mattias - 74: Ditt sätt att värdera sportsliga prestationer är hyffsat fegt. Din devis "flaggan på topp" är yttterst märklig.
En gång i tiden så hade vi en Brottare vid namn Tomas Johansson.
Enligt ditt resonemang så hade skulle han hellre ha förlorat sina matcher innan mötet med Karelin, för mot honom kunde han inte förlora med flaggan i topp.
Under Tomas era, (Som förvisso innehöll en förnedrande dopingskandal) så rankades Tomas som en fantastisk bottare. Alla var överens om att medaljsamlingen hade varit betydligt digrare om inte en viss Karelin funnits.
Jag lovar att Tomas Johansson intehade haft det goda omdömet från brottarbedömare om han ägnat sin karriär åt att lägga sig mot sämre brottare bara för att slippa möta Karelin.
Sedan resonerar nog många så här också. Förlorar vi efter straffar mot Holland så kommer många säga " Vi gjorde det bra som gick till Kvarten " Förlorar vi stort så kommer många säga " Fan vad vi är kassa det hade varit bättre att inte gått till kvarten ÖHT "
Som vanligt så förklara jag väldig konstigt det håller jag med om men det var väl mitt senaste inlägg som jag var ute efter att förklara från början. Man är ingen mästare på att skriva här det vet du :)
mattias - 74: Kanske bäst vi spelar kvartsfinalen mot Holland först dårå? Jag menar, då vet vi ju om det är bäst att åka ur mot Ryssland eller inte.
Nej Mattias, nu är det väl försent att ta ifrån dig färg och pensel för du sitter redan i hörnet. Målarfärgen kanske har torkat lagom till EM-finalen ;)
Alternativ 2 är det jag tror på. vad är problemet återigen ?
Om ryssarna blir förnedrade av Holland bekommer mig inte ett dugg bara inte Sverige blir det. Jag kan ta en förlust med 1 - 0 mot Holland eller efter straffar eller dyl men absolut inte 6 - 0 då är det bättre att åka ur i gruppspelet och slippa förnedras i kvarten? Nog skulle det kännas skönare att förlorar efter straffar än med 6 - 0 tycker du inte det själv ?
mattias - 74: Uppenbarligen har du ingen aning om vad du menar, vad du skriver och vad du vill komma fram till. Läs om inläggen jag skrivit, tänk igenom det hela och försök förstå.
Ditt resonemang gick tidigare ut på att det var bättre att förlora mot Ryssland i gruppspelet än att gå vidare från gruppen och riskera att få storstryk av Holland.
Nu hoppas du Sverige vinner mot Ryssland, men du tror inte det. Om din förhoppning om vinst mot Ryssland slår in, kommer vi då inte bli förnedrade av Holland? Och var inte det sämre än att förlora mot Ryssland?
Så återigen, vad är bäst?
1. Minst oavgjort mot Ryssland, Sverige till kvartsfinal där vi möter ett, förmodligen, övermäktigt Holland. Men vi gick i alla fall till kvarten och, som sämst, åkte vi ut mot ett riktigt, riktigt bra lag.
2. Förlust mot Ryssland och Sverige slipper förnedras av Holland. Detta samtidigt som Ryssland möter ett, förmodligen, övermäktigt Holland i kvarten. Och du kommer anse att det är ett svenskt fiasko. För att inte gå vidare från gruppspelet är ju ett fiasko, det har du tidigare sagt här inne.
Jag bara tycker det vore bättre att åka ur med lite värdighet. Att bli totalförnedrat i en kvartsfinal med 6 - 0 tex är betydligt sämre än att förlora med 2- 1 i avgörande gruppspelsmatchen. Dessutom så vinner man ingen titel om man åker ur i kvarten vilket alla lag strävar efter. Jag hoppas innerligt att Sverige vinner, konstigt vore det annars eller hur men jag tror inte vi har en chans mot Holland. Har jag fel så tar jag gladeligen mot skit skall du veta :)
mattias - 74: vi får inte heller glömma bort den parameter som gör att ett svenskt landslag brukar vara som allra bäst när de har underdogstämpeln i pannan.
mattias - 74: Vilket resonemang? Du vet ju knappt själv vad du menar, än mindre lyckas du förmedla det.
För ett tag sedan var det bättre att förlora mot Ryssland i gruppspelet för att slippa risken att förnedras av Holland i kvarten. Nu tror du Ryssland vinner men du hoppas på att Sverige ska gå till kvartsfinal, trots att Sverige tvärsäkert kommer förlora kvarten.
