Grattis till en målvakt som är helt rätt för er i nuläget (och mindre rätt för Brynäs, vi satsar på små-Honkrarna istället)!
+ Inger förtroende med sin aktiva och fysiska spelstil + Tränar hårdare on-ice och off-ice än de allra flesta + Seriös i allt + Informell ledare i gruppen + Erfaren + Mentalt stark
- Brister i spelförståelse vilket gjort att han inte tagit förstaspaden i NHL
Frölundas försvarsspel kommer att lyfta med Honken i kassen!
Danne_l: Jag har inga problem med att Hahl spelar med er. Hahls kontrakt gick som bekant ut nu i år och det innebar fritt fram för alla klubbar att erbjuda honom kontrakt. Jag köper dessutom att Nubben dragit till VF även om han hade fyra år kvar på sitt kontrakt. Det suger en aning, men som sagt, det kan jag ta.
Det som däremot klingar väldigt illa är det faktum att just Nubben tar Hahl. Nubben som så sent som i höstas var sportchef i Timrå, som visste om allt i föreningen när det gäller gällande kontrakt m.m. Nubben låg väl inte direkt i för att försöka knyta Hahl till Timrå ytterligare någon/några säsonger. Det kan man tolka som man vill. Att Nubben sagt att han inte skulle ta spelare i Timrå som stod under kontrakt må så vara. Han skulle ha låtit bli allt i Timrå för att vara en värdig man i mina ögon. Kent Norberg jobbade i föreningen i 14 år, han byggde upp en kärlek hos mig som jag avgudade. Det raserar han inom loppet av några månader.
Bara ett sådant uttalande som "Jag har inte för avsikt att köpa sönder Timrå" berättar hur den ödmjuke Kent Norberg förändrats till en människa med ett oerhört maktbegär. Han har liksom tappat allt perspektiv på livet, om du frågar mig.
250kg kärlek: Är det inte fruktansvärt naivt och blåögt att tro att Nubben inte skulle utnyttja de chanser som ges? Han är väl inte mer än människa och jag vet att jag skulle agera på samma sätt om det rörde min arbetssituation.
Jag är rätt övertygad om att den stora majoriteten av alla svenskar skulle agera på samma sätt. Man står sig själv närmast och har egentligen inga förpliktelser gentemot sin före detta arbetsgivare.
Jag förstår dock din besvikelse över att ha tappat en duktig sportchef och en kanoncenter.
Hur lång Timråkarantän anser du att Nubben skulle ha? Hur tänker du kring att Timrå släpper en medarbetare under kontrakt? Vad fick Frölunda betala för att köpa loss Nubben? Hur kan du baserat på ett uttalande bedöma att er tidigare sportchef tappat allt perspektiv på livet?
Poffa: Så är det alldeles säkert. Det som får mig att reagera är för att i min värld beter man sig inte så. Men jag är antagligen ett utdöende släkte. Jag inser det eftersom jag verkar vara den enda som tänker så.
Swordster: Over there hade den här affären inte varit möjlig, eftersom det är en helt annan typ av övergångsförfaranden. Och förmodligen hade klubben som sportchefen lämnade agerat på ett annat sätt.
Over there hade det definitivt varit möjligt, sett bara till det moraliska och etiska.
rackham: Jag tycker att Nubben hade kunnat låta bli Timrå IK den säsong som är i antågande. Föreningen släppte Nubben i förtid, i gengäld hade Nubben kunnat låta Timrå IK vara. En spelare/ledare som inte trivs eller känner att den gjort sitt i en förening bör få lämna. Finns ingen vinst i att behålla människor som inte trivs utan då är det bättre att lösa det i bästa samförstånd. Precis det som hände i Nubben-affären (om man får tro tidningar och annan massmedia). Vad Vf betalat för övergången har jag ingen aning om. Men det finns säkert ett regelverk som styr upp det. Att säga "Jag har inte för avsikt att köpa sönder Timrå IK" är bara så lågt. Så tänker man bara. Man säger det inte.
Ja, jag kan förstå att det strör salt i såren, men det är ju å andra sidan en rätt tydlig signal om att han inte är ute efter att sabba för Timrå. Eller?
Tror för övrigt inte att det finns ett regelverk som styr upp övergångar för ledare.
