Luleå HF

116725 inlägg · 888 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

« · 862373 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
björn power: Avslutningen på den krönikan kan jag skriva under på, eller hela den krönikan känns väldigt bra.
Kommentera

björn power: Det verkar vara som jag antydde...
Mycket vanligt inom näringlivet att göra så vid nyrekryteringar.

Här har man klart och tydligt varit ute efter en person som ska ingå i ett lagarbete, ingen ensamvarg som vill köra sitt eget race (läs osten). Norrbottnisk profil och gammal hederlig Lule Hockey-gör-ont-att-möta mentalitet vill man oxå ha tillbaka. Jag är den förste att skriva under på detta och önska lycka till i denna besvärliga men härliga utmaning.
Kommentera

65selander: Hockeybussar har då MODO kört med sen 80 talet iaf, då jag började åka.
Kommentera

Larionov: FBK byggde sin kosing när LLA föddes från strax över 4000 i den gamla till nästan fullsatt i två år på raken. Det gjorde susen.

FBK har ju alltid legat steget före med hockebussar från orterna runt omkring mm.
Kommentera

björn power: Håller nog med tidigare talare här. Det går inte att jämföra FBK med andra "normala" lag. När man är inne i den uppåtgående spiralen med finalspel vartenda år trillar kulorna in. Det gör att man får många fördelar. Du kan pröjsa stommen i laget det de vill ha, utan att riskera att de drar till ett annat ES-lag för bättre lön. Du kan samtidigt locka talanger med spel i ett lag som har chans att vinna vartenda år. Vad kan man sätta mot det?
Kommentera

Jesper Jonsson: "Inavel", när kan man räkna det som "inavel", många av spelarna har ju formats inom FBK:s (läs Kjell Glennerts) organisation i hela deras vuxna liv. Då tycker jag man kan räknas som "inavel", inget ont sagt om detta eftersom deras resultat pekar på det motsatta. FBK gör det förbannat bra, såerebara.
Kommentera

Pessimisten: Det är väl ungefär min tanke, tycker LHF jobbar jävligt bra med dom resurser man har, otroligt vi har Lubos Bartecko, Jaroslav Obsut, Martin Chabada och Tomas Surovy på löneslistan samt "vaskat" fram ett gäng es-mässiga 20-21 åringar! LHF går på vatten eller...!?
Kommentera

björn power: Det är lätt att vara sportchef i en klubb som har dubbelt så stor spelarbudget. Bara köpa det dyraste och bästa. Även Bräkman kunde skita guld med hopvärvade storlag, men när han får ordinära trupper går det inte lika bra...
Kommentera

björn power: fast fbk har en ju tex en sportchef som är gotlänning urprungligen.

de har väl ngn annan som är smålänning eller skåning eller ngt.

skall man gå på deras aktiva soon2be kontorsfolk är ju deras highprofilecentrar från dels rögle (jönsson) och dels oskarshamn väl (johansson)

Så man kan ju inte direkt kalla det inavel även om de tar spelare från den egan organisationen. Snarare verkar ju folk trivas där och stanna länge.
Kommentera

Pessimisten: Kolla i FBK:s organisation, ALLA förutom headcoachen Roger Melin är handplockade fd spelare och där går det "sisådär" vaa..!?
FBK har cirkus 130 mille i oms. medans LHF ligger på kanske 70 i dagsläget men ändå, vaa?
Du läste väl skvallerblaskan #1 AB:s artikel alldeles nyssens just om detta fenomen!?
Kommentera

Pessimisten: ja, en reklamfilm för ett bemanningsföretag är ju jättebra att ha som referens för att det inte går att rekrytera internt :-)
Kommentera

Jag får lite illvilliga associationer till någon reklam för nåt personaluthyrningsföretag typ Nisse på Manpower där VD tyckte att kompetensen fanns i huset och allt sedan gick åt skogen... (men jag är ju bara elak utan underbyggnad med fakta, som t ex artiklar/intervjuer i kvällspress...)
Kommentera

Lindberg Råkkar: Vem vet, han kanske jobbat parallellt med Lasse en längre tid redan, det går man ju inte ut med i onödan.
Styrelsen kanske var klar med Hasse för ett bra tag sedan men ville kolla av vilka andra som var intresserade?
Kommentera

Pessimisten: Om Renberg skriver på för FBK, Frölunda, Skellefteå eller någon klubb över huvud taget inklusive LHF kommer i alla fall jag mest att reagera med ett stillsamt "jaha".
Kommentera

alfnisse: Ja hela situationen känns absurd, hade man inte råd med en "riktig" sportchef utan fick ta en kille som redan var anställd inom klubben? Varför vänta flera månader med att tillsätta honom då han redan fanns på kontoret?

