Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Kvällens match

« · 1222103 · » Till forumet

Sv: Kvällens match
Portello: Kommentatorn ja, när LHF gjorde mål så var det samma tonläge som när det blir icing. Gissar att han höjer rösten något om/när FBK får in sitt första mål.
Kommentera

JONTE SÄTTER EN PUCK!
Kommentera

Bolivar: JONTE! Vilken skön start på andra.
Kommentera

Och Jonte av alla människor sätter 0-2. Härligt!
Kommentera

Bolivar: 0-2 och Hedströms första mål för säsongen det var på tiden! Kul för honom att spräcka den nollan.
Kommentera

Bolivar: jag har ju länge sagt att Jonte ska lyfta om han bara får sätta en puck, får se om jag får rätt nu.
Kommentera

LL: Han är ju i en bra trend nu iaf, vann én fight förramatchen och nu mål, han siktade verkligen länge i det läget innan skottet kom haha.
Kommentera

Salcin: Inte mig emot, men visst är FBK otroligt bleka?
Kommentera

Salcin: han hann antagligen tänka ganska mycket innan han sköt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Portello: jo, så här långt är de det. Just nu är det ju spel mot ett mål och trean hänger i luften.
Kommentera

Fem mot fyra igen, sätt trean nu så ska det här vara snudd på avgjort.
Kommentera

LL: PP verkar helt ha gått i baklås men det spelar ingen roll om man spelar som man gjort senaste matcherna.
Kommentera

Bolivar: ja, det där var ju ett mer än lovligt taffligt pp.

Lite märkligt match det här, jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker LHF spelar bra eller inte. Vi har ju det mesta av spelet men jag tycker samtidigt att FBK är så bleka att vi borde ha kunnat göra fler mål.

Kommentera

Ledning efter två perioder, men FBK kom in i matchen mot slutet av perioden och LHF blev lite för passiva. Onödigt att bjuda på ett power play precis i slutet av perioden också, Fabbe hade inte behövt gå in så hårt när Chris Abbott ändå var först på pucken.
Kommentera

LL: Ja om det blir 1-2 så tror jag att det kan bli darrigt. 2 vinster räcker inte för att vara helt trygga. Om vi däremot klarar BP så kan det nog gå vägen.
Kommentera

Bolivar: klantig utvisning #2 och för duttigt box play, då kommer målet som ett brev på posten. Med lite mer aggressivitet hade LHF kunnat få ut pucken ur zonen flera gånger innan målet. Skärpning anbefalles.
Kommentera

Bolivar: Jaha då blir det jobbigt ändå efter Hellströms ytterst onödiga puck-out.
Kommentera

Salcin: krampakltigt, nervöst och taffliga försök att spela på ledning brukar ju aldrig vara Luleås melodi.
Kommentera

Jesper Jonsson: tajm aot av Luleå, det var nog rätt beslut. Det är alldeles för stillastående just nu.
Kommentera

Sådärja. Ingen jättebra match totalt sett, men tre poäng är tre poäng och nu nio av nio möjliga i de tre senaste.
Kommentera

LL: Så härligt att dom orkade hålla undan och 3 nya sköna poäng.
Blev lite för krampaktigt spel i sista perioden.
Kommentera

Man kan konstatera att FBK har svårt att göra mål. De har gjort minst mål i serien, 16 färre än vad LHF har gjort och 52 (!) färre än Linköping som har gjort flest.
Kommentera

LL: Att dessutom de tre lagen under strecken som spelade ikväll tappade poäng gör kvällen ännu bättre. MoDo noll, TIK 1 poäng och SSK 2 poäng gör att avståndet neråt ökar. Nu tittar vi uppåt.
Kommentera

LL: FBK är inte vad man har varit, att man värvar en sån som Umicevic säger väl allt egentligen. När gör Jörgen Jönsson comeback?
Dom lever på flytet man hade i inledningen av serien då man fick en massa poäng man inte förtjänade.