Timrå, Nubben och Frölunda borde naturligtvis skrivit på en konkurrensklausul (särskilt måste det ju ligga i Timrås intresse som släpper honom under säsong och 4 år innan kontraktet går ut) att hålla sig borta från spelare i Timrå under kommande säsong. Sedan är det fritt fram att agera. Typ...?
Det har vad jag förstår refererats till ett muntligt löfte att inte röra spelare med kontrakt (eller hur det nu beskrivits), eller tänker du på nåt annat löfte?
Ja, att inte vara överens om tagen med motparten (OM det nu är så) när man släpper en sportchef under brinnande säsong och med 4 år kvar på kontraktet känns ju lite amatörmässigt...
rackham: Tja, när vi ändå är ute och snurrar i div. spekulationer så kan det ju lika gärna vara så att det löfte som nu sägs ha getts av Nubben till den klubb han fortfarande hade kontrakt med klargjorde de tag du nämner och innefattade detta löfte att hålla klåfingriga fingrar borta. eller vad var det som sades där egentligen? Frågan är väl vilka som gjort bort sig, om det nu begåtts något fel i den här soppan. Det kostar på att vara alltför snäll, det är då en sanning redan nu.
rackham: Amatörmässigt sa du. Hur skulle du löst det där då ditt snille?
Norberg jagas av Adriahn och bestämmer sig i januari för att han hellre jobbar i frölunda. Han har då redan kommit överens med Timrå om att han ska jobba fyra år till med TIK. Vad ska Timrå göra då? De hade naturligtvis kunna blåneka och gjort vad de kunnat för att förhindra att Norberg börjar jobba i Göteborg. Alternativt konstaterar de att de inte vill stoppa honom om han hellre vill göra något annat och försöker lösa det. De kommer överens - och nu pratar vi mediauppgifter från både adriahn och Timråledare - om att Norberg är i karantän till första maj och att Frölunda inte ska värva några Timråspelare varvid Timrå släpper Norberg. Norberg har bundit upp flera spelare i Timrå till kontrakt för nästa säsong men inte Hahl.
Enligt mediauppgifter fick Hahl erbjudande från Frölunda i mars. I maj meddelade han Timrå att han inte kommer fortsätta med oss. I juli blir han officiellt klar för Frölunda. Patetiska Norberg gråter i tidningen om att han inte förstår att Timråsupportar tycker att han gjort något fel. Löjliga Adriahn gråter över att Timråledare är förbannade på honom och Norberg.
Vi vet hyggligt säkert att Adriahn lovade att Frölunda inte skulle gå på några Timråspelare och därmed fick loss Norberg. Vi vet med säkerhet att Norberg förhandlat med samma spelare för två klubbars räkning.
Det finns inget fomellt regelverk som reglerar övergångar av ledare, so be it. Det är klart man kan försöka utnyttja det (svårt att inte notera att Frölunda ju är rätt så kända för att genom åren tagit lätt även på av riksdagen fastställda lagar och förordningar så varför bry sig om såna småsaker). Det finns vissa muntliga överenskommelser som till intet förpliktigar civilrättsligt.
Nu sitter vi här. Timråledningen var i en rätt omöjlig situation när Norberg ändrade sina framtidsplaner. Klart de släpper honom. Norberg och Adriahn hade dock ett val, de hade kunnat tagit sina löften på allvar. Det gjorde de inte. Adriahn har ju lättare att göra det eftersom han inte har några åtaganden mot någon gammal arbetsgivare. Norberg däremot, som varit i klubben sedan mitten av 90-talet, han borde skött det här jävligt mycket bättre. Han har betett sig som ett arsel, det har han fått höra och det kommer han att få höra igen.
Så Rackham, hur hade du gjort? På det professionella sättet alltså?
Swordster: Jag har väl aldrig sagt varken bu eller bä angående den affären. Men eftersom Gustafsson och grabbarna fifflade runt innebär det ju automatiskt att alla i hela föreningen gör det nu också. Stesolid går utmärkt att kombinera med Cipramil.
"Allt skedde ju i god tro, med hela styrelsens goda medvetande. Vi betalade pengar till spelarnas bolag, ABS (Active Business Support, där bland andra Thomas Sjögren, Stefan Larsson, Christian Ruuttu och Marku Jantunen ingick) och trodde att det var helt okej. Allt skedde med minst två namnunderskrifter från styrelsemedlemmar. Men när det blev rättegång ljög vissa så inihelvete. Trots att jag hade vittnen på min sida blev jag fälld. Offrad."
