Klinth: Jo, fast Alexander Täng fick aldrig nån chans. Han fick sitta på bänken ett par matcher, men fick inte spela en enda match, trots att han dominerade i J20 nåt kopiöst. Täng sticker väl också pga att han inte vill bli nån sjundeback som måste lira i J20 om han inte platsar. Han sa ju att det var pga att man inte ville satsa på honom. Detta förefaller väldigt märkligt. Den största backtalangen klubben haft sedan typ Christian Bäckman.
Jag tror inte alls det är nåt bra system. Om Frölunda ville satsa på honom kunde de skrivit kontrakt och lånat ut honom till en allsvensk klubb.
Spud: Jag håller med dig, visst bör föreningarna hitta en fungerande balansgång mellan juniorer och A-lag precis som mellan "stjärnor" och A-lag. Sedan är ju risken att tappa många bra spelare samtidigt om man kör för mycket med egna produkter. Det vet väl MODO mer om än övriga lag. Men se nu på VF. Steen drar till MODO helt utan förvarning. Henke kan mycket väl sticka till NHL. Riktigt bra spelare som kommer från juniorleden, och som är svåra att ersätta, då framförallt Henke. Då är det inte lätt att "bara" lyfta från de egna leden....
Balans är A och O......
Sedan håller jag även med om att det är roligare att följa "egna" produkter i deras utveckling och framfart mot Stanley-Cup ;-)
Spud: Ja jag hoppas också att VF fortsätter att utveckla juniorer istället för att köpa in för mycket spelare. Det blir tyvärr ofta så när det strömmar in pengar. Men jag tror att Frölunda även i fortsättningen kommer att satsa en del på juniorer.
Klinth: Ja det gör de säkert. Jag la bara in ett inlägg om att det är roligare att se en egen junior försöka ta en en plats än en österikare. Åtminstone tycker jag det.
De som är så himmla ivirga att de sticker till NHL(AHL) innan de fått spela ES brukar väldigt ofta blir kvar i NHL väldigt länge. Se på Macke Näslund jag blir förvånad om han spelar i MODO något mer.
Och det hela är ju egentligen bara en hyllning till hur VF vänt ett jätteunderskott i budgeten till ett stort Plyss.. Jag önskar bara att VF fortsätter utveckla unga och inte bara tjatar om att vinna sm varje år utan hellre ser till att få unga spelare att utvecklas och bli bra, då kommer sm finalerna också. Jag hoppas att MODO hoppar på tåget som en utvecklande och inte importerande klubb igen.
Spud: Tycker att VF agerar väldigt förnuftigt och ödmjukt. Man måste naturligtvis satsa på att ligga i toppen, annars snittar man inte över 10 000 i templet varje hemmamatch!!! Sedan slussar de in junisar, och det är det som är det viktiga. Sedan kan man ju se på sådana som Bäckman exempelvis. Fostrad i VF om jag inte minns helt fel, men drog snabbt över till NHL. Där har han utvecklats underifrån och nu tagit en stabil backplats. Gjorde dessutom ett bra VM. Vart tror du han hamnar om och när han återvänder hem? Förhoppningsvis där han fostrats.
Klinth: ne alltså som helhet så vet jag inte så mycket om de killarna, utan jag svarade bara på dragans inlägg. Och kännde igen mönstret, lovande spelare får inte plats i VF för att VF är ju sveriges bästa klubb och i sveriges bästa klubb ska det spela landslagsmän på alla platser, oavsett nation. Då är det bättre att de får utvecklas i en annan miljö som senare blir en annan klubb.
Stohetsvansinne kommer inte bara välta FBK om ni inte ser upp.
Spud: Det är fyra killar som du pratar om i detta fallet. De har fått chansen, vissa av dem har tom spelat ett flertal matcher i ES, och bedöms inte riktigt räcka till än. Bättre då med istid och möjlighet till utveckling. Dessutom har Loui Eriksson tagit vara på sin chans och etablerat sig i A-laget....
Jag skulle tro att åtminstonde 2-3 juniorer får chansen att träna med A-laget och vara med på bänken även i år.