Chansen att slå Holland ? Vi slår inte Holland , inte ens om Zlatan är 100 %.
Ja du läste rätt, jag tror inte ens att Zlatan ( Sveriges bästa spelare ) är skillnaden. Dessutom klarar inte linderoth 90 minuter vilket också är nyckeln om vi skall slå Holland men Holland är för bra. Bara en åsikt ? Självklart återigen hoppas jag på kvartsfinal men vi vinner inte den. Hur många gånger skall jag förklara det ? Jag tror Ryssland vinner med 2 - 1 på Onsdag . Konstigt resonemag eller ??
Vad beträffar Leksand så är inte det relevant i det här sammanhanget.
mattias - 74: Det är alltså bättre att åka ut mot Ryssland i gruppspelet och slippa risken att åka på en storförlust mot Holland än att ta sig till kvarten och ha chansen att slå Holland?
Vilket fantastiskt resonemang.
Italien har förlorat mot Holland och spelat oavgjort mot Rumänien. Det är vad jag tar i beräkningarna när jag pratar om Italien just nu. Vad de gjorde i VM för två år sedan spelar ingen som helst roll. Ungefär som att påstå att Leksand är ett elitserielag bara för att de var där för gud vet hur många säsonger sedan.
Vissa lag kan väl lyckas med defensivt spel mot vilka lag som hels. Bara att se på Grekerna för 4 år sedan.
Jag har aldrig påstått att vi redan har förlorat matchen mot ryssland jag bara skrev att jag hoppas på 2 segrar men att jag tror att Holland äter opp oss i en kvartsfinal och att jag hellre då hade sett att Sverige hade fallit med flaggan i topp mot ett ryssland som många underskattar. Jag hoppas återigen att jag får fel så ni kan skratta åt mig om Sverige går till Semi men jag tror inte dom gör det.
Dekis ? Italien är regerande världsmästare ? Hur kan du påstå att dom är på Dekis ?
mattias - 74: Kvartsfinalen har vi redan förlorat enligt dig, det är klart.
Holland har mött två lag på dekis och gjort det bra. Holland är riktigt bra och ser svårslagna ut, men när det väl är dags för kvartsfinal är det "anybodys game", oavsett vilka de möter.
Att sedan Rumänien spelade tråkigt och defensivt har väl inte med saken att göra. Om Italien och Frankrike var så pass bra som du försöker påstå borde de kunnat utmanövrera Rumänien.
mattias - 74: Du fokuserar ju på fel saker i min kommentar till dig.
Du är redan i matchen mot Holland och joddlar, trots att du hellre ser en förlust mot Ryssland och uteblivet avancemang än en storförlust mot Holland. Snacka om att känna sig besegrad på förhand.
Släpp matchen mot Holland och fokusera på den enda uppgiften som är viktig nu. Att minst spela oavgjort mot Ryssland och på så sätt ta sig vidare.
(En parantes kring Hollands vinster mot Italien och Frankrike. Både Italien och Rumänien spelade oavgjort mot Rumänien. Det säger mig att Hollands storsegrar över de två forna stornationerna kanske inte bara beror på Hollands stora spel)
Absolut kan det vara så men jag håller Frankrike och Italien klasser bättre än Sverige ändå. Jag hoppas ju naturligtvis på avsncemang och seger mot Holland i kvarten men jag tror inte på det återigen. Då måste Lagerbäck se till att grabbarna spelar en fotboll som Holland har gjort hiitills och det går väl inte ?
mattias - 74: Det kan inte vara så att ett labilt Italien och ett Zizoufritt Frankrike är lite sämre än vad den sista dekadens mästerskapsslutspel skvallrar om?
7 mål kanske inte är så överjävla omänskligt bra, utan kanske ett tecken på världsnationer på (tillfällig?) nedgång..?
Jag har sverige som 3:a i gruppen innan Em och jag kan fortfarande få rätt. Självklart vill jag att sverige vinner guld men jag har svårt att se hur de skall rubba Holland . Hellre förlorar jag på onsdag efter en bra insats mot ryssland än jag förlorar mot Holland med stora siffror i kvarten. Men naturligtvis hoppas jag på 2 segrar men jag tror inte det inträffar.
