svintoo: Självklart är det inte dessa herrars fel. Men att de är så bra defensivt är ju mycket pågrund av att hela laget får jobba så hårt i defensiven. Bland annat så får ju våra forwards jobba onödigt mycket i defensiven. Mycket pågrund av att vi har så slöa backar. Bland annat i uppspelsfasen så har våra backar enorma problem. Detta betyder att våra forwards får gå djupt ner i egen zon för att hämta upp puckarna och detta medföljer att de möter rena väggen sedan när de ska anfalla!
VI MÅSTE HA SNABBA SPELANDE BACKAR. Öhman o Andersson är väl i viss mån spelande men de är definitivt inte snabba längre. Och deras spelsinne kompenserar tyvärr inte längre deras osnabbhet! Andersson har ett enormt spelsinne, men jag fattar inte varför han hela tiden gör det så svårt för sig? Enkla pass har han väl hört talas om, men han ska alltid hitta de svåraste och allt som oftast transportera puck och extremt ofta bli av med den vilket resulterar i mängder av kontringar. Fjuss börjar fatta att han inte är snabb på grillorna och därmed så börjar han spela efter vad han kan. Men det är lite för sent att börja tänka så. Jag säger bara, se på Fokin. Han är grym!!!!
MrLeth: Skriv nåt när du är nykter istället. Den gamla ladan är nerbrunnen på 80-talet. Den nya hallan ligger på Södra Utmarken och är en hall där man t ex kan se den andra långsidan även när man sitter en bit upp. Malmö ishall...ha.
MrLeth: Snacka inte skit om ishallen i Åstorp. Jag växte upp i trakterna kring den. Denna bågformade träkonstruktion som höll på att ruttna redan när jag var en liten parvel. En av få ishallar där innertemperaturen konstant är lägre än utetemperaturen. Dessutom kunde vi lira hockey inomhus i Åstorp, långt före ni kunde det i Malmö.
Vad gäller Ängelholms Ishall så finns det ytterligare ett krav vi inte klarar. Omklädningsrummen är för små för bredrövade Malmöspelare.
MrLeth: Både VIP läktare o pressläktare finns. Däremot skall ljuset o högtalarna förbättras. Plexit håller måttet, men skall även det bytas ut antagligen.
Jonas: Helt ärligt...Jag har varit i väldigt många ishallar och det är bara att konstatera. Malmö Isstadion är rena templet jämfört med Ängelholms Ishall. Jag är dock lite tveksam om termen "lada" kan användas om eran ishall. Det finns ju en riktig lada där uppe i norr...Åstorps Ishall. Den måste jag nog klassificera som den mest slitna och nergånga hallen jag någonsin har varit i! Måste erkänna att jag faktist trodde det var en ladugårdsbyggnad första gången jag såg den.
Aja hursomhelst, skulle Rögle lyckas ta klivet upp i elitserien så väntar en hel del ombyggnadskostnader. Ängelholms Ishall håller idag INTE för elitseriespel. Svenska Hockeyligan har nämligen skärpt kraven för hallarna sen Rögle var uppe sist. Jag kan inte de exakta kraven...men jag kan åtminstone säga att ljuset i Ängelholm ej håller måttet. Troligtvis håller ej heller plexiglas och högtalaranläggning måttet, men det är mer en gissning från min sida.
Och förresten...finns det verkligen ingen riktig pressläktare eller VIPläktare i Ängelholm? Tyckte det kändes lite illa att sitta mitt i bland slummen senast jag var uppe. :o)
Mygel: Okej okej! Jag erkänner att min lingonliga-kunskap inte är den bästa. Men superallsvenskan brukar ni väl pallra er till för att där förlora hoppet relativt omgående? Eller är jag ute och reser (igen!)? :)
Jonas: Ja det blir säker jättekul när Rögle och Cluben möts. Kravaller på grusparkeringen mellan två gäng med ungefär samma värderingar i livet... Ser vi framemot!
