Luleå HF

116689 inlägg · 888 ämnen

Optimismen frodas

« · 144951 · » Till forumet

Optimismen frodas
Sådär, då har man brutit ihop klart, det värsta är att bryta tillbaka sig på morgonen.
Trevlig dag idag också, regnet står som spön i backen och skapar isgator, eller är det månne Dysso som glad i hågen efter HV:s framgångar är ute på segertåg runt Sverige i sin raggarismaskin?

Äntligen är det dags för hockey och jag börjar känna mig som normalt igen. Malmö Isstadion, eller Oxbingen eller vad det nu kan heta kommer alltså att vara platsen för kvällens batalj mellan Hökar och Björnar. Borde bli en lätt match för en slagbjörn.

I Skrivbordslådan kommer vi att möta HV och ställer upp med fyra femmor från start. Vi har laddat med positiva tankar och suttit och tagit varandra i händerna och sjungit "We shall overcome" under ledning av Birgit Friggebo. Kommer att bli en intressant match, räknar med högt tempo från båda lagen och att båda målvakterna kommer att visa upp ett strålande målvaktsspel. Peter Högardh kommer dock att bli tungan på vågen och han kommer att vara segerorganisatören när MODO efter väl förrättat värv vänder åter mot Örnsköldsvik för att på lördag ta sig an MIF.
Kommentera

Sv: Optimismen frodas
Paddan: Ikväll lär vi inte få höra mycket från elitseriearenorna eftersom DIF-GIF spelar ikväll......
Kommentera

Portello: Nej, visst ja, det blir väl bara någon enstaka måljingel varje period eller så. Hoppas att Giffarna tar ner Källström och gänget på jorden igen.

Blev lite konfunderad där ett tag, tänkte har de alldeles nyligen döpt om SSK, men sen insåg jag att det var ju sån där sparkboll du menade.

Annars är det ju intressant match i Timrå ikväll, där gud och Hälge hoppas att Kapanen skall kunna stå emot pressen från FBK, Mathiasson och Krykov nätar och att Pär förstärker sin ledning i slåss-med-vantar toppen.
Sen så är det ju också derby i Scaniarinken, SSK-DIF, så det finns väl i varje fall två matcher som det kommer att rapporteras ifrån.
Kommentera

Paddan: Jag hoppas nästan att Djurgården tar hem guldet pga att dom spelar den roligaste fotbollen.
Kommentera

Paddan: Tvivlar att du missat detta.
Kommentera

Portello: För min del spelar det ingen roll vilket lag som vinner Allsvenskan, så länge det inte är ett Stockholmslag. De får nog med publicitet ändå i media.

När det gäller hockeyn så hoppas jag ju självklart på mitt kära MODO som vinnare av SM-guldet. Men det torde inte hända inom en överskådlig framtid. Hoppas dock att alla norrlandslagen klarar att hålla sig kvar i elitserien och att andelen norrlandslag utökas med Skellefteå och/eller Björklöven.
Kommentera

Portello: Nejdå, inte har jag missat det inte. Var en lång och fin artikel om det i Örnsköldsviks Allehanda där Nyköpings tränare Jens Hellgren också uttalade sig positivt om ÖSK:s framtid i Norra Allsvenskan.
Kommentera

Paddan: Vad fint att det sportsliga verkar vara det viktiga för dig. Är det månne den svenska avundsjukan som ger upphov till denna inställningen. "Nej, usch...stora stygga Stockholm får all uppmärksamhet. Dumma dom! Då ska de inte vinna."
Skolexempel på jante-lagen......
Kommentera

Paddan:
Vad är det jag hör ?
Är det så synd om ditt kära lag från Ö-vik som aldrig får något utrymme i media ?
Kommentera

Paddan: Har du något tips på en tredje match att spela på ?
Tänkte spela på Hv och VF men det tredje laget vet jag inte.
Kommentera

Portello: LHF så klart.
Kommentera

carina: Hahaha, just en sån reaktion som jag förväntade mig. Faktum är att jag inte har något direkt intresse av fotbollen som sådan och kan därför inte bedöma huruvida DIF spelar den bästa fotbollen eller ej. Sen att jag inte direkt är alltför välvilligt inställd till medias, i min mening, alltför stora fokusering kring idrottsklubbarna i Stockholm är en annan sak.
Hur mycket bevakades till exempel bandyn i TV4 innan Hammarby gjorde entré i högsta serien?
Kommentera

