Juniorhockey

3180 inlägg · 143 ämnen

Junior VM

« · 961020 · » Till forumet

Sv: Junior VM
Poffa: Du kan inte mena allvar? Menar du att domarna alltid, till 100 %, dömer efter den här regelboken som du hämtat citat ifrån?

"Den anfallande spelaren måste ha gått miste om en rimlig målchans."

Just den omständigheten spricker det väl på, iom att den svenske forwarden väl fick iväg ett avslut på mål.
Kommentera

Dream Team: Vi kan skapa en liknande situation där du får komma fri, precis innan du ska till att avsluta så får du en moståndares klubba som stör kring händerna, sedan får du säga om du anser att du får en rimlig målchans eller ej.

Jag påstår inte att domarna alltid till 100% dömer efter den där regelboken, men är det en anledning till att det inte borde vara straff?
Kommentera

Poffa: Vilken svensk spelare var det som var igenom, förresten? Säg såhär, hade han på typiskt tjeckiskt vis valt att slänga sig, då hade straffen varit helt soklar, även i mina ögon. Nu valde han som tur var att inte göra det, vilket han bör ha beröm för. Det är väl mitt främsta skäl till att det inte ska dömas straff där. Tyvärr, måste jag ju säga, men liknande synsätt/bedömningssätt har man väl börjat vänja sig vid från domarhåll.
Kommentera

Dream Team: Det var en solklar straff. Skolboksexempel. Men domarna var för fega, alt fick hjärnsläpp, alt blundade, alt var mutade för att döma straff.
Kommentera

Dream Team: I förra matchen mot Kanada så räckte sig kanadicker ut från båset och grabbade tag i en svensk som höll på att skapa ett bra anfall. Domaren såg det och....sket i att döma. Hade spelaren på tjeckiskt vis kastat sig så tycker jag absolut att domaren skulle ha dömt, men nu gjorde han inte det, vilket han skall ha beröm för. Domare som håller Kanada om ryggen börjar man bli van med så det är helt ok. tycker jag.
Kommentera

Wayne Gresky: Straff eller inte har jag ingen egentlig åsikt om. Däremot borde Wikegård dömmas till strängt straff för felaktikgt ordval i direktsänd tv, samt coaching av hockeylag från fel ställe i hallen.
Kommentera

Wayne Gresky: Man kan nog säga att du ser samma dilemma som jag gör. Att domarna allt för ofta och i allt större utsträckning "kräver" att spelarna helst av allt ligger på isen innan de dömer straffslag. Fegheten, hjärnsläppen eller vad det nu berodde på i det här fallet, börjar tyvärr bli något jag personligen har vant mig vid. Därigenom kunde jag heller inte kräva straff i just det här läget.
Kommentera

Metal Guru: Då dömer vi Metal Guru för felstavning av ordet dömas, när vi ändå är i farten. ;)
Kommentera

Jag tycker att det var solklar straff, men det var väl tydligen inte tillräckligt högt på solklarhetsskalan för att dömas 19.57 i period 3 vid 1-1 i en semifinal. Det var Micke Backlund som blev felaktigt behandlad, han fick sin revansch, minst sagt.

Jag tycker att Wikegård ska få svära i teve när han blir arg när ändå så många andra gör det framför teven.

Final ikväll hörrni...

Gärna lite analyser och spekulationer. Gärna lite mindre av regeltjafs, gamla groll och humorförsök...
Kommentera

JimmyH:
Här kommer en spekulation: Wikegård kommer svära i teve även i finalen.
Kommentera

Poffa: Jag skulle tro att det faller på två punkter. Först 2:an "kontroll på pucken". Hade han 100% kontroll på pucken? Sen också "gått miste om en rimlig målchans" eftersom han till slut fick till en fösning mot målet.
Kommentera

Metal Guru: Känns som att ett recept för att kunna lyckas mot Kanada är att se till att Matthias och Tavares i andrakedjan får så lite rörelseutrymme som möjligt med pucken, samtidigt som det gäller att återigen inte låta sig provoceras av Kanadas psykningar och tråkningar och allehanda försök till osportsligheter matchen igenom.
Kommentera

Stigsson:

En dåres försvarstal? Han har kontroll på pucken och han går miste om en målchans (bevisligen).
Kommentera

scim: Även fast han får iväg ett avsut på mål?
Kommentera

Dream Team:

