LL: Ser i dagens kuriren att Luleå vill erbjuda Ejdepalm ett två-års kontrakt. Helt rätt om du frågar mig.Tycker att han har spelat bra under säsongen och gjort sig förtjänt av sin plats i laget.Tydligen är även Johan positiv till en förlängning, men det är visst inte riktigt i hamn ännu.
Portello: sant, jag brukar inte tippa så bra så det kanske är illavarslande att jag tror på seger...
Själv kommer jag nog bara att se första perioden och en liten bit av andra, sedan blir det, beroende på vad det står i LHF-Brynäs, förmodligen intensivt zappande mellan hockeyn och Arsenal-Newcastle.
Hannu Neimi: Burra är en genomsympatisk person som jag önskar all lycka, men tyvärr är det bara att erkänna att han i dag är långt ifrån den spelare han var för ett par år sedan.
Måste annars säga att jag känner mig märkligt optimistisk inför dagens match. Har inget konkret att peka på, det bara känns som om vi kommer att vinna i dag.
Lövva: Burras karriär har varit dalande i flera säsonger. Nu är han framme vid vägens slut. Vissa spelare håller tills de är närmare 40 och i sällsynta fall även däröver. Några tar slut direkt efter 30, spelstilen spelar nog in hur lång en karriär blir. Men en gång i tiden ägde kedjan skuggan-burra-jonte hedström elitserien.
Hannu Neimi: Och återigen visar Burström att han inte håller elitserieklass. Och återigen envisas tränarna med att toppalaget med just Burström. Riktigt frusterande att se då man ser vad Lidhammar kan åstakomma på en hockey rink.
Det är ett stort probelm att en lagkapten är sämst i laget match efter match
En som absolut inte var sämst var Chabada. Tror aldrig jag har sett honom så bra i Luleås tröja. Han gör en riktig stormatch. Var för övrigt ganska många som var bra igår men ett lag är ju aldrig bättre än dess svagaste länk
LL: Matcherna mot skaik sedan de comebackade i elitserien har med något undantag följt samma mönster. LHF har börjat bäst, kommit i ledning med både ett och två mel. Därefter har skaik tuggat sig in i matchen för att sedan käka upp LHF.
LL: Håller med dig i att Luleå skulle avgjort redan i de 2 första akterna, Men det vill sig liksom inte i avgjörande lägena dom får! Sedan ska vi inte disskutera ens hur 2 av SAIK:s mål kommer till när backarna är och köper korv med mos, Vid 1-1 så är Janne på g åt annat hål och Palmen glider uppe i egen zon samma backpar inne på 2:a kvitteringen och båda är lika gone där!
Coacherna MÅSTE börja träna försvarslir med spelarna och gärna ta in Boden el Piteå som matchningslag, Sedan så dags att sluta knyta åt börsen likt Gunnar Sträng utan dags att spendera den deg som finns på spelare. Vill inte höra orden vi vill inte riskera elitlicensen och ta de pengarna när ES platsen står på spel, Det är nu klanen + deras frontfigur Husse får visa staken och agera men den staken är väl lika slapp och slak som en vadd bomull ( usch nu var det på gränsen av övertramp på det sexuella)
Lindberg Råkkar: kom igen nu, i normala fall brukar ju Luleå skita i byxorna redan från första nedsläpp, nu dröjde det ju ända till tredje perioden. Fatta vilka framsteg, SM-guldet närmar sig!
Nä, allvarligt talat - den här matchen borde ha varit avgjord efter två perioder men som vanligt var det gummiarmar när det blev målchanser. Har inte riktigt koll på spelschemat, men det är nästan så man undrar om det inte vore bättre med så få matcher som möljligt mot bottenkollegorna. Vårt facit mot MIK, SSK, BIF och Skellefteå måste vara rena katastrofen. Mora har vi väl iofs plus på, men i övrigt... usch.
Lindberg Råkkar: märkligt. verkar bara vara du som tycker domaren är kass. alla andra verkar tycka det är en ovanligt bra insats. men det är klart, ni förlorar ju. så nåt måte ju va fel.
Lindberg Råkkar: Jävla sopor, gå bort sig i anfallszon och sen går forwarden på byte och låter dom komma 4 mot 2. Patetiskt pinsamt. Lets go Kvalserie.
Aliline: 1p är bättre än 0, men efter 2 perioder kändes det som vi var klart bättre och borde haft 3-1 eller kanske 4-1. Istället kommer en kollaps med massa slarv i markeringar och stillastående spel. Vore kul om Bartecko tänkte kliva fram och dominera någon match så här på slutet.
