Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Klara spelare vi en NHL lockout

« · 416086 Till forumet

Sv: Klara spelare vi en NHL lockout
Portello:

Enligt en intervju i norrbottensradion imorse så nöjer man sig nog med dessa tre. Bra tycker jag.

Jag gissar att det kan komma att skrivas ett och annat artistkontrakt bland SA och elitlagen om konflikten pågår ett tag. Det lär ju finnas lite spelare på markanden som behöver hålla igång lite.
Kommentera

Lövva: Judu, det skulle vara det. Men en sak är då rätt negativt med de tre spelarna. Alla är mer eller mindre skadebenägna. Men det är ju klart, det är ju som klippt och skuret för Luleå.
Kommentera

Portello: Varför inte nöja sig med LeClair och Lindros.

"And the Legion of Dome are once again reunioed"
Kommentera

Albert Hall: Då verkar det ju som att vi får se Holmström, Wallin och Öhlund!? i Luleå.Det mesta talar väl för att Wallin och Holmström redan spelar i morgon mot SSK.Eller idag blir det eftersom klockan är över midnatt.
Ska bli intressant om Luleå nöjer sig med dessa tre eller om dom ska försöka knyta till sig någon mer. Man kan ju alltid drömma om LeClair,Mogilny,Iginla eller något annat toppnamn. :)
Kommentera

LL: Det är i synnerhet ganska svårt att mäta fördelarna respektive nackdelarna med NHL konflikten. För vem kan säga hur lång den blir, hur spelarnas inställning kommer att vara, hur de "vanliga ES spelarna" kommer att reagera, hur detta påvekrar alla juniorer som försöker ta sig upp i olika elitserie lag etc

Det enda egentligen man kan säga med största säkerhet är att publiksiffrorna landet över kommer att öka, och förmodligen markant.

Men just mäta det sportsliga är svårt. Och som tur är så avgörs ju inte hockey på pappret även om en viss Mr. Hedin föredrar skrivbordshockey framför vanlig hockey :)
Kommentera

§ 4:4 SPELARÖVERGÅNG/AVKORTNING AV SPELARREGISTRERING

Spelare som representerar en förening enligt TB 4:1 kan under tiden 16 maj – 24 september 2004 byta förening om alla tre parter är överens d.v.s. om spelaren, den förening spelaren representerar och den nya föreningen har skrivit på övergångshandling och ny spelarregistrering.

För senior spelare så finns möjligheten att byta förening vid följande tider
8 – 14 november 2004
15 – 21 december 2004
24 – 31 januari 2005
Kommentera

Albert Hall: jag tycker ändå att alla klubbar har agerat ganska förståndigt vad gäller NHL-spelare. Risken finns ju också, utöver det du nämner, att man får ett gäng spelare som tänker "ja, vad fan, klart man kan glassa runt lite i elitserien ett tag så man har något att göra", men eftersom nästan alla spelare har någon anknytning till den klubb de går till så är nog den risken ganska liten.

Om det blir, kanske med något undantag, de nu aktuella hemvändaruppställningarna (dvs om alla "kanske" faller på plats) för de olika lagen så kommer Luleå med allra största sannolikhet att slippa kval. Brynäs och MIF kommer att få ganska stora problem mot alla lag utom möjligen Mora om de inte får in fler förstärkningar.

(Givetvis gäller det här under förutsättning att konflikten varar hela säsongen)

Nå, än är jag inte helt övertygad om att det blir någon långvarig konflikt. Det tror jag först när det är ett faktum.
Kommentera

Albert Hall:

Jo, det kan jag hålla med om. Men med många spelare har man fortfarande problemet att man har halva laget matchotränat om NHL drar igång igen.... Med två spelare är det inget problem, möjligtvis tre, men sen känns det som om det blir tufft att komma igång.
Kommentera

Dysso:

När det gäller antalet så tror jag också att det spelar roll VILKA spelare man tar in. Titta på Modo, eller för den delen Lule, man tar in spelare som redan sommartränat med laget och i princip känner alla. Skillnad det mot att flyga in jänkare som man inte känner alls eller vet särskilt mycket om.
Kommentera

Lövva:

Visst kan du ha rätt. Men samtidigt har man inte råd att tacka nej heller.