Han går miste om en rimlig målchans oavsett hur oändligt många målchanser som uppstår efteråt. Med din tolkning skulle det ju aldrig bli straff för bara det faktum att han kommer fri med målvakten är ju en målchans i sig.
Kommentera

scim: Det är väl graden av rimlighet som minskas p.g.a den ryske backens agerande. Det är väl graden av detta agerande som diskuteras, inte det faktum att försöket blir mindre lyckat.
Kommentera

scim: Skillnaden är att du tänker som en supporter och jag som en domare.
Kommentera

scim: Han går miste om en "bra" målchans det kan jag hålla med om. Men ett skott även ett löst är ur domarens synvinkel en målchans.
Hade han däremot genom hakningen missat pucken helt skulle jag hålla med dig.
Kommentera

Stigsson: Vi fördjupar oss.
Frågan blir alltså om han går miste om "en KLAR målchans".

533 – HAKNING - Hooking

c) Vid en frilägessituation, när en spelare som har pucken under kontroll är utanför sin
försvarszon, inte har någon motståndare annan än målvakten att passera, och han hakas
bakifrån och därmed går miste om en klar målchans, skall domaren utdöma ett:
- Straffslag

. 1. En frilägessituation kan definieras som en situation
när en spelare har full kontroll över pucken och inte har
någon motståndarspelare mellan sig och motståndarnas
målvakt eller, mål om målvakten tagits av banan.

. 2. Med pucken under kontroll menas att dribbla eller föra pucken med klubban. Om,
under dribblingen pucken studsar mot eller nuddar
någon annan spelare eller hans utrustning, träffar målet
eller kommer utom räckhåll, skall spelaren inte längre
anses ha kontroll över pucken.

. 5. Avsikten med denna regel är att
återställa den målchans som kan ha
förlorats genom förseelsen bakifrån.
Kommentera

NuMo:
Orka ta debatten. Vi är i final ikväll!
Kommentera

Stigsson:

En supporter? Jag skiter väl i JVM.

Kliv ner från dina höga hästar.
Kommentera

JimmyH: Mycket rädd för att Sverige inte kommer orka stå emot den enorma press som Kanada kommer sätta på småkronorna. Med högt tempo, mycket tacklingar och kanske lite på gränsen kan Kanada nog förstöra Sveriges jakt på guldet.

Kan däremot Sverige stå emot den förmodade chocköppningen från Kanada så kan det mycket väl få kanadensarna att börja fundera lite.

Helt klart är att Enroth måste vara klockren i målet och att vi inte får bjuda på någonting. Inget slarv i egen zon, enkelt spel och så ta tillvara på de chanser som vi får.
Kommentera

scim skrev: "Kliv ner från dina höga hästar."

Haha, den var bra. Speciellt när det kommer från en som anser sig stå över både gårdagens domares tolkning samt de som inte anser att någon större regelvidrighet har begåtts.
Kommentera

Et tu Brute: vi måste nästan få första målet om det här ska gå vägen. För
får Canada första målet bli det nog det här tungt. Och sen måste ju Enroth storspela förstås.
Kommentera

JimmyH skrev: "Jag tycker att Wikegård ska få svära i teve när han blir arg när ändå så många andra gör det framför teven."

Det tycker jag med. Däremot känner jag mig lyckligt lottad därför att han inte representerar min klubb. Och att han därför inte heller kan idiotförklara min klubbs sponsorer, ifall de haft invändningar mot hans ordval. Han är heller ingen företrädare för vårt lags ungdomsorganisation...det är bra...
Kommentera

ajon:

Det är väl alltid viktigt att få första målet i en final som avgörs direkt. Fast detta laget har väl visat på så mycket större moral, att det kanske är ett mål i baken som lyfter laget till en nivå som kan räcka ända fram.
Kommentera

Et tu Brute:

Frågan är om nån annan än Mårts hade lyckas ta detta laget till final ?
Kommentera

mattias - 74:

Det tror jag nog även om Pelle i dagsläget känns som en av de optimalaste att tillgå.

Först och främst beror framgångarna på att vi nu nått fram till de största årgångarna i efterkrigstid.

En annan anledning är säkert också den serieomläggning som skedde för ett antal år sedan då vi fick en rak allsvenska. Till skillnad för emot 3-4 år sedan så spelar numera hela truppen seniorhockey på en godtagbar och utvecklande nivå i en internationell jämförelse.