Även om jag är emot inaveln i klubben så får man väl Luleå Hockeys skull hoppas han gör ett bra jobb. Han var väl under sin aktiva tid väldigt om tyckt bland med och motspelare, var han inte spelarrepresentant för facket också?.
Kommentera

LL: Ja, han kan t ex skriva på för Färjestad, Frölunda eller Skellefteå. Då jäklar är råttet mågat...
Kommentera

Pessimisten: tycker att vi vänder på frågan, vad ska karln göra för att du ska sluta beundra allt han gör?

Poäng framåt av enskilda spelare är inte allt. En spelare kan ta för stor plats för lagets bästa, det har Renberg gjort många gånger både den senaste säsongen och tidigare gånger. Du vet inte heller hur bra han är nästa säsong, och det är det vi pratar om nu. Han har haft problem med ljumskarna i flera år, och vi har sett flera gånger om hur det drar ner hela laget när han åker omkring och sprider negativ energi med sin gigantiska gamnacke, har LHF verkligen råd att riskera att få det störningsmomentet nästa säsong? Det finns inga som helst garantier för att en spelare på 35+ som har haft stora skadeproblem de senaste fem-sex säsongerna har särskilt mycket att tillföra, och som vi har kunnat konstatera förr - en skadad och gnällig Renberg är våra motståndares största tillgång.
Kommentera

Det enda jag inte förstår med Hans Huczkowski som sportchef är att han inte fått börja redan när det var klart att Modig slutar ?
Kommentera

Pessimisten: Förstår din besvikelse. Det var mycket som Chrunac sagt sig presentera idag. Och ja det blev en interntillsatt sportchef. Inte alls vad jag hade hoppats på men tydligen har HH ett välsmort munläder och goda vitsord från sin tid som säljare. Vi mycket luttrade supportrar kan som vanligt bara hoppas. Hur än det är jobbar åtminstonne HH heltid.
Kommentera

Portello: Instämmer till 100:a, önskar honom all lycka i det nya jobbet.
Kommentera

Hannu Neimi: SM-GULD! SM-GULD! SM-GULD!
Kommentera

Portello: javisst, fel att såga karln innan han knappt har tillträtt
Kommentera

Pessimisten: Så var det klart att Husse är våran nya sportchef.Hoppas att det bli bra.
Kommentera

Utan Renberg kunde vi mycket väl ha hamnat i kvalserien denna säsong... Jävla gnällspikar! Räcker inte 50 poäng. Vad fan ska karln göra för att ni skall glömma erat gamla agg?
Kommentera

Lindberg Råkkar: "Det bästa vore om en sportchef presenterades imorrn och han gick ut direkt och sa att Renberg inte ingick i klubbens framtida planer"

Håller nog med där. Ingen vet ju hur bra Renberg är nästa säsong eller om han ens håller hela året. Så som han sänkte mer eller mindre hela laget under kvarten förra året och under bitar av den senaste säsongen gör han mer skada än nytta. Återigen - en frisk Renberg som är i form är en tillgång för vilket lag som helst i elitserien, inget som helst snack om det, men hur frisk kommer han att vara nästa år? Har LHF råd att chansa på att ljumskarna ska hålla ihop tillräckligt för ett år till? Det är jag tveksam till.
Kommentera

Hannu och Bolivar:

Klart att han förknippas och identifieras med LHF, men även en sådan måste väl bytas ut nån gång? Eller ska vi skriva långtidskontrakt med Renberg så att vi slipper det problemet?

Jag var mer orolig över LHFs identitet när Bulan och Åkerström lade av samtidigt. Där försvann det mycket identitet. (Nu gjorde ju Ågi come-back senare, men det är ju en annan historia).

