Frölunda HC

60417 inlägg · 3403 ämnen

Finns det inget slut på misären?

« · 432677 Till forumet

Sv: Finns det inget slut på misären?
slashpuppie: Jovisst. Och trots att dom är tränade och hållit på ett tag så blir dom ändå alltid kritiserade.
Är det för övrigt inte lite konstigt att när ens eget lag vunnit, då får domarna av ngn anledning aldrig kritik av det vinnande laget. Bara av det förlorande.
Att man som domare är tränade och erfarna, och ändå får kritik, visar ju bara hur svårt det är utöva denna syssla.
Här föregår NHL med gott exempel. Man har stor respekt för domarna och deras yrkesutövning och inser att deras bedömningar är en del av spelet. Misstag görs även här men om man från början är inställd på just att dessa misstag ingår i spelet, likaväl som spelarnas gör detsamma, då vore mkt vunnet.
Det är människor vi har att göra med, inga robotar som kan analysera en situation på en nanosekund och därefter ta beslut inom samma tidsrymd.
Kommentera

Huge: jag skulle inte kunna döma en match på någon nivå alls. Men dessa elitseriedomare är väl ändå tränade på detta? och de har väl ändå hållt på ett tag?
Kommentera

willysson: "För att vara domare ska man helst vara lite förvirrad och labil."

Då bör ju du vara som klippt och skuren...

Det senaste är ju att man tagit åt sig av kritiken och tagit rygg på ryssen Karabanovs sätt att döma.
Det krävs stort mod och bra psyke för döma på elitnivå.
Rekommenderar alla förståsigpåare att genomgå domarkurs och börja döma själva. Ni kommer att bli förvånade hur svårt det är redan på pojklagsnivå.
Jag vet av egen erfarenhet...
Kommentera

Danne_l: 2 perioder har han hållt ibland för att helt snurra till det i den 3e och tappa hela matchen på en gång. BLir intressant att se hur han inleder matchen. Han har ju en förmåga att visa upp sej och visa vilka gränser som gäller för dagen.... ja eller iaf en stund.
Kommentera

Danne_l: Jag sitter och undrar om Domarkåren har utbyte med psykvården. För att vara domare ska man helst vara lite förvirrad och labil.
Kommentera

willysson:

Han brukar hålla i en period sen tappar han greppet totalt. Nytt personbästa idag kanske, två perioder?
Kommentera

Dragan 2k: Jag tycker tyvärr att domarstandarden är pinsamt dålig, Är det dax för proffdomare kanske??

Jag gissar på 11 minuter innan han är helt snurrig.
Kommentera

Dragan 2k:
Tja, klart det blir Vinnerborg eftersom jag skall se matchen idag, det är alltid han som dömer så fort jag sticker in näsan i Scandinavium.
Kommentera

Finns det inget slut på misären?
Hmm. Så fick man reda på att Vinnerborg dömer matchen mot SSK. Så har man genomlidit en match av den andra Ljungbymaffioson. Nu kommer Vinnerborg som så ofta dömer bra matcher när Frölunda är en av kombatanterna där ute på isen.

Om, som jag tyckte, att Lindh var på väg att tappa matchen mellan Timrå och HV efter bara 8 minuter. Hur länge kommer det då att ta när Marcus dömer?
Kommentera

« · 432677