Luleå HF

116772 inlägg · 888 ämnen

Äktenskapets vara eller icke vara

« · 450019 Till forumet

Sv: Äktenskapets vara eller icke vara
Dysso: Varför inte? Det är ju nu den riktiga diskussionen börjar. Alltså när vi talar om varför vi tycker att äktenskap absolut inte är något för oss alternativt det vi alltid strävat efter.
Kommentera

Kronblom: Vad var det för speciellt med din systers äktenskap som fick dig att vilja göra som henne då? Det kan vara bra att veta vilka fällor man skall undvika att gå i : )
Kommentera

Kickan: Frugan hette tidigare Jansdotter, morsan tyckte att jag skulle byta till Beritsson
Kommentera

Kickan:

Jag kan se ett par fördelar med ett giftermål, eller snarare se ett par anledningar till att folk gör det.

1. Tradition.
Det ordet ligger bakom så oerhört mycket, nuff said.

2. Drömmar
Det finns väl en del som ser själva bröllopet som en stor händelse, och visst, det är ett sätt att samla släkt och vänner. Bra eller dåligt, men så är det iallafall. Sen blir det väl en hopper paket också, om man gillar sånt.

3. Relgion
Som du säger själv. Dock är det väl rätt många som inte anser religion vara "dravel", och det får man väl acceptera.

Inga av de där skälen är något som jag personligen är "drabbad" av dock, så jag tänker försöka undvika att utveckla det om jag slipper.
Kommentera

Kickan: Hehe, slappnar av? Nja vet inte det Häftigt efternamn är ju knappast Sjödin, men det var roligt att du startade en tråd om detta!

Det där är väl en syn på livet
Fick ta min morfars vigselring, han har varit död i 25 år men mormor lever och jag tycker att det är roligt att ha en vigselring som är ca 65 år gammal
Som sagt hade jag den synen att gifta sig var bara ett onödigt pappersarbete, men när storasyster gifte sig fick jag en ny syn på saken
Kommentera

Dysso: är det iofs. Jag tänkte mest på situationen att någon kanske träffat någon med ett sketahäftigt efternamn och av den anledningen tyvkte att äktenskap är en bra idé. Annars är det ju inte bara att ta vilket efternamn som helst om man skall byta.

Nu lär det ju vara rätt få som anser att ett nytt efternamn uppväger de rysliga konsekvenser ett äktenskap i övrigt har, så det är kanske inget som gör att äktenskap känns bättre än oäktenskap vid en helhetsbedömning.
Kommentera

Kickan:

Namnbyte är väl relativt lätt att lösa utan att gifta sig, om man nu verkligen vill?
Kommentera

Jag borde kanske ha skrivit:

Här kan alla - vare sig de är gifta eller ogifta - lämna sin syn på äktenskapet och dess nackdelar. Nämn gärrna fördelarna också, om det mot förmodan finns några andra än att man i bästa fall kan byta till ett sketahäftigt efternamn.
Kommentera

Äktenskapets vara eller icke vara
Ok, eftersom flera Gläfsare verkar vara skittråkiga flyttar vi diskussionen om äktenskapets vara eller icke vara hit. Komsikomsi, Kronblom.

Okej, var var vi?

Jag tycker att äktenskap är religiöst dravel, onödigt, inverkar menligt på en relation och driver den i fördärvet samt att det enda steg man kan ta efter att ha tagit steget att gifta sig är snedsteg.

Kronblom tycker att äktenskapet är det bästa han gjort och att man gör det för att visa att man vill ta ytterligare ett steg i relationen samt att jag har fel inställning till det hela.

Jag är ändå lite nyfiken. Är det inte lite så att man slappnar av och inte orkar anstränga sig lika mycket för att relationen skall vara bra när man väl har gift sig? Ja, att man tror att allt är liksom klart och bestående oavsett hur mycket man orkar engagera sig i förhållandet?
Kommentera

« · 450019