Frasse99: Nejdå, vi i "obygden" har fått vår beskärda del av kakan, faktiskt mer än man trott.
Kommentera

Portello: Ajdå, det har jag inte tänkt på. Lika bra man skippar sprotradion redan från början då och satsar allt på onlinen då.
Dif-Gif har ju inget som helst intresse för riktiga fotbollslag som Hammarby.
Kommentera

Paddan:
Som inbiten hockeysupporter måste man ju säga att bandy ändå inte är någon riktig sport ;)
Att sedan media vill gulla med Hammarby ja det är väl ett kännt faktum och skall inte belasta övriga lag från huvudstads regionen.
Kommentera

Paddan: "Hahaha, just en sån reaktion som jag förväntade mig.

Så du insåg hur fånigt det var, det du skrev?
Kommentera

Albert Hall: Sparkboll är ju ointressant vilka lag det än är som spelar så det är lika illa vilken sparkbollsmatch de än koncentrerar sig på. Sprotradion brukar ju dessutom ha en viss förkärlek för denna ohyggligt trista sport, tyvärr.
Kommentera

Albert Hall: Det är ju bra om dom sänder lite från hockeyn i Halvtispausen, men då är det säkert paus i hockeyn också.
Jaja, fotbollssäsongen är ju snart över och då får vi väl förhoppningsvis höra mer hockey på radion.
Kommentera

Frasse99: Media gullar med alla Stockholmslag. Hookerkväll med 4:an tar alla chanser att göra reklam för DIF, liksom sportradion gärna fastnar i fjollbollen.
Kommentera

carina: Jag tror han gjorde det ja...
Kommentera

carina: Fånigt vet jag inte, var ju bara ett konstaterande att Stockholmslagen får väldigt stort utrymme i media. Att du sedan tog illa upp är väl en annan sak. Men jag är inte sämre än att jag ber om förlåtelse om du känner det som att jag trampat någon på tårna.
Kommentera

Lulekickan: När ska du inse att det finns mer sport, mer intresse, mer folk isverge - som inte är Lulingar? ;-)
Kommentera

Lulekickan:
Du kan inte påstå att radion de dagar de säsnder hockey gullar med Stockholmslagen.
Snarare tvärtom, att sedan TV4 är som dem är ja vad skall man säga om det...
TV4 har aldrig varit bra på sport även om de själva påstår motsatsen så den kanalen unviker undertecknad.
Kommentera

Paddan: Det var inte bara ett konstaterande att Stockholmslagen får väldigt stort utrymme (Argumenterar inte med dig om det) men en önskan från din sida att det skulle gå dåligt för dem på grund av det. Detta tyckte jag var litet småsint och väldigt svenskt om du förstår.

Din ursäkt är givetvis accepterad av både mig och DIF-fotboll ;)
Kommentera

Hen-rink: Que? Nu gällde det väl inte Luleå vs. resten av världen utan snarare Stockholmslagen vs. resten av landet. Endast de som själva är gårdare kan stänga ögon och öron så totalt att de kan påstå att det inte rapporteras mer från DIF:s matcher än från andras.
Kommentera

carina: OK, kanske lite överilat av mig där kan jag erkänna.
Låter bra det, med den godtagna ursäkten lägger jag ned den här "minidebatten" från min sida och övergår till att koncentrera mig på MODO:s vidare öden.
Kommentera

Paddan: hur är det med Modos skadelista nu? Är det bara Karlin och Staal som saknas nu eller?
Kommentera

Frasse99: Under matchen DIF-LIF fastnade de åtminstone i Globen under en stooooor del av sändningstiden. Att det sedan på flera håll bara återstod någon minut av matcherna och att folk gärna skulle ha velat höra lite från de arenorna verkade de inte ha någon som helst förståelse för.
Kommentera

Portello: Nej, Peter Öberg är borta två veckor till för axelskada och Erik Lewerström är väl fortfarande "sjukskriven".
Kommentera

Lulekickan:
Ok jag ger mig då denna "mini-debatt" inte leder någon vart.
Men som Hen-rink skrev så är det bara att stänga av TV4 om man inte tycker om det som de sänder.
Kommentera

