Robert P: Allt beror väl på hur många omgångar det är tänkt att man ska spela i första serien respektive den andra. Om det är många matcher i SuperDuperElit kan det vara helt ok system. Men är det bara 18 matcher är det värdelöst.
Det lär väl bli officiellt snart hur förbundet har tänkt sig det här...
Robert P: Jo, jag håller med till 100 procent... Det låter inte alls så bra. Vi har ju redan bredden, det vet vi. Spetsen som måste bli bättre! 20 lag i SuperElit skulle vara helt värdelöst.
Färre lag och fler omgångar (uppåt en 50) hade varit det bästa. Spela mycket matcher är viktigt i junioråldern, även om man inte ska överskatta den betydelsen heller.
Men om mitt antal matcher stämmer så blir det ju samma antal matcher som ifjol, men sämre kvalité på matcherna för topplagen som då får flera för dom helt meningslösa matcher.
Själv hade jag ju tyckt att det bästa för utvecklingen vore att minska antalet lag snarare än att öka. Då hade man ju iallafall gett spetsen en chans att utvecklas. Som man gör nu är det bredden som bättras. Och frågan är ju om det är bredden vi egentligen behöver stärka eller om det är spetsen.
Första serien lär väl rimligen vara 18 matcher lång om man inte ska köra med extramatcher i form av derbygrupper, men det kan jag inte fatta vad det ska vara bra för.
18 matcher där, och sen går de fem bästa vidare lämpligtvis, så det blir lika många i SuperDuperElit som i SuperElit och så spelar man 18 matcher till och sen går de åtta bästa till slutspel.
Att sitta och dribbla med att låta lag från den lägre gruppen ska få kvala in sig till slutspelet tycker jag inte verkar rätt. Är man inte topp 5 i respektive grupp vid jul, så ska man inte spela slutspel heller.
Jaha. Nu verkar det som om man ska bjuda in två lag till SuperElit. Man får ju verkligen fråga sig vad det ska vara bra för. Vad är det för mening att ex.vis Frölunda ska åka upp och möta skitmotstånd i Skellefteå och vinna med 20-2. Ursäkta till skaik-fansen, men det finns ju redan ett kvalificeringssystem till att ta sig till SuperElit. Visserligen betyder det väl ett par matcher fler hoppas jag, men det kunde man väl fått in ändå på annat sätt.
Jag antar att det här innebär att LHC tar den andra platsen.
AudibleGiraffe: Jag håller med dig. De året (2001/2002) de körde med en norr och en söder grupp samtidigt som lagen i den norra och södra mötte varandra var ingen hitt. Dessutom att man de året kunde komma först i serien ock åka ut är ju helt sjukt.
Om det är många matcher i SuperDuperElit kan det vara helt ok system.
Men är det bara 18 matcher är det värdelöst.
Det lär väl bli officiellt snart hur förbundet har tänkt sig det här...