Frölunda HC

60403 inlägg · 3400 ämnen

Avundsjukan sprider sig

« · 417366 Till forumet

Sv: Avundsjukan sprider sig
Dysso: Haha. Holmström ja. Usch. Den mannen kommer man smärtsamt ihåg från 1996
Kommentera

Dragan 2k:

Ja, nu är det hockeyfeber. Snart släpps pucken i omgång ett, det ska bli grymt kul! Säga vad man vill, men visst blir det en extra krydda med spelare som Forsberg och Holmström på plan...

Let the games begin!
Kommentera

Dysso: Hehe. Så kan man också se på det. Dock under min uppväxt utomlands märkte man knappt av ngn avundsjkua överhuvudtaget - bortsett från när man kom hem till Sverige under somrarna.
Kommentera

Det är klurigt, tycker jag. Jag tyckte först att det skulle bli skitkul med lockout, men ju mer jag funderat kring det under det senaste året, ju mer skeptisk har jag blivit. En av anledningarna till att jag inte ville ha lockout var att jag inte ville se MoDos spelare i andra lag. Rent egoistiskt, alltså. Utöver det har det också känts som att ES den här säsongen blir den bästa på länge, även om det inte skulle ha blivit lockout.

Nu känns det mest bara som att det är jobbigt att MoDo har så många bra spelare de kan ta in, då det gör att andra spelare måste kliva åt sidan. Jag tror inte det är någon fara för juniorerna, men för andra spelare som jag tror kunde ha växt av att vissa spelare i laget försvann. Typ.

Sen är det ju det där med att man inte vet när lockouten tar slut. Foppa och Timander på kontrakt för hela säsongen är förstås positivt, men resten av de som kommer att spela i MoDo då?

Nåväl. Nu är det lockout, och det blir kul. Foppa, liksom. En av världens absolut bästa, i vårt lag. I vår hall. I MoDos dräkt. Ofta. Tjoho! Och Bröderna Snurr tillbaka igen, det kommer ju att bli hur kul som helst (även om det inte var lika länge sen man såg dem i MoDos tröjor).

Ja, och ni i VF får ju rätt bra spelare också... =)
Kommentera

Dysso:

Sedär, mer humor ;)
Kommentera

Dysso: Just det där med vad som händer om lockouten helt plötsligt tar slut är rätt intresant. Frölunda tar en chansning. Vi har exempelvis egentligen inte ersatt Steen med någon center ännu. Samuel tar den platsen. Fast samtliga våra NHL importer kommer ha rättigheten att bryta kontraktet vilket givetvis skapar det där osäkra som man talar om. I Frölundas fall kommer i så fall Plüssmannen ta över tredje centerrollen även om han värvades som ytterforward. Problemet som jag ser det är hur pass glada blir Jens Karlsson, Loui Eriksson med flera när de helt plötsligt får höra: OK. Nu duger ni igen. Det hade varit önskvärt om man skrivit på för ett helt år precis som jag har för mig Timander gjort.

En sak är säker. Det ska blir jäkligt spännande och kul. Inte långt kvar....
Kommentera

scim:

Många säger att avundsjuka är något väldigt svenskt. Jag tycker även det är väldigt svenskt att skylla allt på avundsjuka... :)
Kommentera

Dysso:

Jag förstår tvetydigheten men det handlar väl snarare om anledningen till att de är mot lockouten. En lätt oro för hockeyns framtid ställt mot avundsjuka.
Kommentera

scim:

Måste säga att det är lite humor att du och dragan båda tycker det är intressant att dom flesta som är mot lockout är fans från lag som inte har egna prodkuter over there, för att sedan båda två säga att ni är mot lockouten. Anar en viss förvirring här... Kanske är så att det finns rätt många som är mot lockout oavsett egna produkter?

Min egen syn på NHL-proffs är att dom antagligen kommer spela bra och jobba hårt. Speciellt de spelare som kommer "hem". Problemet är som sagt de lag som har väldigt många spelare som försvinner om NHL startar igen, men det är ju mer ett problem för de berörda klubbarna. Vill dom chansa så är det väl upp till dom.

