Frölunda HC

60403 inlägg · 3400 ämnen

Första klubben?

« · 753276 Till forumet

Sv: Första klubben?
FreddanVF: Det är en sanning med modifikation. Tesen i Wennmans artikel är ju mer att man skall fira ett guldlag. Ditt fokus ligger mest på själva tröjan.

Hade du varit med i Läkerol Arena igår och varit med om hela nostalgitrippen så kanske du hade sett på saken ur en annan vinkel.

Och av ditt resonemang att döma så skiter du ju uppenbarligen i n t e i vem som var först ;)
Kommentera

FreddanVF: Ja, det där var ett exemplariskt klarläggande.
Antingen har Wennman noll koll, eller så menar han att övriga lags retrotröjor inte är en exakt kopia av originalen (reklamen borträknad).

Den avslutande meningen i nedanstående utdrag från din länk kan ju tolkas på det viset:

"Nu dammar Frölunda Hockey av en verklig klassiker.
Matchtröjan från 60-talet med Frölunda diagonalt skrivet över bröstet kommer tillbaka.
Men i en ny och mycket fräck version."
Kommentera

Bissett19: Och när han kryper fram skriver han goja..
Kommentera

FreddanVF: Det är Wennman,just in a Nutshell.....:)
Kommentera

GävleLasse: Precis! Jag skiter i vem som var först... Tycker det bara är sorgligt när journalister skriver "när ska Djurgården och Frölunda göra likadant". Då har killen noll koll..... som vanligt.
Kommentera

Huge: Som framgår i texten så förefaller det så. Detta kan bara leda till en slutsats. Wennman gjorde en dålig research till sin artikel.

that's it.

Huvudsaken är att Brynäs fick en lyckad inramning till premiärmatchen, vem som var först med vad spelar ingen roll.
Kommentera

Huge:

Läs...

Och den tredje matchtröjan, klassikern med snörning i halslinningen, får tillbaka klubbnamnet Frölunda diagonalt över bröstet.
Frölunda spelade i den här tröjan i slutet av 60-talet och en bit in på 70-talet.
Klubben blir nu först i elitserien med att använda tre olika matchtröjor under säsongen.
Man är också först med att att ha en tröja helt fri från reklam.
Normalt drar reklamen på Frölundas matchdräkt in fem miljoner kronor.
Sju olika företag delar på sponsorutrymmet, men den nya tröjan blir utan reklamplatser.

Förebild i NHL
– Tröjan har vi tagit fram i Montreal efter en förebild från NHL-klubben Minnesota Vild, säger Mats Ahdrian. Vi tänker använda den här speciella tröjan när vi slår på stort och firar, i vilka hemmamatcher det blir har vi ännu inte bestämt.

Spelarna gillar den
– Vi gör det här för att vi vill hitta ett nytt sätt att ge både laget och sponsorerna uppmärksamhet.
– Sponsorerna har varit tända på idén och spelarna gillar den nya tröjan, säger Ahdrian.

Publicerat 2004-08-02 inför säsongen 2004/2005

Räcker detta?
Kommentera

FreddanVF: "Frölunda spelade med sina röda retro tröjor i tre matcher i Elitserien 2004. Och under förra säsongen använde man sina vita retro tröjor i en match mot Mora(osäker) hemma innan man sedan även spelade i dom i Mästarcupen i St Petersburg... Räcker det?"

Nä, det räcker inte.
Det svarar ju inte på min fråga och är dessutom ingen motivering till varför Wennman skulle ha fel.
Brynäs har sytt upp en gammal modell av tröjor, som guldlaget använde 1964. Dessa tröjor användes även INNAN och EFTER man tog det första guldet, så det handlar alltså inte specifikt om just guldtröjorna.
Då frågar jag dig igen: de retrotröjor som Frölunda använde 2004, var det också en kopia på en modell som Frölunda använt ngn gång tidigare i seriespel?
Kommentera

Huge: Jag misstolkade nog ditt svar. Du frågade kanske om Frölunda någonsin spelat med tröjor som har texten "Frölunda" över bröstet i samma färger. Jodå det har dom.

Länkar till en som har koll på läget. Läs och njut...

Möjligen att ändring av färgen inte föll Wennman i smaken.
Kommentera

Bissett19: Ja jag såg det. Vad gäller Peter Wennman så brukar han ha fel. Jag trodde han var FBK:are? Fick iaf det intrycket när han och Anrell skrev om finalserien 2003. Men jag kan ju också ha fel. Men tjafset om retrotröjor kunde han ju låtit bli. Om han nu inte diskvalificerar Frölundas tröjor på något sätt. Men varför ska isf Brynäs räknas. Frölundas tröjor var en så kallad retro/tredje tröja som många NHL lag har. Tydligen har Wennman varit så väck att han missat det. Men det är klart, dom brukar inte ha så stor koll på vad som händer utanför 08 området där uppe. Gävle är ju skapligt nära.
Kommentera

FreddanVF: Sant.Men Wennman är inte en snubbe med direkt koll.
Retro eller ej,men Brynäs körde med tröjorna från seger året-64 i går.
Kommentera