Hen-rink: Linkpings s.k. hockey är väl i och för sig inget att längta efter dårå...
Kommentera

Lulekickan: kom och boxas med mig..... *¤%&*. Int´ vill du ret upp mä meer...? Då bli´ de ju mer versaler... och kanske har du rätt, men då får jag väl längta över brynäs hockey istället... ;-)
Kommentera

Lulekickan: du har föresten aldrig reflekterat över faktumet att ni aldrig denna säsong har varit före oss i tabellen? Det borde tala för att det knappt berör dig att LHF har match i dag? Inte längtar väl du efter skräphockeyn som ska stryk av percys grabbar?
Kommentera

Hen-rink: Vad har det nuvarande tabelläget med saken att göra? När säsongen summeras garanterar jag dig att LHF ligger före Köpelaget från Köpingstaden. Att ni dessutom fått era poäng genom ryggsäcks- och grishockey gör ju inte LHC till ett skojsigare hockeylag.
Kommentera

Lulekickan: Hört något om Finnström ?Om man ska tro Kuriren.nu så ska han inte spela, men och andra sidan har dom haft fel förr.
Kommentera

Portello: Nej, inte mer än att han skulle undersökas igår och att det då fanns hopp om att han skulle kunna spela. Spelar han inte idag så lär han i alla fall göra det på lördag. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
Kommentera

Lulekickan: Vad kul! Jag visste inte att du följt lhc:s matcher så pass att du kunde analysera dem! Lite smyg lhc:are kanske? ;-) Vi får väl se hur det blir med grisandet på tisdag när ni hälsar på...
Kommentera

Lulekickan: Förresten, tänkte på det där med hetsporrar. Hur olika man uppfattar spelare beroende på vilken sida man befinner sig. Ta bara Werner som ett exempel, ett favorithatobjekt för många i elitserien men en spelare som de jublar över i Tre Kronor. Eller Daniel Rydmark som är/var en allmän "pain in the butt" men som jag antar att man skulle älska ifall man hade honom i sin egen klubb.
Kommentera

Hen-rink:

Det där är väl svenskt om något... "Tycker du inte om det så ge faan i det" .. Någon åsikt får man inte ha, eller? Det enda sättet man är tillåten att påverka på är att inte titta. Hur fan ska man då se om det blir bättre? Tänk om man är intresserad, men tycker att disponeringen av tiden kunde gjorts bättre? Det var ingen som sa att ALLT på sporten är dåligt.

Jag kan inte förstå denna mentalitet, skit i det om det är dåligt, istället för att försöka FÖRBÄTTRA det.
Kommentera

Lulekickan: På Malmös Gb finns det en länk till en matchchat mellan Malmö -Luleå
Kommentera

Dysso: Jag tror du missuppfattade mig lite. Samt att jag vaknade på fel sida idag... Vad jag menar är att det är typiskt svenskt att klaga och gnälla och kräva att ett börsnoterat bolag skall vara alla i samhället till lags. Utan att man spekulerar i varför det är så, och drar slutsatsen att det är uteslutande Djurgårdare som jobbar på TV4. Och att tv4 bara jävlas för att man inte gillar glesbygden. Det handlar om budget kontra vinstintresse. Jag tog tidigare i någon diskussion upp likheten med Ericsson. Här i Linköping går man ur huse och målar upp Kurt som jävulen själv och det är förjävligt att de varslar alla goda ärliga hårt arbetande människor. Folk tar för givet att alla stora bolag ska ha ett samhällsansvar. Ägarna, dem som betalar kalaset är inte riktigt lika intresserade av det. De är ute efter att tjäna pengar, inte att skänka dem till välgörande ändamål. Så någonstans måste jag förstå även TV4.

Sen är jag den första som håller med om all kritik som riktas mot dem. Men istället för att skrika fjollträsk och att 7.5 miljoner människor som valt att inte bo i stockholm inte kan ha fel, kräkas mer över huvudstaden, och sen likt förbannat titta på kanalen man tyudlgen föraktar något så grymt - då är det lite märkligt. Det är typiskt svenskt för mig. Gnälla ochinte göra något åt det. Det är för mig då en radikalare idé att stänga av tv:n.