7 gjorda på Frankrike och Italien ( ! ) Jag tror inte Sverige har en chans.
mattias - 74: Om inte de kan vinna mot Holland, hur ska då vi kunna det, oavsett om Zlatan är med eller inte? Bättre alltså att vi ser till att gå vidare från gruppen och ger oss chansen att slå dem, än att redan nu sikta på den matchen och riskera att inte ens få spela den.
mattias - 74: Det där menar du egentligen inte. Vore jag konspiratoriskt lagd så skulle jag tro att du säger så för att det ger dig chansen att skrika "Avgå Lagerbäck" om vi förlorar mot Ryssland.
Att inte gå vidare från gruppspelet var ju inget annat än ett fiasko, det har du ju konstaterat förut. Du ser hellre ett fiasko, alltså.
Om inte Frankrike och Italien med alla sina världsstjärnor kan rubba Holland hur i hela friden skall vi då lyckas vinna ? Ryssland känns obehagliga men jag hoppas jag har fel. Vore kul med en skitvinst på onsdag och en drömseger i kvarten men det finns inte tror jag.
Det jag försöker att säga är att din tvärsäkra attityd om hur lätt vi kommer avfärda Ryssland är den största risken för misslyckande. Ryssland är absolut inget dåligt lag och Gus Hiddink kan mycket väl få spelarna att överprestera när det handlar om en direkt avgörande match för vidare avancemang.
Sverige måste spela med bästa tänkbara lag. Innebär det att Zlatan spelar, ja då ska han spela. Jag ser hellre att vi åker ut mot ett fantastiskt Holland i kvartsfinal än att det blir ett antiklimax med missat avancemang.
Jag åker nog hellre ur i gruppspelet mot ryssland med0 - 1 eller 1 - 2 än blir förnedrade med 9 - 0 i kvarten mot Holland ! Skall vi rubba holländarna måste vi spela en fotboll som ett svenskat landslag tidigare aldrig visat opp.
Poffa: Nej men det såklart. Vi torskar med 0-5 mot ryssarna. De kommer tilldömas 2 högst tveksamma straffsparkar och så blir Kim Källström utvisad. Zlatan slår upp sin knäskada ännu mer och tvingas av planen redan efter en halvtimme.
Det är lika bra vi lämnar w.o. för ryssarna är ju ett sådant fantastiskt fotbollslag.
Isaksson hoppar in i en ytav stolparna och ådrar sig en hjärnskakning och tvingas bäras ut bår.
JimmyH: Jag håller absolut inte med dig på den punkten. Jag säger tvärsäkert att du har fel. Vi kan vinna mot Ryssland UTAN Zlatan i dagsläget. Men för att vinna mot Holland i dagsläget måste vi ha MED Zlatan.
Jag förstår inte alls varför alla fruktar Ryssland? Deras uppställningar är oorganiserade och väldigt impulsiva. Sverige har spelat ruskigt stabilt hittills i EM. Så varför skulle de balla ur nu? För att vi möter ett bättre lag? Knappast!
Ryssarnas chans mot Sverige ligger i att hela backlinjen dricker vin till frukost och dricker champagne till lunch. För ryssarna kan bara vara offensiva och komma i 1-mot-1. Återigen! Stryp kanterna, stäng mittfältet. Dåp blir de lika tama som grekerna.
Ryssarna måste få utrymme för sina snabba omställningar och springa mycket i djupled. Får de det så blir de livsfarliga. Men det finns inga om helst tendenser överhuvudtaget som pekar i den riktningen.
Så mitt råd lyder, VILA ZLATAN! Annars tar EM slut i kvartsfinal.
Metal Guru: Det är nog bara en tidsfråga. Konstigt att ingen kommit på idén på konstgräsplaner iaf. I OS-kvalet i handboll hade de ju vinklat reklamen på planen snyggt mot tv-kameran.
Tv4 verkar försöka att komma i kapp TV3 gällande att totalt förstöra en sändning med reklam. Nej tack till Scandline till Danmark eller hamburgare från kräk donalds och tandborstning med Oral B, har jag glömt någon?
Wayne Gresky: Han träffar väl bollen innan och Tjecken språngnickar ju in i situationen. Men förmodligen hade det varit frispark ute på planen. Men jag tycker inte det ska vara straff.
Per HApps: Vilken match! Om det var surt att vara svensk igår, hur är det då att vara tjeck idag?
Borde inte Tjeckien fått något när turken la in en karatekick i huvudet på en tjeck i eget straffområde? Hade det varit ute på planen så hade det varit frispark 99 gånger av 100.