Det är dags för att andra att ta över. Finns ju ett helt gäng födda 86-87 som kan ta ett steg fram.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Och idag klockan 11,30 så ska den nye sportchefen presenteras.
Kommentera

Bolivar: Det bästa vore om en sportchef presenterades imorrn och han gick ut direkt och sa att Renberg inte ingick i klubbens framtida planer. Vore bra slippa detta trams om både det ena och andra bara för att trissa upp sitt marknadsvärde. Inte hör man hur andra kaptener går ut och tjatar om att de vill spela i andra klubbar med detta är ju bara Renberg i ett nötskal tyvärr.
Kommentera

Albert Hall: Jag är lite kluven angående detta. Han ÄR Luleå Hockey för många utanför klubben och när han är bra så tillför han en massa. Denna säsong har han ju dessutom spelat ganska mycket.
I fjol var det ju så att han klev av var och varannan match. Dessutom ska han inte vara lagkapten. Att se honom åka dubbelvikt till båset med ömmande ljumskar lyfter inget lag. Sedan ska inte en lagkapten gnälla om man får spela i tredje-kedjan. Under den perioden spelade han inte särskilt bra och Lener gjorde helt rätt. Jag kan hålla med dig om att ett hyggligt kontrakt är han värd, inte mer. Han kan knappast vara beroende av lönen och om han då sticker så må det vara hänt.
Sedan dagens artikel i GP/Exp gör ju att man blir förundrad. Flytta till Götet för att se fotboll?! Ja, spelarna i Frölunda kommer inte att missa en match i allsvenskan pga hockeyn i alla fall.
Kommentera

Albert Hall: Renberg är viktig för lagets identitet.
Kommentera

Bolivar:

Jag och knaskamilla har diskuterat detta tidigare och jag håller med henne.

Så här sa jag ungefär då till henne: Jag förstår inte heller detta intresse för Renberg. Visst, nog kan jag tänka mig att han spelar ett år till i LHF, men inte till något högre pris. Ofta känns det som om han gör mer skada än nytta eftersom det blir ständiga förändringar i laget på grund av sina skadoroch halvskador, ofta under pågående match också. Det blir ingen kontinutet alls i ett lag som hela tiden ändras när en av deras stora stjärnor åker in och ur laget som en jojo. Ungefär lika är det för övrigt i de lag som Foppa spelar i på andra sidan pölen.

Fast 50 poäng är ju onekligen också 50 poäng. Men då ska man komma ihåg att han spelade med två offensivt verkligt bra spelare, Bartecko Och Surovy. Ett tag förpassades han ner till tredjekedjan och framtidsmannen Johan Harju fick ta över hans plats. Då tjurade Micke i tidningen.

Nej, ur min synpunkt så ska man från LHFs sida erbjuda honom ett hyggligt elitseriekontrakt. Om han inte antar det så tackar man för den tid som varit och önskar honom lycka till i framtiden.
Kommentera

Bolivar: "MoDo hade för övrigt ingen på top 10..."

Men dom är i semifinal.Skulle gärna byta bort några spelre på tio i topp listan mot en semifinalplats...
Kommentera

Bolivar:

Få se...ja. Man KAN vara bra trots att man är skadad ofta. Fast det här är väl fel gästbok, och även om det var rätt gästbok skulle ingen Timråit köpa det ändå.
Kommentera

MoDo hade för övrigt ingen på top 10...
Kommentera

knaskamilla: Nu spelade ju "föredettingen" 48 matcher, gjorde 50 poäng och kom 7:a i poängligan.....
Kommentera

Frisco:

Jag förstår inte varför så många lag vill ha Renberg, det är ju en föredetting. Skadad hela tiden.
Kommentera

Frisco: Ja, om det är anledning så är det nog bara att packa.
Kommentera

Albert Hall: IFK Göteborg? Av alla lag.
Kommentera

zigge: Men Sudden spelade för DIF den under den förra lockouten hösten 1994
Kommentera

zigge:

Svikare kan bli hjätar igen fortare än man anar. Det har vi erfarenhet av inom LHF också. Nästa år är nog Werner hjälte igen Ö-vik ska du se...