Johan: Ängelholms ishall är ingen lada. Det är en (håll i dig)....ishall! Ni behöver väl inte vara purkna för att säsongen tog slut nu i veckan. Ni kan ju alltid pallra er tiotalet mil norrut om ni vill uppleva stämningsfulla hockeyfester ;-)
Jonas: Ängelholms ishall är ett plåtschabrak som faktiskt företer likheter med jordbruksbyggnader, som ex.vis en maskinhall. Malmö isstadion är i.a.f en betongkonstruktion.
anders: Så det är Andersson,Öhman och Hasselblads fel att dom kom 10a i tabellen??? trodde det var ett lagspel.Andersson och vad jag vet Öhman kom ganska högt upp på +/- statistiken vilket jag då får till att dom varit inne på ganska få baklänges mål . Så kom inte med att vad kan dom tillföra,
Johan: Snacka om att kasta sten. Kalla Ängelholms ishall för "sketen lada" när man själv är MIFfare och håller till i en av Sveriges mest unkna och nergångna ishall.
Ljunggren: Timrå hade flyt första säsongen, Zäta lyfte upp det laget. Rögle har ingen Henrik Zetterberg. Däremot har Rögle två andra saker som Timrå har: En sketen lada som hemmahall och en ex-DIFare i båset! :) Kommer Rögle upp kan jag bara hoppas att de får stanna. Tror dock ändå inte att de går upp. Tycker Rögle brukar gå till Kvalserien och väl där förbereda sig för ännu en säsong i Södra Allsevnskan...
anders: Vi får väl se. Kanske att skillnaderna mellan ett hungrigt AS lag och ett nerdankat ES lag inte är så stora. De senaste säsongerna har ju ett AS lag gått upp. Brynäs må vara starka, men det duger nog inte att ha samma spel som i ES. Då blir det torsk.
På Åsen: Men käre gud, jag grundar inte mitt antagande på att Brynäs ska vara kvar för att de är klassiska. De är ju flera klasser bättre än de allsvenska lagen. Se bara på det lag Leksand hade i allsvenskan när de lirade där. Det var ungefär det lag de hade när de åkte ur elitserien. Detta lag spelade fullständigt skiten ur de allsvenska lagen. Behöver jag säga mera??? Brynäs lag är dessutom bättre än det. Skillnaden är enorm, och går Rögle upp så måste ni storsatsa REJÄLT om ni ska hänga kvar. Ingen messatsning som LHC nu gjorde. Utan en rejäl!!!!
Johan: Angående Redhawkssupport.com, så er det ikke Henricson, men mig som skal lave den. Og ja det er rigtigt at Tony skal hjælpe mig. Vi bliver jo nok den eneste supporterklub i Sverige med en dansk webmaster! ;-)
Som det ser ut nu, utan att värva 2 BRA backar o en ny poängmaskin så lär vi få sikta in oss på missa slutspel nästa säsong me! O att man inte fixar en ny målvakt o ger hadelöv kicken är för mig obegripligt!! Visst är det bra med en stomme, men den ska inte vara för stor heller! Man såg ju vilken kick laget fick när det blev litta nytt blod i det, (Casparsson & Fokin) Sen vill jag INTE se att P Andersson får ett nytt kontrakt. Men det är väl ekonomin som spökar på den biten antar jag...
Än så länge är det intressant, men kommer bli aningen ointressant om man misslyckas med värvningarna. (ingen)
svintoo: Men Herre gud, visst jag unnar dom för allt dom gjorde under guld åren 92-94, men rent ur hockey synpunkt så har dom inte lyft fram MIF på senare år, man kan inte förlita sig på Historia.
Dom har fått feta löner utan att MIF fått tillbaka något.
Men det är jue inte deras fel utan föreningens ..
Dom kan stöttas för att dom alltid gillat MIF och haft en viss kärlek till föreningen.
Men att sitta och hylla dom för något som dom gjorde för över 10 år sen känns fel, inte min grejj, jag vet inte vad ni andra tycker?
svintoo: Nej, nej och än en gång nej. Såvitt jag vet skrev jag något i stil med "man kan bara älska Öhman", dvs jag tycker väldigt bra om gubben. Men gamla tunga backar blir aldrig snabbare och snabba offensiva backar har visat sig vara ett vinnande koncept! Dock med bra uppbackning av lite kraftfullare defensiva backar - men sådana har vi redan gott om!
Jag tror inte Thuresson är oersättlig.
