Linköpings HC

7298 inlägg · 775 ämnen

Kan de va' nå't?

« · 161577 Till forumet

Kan de va' nå't?
Förmodar att de flesta LHCare är lite nere för tillfället. Vad tycker ni om Boorks analys av läget? Se länk.
Kommentera

Sv: Kan de va' nå't?
Chief: Tycker trots allt att Boork för en gångs skull har något vettigt att säga. Dock två saker jag inte sympatiserar med:

1. Det är inte Linköping som gjort "medelmåttliga arbetshästar" till stjärnor - utan just blaskan han skriver i och aftonbladet.

2. Mike Helber kan mycket mera hockey än vad Boork själv kan, han bör inte hålla sig borta från sportfrågor.

I övrigt så har han ett par poänger och analyserar skapligt tycker jag.
Kommentera

Gillar TJ:s uttalande:

Landslagsbacken Thomas Johansson var också väldigt självkritisk.
– Efter dagens match kan jag förstå honom. Jag känner inte att vi har något att anmärka på vad gäller Mats agerande i båset eller på träningarna. Det är snarare vi spelare som ska ställa våra platser till förfogande.
Kommentera

Hela tramset med "köplag" startade i Aftonbladet och Expressen. För att etablera sig i ES krävs att man värvar spelare utifrån, helst med elitserierutin. Det är ingen som klagar när HV värvar halva finska landslaget eller när Södertälje värvar Gahn och Rohlin. Det blir lite hyckleri när dessa värvningar anses vara smarta och bra för elitserien, medan LHC's värvningar beskylls för att förstöra.

Det är faktiskt så att LHC inte har värvat mer än något annat lag. Det är snarare så att man har satsat på bra svenska spelare istället för utländska, vilket ger mer uppmärksamhet i media.

Aftonbladet räknar idag upp LHC's värvningar och kallar samtliga dessa för stjärnor. Sanningen är att tre av dessa aldrig hade spelat i elitserien förut. De är visserligen bra spelare, men man blir inte automatiskt en stjärna för att man byter till spel i elitserien.

Det är ingen som beskyller t ex Leksand för att vara köplag, trots att man inte har en enda spelare från Dalarna i laget (vad jag vet).

Kan det vara så att Hockey-Sverige inte vill att nya lag ska komma fram och etablera sig i högsta serien?

Det är mycket skitsnack om 30 miljoner hit och dit. LHC har valt att redovisa alla spelarkostnader. Däri ingår alltså spelarövergångar, lön, agentarvoden, sociala avgifter m.m. Har man följt med ett tag vet man att utbildningsbidraget ligger ganska högt för elitseriespelare.

Nej, lägg ner snacket om köplag och ägna er åt era egna lag istället.
Kommentera

Rocco133, Jocce; Var har ni varit? ;-) Trevligt med lite stöd, brukar ha fått ta dessa hopplösa diskussioner själv mot min vilja. Två bra inlägg, kunde nästan gjort dem själv! :-)

För övrigt tror jag det bästa som kunde hända var att vi fick storpisk igår. Nu har folk vaknat. Mats är kvar - ha visar pondus och det är skickligt gjort (Utan att ha facit i näven) att tala om att han älskar klubben och är beredd att avgå, och detta inte genom att säga att han gjort fel - utan för att spelarna inte lirar som han vill och som bestämt. Underbart att se TJ:s reaktion - Mats har inte gjort något fel - det är vi spelare som borde ställa våra platser till förfogande. Tror att detta kan svetsa samman gruppen och att lite hjärta kan få kolosserna att offra sig lite under matcherna. Det känns nu som en nystart - och inte ytterligare en ödesmatch framför i all bedrövelse. Bra också att vi har en "omöjlig" uppgift framför oss - HV borta, där kan man visa hjärta utan att för den delen känna sig tvugna att vinna. Hade varit värre att möta Brynäs, Luleå, eller leksand direkt, lagen som flåsar i nacken och som vi MÅSTE slå. Jag tycker dock att en ytterligare reaktion borde bli hårdare tag mot våra "stjärnor" skicka myran och mertan till NH90 och ge Hurtig o Ytfeldt chansen. De kommer ta den, om inte så kommer de sprida en kämparglöd omkring sig som för hoppningsvis kan smitta av sig. "De store" ska inte känna sig säkra" och det har de nog blivit varse om redan - men det vore inte fel att visa det konkret också.
Jag ser med spänning fram emot HV - vi brukar kunna lyfta oss mot dem. Bästa spelet i år tycker jag vi gjorde i förlusten hemma mot just HV. Och borta har vi ju ett trevligt minne... :-)

Sport handlar om vilja - MAN SKA SVETTAS gubbar.
Kommentera

Lite lustigt är det ju, först heter det att laget består av stjärnor och primadonnor och då får ni skit för det. Sedan får ni skit för att laget inte består av stjärnor utan av arbetshästar och föredettingar. Förstår ärligt talat inte att ni ständigt orkar ta hela den diskussionen. Känns som ni talar för döva öron i vilket fall.

