Linköpings HC

SHL · 7298 inlägg · 775 ämnen

Sponsorer

377304 · » Till forumet

Sv: Sponsorer
bobbe: Tja, Nationalekonomiskt perspektiv kan bli knivigare - men det går alldeles säkert att hitta intressanta utgångspunkter.

Det är ju inte för inte som sponsring ökar mer och mer medans andra tradionella aktiviteter minskar. De mjuka värderna tenderar ju att bli allt mer viktigt som tunga på vågen då företag vill differentiera sin verksamhet från konkurenternas. Det samma borde gälla för kommuner också. Om Lkpg kunde få 1 (!) företag att etablera sig, öka antalet studenter marginellt, eller få en aning större inflyttning till kommunen tack vare Hockeyn - vilket jag finner högst troligt - så kan man redan då räkna hem den blygsamma sponsring man ligger ute med.

Att sedan jag med MÅNGA fler mycket GÄRNA ser att en del av mina skattepengar går till att göra Linköping till en idrottsstad - istället för att anställa 1 person som ska sitta av tiden på något oerhört ineffektivt kontor styrt av en oflexibel organisation - dvs på kommunen. Det är ungefär den summan vi pratar om.

Usch och tvi.

Sv: Sponsorer
Underdog: Så.. trevligt, då kanske jag kan vända mig till dig så småningom med tips och idéer. Uppsatsen ska skrivas inom nationalekonomi, så det får ha ett lite större perspektiv. LHC har jag ju bra kontakter inom, och deras sponsorer kan jag lätt få prata med, där är kontakten kanon.

Gällande ev. CC-uppsats har jag även där bra kontakter, inom LHC och inom själva bygget, men som sagt ska det ske i ett större perspektiv.

Skulle vara intressant att få med kommunen på det hela, på något vis.

Sv: Sponsorer
bobbe: Låter som en jäkligt bra idé!
Undertecknad arbetar en del med detta, både med sponsring och marknadsaktiviteter. Jag har dessutom en bra portion insyn och kontakt med våra kommuner och län - och vet vilka pengar som spenderas på fullständigt meningslösa saker. Vilket inte gör saken lättare att smälta.

Sv: Sponsorer
Underdog: Undertecknad är under utbildning till civilekonom... och till våren funderar jag på en uppsats om antingen CC:s betydelse eller sponsring... kanske kan läxa upp dem sedan. ;)

Sponsorer
Det går inte att låta bli att bli riktigt riktigt upprörd av statliga institutioners trögtänkta och inskränkta syn vad gäller finanser. Jag ska inte tråka ut er med en lektion i marknadsekomnomiska krafter utan endast konstatera att det är tragiskt när kortsiktigt gråa politiker utan några som helst marknadskunskaper eller aning om varumärkets betydelse i ett allt mer kommunikativt samhälle utan att tänka efter eller anlita någon som besitter erfordliga sådana helt enkel stryper marknadsaktiviteter av den sorten som sponsring av idrott innebär. I sammanhanget en liten piss i atlanten. I stället råder jag denna människa att se över de otroliga over head kostnader som den offentliga sektorn - dvs hon själv - slukar varje år och placerar den svenska effektiviteten i den statliga tjänsten till en av de sämsta i världen.

Men för guds skull, idrott är ju av ondo - det vet väl alla.
Människa byt arbete.

377304 · »