Malmö Redhawks

24628 inlägg · 2625 ämnen

Sydsvenskan skrev

« · 238809 Till forumet

Sv: Sydsvenskan skrev
Zeke66 + Johan:
Andra säsongen för herr Elvenens var det inte lätt för någon som inte var finne i Jortikkas skräckvälde:

Mif:s anfallare 1997/98

Mika Arvaja (Jortikka panikvärving)
Mathias Bosson
Mikael Burakovsky
Patrik Degerstedt (entledigad i början av säsongen)
Marcus Magnertoft
Jesper Mattsson (Värvning under säsong)
Magnus Nilsson
Fredrik Öberg
Janne Ojanen
Mikko Peltola
Juha Riihijärvi
Daniel Rydmark
Kim Staal
Harri Suvanto (Jortikka panikvärvning)
Patrik Sylvegård
Marcus Thuresson
Kommentera

Magnus:Spelade inte Bosson förut i Löven??
Kommentera

Zeke65 + Johan: Det var väl kanske inte heller världens rättvisaste lag att komma in i för Elvenes. Idagens Mif hade han säkert platsat i 2:a eller 3:e femman.

Anfallare i Mif 1996/97
Håkan Åhlund
Mathias Bosson
Robert Burakovsky
Mikael Burakovsky
Stefan Elvenes
Björn Engström
Mattias Lööf
Marcus Magnertoft
Magnus Nilsson
Fredrik Öberg
Janne Ojanen
Mikko Peltola
Juha Riihijärvi
Daniel Rydmark
Kim Staal
Patrik Sylvegård

Spelare till 5 kedjor och ändå en över, jättekonkurrens på den tiden eller?
Kommentera

Johan: Man kan väl konstatera att omgivningen spelar roll om det blir Ris eller Ros. Både Mif och Rögle har ju haft sin beskärda del av s.k stjärnor som floppat!!

Ser fram emot ev. derbyn nästa säsong!
Kommentera

Johan: Tur att det är ljust ute nu, du borde inte skrämmas med Abris. Tänk på att det finns folk med dåliga hjärtan som kan läsa detta! :)
Kommentera

Johan: Daamgard är väl rätt ok defensivt, men spelsinnet är inte det bästa. MIF behöver väl främst backar som snabbt kan vända spelet, så tillkommer ju de flesta mål i dagens ishockey
Kommentera

Magnus: Roger Hansson botades men han blev gammal, det gick utför och sen föll han tillbaks till eländet igen.. så det kan gå! :)
Likaså Stass Elvenes. Kom som Rögles stjärna till MIF. Han for omkring i MIFs fjärdekedja och gjorde ingen lycklig och återvände hem för att nu ägna sig åt proffsspel i Danmark...

Till sist måste jag säga något riktigt hemskt: Christer Abrahamsson. Hu!
Kommentera

miffo: Lite mycket dra alla över en kam eller? Staal har vi chansen på, Damgaard har ett år kvar i Mådå. Högardh känns mest av allt som en, brrrr, Rögleit! Men även de västa syndare kan botas! :)
Kommentera

miffo: Högardh är nog mer Frölundait i grunden i så fall.

Damgaard. Mja, jag tycker nog att man ska skaffa spelare som HÖJER laget, itne spelare som har samma nivå som nuvarande spelare har. Man måste bli två snäpp bättre inför nästa säsong.

jenza: MODO har inte gett Stalle ett kontraktsförslag. Jag tror nog att MIF visat intresse men spelare säger ofta ingenting om kontrakt förrän de är påskrivna och klara. Särskilt aktsam tror jag Stalle är med att uttala sig efter förra gången när han lämnades oss helt häpna. Jag hoppas av hela mitt hjärta att MIF Redhawks får bläcket på papper snarast...!
Kommentera

Det vore skoj om MIF fick hem lite lirare som har anknytningar till Skåne/Danmark. Högardh, Staal, Daamgard känns alla som att de är Miffare i grunden, även om Högardh aldrig har spelat hos oss.
Tycker det är lika självklart att dessa herrar ska spela för oss som det var när Jörgen Jönsson valde Färjestad istället för MIF, då ingen riktigt förstod varför.
Fast det gäller ju också att vi kan betala dessa spelare och frågan är om vi har råd med 3-4 etablerade Elitseriespelare i denna klass. Staal och Daamgard bör vi alla fall kunna få hem igen.
Personligen tycker jag att Ö-VIK är en av Sverige tråkigaste städer och jag förstår inte varför man flyttar dit, hockey kan väl inte vara allt även för en hockeypselare.
ÖVIK är grått och trist samt att folket är trångsynta och religiösa(många iaf). Danskarna längtar nog hem, det skulle jag ha gjort.
Kommentera