Bissett19: Det handlade om retro tröjor.... Dom som används i NHL, för att ta tillbaka diskussionen till sitt ursprung, har inte alla använts under så kallade guldsäsonger. Han får kolla upp fakta innan hans fingrar lirar på keyboardet.
Kommentera

Freddan:Guldåret-65?
Kommentera

Down under: Ja har man fel så kan man ju hålla på att vinkla saker fram och tillbaka tills man får rätt... Som han skriver i aftonbladet så gör han ett generalfel. Men han är alldeles för inrutad för att förstå det.
Kommentera

FreddanVF: Men var det tröjorna från giuldåret-65?
Kommentera

Huge: Frölunda spelade med sina röda retro tröjor i tre matcher i Elitserien 2004. Och under förra säsongen använde man sina vita retro tröjor i en match mot Mora(osäker) hemma innan man sedan även spelade i dom i Mästarcupen i St Petersburg... Räcker det?
Kommentera

Down under: Vad härligt med lite debatt på detta plank så att mok och co inte bara försöker leka Svenska Spel allez...

Ös på vettja.....
Kommentera

mok:

Låt mig bara för kickens skull (Ja, Wennman grät igår...) lägga till:

"Och sen kom då själva finessen:
Medan veteranerna stod där i sina vita tröjor med svartgula axelpartier gjorde dagens Brynäs entré - i exakt likadana dräkter som guldgänget från 64.
Åh, så läckert!
Vilken briljant idé!
Inte en skymt av reklam (även om jag vill minnas att det stod "Bris" på de gamla tröjorna), vilket måste vara en ytterst välvillig gest av dagens sponsorer - eller ordnat via annan kompensation i tysthet (välj alternativ).
Då höll jag slutligen på att bryta ihop, knäckt av nostalgikicken."

Vilket annat lag, mok, vilka andra lirare?
Kommentera

mok:

mok du missar poängen... :-)

"Kärlek till historien
Det är PRECIS så här svensk elithockey måste göra för att möta vikande publiksiffror och vardagsmättnad under en evighetslång säsong:
Påhittighet! Flirtande med publiken! Nostalgi! Kärlek till klubbens egen historia!
Brynäs var alltså först med det som pågått i NHL under många år, att sy upp gamla modeller av tröjor (retro, vintage, årgångs, vad man nu vill kalla dem) och öppna ett kikhål bakåt till det förflutna. Att hedra banbrytare och gamla heroes som faktiskt sett till att göra hockeyn till den business som den är i Sverige idag.
Jag skulle kunna säga att det är väldigt svagt av Svenska Hockeyligan och dess föregångare att inte tidigare ha snappat det här, men jag väljer att ställa en fråga:
När får vi se Djurgården med alla sina klassiska män göra likadant? När spelar Frölunda i guldtröjorna från 1965? När hyllar Modo gubbsen från 1979?"

(Källa: Aftonbladet 060922)

Således, mok:
"...öppna ett kikhål bakåt till det förflutna. Att hedra banbrytare och gamla heroes som faktiskt sett till att göra hockeyn till den business som den är i Sverige idag.

"När får vi se Djurgården med alla sina klassiska män göra likadant? När spelar Frölunda i guldtröjorna från 1965? När hyllar Modo gubbsen från 1979?"

Det handlar inte bara om tröjorna. Det är kombinationen av gammalt och nytt och bron där i mellan, för alltid förevigad i LA igår genom att ställa upp laget från -64, presentera dem, intervjua dem och att sedan låta dagens lag spela i samma tröjor som vann det första av tolv SM-guld 1964.

Vilka har gjort det i ES förut?

Please, tell me...
Kommentera

mok: Wennman må vara brynäsare, men han skriver ju faktiskt att Brynäs var först med att "sy upp gamla modeller av tröjor".
Dvs retrotröjorna har använts av Brynäs i seriespel under (i detta fall) 60-talet.
Har de retrotröjor som ex Frölunda och FBK tagit fram verkligen använts i seriespel ngn gång?
Kommentera

Down under: Jag missar inte alls poängen, nedan ser du ett klipp ur artikeln där den enbart handlar om att fixa retro tröjor... men som sades nedan vad kan man begära i en artiel skriven av en BRynäsare.

" Brynäs var alltså först med det som pågått i NHL under många år, att sy upp gamla modeller av tröjor (retro, vintage, årgångs, vad man nu vill kalla dem) och öppna ett kikhål bakåt till det förflutna. "
Kommentera

mok:

mok missar poängen :-)
Det är "kombinationen" som är grejen som får vuxna män (ja, kanske vuxna kvinnor också) att gråta...
Kommentera

mok: Vad förväntar du det när det skrivs av en brynäsare???? - Ja, Frölunda gjorde ju detta förra året men o.s.v....;-)
Kommentera

Down under: Ja men det var tröjorna det handlade om.... laget är en anan sak,
Kommentera

mok:

mok missar poängen.

Presentation av guldlaget -64 på isen iförda sina gamla matchtröjor.
Entré Elitserielaget modell 06-07 i tröja från -64...

Get it?

Brynäs kan göra om det 11 gånger... hur är det indianerna :-)
Kommentera

Första klubben?
Läste denna artikel... första gången en klubb fixar retro tröjor? Säkert.
Kommentera

« · 753276