Men tänk er scenariot att det INTE blir konflikt. (Ja, jag tror nog numera också att det blir en sådan, jänkarna är dummare än jag trodde.) Många lag har ju ett par platser kvar att fylla i ett sånt läge, de "lediga" spelarnas antal sjunker som en sten. Då blir det nog huggsexa...
Kommentera

Albert Hall:

Nej, men ni tar åas in 2-3 spelare. Det tycker jag är helt ok, men när det börjar bli mer så ställer jag mig ytterst tveksam.

Jag skulle inte gråta blod om HV tog in 1-2 spelare, men blir det mer så är jag inte glad, oavsett namnen på spelarna. Tar dom inte in någon så är jag nöjd ändå...
Kommentera

Albert Hall: Nu kommer garanterat alla säga emot mig totalt men jag hävdar att de lagen som tjänar mest på en NHL strejk förmodligen kommer att bli Brynäs, Färjestad och HV 71.

Eftersom med strejken kommer även en ovishet. Vem vet hur länge den blir. Det kan ju bli allt mellan 1-18 månader. Vilken tryghet innebär det för klubbarna, eller spelarna???
Kommentera

Dysso:

Kan du säga som håller på ett lag som inte blir nämnvärt förstärkt av en massa NHL-busar! ;-)

Men visst är det en risk att överlåta allt ansvar på en massa spelare som plötsligt kan försvinna som en avlöning Men vi i Lule har som sagt inte råd att låta bli.
Kommentera

Albert Hall:

Jag tycker att det finns ett par nanm som lyser lite extra på den där listan. Foppa och Näslund i all ära, men dom jag är mest rädd för är Holma och Sudden...

Kul att få se NHL-killarna, men säsongen känns ändå lite märklig iom att man inte vet om dom försvinner helt plötsligt. Surt för lagen som kommer ha första och andrakedjor som består av NHL-killar när NHL drar igång igen.
Kommentera

Lövva:

Modo tjänar helt klart mest på strejken i nuläget, tätt följda av Frölunda tycker jag. Sedan tycker jag faktiskt att Luleå kommer om vi nu får Holma och Öhlund också vilket ju inte är helt klart. Djurgården kommer naturligtvis också att tjäna mycket, men allra mest när och om Sudden dyker upp.

Jag tror inte att det är bra att ta in alltför mycket spelare som inte känner de övriga i laget. Risken finns att det blir en främlingslegion av det hela som det kan ta månader att spela ihop. Sen kan ju konflikten plötsligt upphöra, och vips så...

Om det blir konflikt och den varar hela säsongen så undrar jag tamejfan om vi inte slipper kvalserien. Vem ska till exempel flytta Holma från framför motståndarkassen i PP?

PP1: Öhlund, Obsut, Nordqvist, Rönnken och Holma. Inte så dåligt.
Kommentera

Klara spelare vi en NHL lockout
NHL strejken börjar allt mer bli ett faktum. Lagen börjar förstärka allt mer med spelare från andra sidan Atlanten. Främst svenskar men även en å annan Nordamerikan hittar man. Dessa spelare är klara för respektive klubbar:

Brynäs:: Ingen

Djurgården: : Nils Ekman, Marcus Nilsson, Mats Sundin (efter jul) och Daniel Tjärnqvist

Frölunda:: Daniel Alfredsson, Per-Johan Axelsson, Christian Bäckman och Samuel Påhlsson

Färjestad:: Ingen

HV 71:: Ingen

Linköping: : Kristian Huselius, Mike Knuble, Brendan Morison och Hendrik Tallinder

Luleå:: Tomas Holmström, Mattias Öhlund (tidigast i november) och Nicklas Wallin

Malmö:: Kim Johnsson

Modo:: Peter Forsberg, Marcus Näslund, Daniel Sedin, Hendrik Sedin, Mattias Timander, Niklas Sundström och Mattias Weinhandl (tveksam)

Mora:: Daniel Cleary och Shawn Horcoff

Södertälje:: Nicklas Hävelid och Dick Tärnström

Timrå:: Fredrik Modin och Henrik Zetterberg

Det kommer säkerligen att dyka upp fler spelare i ett flertal klubbar. Hurvida det blir strejk eller inte beslutas den 16 september klockan 06,00 svensk tid. Alllt pekar däremot mot att det blir strejk.
Kommentera

« · 416086