Hm, en tanke slog mig just. Boorken påpekade ju att Mats W var utbildad journalist och vet vad som ger rubriker. Har allt varit en skickligt iscensatt mediabluff? Kommer LHC nu att göra en dramatisk återhämtning med maximal effekt!?

För övrigt, spelar verkligen Ljungsbro i div 2.?!?
Kommentera

Chief: Trevligt med någon objektiv snubbe som fattar läget!

Mediabluff tror jag inte det är - men nog ett smart drag från Mats - han har fått spelarna att fatta att det är allvar, han satsar sitt eget namn och jobb på det. Kanske har han räknat ut att det skulle bli så här - all kredit till honom då. Men bluff tror jag inte det är. Bara väldigt strongt att säga ifrån innan det är för sent. Han skapar en större gruppkänsla, medvetet eller ej, så är det klurigt gjort.

Ljungsbro lirar numera i div. 3, my misstake.
Kommentera

Hen-rink: Det är väl bara att vänta och se om det ger önskad effekt. Det kan mycket väl visa sig vara ett nyttigt utspel från hans sida. Och det kanske vore läge att experimentera lite med laguppställningen nu också? Rör runt i grytan och byta ut en eller annan? För enligt vad jag hört från Leksandsmatchen så kan det ju knappast bli sämre. Tycker lite synd om Vasily..i..(äh, kan inte stava hans namn =)) bara. Rätta mig om jag har fel, men var inte gårdagen hans debut? Snacka om bra början, i periodvilan meddelar tränaren att han ställer sin plats till förfogande....
Kommentera

Chief: Hehe.. ja lite trist start på hans debut. Jo han kom in i andra perioden när man bänkade Felsner. Han lirade 2-0 (1+1) i matchen så det får väl klassas som en bra debut. Han kan nog ta det, han är ju medveten om att spelet har låst sig, det är ju därför han kommer hit för att göra mål.

Förändringar - ja jag anser det. Vi har 3 killar som verkligen förtjänar tid i Lhc. Jag tänker på Bjarne Hurtig, David Ytfeldt som är utlånade till NH90 och som är riktigt bra där. Bjarne är enligt nån reporter som jag inte mins allsvenskans bästa back för ögonblicket. De två gjorde 6 poäng mot aik förra veckan. Den tredje är Casparsson som är uthyrd till Malmö - men jag tror nog han förblir kvar där nere och chansen är att Malmö köper honom efter Jul tror jag. Kanske kan man spekulera i ett byte med Rydmark som har köpt hus i Linköping med flickvännen. Men det tar nog lite längre tid kanske innan vi får se honom här.

Detta är ju 3 backar i och för sig - men det är just dem som sviktar nu. För att understryka besvikelsen på våra tunga backar vore det helt i sin orning att ta hem i alla fall 2 av dessa och skicka Mertzig och knold och kanske Axhner till NH90. Vi behöver killar som vill visa något och som har form. Det har dessa. Det ger också starka signaler till välavlönade killar att vi skiter i investerade pengar - iväg på träningsläger med er, ni lever inte upp till förväntningarna på er. Det skulle nog göra dem gott också.

Spekulera går ju i mycket. Vi som lever får se helt enklet. Men ryssen Vasilyev (?) ;-) tror jag kan bli nyttig. Han verkar vara en typisk målspottare som vi behöver. han har ju tränat för fullt med CSKA också och rapporteras vara i storform fysiskt i alla fall.
Kommentera

Hen-rink: Hm. Låter ju intressant. Men nu kanske man väntar och ser hur spelarna presterar och vilka resultat Mats W utspel får innan man tar till dessa drastiska åtgärder. Men spekulera går ju som sagt. Men det måste väl till ett stabilt försvar som låter Vasilyev fokusera på det han är där för. Har ingen koll på honom alls. Vad har han presterat tidigare? Hur är han i defensivt spel etc?
Kommentera

Chief: Ja, jag har inte nån vidare koll på honom heller, har ju inte sett honom spela än heller. Meningen var att han skulle spelat för CSKA nu, men jag fattade det som att Berlin (hans senaste klubb) som krånglat till det och han kunde helt plötsligt inte spela för CSKA, utan nu blev han gratis för vem som helst förrutom dem. Linköping pröjsar alltså bara lön för honom, ingen övergångssumma.

Han har spelat för klubbar som:
- CSKA ett par gånger.
- New York Islanders
- En rad farmarklubbar som; Uhta, Long beach, Denver,
- Annars i Tyska och Ryska klubbar.
- Moderklubb SKA Kalinin

Han har snittat nästan 1p. per match, senaste åren något under dock. Senaste säsong i Berlin ser statistiken ut som:
53 matcher 35 poäng (16+19)

Hans defensiva talanger har jag inte en susning om.

Läs stat om honom på länktipset.
Kommentera

Hen-rink, Chief: Angående Vasilyevs insats i går har jag mest positiva tongångar att förmedla. Han satt på bänken i första perioden och efter paus så fick han inleda på isen, efter att Mats meddelat sitt beslut...

Han började piggt och det tog inte ens fyra minuter innan han satte sitt första mål i Cluben-tröjan framför mål i powerplay. Efter det skapade han ytterligare ett par vassa chanser och måste sägas göra en bra debut, med tanke på omgivningen...