För oss väntar 2 matcher mot seriens två överlägset bästa lag, så vi kan snabbt vara tillbaka i skiten igen. oddset på en final mellan HV-LHC kan inte vara speciellt höga.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Ja men just nu har vi 9 poäng ner till MoDo under strecket så även om skulle förlora nästa 2 matcher så är det inte panik. Dock hoppas jag på att vi kan ta någon/några poäng även i dessa matcher men det är ju mer önskedrömmar.
Kommentera

Lindberg Råkkar: fast Jönsson var ju mer eller mindre tvungen att lägga av pga ryggen, så frågan är väl om han ens skulle kunna göra comeback.

Men jag håller med, de är inte vad de har varit. Umicevic är alldeles för ojämn för att vara en bärande spelare. FBK saknar ledare, ser det ut som.

Kommentera

LL:

FBK är inte i balans riktig. Goren verkar stabil :)

www.nwt.se/article639259.ece

Kommentera

LL: Shit , vad kallt det är idag. Undra hur många som trotsar kylan och beger sig till COOP Arena ikväll. Jag ska då ivarje fall dit.

Match mot HV. Vi får verkligen hoppas att det fortsätter på den inslagna vägen och slutar med seger för hemmalaget. Såg att Hv:s PP, är lite försvagat iom att Petreasek är avstängd. Synd bara att HV har ett x antal andra spelare som är grymma i PP.

Kommentera

Portello: Minus 32 enligt Canal+. Skönt att sitta hemma i soffan då.
Kommentera

Bra tajming på Raffls mål, får man säga.

Jag förutspår att det blir minst två matchstraff i den här matchen. I nästan varje avblåsning är det på väg att spåra ur och bli slagsmål.

Modo-DIF måste vara en ganska märklig match. Modo vann skotten med 9-8 men ligger under med 5-1.

Kommentera

Fem dåliga minuter räckte för att bjuda HV på ledningen. Så kan det gå.
Kommentera

LL: Inte så mycket som tyder på att vi kan vända men sista minuterna hade vi i alla fall lite tryck i anfallszon. Vi får hoppas på 3-3 och sedan kan det nog vara öppet. Blir det 2-4 så tror jag inte vi grejar det ikväll.
Kommentera

Bolivar: tror som du, 2-4 skulle nog vara avgörande.

Tycker att Virus sammanfattade LHF:s insats i den här matchen väldigt bra alldeles nyss - "det är för tveksamt".

Kommentera

När man precis har gjort 3-3, vad är det då man abslout inte ska göra? Tja, dra på sig en onödig utvisning, tex. Vad gör Robin Jonsson då? Just det. En helt meningslös tvåa - mot seriens bästa pp-lag dessutom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Men vilken jävla bjudning... spela ut pucken ur zonen när det finns läge, ska det vara så svårt att lära sig?
Kommentera

LL: Ja, det enkla spelet är som bortblåst. Efter 3 vinster så ska man göra en massa svåra saker.
Kommentera

Bolivar: du som också har varit med länge, är Ölvestads fem mål verkligen ett nytt rekord? Gjorde inte Juha Nurmi fem mål i en match borta mot FBK för LHF en gång i tiden? Jag har, apropå FBK, också ett svagt minne av att B-Å Gustafsson gjorde fem mål mot LHF i en match vi förlorade med 10-5 i Delfinen.

Dessutom var ju ett av Ölvestads mål i dag ett tvättäkta självmål, tycker att man borde börja räkna självmål i hockey också i stället för att ge det till den som sist hade pucken hos motståndarna. Björklövens gamle målvakt Jörgen Wikström står tex noterad för ett mål som kom till genom att Espen Knutsen spelade pucken över hela banan in i eget mål - men Wikström var siste Björklövare på pucken och fick målet tillskrivet sig.

Kommentera

LL: Coacherna som försöker försvara en 2-1 ledning mot seriens bästa lag. Vilka genier vi har i båset. Sen hamnade vi i underläge och vips gick det bra att i alla fall försöka göra mål. Å varför är våra spelare gjorda av glas? Dom går ju sönder direkt så fort det blir någon lite tuffare match.
Det var bättre på Mikael Lindholms tid.

BÅG gjorde 5 mål i NHL men måste säga att jag tvivlar starkt på att han gjort det i elitserien :)
Kommentera

Lindberg Råkkar: på intervjuerna i tv lät det definitivt inte som om det var meningen att de skulle lägga sig på försvar. Kyrö sågade spelet ganska totalt inför tredje.