Vlken roll har dessa i dag och hette någon av dessa Ahdrian?
Swordster: Whatever. Men för att återgå till Nubben/Hahl så känns det rätt onödigt att gaffla om det. Spelare under kontrakt eller spelare från Timrå överhuvudtaget? Gällde den föregående säsong eller den som kommer? det lär vi väl aldrig få veta.
Swordster: Det kan jag nog kanske besvara. Innan Mats Ahdrian tog över som klubbdirektör hade han 2 konkreta krav - alla skelett skulle ut ur garderoben och styrelsen skulle bytas ut.
slashpuppie: Det är inte Hahls spel i VF som jag har invändningar mot. Han får, precis som du säger, spela var han vill. Det är det faktum att Timrå IKs förre sportchef (sedan 14 år tillbaka) går till en annan klubb med oerhört mycket vetskap om sina tidigare spelare. Väl i sin nya klubb råkar denne man, av en händelse, locka dit en spelare som var anställd av Norberg så sent som för några månader sedan. En spelare som uttryckt att han trivdes i Timrå IK, en spelare som så sent som inna hockey-VM var tudelad positiv över en fortsättning i klubben. Att sedan Nubben bara glömde att förhandla med Hahl om en fortsättning i Timrå är såklart helt naturligt.
Hahl har säkert bönat och bett om att få spela i VF. Det är ju så det fungerar.
250kg kärlek: Just Hahls positiva uttalanden ska man nog ta med en nypa salt. Jag är fullkomligt övertygad om att man gjorde klart detta redan i februari. Men för att inte stöta sig med TIK och inte få mer negativa rubriker efter Nubben-affären så spelade alla inblandade parter (Hahl/Frölunda) ett löjligt lågt spel.
Frella: Riku Hahl hade spelat med Timrå IK om inte Kent Norberg valt att röra på sig. Nubben diskuterade så sent som i slutet av December om en fortsättning för Hahl. Kontraktet som löpte på ett år var i princip klar, och skulle bara skrivas under. När sedan Kent Norberg helt plötsligt valde att riva sitt kontrakt med Timrå IK för en fortsättning i VF så valde även Hahl en annan väg.
Hahl fick det inte sämre heller. Riku har fått våldsamt bra betalt i Frölunda, det kommer att presenteras senare. Frölunda betalar fett med slantar för att återerövra den svenska hockeyn. Något man inte kan beskylla dem för att ha gjort de senaste åren. Mer än att ha spridit pengar omkring sig då.
Vidare kan man ju alltid hoppas att Nubbens förväl till Timrå i slutet av December inte berodde på något annat än att han var less, besviken eller vad det nu kan handla om. För att ens tro att det skulle ha något att göra med Hahls kontrakt och det faktum att Hahl i princip hade bestämt sig är urfånigt att tro. Hahl skrattar i alla fall hela vägen till banken. Ett lönelyft på dryga 50%, på ett redan tidigare jävulskt bra anbud från Timrå gör att den killen knappast behöver bekymra sig om pengar i framtiden.
250kg kärlek: Det hade han kanske gjort, men att som Hahl säga att jag bestämmer mig efter VM då han redan innan slutspelet var klar för Frölunda är ju löjligt lågt mot sin arbetsgivare. Bättre då att säga som det är i ett tidigare skede.
250kg kärlek: Tycker det luktar unken skit om hela affären omkring kring frölundas värvningar av Nubben och Hahl.Dessutom verkar det inte som om Nubben hadde värst mycket timråhjärta ändå? Göra klart med en ny klubb mitt under brinnande säsong! Fy Faan okej att han jobbar för frölunda det får man ta men man ska inte börja sitt jobb med att locka över sin förre arbetsgivares bästa spelare med fet lön som Nubben mycket väl är medveten om att inte timrå kunde erbjuda Hahl. I mina ögon så har Nubben,Frölunda och i viss mån även Hahl sänkt sig till en ruskigt låg nivå. Hahl kan man kanske kan ha viss förståelse för.Han spelar ju är han får bäst betalt.
"Underhållning i världsklass", har flyttat till timråboken.
Stora stygga vargen! Vad ska vi handla härnäst tycker du?:)