Mylleniemi,( Ja ali han är ingen bra målis men han är inte nån sopa heller :) ) Bornhammar, Granath, Ullman, Lundström, Eneqvist, Jonasen.
Då återstår Huokko, Källström, Green, Ollas, Hägglund, Bergenström, Mathias Johansson ( ? ), Eric Johansson , weisntock och Marcus Persson, samt skuggfemman med junisarna dessutom kan vi stå utan målvakter till kommande säsong om inte Hanses flyttas upp i A laget så har vi endast 1 målvakt som måste in.
Detta är absolut inte ett otänkbart scenario. Nya tag, nu är det bara ca 350 dagar kvar till en ny kvalserie :)
Vilka jag vill se i Leksandströjan nu är svårt att säga men Robin Jonsson är utan kontrakt så han kanske inte skulle göra bort sig i Allsvenskan...
vad tycker du Ali är prio 1 kommande säsong ? Själv vill jag att försvaret skall bli stabilare än de 2 - 3 senaste åren samt en bra tränare som ryter i och som har ledereganskaper och erfarenhet, Boork eller Flemming vore bra där.
mattias - 74: Felet med Leksand är att man lever i tron att man ska kunna lira sig upp i elitserien. Det är dags att tänka nytt. Det som krävs för att ett lag ska gå upp är följande:
- Minst ett av elitserielagen i kvalserien kollapsar och spelar långt under sin normala kapacitet pga skador, inre stridigheter, totalt bortblåst självförtroende etc.
- En riktigt bra målvakt och ett stabilt försvarsspel.
- Ett riktigt hungrigt lag där alla offrar sig mer än de i motståndarlagen
- En vass förstafemma som kan göra de viktiga målen och spela PP.
Värva bra allsvenska killar och spelare som tröttnat på att spela i fjärdefemman elitserien. Det är mycket möjligt att det går att fynda i Norge också. Skaffa en klassmålvakt och en förstefemmecenter av klass. Spela ihop laget under en säsong och gör en ordentlig push säsongen efter. Nu eller aldrig strategin som Leksand kör varje år fungerar ju uppenbarligen inte. Långsiktighet vore nytänk i den föreningen.
Wayne Gresky: Det är inte ofta jag håller med en modoit, men i detta fall gör jag det när det gäller följande;
"Minst ett av elitserielagen i kvalserien kollapsar och spelar långt under sin normala kapacitet pga skador, inre stridigheter, totalt bortblåst självförtroende etc"
Det är nog lätt att glömma bort den erfarenhet man får av spel i ES. Själv anser jag att det inte det är någon skam att förlora mot Rögle som är erkänt starka på hemmaplan, det är bättre lag än Timrå som åkt på däng i Lindab.
SSK var "på väg upp igen" när Strumpan och Nyman fick sparken. Man började vinna matcher igen när dessa herrar togs tillbaka, och därmed även spelarna självförtroende. SSK är ett halvtråkigt lag offensivt men otroligt duktiga i defensiven.
År efter år åker LIF och småfiser hela serien igenom men när man ställs mot lag från ES blir man lite tagna på sängen. Man är inte van att utmanas på det sett som RBK och SSK gjort.
Jag kan ha fel men kämparandan finns inte i lika stor grad hos LIF som det gör hos konkurenterna när det går emot.
Ett av dom stora problemen är väl hur serierna är uppbygda. När Leksand eller nåt annat lag i Allsvenskan vunnit en serie så måste dom vinna en till för att gå upp i Elitserien. Jag kräver inte att de skall utöka till 14 lag om de inte känner att de måste men när ett lag som Leksand är så överlägsna som man faktikst är i serien så borde man gå opp automatiskt. Detta är ju knappast nånting som enbart leksingar tycker utan majoriteten av hockeysverige.
mattias - 74: Man kan ju inte ha andra regler för att ett lag är överlägset. Ska ettan gå upp direkt, så ska den göra det oavsett hur den vinner serien.
Tikinmyheart: Det finns ett litet problem, och det är att det inte finns så många ES-lag som tycker att detta är en bra idé - man vill istället ha garanterad lugn och ro, så att man kan vårda sin arena istället för sitt hockeylag.