Varför skulle inte BÅG ha kunnat gjort fem mål i elitserien. förresten?

Kommentera

Det är inte ens tangerat rekord av Ölvestad, visar det sig. Tomas Forslund gjorde sex baljor för Leksand mot Rögle 1994 enligt en artikeln i Aftonbladet. Och jodå, BÅG gjorde fem mål mot oss enligt flera av kommentarerna till artikeln. Jag är dessutom nästan 100% säker på att Juha Nurmi gjorde fem mål i en match borta mot FBK.

Redigerad kommentar

Kommentera

LL: 22+9+12+17 sedan han kom hem från NHL, var ju inte direkt så att han sprutade in mål.
Synd bara swehockey listade rekorden efter 1997 för där vare ett gäng spelare på 4 mål och vi hade två stycken i Harju och Rönnqvist på listan.
Jag vet ju att BÅG gjort 5 mål i NHL i en och samma match om han gjort det i elitserien oxå så borde det ju vara en sak som nästan alla kom ihåg och framför allt såna som Virus.
Kommentera

Lindberg Råkkar: fast 22+9+12+17 innebär inte att det är omöjligt att göra fem i en match. Ölvestad är ju inte heller någon direkt målmaskin. Se även mitt inlägg just innan ditt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindberg Råkkar: I övrigt är väl typ alla rekord ointressanta sedan Skuggan blivit av med assistrekordet. Bulan blivit av med PIM, L-G med målen osv.
Är väl bara ett rekord kvar som räknas och det Pauli Järvinens 8p i en match :)
Resten är som sagt ointressant till det innehas av ngn Luleåspelare igen.
Kommentera

LL: Vad Rograrna säger till spelarna och till tvn är nog två helt olika saker. Eller så pratar inte spelarna samma språk som tränarna för det slutar nästan alltid med att man lirar helt annorlunda mot vad man gått ut och sagt.
Kommentera

LL: Både Forslund och Brynäs Lars-Erik Ericsson har gjort sex mål i en match och det där ohyggliga Järvinen-rekordet (4+4) när det gäller poäng fångas ju inte heller upp av swehockeys hemskt mycket seriösa satsestetiska sammanställning.

Vad det gäller fem mål så har de flesta föreningar som spelat mer än en säsong i Elitserien på 70- och 80-talet minst en sådan kille i sina rullor.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindberg Råkkar: Forza Järvinen! Den tröjan har man ju
Kommentera

LL: Det dom visade på Canal+ när det gällde målen var ju just från 1997 och framåt. Om det beror på att statistiken finns tillgänglig där eller om det var då Canal+ började sända framgår inte. Men bevisligen har det ju gjorts fler än dagens 5.
Kommentera

Bolivar:

Dom har nog plockat sina "fakta" från ishockey.se, och dom började där vid 97/98 någonstans med statistiken.

Men det fanns ju en tid före det också ;-)

Kommentera

Bolivar: Min kvalificerade gissning är att det beror på att säsongen 97-98 var den första säsongen som det genomfördes direkt online-rapportering från samtliga ES-arenor in till en central statistikdatabas.

Därefter byggdes en (i ganska stor utsträckning tafflig, med många småfel) databas upp för åren innan 1997 för att kunna presentera en spelardatabas 1975 och framåt. Ingen orkade dock lägga in matchfakta för varje match sedan 1975, utan det var aggregerade siffror för hela säsonger. Då har databasen inget att jobba mot för perioden 1975-1997 när det gäller att plocka fram match- eller periodrekord.

Dock skulle jag gissa att det finns kompletta uppsättningar med antingen Årets Ishockey och/eller gamla årgångar av förbundstidningen tillgängliga på de flesta större sportredaktioner i Sverige, men det gäller ju att man orkar tänka så långt...

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: fast grejen är att en gång i tiden fanns det även matchfakta för matcher före -97. Det gick ända tillbaka till tidigt åttiotal eller om det rent av var slutet av 70-talet.
Kommentera

« · 1222103 · »