Klinth: Jo det är säkert väldigt nyttigt att spela i AS nåt år innan det är dags för ES men jag uttryckte bara att helt plötsligt gör väldigt många det istället för att få sitta på bänken och sen göra ett inhopp när någon blir skadad. Och vips blir det succé. Det är väldigt ofta som jag tycker att en stjärna föds när någon blir skadad och juniorer får hoppa in och göra det bra.
Nicklas NOrdgren fick spela i Sundsvall i AS, och vägen tillbaka till ES gick inte till MODO utan Timrå. Kanske era hamnar i Malmö, Mora, Dif eller FBK?
Spud: Till viss del kan jag hålla med dig, men samtidigt skall man veta att alla juniorer inte hamnar i A-laget. Platsar man inte så gör man det inte, så enkelt är det. Sedan är det ju inte fel att hamna på "inlärning" och få istid i ett annat "sämre" lag för att kunna slussas in om önskvärd "nivå" uppnås. Jag är inte orolig då man ständigt slussar in någon/några till A-truppen för att få chansen och erfarenheten av de stora grabbarnas spel. Det slussas in även i årets trupp!!!
Dragan 2k: Jag skulle vara mycket orolig om jag var VF supporter över att allt fler av era lovande juniorer söker sig till övriga klubbar. När vi i MODO efter några års satsningar på juniorer hade spelat i toppen av elitserien och byggt en ekonomi som var god, fick ledningen storhetsvansinne och begärde att MODO ska vara ett topplag varje år. Därför värvade de tjecker finnar ryssar.. med löner som inte var jämförbara med intäkterna. Så istället för att Nicklas Nordgren m.fl inte fick chansen lät vi lite tjecker finnar och ryssar ta platserna.
Jag anser att klubbledningen ska inse att man inte kan begära att ett lag ska vara i topp jämt. Ett mellanår för inskolning av juniorer är det ingen som dör av. Dessutom är det så att i ett landsorts lag som MODO är det viktigt med en lokalförankring, en känsla av att de bästa i MODO har utvecklats och blivti bra i MODO. Publiken vill inte betala för att se spelare vimmsa runt och enbart tänka på lönen. Vi vill se spelare som man hört talas om som junior och som sedan tar det sista steget.
Fakta är att många juniorer som får chansen tar den, men det är alldeles för få tränare och sportchefer som är beredd att ge dem chansen.
Så pass upp innan det ni byggt upp blir raserat av österikare och andra spelare som sticker när ni inte går till slutspel ett år.
Nu kanske ni inte har samma landsorts problem som MODO utan ni har det rätt bra ställt och kanske kan köpa rätt spelare. Men ni bör ändå tänka på att det inte var så jävla längesen som de svarta rubrikerna handlade mer om VF än Malmö.
Vi omsätter ovanligt mycket men egentligen är det ju ganska lite. Kollar man på truppen så ser man också att den är bra, jävligt bra. Fem backar så här långt som alla aspirerar på en plats i landslaget. Spelare i en tredjeline som utan problem skulle kunna spela i en förstaline i ett annat elitserielag.
Att Täng inte får vara kvar är ju tråkigt, men samtidigt så kan man inte ge spelare kontrakt för att ryktet säger dom är bra. Ledningen har full koll, det är jag säker på. Däremot håller jag med om att det hade vart att föredra att låna ut honom istället.
Alexander Täng, den mycket lovande Frölundabacken, kommer att spela nästa två säsongen i Rögle. Det här är enligt mig ett mycket beklagligt besked. Här har vi en supertalang som enligt många kommer att bli en MYCKET duktig back - en framtida NHL spelare av klass.
Nu har vi tappat Steen till Modo och Täng till Rögle. Detta är extremt tråkigt. Jag hade hoppats på att Täng skulle få chansen i år alternativt att han hade blivit utlånad.
Vi ser här nu paradoxen som jag och Audible Giraffe talade om. Ett framgångsrikt lag med pengar och bra spelare konkurrerar ut juniorerna. Nu talar vi dessutom om ett superlöfte.
There has been a rumor on our Ilvesforum about Klingberg. Could there be a point? Can anyone tell? Anna Klinberg has started following Ilves on Instagram. Is she someone Carl knows?
Jag tror inte alls det är nåt bra system. Om Frölunda ville satsa på honom kunde de skrivit kontrakt och lånat ut honom till en allsvensk klubb.