Malmö Redhawks

24628 inlägg · 2625 ämnen

Jämn serie

Jämn serie
Årets serie tror jag kommer att bli den jämnaste på flera år, de två nykomlingarna Linköping o SSK känns inte alls som de stryklag som t ex Björklöven o Västerås brukade vara förr. Deras satsningar lovar gott. De har stärkt upp hela laget och inte bara någon lagdel, visst har det kostat men de har insett att vill man hänga kvar i elitserien så måste man satsa rejält. Vidare så känns övriga lag ruskigt jämna gentemot varandra. Mycket svårt att sia om vilka lag som kommer att åka ner i kvalserien. Men jag tror ändå att HV får det svårt. Många av deras spelare har tvingats sluta som idrottsinvalider, och man har fyllt på med nya. Det gick under föregående säsong att fylla på med nya spelare och ändå hänga med hyfsat. Det kan dock bli svårare att börja en säsong med flera så bra nyckelspelare borta för alltid. Även Luleå ser svaga ut o jag undrar om en spelare som Suursoo skall kunna fylla Renbergs plats, även förlusten av Myllys kommer att märkas, likaså förlusterna av Hostak o Kucera. Som tur är för LHF så har man fått "Skuggan" tillbaka men det blir nog tyvärr inget slutspel. Även Timrå får nog det svårt, andra året är det svåraste och nu vet övriga lag var man har Zäta någonstans. Det blir ett jobbigt år för "Örnarna", men jag hoppas de klarar nytt kontrakt. De hör hemma i elitserien. AIK är ett lag som ändrat skepnad och bytt ut flera gamla poängrävar som Myran, Frasse o Gahn mot finnar och Thomas Sjögren. Svårt att sia om hur det kan gå, vi har ju sett att finnar inte alltid är det bästa. Vårt kära MIF är ju ett lysande exempel -tyvärr. Sedan har vi då vårt kära MIF som jag tror kommer att ligga i mitten av tabellen eller nedåt plats 7-8. Går vi till slutspel så får vi nog tacka främst Hadelöv som nu är elitseriens bäste målvakt (när Tellan är i Toronto) Även MoDo tror jag kommer att finnas bland dessa platser. Sedan har vi då topplagen kvar. Samma trio som föregående år, nu med skillnaden att Brynäs vinner elitserien, de har förlorat minst spelare och då främst nyckelspelare som Larsson, Molin o Asplund. Ser mycket starka ut. DIF har som vanligt förlorat många till NHL och nu tror jag att det kommer att märkas. FBK ser också starka ut, men där ser målvaktssidan ut att bli den som avgör. Och så har vi då Frölunda som jag tror under Conny Evenssons ledning kommer att bli årets stora överraskning, En Evensson som är sugen på hockey igen och vi vet hans kvaliteter sedan hans år som förbundskapten. Frölunda tror jag kommer att bli ett roligt o offensivt lag i vinter. Nedan följer en sluttabell som jag ser den nu mitt i den svenska högsommaren. Den kommer säkert att ändra skepnad med tiden.

1. Brynäs
2. Djurgården
3. Färjestad
4. Frölunda
5. Malmö
6. MoDO
7. Södertälje
8. Linköping
9. AIK
10. Luleå
11. Timrå
12. HV 71