Robert Kantor: Kontraktet går ut. Vill stanna kvar. * Atvars Tribuncovs: FBK kan förlänga ett år till med letten, bestäms inom kort. * Janne Niskala: Har kontrakt till 2008, men nära NHL-klubben Nashville Predators.
Forwards * Pelle Prestberg: Har kontrakt till 2008. * Jesper Mattsson: Har kontrakt till 2009. * Jonas Höglund: Kontraktet går ut. Vill stanna. Gunnar Johanssons Stavanger är intresserat. * Esa Pirnes: Har kontrakt till 2008. * Mathias Johansson: Har kontrakt till 2008. * Peter Nordström: Har kontrakt till 2009. * Jörgen Jönsson: Har kontrakt till 2009. * Per Åslund: Talangkontrakt. FBK vill förlänga. * Martin Johansson: Talangkontrakt. FBK vill förlänga. * Emil Kåberg: Har kontrakt till 2008. * Andreas Johansson: Har kontrakt till 2009. * Christian Söderström: Har kontrakt till 2008. * Mikael Johansson: Har kontrakt till 2008. * Per Ledin: Kontraktet går ut. Jagas av Luleå, förra året fanns intresse från NHL.
Klara nyförvärv * Fabian Brunnström: Forward från Borås. Har kontrakt till 2009. * Eero Somervuori: Forward från Ambri Piotta. Har kontrakt till 2009. * Rickard Wallin: Forward från Lugano. Har skrivit på ett treårskontrakt.
På väg in: * Dominik Granak: Back från Slavia Prag. Detaljer återstår. J18-spelare samt Skårespelare som gjort inhopp i A-laget den här säsongen och där fortsättning i Skåre eller utlåning till Bofors kan bli aktuellt: * Alexander Hermansson (målvakt) * Andro Michel (målvakt) * Per Johnsson (back) * Johan Erkgärds (forward) * Emil Bejmo (forward) * Niclas Levein (forward) * Christian Swärd (forward)
Ska ni ha Heino som förstekeeper får ni nog börja samla pengar till återtåg hit ådit.... för snart slutar den gyllene generationen för er.... precis de som hände leksand i slutet av 90 talet....då börjar antingen fallet eller om gotlänska Loob kan hitta fullgoda ersättare
zigge: Vi FBKáre är stolta för vårt lag och för deras framgångar etc men vi kan tyvärr inte be om ursäkt för att det finns ett antal avundsjuka och janteberoende människor uti vårt avlånga land. Vi önskar de lag som spelar finalen lycka till och förhoppningsvis kommer vi igen nästa säsong.
Frisco: Tack för upplysningen, men som inlägget var formulerat och uppställt så fick man ju helt klart intrycket att det var zigges egna tankar som han ventilerade, och inte en citering av Nyströms dito. Som för övrigt inte ändrar min inställning att det är mkt svammel med i bilden.
zigge: "Färjestads värsta fiende har alltid varit en självgodhet och övertro på sin egen storhet. Detta är enda klubben i världen som kan förlora en final och ändå på fullt allvar anse sig vara det bästa laget. Därför får man ibland stora problem i motgång. Det blir lite av: – Inte kan väl detta hända oss. Vi är ju Färjestad. Vi är bäst."
Du svamlar ju och låter bara som en bitter avundsjuk skadeglad person som dessutom har väldigt dåligt på fötterna. Vem är det som uttalat sig i termer om att man är det bästa laget, trots att man förlorade? LHC var helt enkelt för dagen och även sett till hela serien det bättre laget. Det har så vitt jag sett och hört, även de flesta FBK:are erkänt, och då menar jag inte bara supportrar utan även ledare och spelare.
Svanru: Du verkar bara bevisa tesen, noll självinsikt o självkritik. OM FBK nu var/är så bra, varför vann ni inte? Eller kanske skulle Du haft smileys runt hela ditt inlägg? :-) :-)
eltifoso: Aha, så man ska fortsätta slå sönder motståndarna som vanligt, o sen erbjuda fräscht Läkarcentrum? Nytänkande!
Några saker jag håller med den gode Nyström om: Dålig coachning Passiv coachning: Roger Melin och Tommy Samuelsson gjorde för lite och för sent för att det skulle ha någon avgörande betydelse.
Färjestads värsta fiende har alltid varit en självgodhet och övertro på sin egen storhet. Detta är enda klubben i världen som kan förlora en final och ändå på fullt allvar anse sig vara det bästa laget. Därför får man ibland stora problem i motgång. Det blir lite av: – Inte kan väl detta hända oss. Vi är ju Färjestad. Vi är bäst.
Ganska väntat att Wallin skulle skriva på, skönt att få det bekräftat dock. Nu börjar lagbygget på allvar, forwardspositionerna är i princip fyllda. Återstår gör någon back och målvaktsfrågan...