Aliline: VIlken kollaps i 3:e iofs får ju Skellefte bra hjälp av Rönnmark som letar utvisningar. När Luleå hade monsterbyten i anfallszon i 2:a så var det inte så noga, då kunde dom dra ned 3-4 spelare varje byte och klara sig undan hälften av gångerna.
Bra tryck i sex mot fem, men fem mot fyra blev det inte mycket av. Synd att inte Chabada fick in friläget, Hadelöv fick undan pucken i precis sista stund.
Men kan Luleå fortsätta så här så ska vi ta det här, Skellefteå har ju i stort sett ingenting att komma med så här långt.
Ingen fegstart av Luleå i alla fall, vi har det mesta av spelet. Det är bra, och nu 0-1 av Harju. Ska bli intressant att se hur Luleå reagerar på det - fortsätt att våga, tack!
Portello: Tycker det är fel. Gusten bör stå. Visst, Modig kan man absolut inte gnälla på. Han höll ju nollan MEN han ger fortfarande ett väldigt osäkert intryck medans Gustens känns betydligt stabilare.
Men men, nu är det som det är. Hoppas Modig spelar bra ikväll och vi behöver ej se 21:an i allt för många byten.
Aliline: Helt rätt. Skulle vara lite väl tufft att peta honom efter han har hållt nollan i fyra perioder. Skönt att även Obsut är tiillbaka. Luleå bästa back sista tiden. Hoppas att dom nöjer sig med att spela Burra i BP om han ska spela öht.
Ikväll känns det som fösta målet kommer att vara helt avgörande, men jag tror på Luleå om dom behåller Burra hemma i Luleå eller på bänken: Mitt tips blir 1-5
LL: Det känns som att det är våran tur att vinna Skellefteå har fått vinna dom tidigare derbyna lite väl enkelt ibland, känns det som. Nu måste Luleå in i skiten och verkligen spela med hjärtat! det är där det kommer avgöras idag. Samtidigt har Skellefteå haft och har många skador men det hindrar dom inte ifrån att kriga.
LL: Om jag inte är helt ute å cycklar så har dem sex raka där nere utan vinst. Även om dem två som kom på slutet av 80-talet kvittar så är det ju inte direkt roliga siffror. Men som sagt, dags att ändra på det.
Lövva: "Luleå har ej slagit Skellefteå nere i Skellefte sen 1989"
Å andra sidan har det väl spelats totalt typ fyra seriematcher mellan LHF och Skellefteå i Ske-å sedan 1989 så den statistiken känns ganska ointressant.
Men eftersom Luleå verkar vika ner sig varje gång det vankas motstånd från lagen nere runt strecken så får väl tipset bli en etta i morgon.
Dags att damma av den här gamla tråden igen. Derby imorgon. Förutsättningarna är väl egentligen ganska glasklara. Vinnaren har en fortsatt bra chans att nå slutspel, förloraren däremot får inrikta sig på att undvika kvalserien.
Mycket kommer att avgöras i morgon. Luleå har ej slagit Skellefteå nere i Skellefte sen 1989. (Träningsmatcher ej inräknade) Så det är väl påtiden imorgon.
Renberg gör comeback efter ca en månads skadefrånvaro....
Bolivar: Både Mora och Pölsan vinner i OT efter att ha hämtat upp underlägen. Fanns inget positivt idag å att höra Rönnberg säga att 5 mot 5 var bra efter 2 perioder är skrämmande. Vårat usla hemmaspel leder raka vägen ned i kvalserien medans dom ansvariga gräver ned sitt strutshuvud i sanden och låtsas som om att allt är hur bra som helst. Visst är det tungt sakna Chabada och Harju men ärligt talat ser jag inte hur dom skulle kunnat ändra dagens matchutgång.
Lindberg Råkkar: fantastiskt korkad utrusning av Gusten där. Renberg sätter väl ungefär ett av femtio frilägen, men mot öppet mål kan han inte gärna missa.
Titta, Tarvainen gjorde mål. Än är inte undrens tid förbi.
Lindberg Råkkar: Det finns ju några matcher när man spelat riktigt bra. T.ex. när man vände mot TIK hemma efter 0-3 och 1-4. Men då var det spelarna själva som tog tag i det under pausen.
Lindberg Råkkar: Tycker att man ofta snackar om att byta tränare alldeles för fort men måste hålla med dig. Har dock fortfarande lite förhoppningar om Rönnberg. Skulle vilja se Rönnberg med Bulan som sidekick. Bulan och Rönken var väl bara nån poäng ifrån att ta upp PIF i allsvenskan ifjol. I år har ju Bulan lyckats ta J20 till J20 Superelit, vilket väl Kyrö misslyckades med tidigare.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?