Han är ganska kort, men väldigt kompakt och såg ut att ha både teknik och spelförståelse. Att se honom och Eklund är som att se ett tvillingpar på isen, de är till och med lite lika till utseendet.

Vasilyev tittade förvånat upp på oss när vi tydligt och ljudligt skanderade "Vasilyev, Vasilyev, Vasilyev vår vän" (melodi: Kalinka) när han fick inleda andra perioden... han vet nog inte vad han gett sig in på med sådana dårar till fans som vi... ;)

"Å-e-å, Eklund, Å-e-å, Eklund, vårat eget tvillingpar, Andrei Eklund!" (melodi: Luftens hjältar)
Kommentera

bobbe: det låter bra. Hade lovat mig i all bedrövelse senast att inte gå på match på ett par veckor. Men det känns som en nytändning idag och jag är jävligt sugen på att åka ner till J-köping imorgon.... suck....
Kommentera

Hen-rink: Dags att snabba på i så fall, biljetterna verkar vara slut och det är i senaste laget att anmäla sig till WL och vara garanterad plats...
Kommentera

bobbe: ja, nej jag hoppar nog matchen imorgon - även om jag har en trevlig känsla av att vi kan ha en chans att göra en bra match imorgon. men mitt psyke klarar inte en resa-nederlag-hemresa. Vågar inte ta chansen...

Får ladda till hemmamatch nästa vecka istället, resan är ju kortare hem sen...

Men lova att förgylla matchen på läktaren imorgon - 150% stöd - sjung igenom hela matchen "kämpa Lhc" i 60 minuter oavbrutet vore rätt lattjo... Stötta Mats till lika många procent - så ska vi se att det händer grejer. Skrik in Tim i varje byte också, han är het.
Jag skiter lite i resultatet imorgon faktiskt, vill bara att vi gör en 100% kämpainsats på varje spelare, och visar att hjärta och vilja finns.

Min sista spådom för imorgon är:
Sampan kommer in på isen så frustrerande förbannad - spikar igen och håller nollan.

Ryssen och Tim står för målskörden.

Skam den som ger sig... ;-)
Kommentera

Damn! Här försöker man koncentrera sig på att följa en diskussion och så envisas folk med att ringa och störa! I och för sig rätt trevligt att höra några andra röster än de i mitt huvud emellanåt också=).

Tack för länken, kul att kolla lite stat om honom. Måste medge att jag varit lite skeptisk angående Vasilyev (sisådärja, börjar få kläm på stavningen nu!) men om han skötte debuten så bra så verkar det ju lovande. Även om en spelare inte gör ett lag så kan han kanske bidra till en nytändning även för övriga. Att få in en spelare i laget som visar vägen för de andra kan nog bidra till att även de lyfter sig ett snäpp om han nu är så bra. Då kanske ni inte behöver bryta ihop riktigt ännu.

Kan tänka mig att det drar mer än vanligt med folk nu till match efter gårdagens och dagens skriverier och händelser parat med nyfikenhet och förhoppningar på V .

Själv sätter jag inte min fot i hallen om inte Timrå spelar, har svårt att smälta att bli kallad "Bonnjävel" i tisdags ;-)
Å andra sidan stod jag ju faktiskt omgiven av LHCare och gjorde en liten våg (eller kanske mer ett skvalp..) alldeles själv när Timrå gjorde mål. Kanske inte den strategiskt bästa platsen att utföra dylika övningar...
Kommentera

Chief: Äh låt inte det störa dig. Det finns många rötägg. För att inte tala om vakterna.

Gå och se hockey vet jag! Bodde själv i Luleå dryga 3 år och såg nästan varenda match. För hockeyns skull. Klart att man till slut drogs med och höll lite på Luleå, visst, men skulle jag reagerat på den faktiskt (på den tiden i alla fall) rätt så patetiska hemmapubliken så borde jag inte gått dit alls. Allt söder om boden är ju fjollor enligt dem...

Hockeypublik är ett eget släkte. Alla tror de kan hockey, men ingen kan det. Själv stod jag nära ett fån mot timrå (du hörde honom säkert) som oavbrutet skrek så sjuka saker att jag inte orkar återge det. När egna laget spelar kass - ja då är det tydligen motståndarna som spelar fult, eller dommaren som är mutad. Så har det alltid varit och kommer så alltid förbli. Själv gillade jag vad jag såg mot Timrå, försökte koppla bort frustrationen och Juniorhockeyn som vi bjöd på stundtals och kolla in de rappa timrå killarna istället. Trodde inte ni behärskade ett fysiskt bortaspel med det manskapet, men tji fick jag. Ok, tacklas ska ni inte göra, men bra i gruff i sarghörnen är det bästa jag sett mot Linköping, vi brukar vara överlägsna där.

Hur som helst - kom till hallen vet ja - jag bjussar på en korv.
Kommentera

Hen-rink: Korven blir säkert snodd av en vakt som uppger "säkerhetsskäl" som anledning...
Kommentera

« · 161577