Förbundets russinprojekt har säkert också givit punktinsatser, som lyft flera spelare.

Vi kommer att ha slagkraftiga lag ett halvt decennium framöver...med eller utan Pelle Mårts.
Kommentera

Et tu Brute:

Haha på dig själv.

Jag försöker inte öka trovärdigheten hos mig själv genom att måla ut mig till domare och alla andra till supporters.

Jag tycker fortfarande att det är väldigt humoristisk att vissa använder domarens felaktiga tolkning som enda argument för att han skulle ha gjort rätt.
Kommentera

scim:

Hur kan man med bestämdhet påstå att tolkningar är antingen rätt eller fel? Möjligtvis gör man inte samma tolkning, men det kan knappast vara det som avgör om det är rätt eller fel.

Din tolkning är personlig och den sätter du över alla andras.
Kommentera

Et tu Brute:

Det är enkelt, jag har ju rätt.
Kommentera

scim:

Och din häst var inte högre än Stigssons heller?
Kommentera

Et tu Brute: Men han har ju rätt. Hur domaren tolkar situation är orelevant.
Kommentera

Et tu Brute:

Jag försökte inte legitimera min åsikt genom att utge mig för något jag inte är. Eller utge mina meningsmotståndare till något de inte är.

Jag förlitar mig helt enkelt på att jag har rätt. Det har fungerat förr. Ofta och väl.
Kommentera

Hawerchuk skrev: "Hur domaren tolkar situation är orelevant."

Intressant, jävligt intressant. Kan ju till och med förklara en hel del. Även varför stora delar av hockeysverige anser vissa vara så mycker mer enögda än andra.
Kommentera

Et tu Brute: Nu hänger du inte riktigt med tror jag.
Kommentera

Et tu Brute:
Jag har alltid undrat varför vi egentligen har dessa domare..?
Kommentera

Hawerchuk:

Hur domaren tolkade situationen är inte irrelevant eftersom det faktiskt bara är det som spelar någon roll i slutändan.

Däremot kan man inte i en diskussion som handlar om att domaren gjorde fel, använda domarens agerande som ett argument för att han gjorde rätt.
Kommentera

scim: I sakfrågan är det orelevant. Dvs. regelbokens utformning.
Kommentera

scim: Jag är rädd för hästar
Kommentera

Stigsson: Då borde du ju aldrig gett dig upp den ... ;-)
Kommentera

Salle: Rättelse
Stigsson: Då borde du ju aldrig gett dig upp på den ... ;-)
Kommentera

Hawerchuk:

Regelboken ger bara utrymme för lika många tolkningar som det finns domare (räknar man in denna bok blir det ännu fler). I regelboken står det inte ens att hockey är en kampsport. Inte heller var som är skillnaden mellan ett kampmoment och ett regelbrott. Detta blir en bedömningsfråga för domarna.

Det här var ett gränsfall, som säkert ett flertal domare hade gjort olika bedömningar kring. I mina ögon var det mer ett kampmoment är ett tydligt övergrepp från den ryska backen. Hockey skall vara kamp in på mållinjen, därför känns 2 min. för hakning helt acceptabelt.
Kommentera

Et tu Brute: Det blev till slut Ryssland som tog hem bronsmedaljen, genom att besegra USA med 4-2.
Kommentera

Paddan: ja nu bänkar man sej framför tvn och ser Sveriges Bragdmatch får vi första målet kan allting hända och vi måste nästan få det också. Om vi ska ha nån chans i den här matchen. Och att Enroth storspelar.
Kommentera

Paddan: Bara det blir strömavbrott i Chris Härenstams mick så är jag nöjd. Om det så faller en elefant ner framför honom så får han det inte att låta naturligt när han skall kommentera det.
Kommentera

NuMo: Det hade nog inte låtit naturligt för egen del heller ifall jag skulle kommentera en nedfallande elefant. Själv hoppas jag på kollektivt strömavbrott i de kanadensiska hjärnkontoren och blytunga armar och fötter hos de kanadensiska juniorerna.
Kommentera

Paddan:
Det var ju en måttligt bra start.
1:27 0-1
Kommentera

Paddan: Har du inga färdiga floskler som du kan använda? Låna av Vikegård.
Kommentera

Metal Guru: amen, det börja ju inte direkt så bra :S
Kommentera

« · 961020 · »