Det är en stor fördel att ha kort minne och vara halvkorkad som supporter, allt blir liksom lättare då.
Kommentera

Albert Hall: Nån fler än jag som minns när Sudden stack över till NHL, DIF skulle minsann statuera, 'aldrig mer få spela i Sverige eller Tre Kronor' mm.
Nu vill DIF ha 'pensionären', kanske inte ömsesidigt. Han spelade ju INTE för DIF under LO. Kanske har Sudden bättre minne/svårare förlåta än DIF?
I sportens värld ska man ha kort minne, inget ska sparas av ens åsikter!
Kommentera

knaskamilla: Det måste finnas äldrevård i Luleå också, även en fattig hockeyspelare måste bidra till den.
Kommentera

Bolivar:

Är det inte bättre att spela helt utan lön från början än att offra sig och skatta bort den lön man redan fått in? Hmm. Nä, kanske inte.
Kommentera

spud:

Sucka på du... ;-)
Kommentera

Suck, du har redan klippt in den länken.. Så du har redan bevisat att jag tycker att svarten har varit under isen alldeles för ofta.

Nu får du däremot det svårare när du ska kopiera in där jag skrivit att jag tycker att Svarten är det grymmaste som finns, och helt saknar negativa egenskaper.
Kommentera

spud:

Det var du som drog upp hur mycket Svarten betydde för Modo och hur mycket han betalade tillbaka. Inte jag. Av någon anledning fick jag då ordet "kappvändare" i mitt lilla, lilla huvud och drog mig till minnes lite grejer jag läst.
Kommentera

spud:

Nu är det du som lägger ord imin mun som jag aldrig sagt. Var hittar du att jag inte tycker att saker är konstiga inom LHF för närvarande? Jag bara sammanfattade dina åsikter åt dig så att du inte skulle behöva skriva så mycket...

Den där svartentråden var ju ganska kul läsning. Många snillen som uttalar sig. Din dyrkan av Svarten verkar dock inte ha pågått någon längre tid. Jag citerarar:

"19 mar 15:51

Skrivet av:
_spud

Va är weiler för jävla snubbe?
Vilka åsikter är det som ska förbjudas?

Svarten var helt värdelös för 3 matcher sen men har spelat bättre på slutet? Då får man inte ha en tråd om svarten nu?
Idioti."

och

"20 mar 14:47

Skrivet av:
_spud

Danne krizan,

Skärp dig pojken, Jag har gett perra beröm för sina 2 sista matcher där han var kung, men innan var han helt bedrövlig. Och en LAGKAPTEN får ALDRIG ALDRIG ha så låg lägsta nivå som han har.

Det är kanske så att det är svårt för en forward att vara lagkapten då en forward ofta behöver vara kreativ och det är riktigt svårt at vara kreativ match efter match. Vi kanske skulle låta timmy vara kapten. Eller en mindre kreativ forward som går mer på kraft och energi."

För övrigt tycker jag att du har en otrevlig stil.
Kommentera

Albert Hall: Jag förstår inte vart du vill komma med den tråden? Att svarten har underpresterat massor av gånger? Jag ser inte nånstans att jag skrivit att MODO är felfri eller att alla modospelare är så jävla mkt bättre än luleås.

Du ger inte ett direkt smart intryck när du istället för att vara med i debatten skjuter bort allt som diskuterats kommenterar svartvadet.

För övrigt är den tråden på modos forum från 2005 tror jag, den säsong som senare visade sig vara en säsong då svartvadet hade en skada och han spelade ändå.

BOlivar, är det då OK att man har en klubbchef som istället för att sprida bra reklam för klubben är frispråkig och mest ger headlines till journalister istället för att sprida ett seriöst budskap och därmed locka spelare till klubben?
Kommentera

Bolivar: "Att han sedan är frispråkig gör det extra lätt för reportern att skapa rubriker. Det är ju inte så att Chrunak kontaktar tidningarna för att skapa rubriker."

Exakt! Bra att det finns folk som förstår, samma sak gäller när det är artiklar om Ledin och Kåberg tillexempel som endel stör sig på. Det är ju tidningarna som kontaktar spelare/ledare, inte tvärtom som vissa mindre kunniga tror.
Kommentera

spud: Det kan aldrig vara så att Chrunak är känd och att en artikel med honom lockar läsare?
Att han sedan är frispråkig gör det extra lätt för reportern att skapa rubriker. Det är ju inte så att Chrunak kontaktar tidningarna för att skapa rubriker.
Kommentera

« · 862373 · »