Fotboll

16678 inlägg · 42 ämnen

Diverse

« · 1202659 · » Till forumet

Sv: Diverse
Berka: Jag glömde nog säga att Söderberg fick däng med 4-0 i debuten och samtliga spelare gick ut och sågade allt från förberedelser till spelidé.

Det handlar om utbildning berka, du måste ge din sambo sådan kunskap så att hon inte vill se sån skit. Och kunskapen behöver ingalunda vara sann, mer däremot övertygande.
Kommentera

spud: Hyséns pöjken hade iaf. ett friläge i början.
men nu får man titta på garys anatomy eller vad de heter, gumman har hittat fjärkontrollen =/

Fast då får hon se gray´s idag så får jag se hockeyn i morrn å på lördag, eller vänta de får jag ju göra ändå för de e ju jag som betalar kanalerna ;)
Kommentera

Berka: Fotbolls förbundet kan det där med mjukstarter, Tommy Söderberg fick spanien borta som debut. Hamrén italien..
Kommentera

ITALIEN-SVERIGE, kanske man törs tro på en seger för hamréns "nya" lag ;)
Kommentera

T T:
Vilken sport är det där?
Säg inte att det är fotboll...
Kommentera

Rolig straffläggning. Domarens bestämda gester tycker jag är en extra krydda.
Kommentera

mattias - 74: Absolut, ett stort grattis till brage.. kan tänka mig att Dalkurd inte är så glad att dem gick upp
Kommentera

Dream Team:

Grattis Brage till platsen i Superettan.

Kommentera

Metal Guru:

Jo det är Europaregler

Kommentera

Huge:

Vet inte om jag är sådär fruktansvärt fotbollsintresserad längre. Klart att man kan njuta av starka individuella prestationer i namnkunniga kollektiv, som kan rattas in på burken.

Landslaget slutar väl aldrig att intressera, även om det mer handlat om bekymrad åskådning, mer än reellt intresse det senaste decenniet :-)

Nä tacka vet jag när någon kan damma av sådana här gamla begravda oförrätter. Blottlägga skammen och piska upp nya uppfriskande hatstämningar.

Den där boken är ganska nyutgiven va? Har hört talas om den innan men har väl egentligen redan hört de flesta historierna innan.

Även vid VM-kvalet mot Väst-Tyskland i Berlin 1964, levde de här stämningarna kvar. Fast värst skulle det ändå varit i den där omspelsmatchen, som Schweiz tog hem med 2-1, inför ursinniga tyskar på läktaren.

Kommentera

Et tu Brute: Om du inte redan läst den så kan jag rekommendera boken
"1958 När folkhemmet fick fotbolls-VM" av Arne Norlin.
Där finns i stort sett allt man vill veta om detta VM.
Ex det svenskhat du talar om efter att tysken Juskowiak blivit utvisad för att han sparkat Kurre Hamrin på benet.
Svenska turister i Västttyskland blev trakasserade på många olika sätt.
En mackägare vägrade ex att sälja bensin till svenskar, Svenska Fobollförbundet fick motta massor av protestbrev från uppretade tyskar där man bl.a förordade avrättning av de svenska spelarna, SAS resebyrå i Hamburg utsattes för stenkastning, en tysk restaurangägare plockade bort rätten "Schwedenplatte" från sin meny osv osv.
I besvikelsen över semifinalförlusten visade det sig att tidningen Bild-Zeitungs vinklade reportage starkt hade bidragit till den uppiskade stämningen i hemlandet.
Att tyskarna brände massor av upplagda lägen i matchen och fick skylla sig själva struntade man blankt i.
I ett reportage ansåg journalisten på plats att svenskarna hade hurrat och stöttat sitt lag på ett alldeles för nationalistiskt sätt (läs: hurrat för högt), vilket hade stört det tyska laget.
Allt det här låter ju rätt så harmlöst med dagens mått mätt men det fick tydligen lite allvarligare konsekvenser för tyskarnas del.
Efter att Brasilien vunnit finalen fick det svenska förbundet ett telegram undertecknat av Tysklands förbundskapten och samtliga spelare.
Där gratulerade man Brasilien till "den vackra segern". Punkt.
Detta ansågs vara en så pass flagrant oartighet att Västtyskland enligt uppgift därför gick miste om att få arrangera VM 1966, vilket istället som bekant gick till England.