Inte Peter Andersson heller. Han är en bra back men har inte på långa vägar motsvarat förväntningarna (eller lönechecken). Inte oersättlig. Har svårt att se vilken annan elitserieklubb som skulle vilja ha honom faktiskt.
Angående hemsidorna: Mifredhawks.com har ingen sensationellt snabb uppdatering. Redhawkssupport.com skall enligt uppgift byggas upp av radarparet Henricson och Tony-som-ingen-vet-var-han-kom-ifrån. En mycket spännande konstellation!!
Till sist: En bild tillägnad MrLeth, Mr Lennart och alla er andra som vet att Vinnerborg är sveriges sämsta domare. På bilden syns en viss domare som står och klappar en Röglerumpa så nätt, så nätt... (Bilden snodd från AIAs hemsida) Vi hörs!!
svintoo: När vi som hackar på spelarna hackar så är det egentligen på ledningen som inte kan värva. För så usla som Mif är på att värva så är det egentligen inte så underligt att klubben kom tia egentligen. Sedan kan ju faktiskt herrarna Öhman,Andersson, Hasselblad m.m. själva ta sig en funderare på om de verkligen tillför laget nånting och inte bara spelar för sig själva?
19 Nicke: Man blir chockerad över att läsa era inlägg om hur ni sågar spelare som i snart 10 år sammanlagt har varit i föreningen och nu väljer att sluta eller spela någon annastans. Andersson,Öhman,Hasselblad och Thuresson också för den delen har varit i klubben så länge men inte ett tack ifrån er supporters utan bara gnäll.JAG SÄGER BARA LYCKA TILL ÖHMAN,HASSELBLAD,THURESSON OCH EVENTUELLT ANDERSSON OM HAN NU INTE SKRIVER PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JAG hade i alla fall sett er kvar i klubben,
Johan: Vem i MIF håller SM GULDKLASS? läste ditt inlägg om Öhman.Ni tittar hela tiden tillbaka och inte lite då heller utan 10 år tillbaka det är klart som fan att alla var bättre då dom var ju 10 år yngre, men om du tittar till Andersson ,ÖHman och Haselblads ålder så har do klarat sej bra.Tycker det är jäkligt synd att MIF inte skriver med Öhman för han spelade upp sej i slutet men han har ju tyvärr varit skadad halva säsongen.
med storhetstid räknar jag med att man är en av dominanterna i Svensk Hockey som Djurgården i början av 90-talet, slutet av detsamma, Färjestad numera, Frölunda har kanske börjat sin storhetstid... MIF hade den i början av 90-talet. Brynäs i mitten av 90-talet.. kan inte påstå att jag tycker att Brynäs har någon större storhetstid just nu iaf ;p
Ungefär som svenska skidlandslaget som hade sin storhetstid med Svan, Mogren och allt vad dem hette på 80-talet början av 90-talet.. den storhetstiden har man inte idag och då tar dem ändå brons i stafett och lite medaljer här och var men nån storhetstid är man inte inne i.
Stefan: Det är väl lite olika vad som menas med storhetstid.. Jag vet inte vad du anser vara storhetstid. På 80-talet hade ni ingen storhetstid, till skillnad från oss. Trevlig helg!
HasseT: Storhetstiden för MIF, liksom för svensk ishockey i stort, tycks onekligen ligga i det förflutna, dit jag gärna blickar. Men, hoppet sägs ju vara det sista som överger en, och således hoppas jag på en ny storhetstid för MIF.
storhetstid räknas det att ligga i botten i Elitserien? Våran storhetstid har väl mer eller mindre varit över sedan 95-96? Därefter har vi harvat i botten/mitten av serien väl?
ang Daniel Johansson så var det många från Brynäs håll som ville ha bort honom inför denna säsong. En spelare som är en i mängden dvs exakt en sån back vi inte behöver till MIF.
Vad jag förstått av Daniel Johansson är han en Peter Jakobsson kopia stämmer det?
Johan: På tal om Öhman: Mot Leksand och Södertäle visade han ju de gamla goda takterna. Varför gjorde han inte det tidigare under säsongen? Om så varit fallet hade jag gärna sett att han stannat en säsong till.
Thuresson ja. Jag minns att jag efter halva serien röt till här i Gästboken att Thure och Mattsson hade mer att visa än de gjort, framförallt ska de producera mer. Inte för jag tror det var avgörande men Thure producerade som f-n under den andra halvan! Hoppas vi slipper se honom i HV71 bara. Eller Rögle!