Självklart skall man gå opp om man vinner serien oavsett med hur många poängs marginal det är men jag skrev överlägset eftersom så var fallet denna säsong.
Trots att det skulle gå ut över den mest djävulska seriekonstruktion nån uppfunnit (KS), så skulle jag föredra en förenkling/uppfräshning av ES/AS - med mer streck och matcher som gällde mer än vad de gör nu.
verkar som om Leksand får behålla våran talang ett år till trots allt ?
- De syftade på backen Oliver Ekman-Larsson, 17, som hockeyvärlden håller ögonen på.
Kring honom, som uppmärksamheten är stor kring, ska det nya Leksand, som klubben i går presenterade de grova riktlinjerna för efter måndagskvällens extrainsatta styrelsemöte, byggas.
- Jag har ett år kvar på kontraktet. Och ja, jag stannar, det lovar jag, säger supertalangen.
" Håkan Åhman låter hälsa följande . Vi är mycket glada och stolta över att i dag meddela att Clas Ohlson valt att förlänga samarbetet med LIF inför nästa säsong."
mattias - 74: Clas Ohlsons resultat före skatt under det tredje kvartalet, november, i det brutna räkenskapsåret 2008/2009 uppgick till 240 miljoner kronor (263). Analytiker hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 227 miljoner kronor, enligt SME Direkts analytikersammanställning.
Därmed blev resultatet 5,8 procent bättre än väntat, enligt SME Direkt prognossammanställning.
Rörelseresultatet var 242 miljoner kronor (261) och rörelsemarginalen 15,7 procent (17,4). Analytikernas genomsnittsestimat låg på en marginal på 14,7 procent.
Bruttomarginalen blev 42,2 procent (41,5), att jämföra med förväntningarna på 41,4 procent.
Omsättningen under det tredje kvartalet uppgick till 1.539 miljoner kronor (1.496), vilket är känt sedan tidigare då bolaget rapporterar månadssiffror.
Försäljningen i jämförbara butiker landade på -9 procent för månaden.
Bolagets nya bedömning om hur många butiker bolaget ska öppna innevarande räkenskapsår ligger i den nedre delen av tidigare angivet intervall.
Clas Ohlson räknar nu med att under räkenskapsåret 2008/2009 öppna 20 butiker, varav 2 stycken i Storbritannien. Tidigare formulering var 20-22 butiker varav 2 i Storbritannien.
Planerna för nästa verksamhetsår 2009/2010 ligger dock fast och är en nyetablering av 15-20 butiker varav 4-8 i Storbritannien.
Bolet upprepar även sina långsiktiga finansiella mål, att försäljningstillväxten ska ligga på 15 procent och en rörelsemarginal på lägst 10 procent.
Clas Ohlssons försäljning i februari, som är första månaden i bolagets fjärde kvartal, visade på en ökning på 2,0 procent. Här var marknadens förväntningar en ökning på 3,5 procent, enligt SME Direkt.
Spelare som sannolikt försvinner.
- Läck, Bellmare, Doell, Oliver Ekman Larsson, Niemi, Karlberg ( Slutar ? ) , Petrovicky, Prestberg,
Spelare som skall bort som inte håller måttet
Mylleniemi,( Ja ali han är ingen bra målis men han är inte nån sopa heller :) ) Bornhammar, Granath, Ullman, Lundström, Eneqvist, Jonasen.
Då återstår Huokko, Källström, Green, Ollas, Hägglund, Bergenström, Mathias Johansson ( ? ), Eric Johansson , weisntock och Marcus Persson, samt skuggfemman med junisarna dessutom kan vi stå utan målvakter till kommande säsong om inte Hanses flyttas upp i A laget så har vi endast 1 målvakt som måste in.
Detta är absolut inte ett otänkbart scenario. Nya tag, nu är det bara ca 350 dagar kvar till en ny kvalserie :)
Vilka jag vill se i Leksandströjan nu är svårt att säga men Robin Jonsson är utan kontrakt så han kanske inte skulle göra bort sig i Allsvenskan...
vad tycker du Ali är prio 1 kommande säsong ? Själv vill jag att försvaret skall bli stabilare än de 2 - 3 senaste åren samt en bra tränare som ryter i och som har ledereganskaper och erfarenhet, Boork eller Flemming vore bra där.