Som sagt: en mkt läsvärd bok för den fotbollsintresserade....
Kommentera

Dream Team:

Ytterligare en poäng i det hela var när VM-kvalet till Chile skulle avgöras 1961. Sverige fick spela en avgörande match mot Schweiz i Berlin...där publiken taktfast skanderade "hämnd 58"

Kommentera

mattias - 74:
"Och slutresultatet 2-1 ger Brage goda möjligheter vid returmötet i Göteborg på onsdag."

Gäller inte 'mål på bortaplan' i de här matcherna?
Kommentera

mattias - 74: På tal om VM -58 så sökte jag på finalmatchen, men på väg dit så var det då tyskarna i semi. Följande citat tyckte jag var lite roligt. Poänkgen av det hela torde vara att det var lite annorlunda tider om vad som såg som fel och rätt för 50 år sedan:

"Hemma i Tyskland var det upprörda känslor efter matchen, man ansåg att domaren varit politiskt färgad samt att den svenska publiken varit osportslig i sitt högljudda och hejaklacksledda jubel. De tyska spelarna och lagledningen tog dock förlusten med fattning, och lyckönskade Sverige inför finalen."
Kommentera

mattias - 74: Riktigt vackert! Påminner en del om Kurre Hamrins strut mot Västtyskland 1958 ;-)
Kommentera

Dream Team:

Snyggt 2 - 1 mål av Lundevall  :)

Kommentera

mattias - 74: Brage, de e lage!

Håller Rolf Zetterlund på fortfarande? ;-)

Kommentera

Idag får vi hoppas på att IK Brage vinner den första matchen i kvalet till Superettan mot Qviding.

Kommentera

renen: En fjärde division vars arenor ofta håller hög allsvensk klass (se länk). Säger iofs mer om allsvenskan än om League 2.
Kommentera

Et tu Brute:Är nog så. fantastiskt vad det finns pengar i en fjärde division.
Kommentera

T T:

County ser väl om sitt hus. Har en sportchef och tränare, som följs noggrant av media och sätter laget på kartan.

Dessutom lär man förr eller senare, göra en god affär på det här. Paketpris för den som löser kontrakten och då pratar vi om en annan soliditet och lönenivå än SvFF?

Kommentera

renen: Eller så tycker han det är mer givande att träna ett lag än att sitta på ett kontor och prata i telefon.
Kommentera

mattias - 74: Hasse Backe till Notts County! Vilka höga ambitioner den mannen har!

Han som var påtänkt som förbundskapten :) Pajas och pengakåt..

Kommentera

renen:

Nog har man hört talas om skrällar, men denna måste slå jävligt högt. Reals lag är som man ser rätt fullt med spelare som är ordinarie i laget.

Kommentera

Snacka om hängskallar!

"De blev helt enkelt deppiga efter 3-0 målet."
Kommentera

Svennis förbundskapten i Nordkorea, ja vad gör man inte för pengar.

Kommentera

Tror nog många Liverpoolsupportrar satte kaffet i halsen när dom fick Expressens rubrik i morse;)

JUST NU: Torres tvingas till en knäoperation Blir borta ett år.

Kommentera

Projta: Nej, det var därför som jag sa att de enda av de gamla som har förtjänat rätten att spela är Henke och Mellberg.
Kommentera

Lumber Jack: Då Passar väl inte A.Svensson heller in, med tanke på hans mål mot Argentina =)
Kommentera

Projta: Av den enkla anledningen att Elmander inte platsar. Han kan inte leva på Spanienmatchen hur länge som helst.
Kommentera

Hoppas Isaksson kan vara lika bra på parken som han är idag. Han håller kvar PSV i matchen.
Kommentera

Poffa: Varför inte köra,, Elmander-Zlatan-Berg ? om nu Elmander är frisk .
Kommentera

Härlig fotbolldag i ruskvädret, blir väl en 4-5 matcher framför dumburken.