Öhman kan man bara älska men om man ser med klara ögon på saken så håller han inte SM-guldklass. Hasselblad han väl förvisso spelat upp sig mot slutet men ses ändå som ett av elitseriens största rundningsmärken av elitseriens forwards.
Hammar är en slitvarg, som behövs, men att spela honom i samma kedja som Mackan M, ja det är lite väl. En kedja med två sådana grovjobbare har svårt att producera, det såg vi i år.
Daniel Johansson ger jag inte mycket för, däremot visade Casparsson stort hjärta trots att han bara var på lån. Han är en snabb, rörlig och modern back som jag gärna ser i MIF.
Högardh kanske är bra, jag vet inte. Men Superstaal ska himm!
Thuresson, Öhman, Hasselblad, Bäckman/ Johansson är vell endå inga större förluster..
Det som jag tycker är fel är om Lillis fortfarande formar truppen trotts att han ej vet själv om han blir kvar eller inte.
Staal samt Högardh hade varit kanon förstärkningar, varför inte pröva att ta tillbaka Miko Peltola`?
Vart tog Thomas Johansson vägen? LHC backen.
Sen tycker jag att MIF bör värva backar med bra skott och ledar gestalt, Daniel Johansson är vell inte så himla produktiv framåt.
Peter Andersson får förlängt kontrakt`? Det är sorgligt att man fortfarande litar på gamla meriter, sattsa pengarna på en duktig och skridskostark spelare istället.
Hammar, Wahlberg, Petrasek, Lundberg håller vell inte heller direkt Elitserie status över 50 omgångar.
Snälla Percy, MIF - gör inga panik värvningar nu, och tänk över kontrakten med dagens MIF spelare, Om inte Bäckman/ Johansson väcker liv i dom vem kan då göra det..
pratade precis med kansliet på MIF och ingen visste nått om nån match mot Rögle. Iofs är det Lillis som håller i det hela men han är iväg på möte med Hockeyligan idag.
Skall försöka nå honom för en kommentar om en ev. match
Rögle har tydligen bett Malmö om en träningsmatch nu innan Kvalserien, se om MIF tackar ja. Vore roligt med ett derby nu när säsongen drar sig mot sitt slut.
Tänkte bara köra lite småkommentarer idag... Jag hoppas verkligen att hockeyligepamparna ser till att behålla nuvarande system i elitserien. Dvs, ingen stängd elitserie. Men ej heller en elitserie där de sämsta lagen åker ut utan kval. Det skulle vara fullkomlig idioti. Kvalitetsskillnaden mellan allsvenskan och elitserien hade måhända suddats ut efterhand, men detta är väl knappast en fördel för svensk hockey?! De bästa lagen ska ligga i elitserien. Om det sen innebär att ett allsvenskt lag tar klivet upp så må det vara hänt. Men att t.ex. Hammarby bytt plats med Brynäs utan kval...nänä, idioti som sagt.
E det nån som fattar vad Mats Wennerholm i aftonbladet gaggar om? ---fy sjuttsingen, Rögle måste absolut stoppa Melin från att coacha i matcherna mot Linköping, annars är det SKANDAL!--- Varför det? Jag menar...inte sjutton är det Melin som avgör matcherna?! Tror någon seriöst att Röglespelarna skulle lägga sig mot Linköping bara för att Melin skulle kunna coacha ett elitserielag nästa säsong... Fjant.
Thuresson försvinner...synd. Jag hoppas det blir utomlands. Hade vatt trist o se honom i Leksand eller HV t.ex.
anders: Det var bättre förr. Ju förr desto bättre, rentav.
Men visst har du rätt, man ska titta framåt. Det utesluter dock inte att man kan få klanka lite på andra klubbar. Jag tycker det är rätt kul. Jag och mina med-RBK:are tittar gärna framåt i dag. Det var dock nästan tio år sedan en säsong fick ett lyckligt slut för oss. Kanske är det därför man så gärna ser tillbaka på de goda åren.