Det är dock just DET som jag stör mig på mest; att det är ett vågspel där klubbarna inte alls kan påverka. Kommer NHL ha lockout hela säsongen eller inte? Det blir lite Lotto över det hela, vilket är trist....

Sist men inte minst; juniorer. Jag är glad att juniorerna i "mitt" lag kommer få spela mot stjärnorna, verkligen få känna på hur bra man behöver vara för att lyckas. Sen vad klubbarna som har stjärnorna gör är upp till dom, som redan påpekats så har dom uppenbarligen lyckats med juniorer nån gång, eftersom dom har spelare som kan komma hem.
Kommentera

Dragan 2k:

Väl talat.

Det är väldigt intressant att den större delen lockout-motståndare hör till de lag som inte har några egna produkter att hämta på andra sidan pölen. Själv tycker jag visserligen att lockouten i längden är tråkig för hockeyns framtid men samtidigt ser jag våra sista minuten-tillskott till truppen som ett kvitto på att vi tagit hand om och utvecklat stjärnor med en känsla för klubben, och därmed en vilja att återvända i stunder som dessa. Att spelarna dessutom är villiga att spela gratis stärker detta ytterligare.

Den vidare kritiken mot lag vars NHL-förstärkningar till större delen består av spelare man inte fostrat utan istället knutit till sig tack vare en stark ekonomi bemöter jag bara med ett "so what", money rules helt enkelt, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara, även inom hockeyn. Har man inte kommit till den insikten ännu är det sorgligt.

Och till de som kritiserar lag som Modo och Frölunda för att ställa juniorerna åt sidan kan man inte be annat än att läsa på innan de yttrar sig.
Kommentera

Dragan 2k:
Jag trodde inte att det fanns något kafe i Bjästa.....

Himla bra skrivet Dragan, än en gång är bäst att tillägga.

Jag har skrivit det förr och skriver det igen, skall bli kul att få se NHL grabbarna men samtidigt så tycker jag det är synd att de yngre killarna får stå åt sidan.
Mycket hänger på hur länge lockouten håller i sig.

Jag vill ju så väldigt gärna se "min" Kalle spela i Elitserien, det var väl som MoK skrev att han förmodligen inte skulle spela så mycket ändå denna säsong, men när proffsen kommer då är han ju än längre ifrån till att få chansen att vara med.

Äh, hur jag än vänder och vrider på detta så blir det fel känns det som.
Lika bra att gå och lägga sig.
Kommentera

Avundsjukan sprider sig
Jaha. Efter några dagars planlöst surfande ser man hur pass utbredd den klassiska svenska avunsjukan sprider sig.

Var inne på diverse sportorienterade forum och läste vad folk tyckte om lockout hit och dit. Vad kan man då se? Jo flertalet supportrar från framförallt Färjestad, Malmö och HV71 är starkt kritiska till det här med lockout. jag är inte heller för det men nu när det är ett faktum ska det bli jäkligt kul.

Jag tror den värsta fadäsen man läste var ett omdöme av en givetvis starkt insatt hockeyexpert: "Samuel Påhlsson - det är bara ett namn".

Den största farhågan man har angående NHL proffsen är kanske att de kommer hem och tror de är på semester. Beträffande Frölunda känns inte det aktuellt då det är spelare som brinner för klubben (bortsett från Samme då av självklara anledningar). Men man blir så trött när man hör saker eller rättare sagt läser saker som överskattade, till och med mediokra. Har svårt att se Näslund och Forsberg som två spelare som mer känner för att sitta och avnjuta någon latte och röka pipa på ngt kafe i Bjästa.

Sedan när argumenten tryter börjar man med sitt kära "men era juniorer då?". Lag som Modo och Frölunda ska knappast beskyllas för att inte ge sina juniorer chansen. Man blir så trött. Dragan blir frustrerad.
Kommentera

« · 417366