Så vitt jag vet har inte tv4 gått ut med att säga att man ska ha fullständig täckning av idrottssverige, en sak vore om man tog betalt för den affärsidén, då kunde man anklaga dem för falsk marknadsföring. Vad jag säger är att man får vara lite mera kreativ i sin kritik, och förstå VARFÖR de väljer att sända mycket sthlms sport. =många människor, billig produktion.

Jag vet inte helt hur Tv4 fungerar lokalt, men i Linköping finns det nästan varje match. De lokala nyheterna sänder alltid rep från matcherna, och det är sen samma som kablas ut nationellt vid de tillfällen som man väljer att sända från Linköping. Kanske ligger det på de lokala kontorens budget, vissa prioriterar kanske annan nyhetsbevakning? Luleå har så vitt jag vet ett lokalt tv4, kanske man ska snacka med dem istället för att hugga på sthlm? Linköping kan jag inte tänka mig har högre budget, utan man prioriterar säkerligen sporten då intresset är högt.

Lite mer kreativ research och åtgärder efterlyser jag helt enkelt, istället för att skrika oeftertänksamma hån mot sthlm och tv4. Då är det radikalaste man kan göra för att få fram en förändring att välja bort kanalen.
Kommentera

Portello: Ingen idé att husera på en Malmömatchchat, då får man bara en massa kryptiska brev från den där nek-någonting-raj om man råkar hålla på något annat lag.
Kommentera

Hen-rink:

Vad gäller TV4, så har dom faktiskt ett visst ansvar för att täcka HELA Sverige. Om jag inte minns fel så fanns det med i avtalen när de fick sända över marknätet, men jag kommer inte ihåg exakt hur det där var...

Hursomhelst ser jag inte TV4 som den största boven i dramat, även om jag inte är helt förtjust i deras täckning. Det som stör mig mest är att SVT har lika "dålig" täckning som TV4, och att de nästan alltid visar bilder från SAMMA matcher... SVT *HAR* en skyldighet att ha en bra täckning över hela Sverige, då alla tvingas betala TV-licens, oavsett om man bor i stockholm och håller på Djurgården, eller i Luleå och håller på ... Boden(? ;)).

Jag är väl medveten om att snedfördelning beror på hur de köper bilder, men det borde inte vara omöjligt att förhandla fram något med de som äger rättigheterna, så man slipper visa samma matcher som TV4, speciellt eftersom SVT's sport nästan alltid sänder en stund efter fyrans. Man borde väl vara intresserade av att visa något nytt?
Kommentera

Lulekickan:

Det verkar finnas en del lite smått rabiata fans där inne, diskussionerna efter VF - MIF var .. intressanta...
Kommentera

Dysso: Vad gäller SVT håller jag med dig helt. Ingen invändning. Förrutom att på min tv sänder svt nästan alltid sporten FÖRE tv4. (vardagar)
Kommentera

Dysso: och en sak till... långt ifrån alla tvingas att betala tv-licens, om folk gjorde det skulle de nog ha råd att direktsända alla matcher... Det var länge sedan som jag pröjsade för licens t.ex., därför avstår jag ifrån att ge dem kritik, jag har inte rätt till det.
Kommentera

Hen-rink:

Hm, har för mig att det bara är hockeykväll som går senare.. Nåja, det spelar faktiskt mindre roll. :)

Vad gäller tv-licens så är det väl lag på att alla ska betala den, sen att vissa inte gör det tycker jag inte värt att ta upp i debatten. Det är mer en polisiär fråga.
Kommentera

Hen-rink: Det beror ju på vilken definition man har på "tvingas". Enligt lag är man skyldig att betala TV-licens om man har en TV, och att det sedan finns vissa som inte betalar är inget som ursäktar att SVT inte uppfyller sina skyldigheter gentemot dem som faktiskt betalar.
Kommentera

Portello:

Du hade lämnat ett länktips till aftonbladet, så det kändes lämpligt att svara på det inlägget med det här.

Någon som vet om/varför aftonbladet strular? För mig funkar det inte alls .. Måste vara en komplott, fick se att de visst skulle ha skrivit om HV's vinstsvit nu. Antar att jag inte ska få läsa sånt, beroendeframkallande... :)
Kommentera

Dysso: På min burk (faktiskt betlad licens, men ej av mig) sänds sporten på svt klockan 21.50. Medans tv4 sänder 22.20, med hockeykväll följande 22.30.
Kommentera

« · 144951 · »