Att Brynäs skulle höra hemma i elitserien håller jag dock inte med dig om. Det är sånt snack som lett till att det överhuvud taget diskuteras en stängning av ES. Med motsvarande resonemang kan gamla uvar som jag tycka att Åtvidaberg, Degerfors och GAIS hör hemma i fotbollsallsvenskan. "Det är ju klassiska lag som alltid varit med." Nä, som tur är har fotbollen bibehållit sin hårda men rättvisa linje. Blir du sist trillar du ur. Vinner du din division går du upp. Det är (bland annat) därför intresset numera är stekhett för både allsvenskan och superettan. Det har inte minst malmöiterna fått erfara.
Med detta vilt spretande inlägg avslutar jag min lilla sejour i MIF-gästboken och överlämnar den med varm hand till alla er Miffare. Vi ses kanske i Ängelholm nån gång!
På Åsen: Nånting som verkar förena Er RBK:are är att ni gärna tittar tillbaka på hur det var förr. Men det är ju nutid som gäller, så lägg nu ner kraft på erat lag istället för att jämt o ständigt klanka på andra klubbar och då speciellt MIF!
MIF har några tuffa år framför sig nu, då en föryngring måste ske. Den måste ske successivt och förhoppningsvis var årets säsong den sämsta vi kommer få uppleva i elitserien. Jag hoppas att Rögle går upp i elitserien men då helst på Linköpings bekostnad. Brynäs hör hemma i elitserien, så enkelt är det bara!!!!
Intrycket är nog att rätt många RBK:are gärna skulle se att MIF drattade ner. För att de skulle behöva känna på hur rejäla motgångar känns, typ.
Och visst finns det riktiga svin bland våra supportrar. Det är bara att kolla på Rögles hemsida just nu för att se hur svårt det är att bli av med dem. Jag minns dock en del incidenter från den gamla goda tiden där MIF:are bar sig riktigt jävligt åt, men var då det. Bara att medge att en klick RBK-"fans" skämmer ut sig och klubben gång på gång.
Kullerbyttan mot Osby kommer jag ihåg. Men har ni glömt kritiken från idrotts-Sverige om hur osportsligt det ansågs att håna en underlägsen motståndare på det sättet?
F ö kommer jag ihåg andra tårar. År 1746 eller nåt, länge sedan nu. Jag tror att MIF ledde med 5-2 i hemmahall inför sista perioden. Rögle vände och vann med 5-7. Då grät åtminstone en transatlant som spelade i MIF. Och var det inte Roger Nordström som misslyckades med att hålla tårarna tillbaka? Those were the days...
Men nu är nu, och det känns ganska bra här i NV-Skåne i kväll. 4-1 mot Löven på bortaplan och klart för kvalet. Skidguldet var bara en lättare uppvärmning i jublet.
Vi ses kanske till hösten. Stefan tror det inte, jag vet. Inte kan Brynäs trilla ner... Men alla experter tippade Timrå och Leksand som bottenlag. Och var det inte norrlagen som skulle dominera årets Superallsvenska? Och var inte stafettguldet stensäkert?
På Åsen: Jag håller med dig till fullo att man bör stötta en icke-vålds-rivalitet mellan klubbarna. Men när MIF och Rögle möts är det ständigt samma gäng på 10-20 pers som syns och hörs... Dessa stöttar inte ickevåld kan jag lova dig.
Rensa upp i de egna leden, sen är ni välkomna till elitserien (för att bli MIFs slagpåse, naturligtvis!) ;)
Magnus: Foppa är väl en sak men när Percy fick dille och köpte hem Jagr och Lemieux, ja då var man tvugna att sanera bort även den godaste av finnar...!
VI MÅSTE HA SNABBA SPELANDE BACKAR. Öhman o Andersson är väl i viss mån spelande men de är definitivt inte snabba längre. Och deras spelsinne kompenserar tyvärr inte längre deras osnabbhet! Andersson har ett enormt spelsinne, men jag fattar inte varför han hela tiden gör det så svårt för sig? Enkla pass har han väl hört talas om, men han ska alltid hitta de svåraste och allt som oftast transportera puck och extremt ofta bli av med den vilket resulterar i mängder av kontringar. Fjuss börjar fatta att han inte är snabb på grillorna och därmed så börjar han spela efter vad han kan. Men det är lite för sent att börja tänka så. Jag säger bara, se på Fokin. Han är grym!!!!