Kommentera

Random: "Om Sverige startar med Henke Larsson på topp så vill inte jag se på matchen"

Fotbollsvärlden skakar i sina grundvalar.
Hämtar vi oss efter en sån smäll tror du?
Ja, att du inte tänker se matchen alltså?
Kommentera

mattias - 74: Berg som ensam spelare är hetare än Henke, men det är inte det som det handlar om. Man måste istället titta på de kombinationer vi kan sätta ihop av de anfallare vi har. Att vi kommer spela med två på topp ser jag som en självklarhet och då är Zlatan, om han inte är skadad, given på en av platserna.

Och gör man det så är Zlatan/Henke en bättre komponerad enhet än vad Zlatan/Berg är.

Kommentera

Poffa:

Nog känns Berg hetare än Henke ?

Kommentera

Random: Låt bli då. Själv kommer jag sitta bänkad och se matchen, oavsett startelva. Kombinationen Zlatan-Henke på topp är väl den enda som funkat riktigt bra på senare år och Henke och Mellberg är väl de av "de gamla" som verkligen förtjänar sin plats.

Kommentera

mattias - 74: Om Sverige startar med Henke Larsson på topp så vill inte jag se på matchen
Kommentera

Mål av Källström igen. Bådar gott inför Danmarksmatchen
Kommentera

Såg en seriefinal i Div7 idag.

Förutsättning:
Enkelt. Ett Uppsalalag avancerar till sexan om de inte förlorar.
Hemmalaget behöver vinna.

Första 90:
Hände absolut ingenting i matchen. Hemmalaget kunde inte vara farliga i straffområdet. Och Uppsalalaget styrde bort allting.
0-0 halvtid. 0-0 vid full tid. Domaren lägger till två minuter.

Övertid:
Hemmalagets spelare är uppgivna, och hänger med huvudena. Med 20s kvar påbörjar Uppsalalaget ett anfall, och en Hemmaspelare gör ned anfallaren lite fult i mittcirkeln. Frispark och varning. I besvikelse säger han nånting till/om domaren då han går därifrån, blir återkallad, kommer till domaren efter många om och men, inkasserar ett andra gula kort som blir till ett rött.

Uppsalaavancemang?
Frispark till Uppsalalaget på anfallsplanhalva. En spelare mer. Övertid på övertiden. Just nu avancemang.
Vad kan egentligen gå fel?

Övertid på övertiden:
Vid ungefär 92:50 (50s över övertiden) dimper bollen ned framför Uppsalas straffområde. Ingen hemmakille hotar, utan det är ultrauppgivet. Backen ska rensa...
Och tar i för kung och fosterland.
Och får en sån där favoritträff, där bollen går bakåt istället för framåt, och skruvar den i en glad parabel över egen målvakt.

Summa Sumarum:
Tilt. Game Over. Insert Coin.
It ain't over...
Och du behöver inte ens själv göra det, typ Zlatan...

Metal Guru @ 127.0.0.1
Igår kl. 20:52
Kommentera

Metal Guru:

Jan Mölby?
Kommentera

Årets fotbollslåt?

Eller var det förra årets..?
Kommentera

Projta och alla andra: Jag som inte har Viasat då, hur går jag till väga? Finns det nån möjlighet att följa matchen på nätet? Och med matchen så menar jag naturligtvis Inter-Barca. Kosta vad det kosta vill, typ...
Kommentera

Någon som fattar hur man kan hyra viasatondemonds mathcer med värdechek ? går inte för mig att betala vi check utan bara bank kort.
Kommentera

Frisco:

AVD fula matchtröjor.

Finns en del 2 också.
Kommentera

mattias - 74: 3-0 by zlatans skalle.
Kommentera

Frisco:

Fy fan, undrar hu man tänker som spelare när man går in så där i en sådan där situation eller tänker man öht?
Kommentera

mattias - 74: På tal om fula..........

www.youtube.com/watch?v=9N2hcbdObUM
Kommentera

« · 1202659 · »