Aben: Damgaard var inte dålig sist i Mif, problemet var väl att vi då hade backar av världsklass (Kim Johnsson, Niclas Hävelid, Johan Tornberg osv) och den klassen är ju inte direkt Damgaard i...
Kommentera

Johan:
Jeg tror nu også at Damgaard kunne tage en plads i MIF...han er blevet en hel del bedre siden han var i Malmö sidst...
Anyway, det virker som om, der er en "masse" danskere på vej til MIF nu for tiden...
Kommentera

MrLeth: Oj, en ny ramsa kanske? "Malmö Betong och tygklädda väggar!"? :) Halvvejs til Rusland eller ikke, det er jo fanders så koldt!!!

Det är bara att inse, Jim Brithén drog alla danskarna dit. Men faktum är att endast Staalmannen hade platsat i MIF.

Det är inte bara negativt. Jag har hört att man mer sällan säger "danskjävlar!" uppe i Lappland nuförtiden. Är lapparna medgångsdanskar månne?

Der er et yndigt land... og landet heter Skåne!

Eller som Stalle brukar sjunga på nationalsången innan match: "...ja jag vill leva jag vill dö i Skåne!"

Imorgon är det slutspelsmatch. Jippi!
Kommentera

Johan: Illa, illa...Att danskar överhuvudtaget väljer att heja på MoDo, visar att inte allt står rätt till i det vårt gamla moderland.
Jag menar Örnsköldsvik...Det er jo fandeme halvvejs til Rusland!

Bör inte den korrekta termen vara "Malmö Betong, med inslag av träbeprydda och även till viss del tygbeklädda väggar-ishockeytempel"?!
Bara helt apropå sådär...
Kommentera

MrLeth: Till och med Hockeymania.dk verkar ha blivit helt MoDo-frälsta nu. Usch!

Ja jag vet. isstadion låter bättre. Men jag vågade inte skriva "5 min från isstadion" för då hade någon - nämaer inga namn - sagt att det bara tar 4 min och 28 sekunder och därmed gett mig fel... :) Men OK det ligger jäkligt nära Malmö Betong-Hockeytempel!
Kommentera

Johan: MoDo flyger väl idag så vi får väl se om det kan komma lite info snart. Börjar redan bli drygt o vänta på nyförvärven!

När det gäller superjuniorer så ska vi nog inte vänta oss allt för mycket.
MIF verkar inte ens ha den danska marknaden under kontroll med tanke på att Starkov gick till Frölunda...

Men asså Cedervall... 1 minut från fotbollsgrejset låter inte som nån höjdare.
5 minuter från Isstadion låter dock väldigt schysst! ;o)
Kommentera

Stefan: Minns att de intevjuade Lundh i Sydsvenskan när han skrivit på och då ville han göra gällande att de skulle dela lika på uppgifterna och ses som jämnbördiga. Men när de pressade honom så sa han att rent formellt är han anställd som huvudtränare och Wikegård är anställd som assisterande. Sen om deras lönder var lika kan jag ju inte uttala mig om.

Även om de gjorde lika mycket och hade sina egna områden så var Lundh rent formellt huvudtränare i styrelsen ögon.
Kommentera

JoJo: Om TPS rycker i Öhman så kan vi ju glömma honom. Men va fan här sitter vi och hyllar MoDoiter! Naj, Stalle måste vi bara ha. Högardh spelar ytterforward i MoDo iaf. Vi får se! Själv hoppas jag på en etablerad offensiv center och en joker på forwardssidan till (typ en målsprutarfinne i Peltola-klass eller en okänd superjunior).

Och, JoJo, kontrakt skrevs på igår 15.05 ;) vad gäller fester så äger jag bara 50% av "aktierna" i lägenheten och det kan nog uppstå motstötningar... :) Men det ligger schysst, en minut från fotbollsarenan typ... haha!
Kommentera

Magnus:

du har lite fel där Magnus... Gunnar JOhansson var hela tiden assisterande coach och hade inte samma ansvar som Bäckman.

Lillis och Wikegård hade hela tiden samma ansvar, det var bara media som gav Lillis titeln huvudcoach, fast det var Wikegård som var coachen och Lillis mer taktikern i bakgrunden som var/är mästaren på isträning.
Kommentera

Stefan: På pappret var Wikegård assisterande, det var ju Lundh som belv värvad först och säkert mannan bakom att även Wikegård kom. I verkligheten såg det annorlunda ut, de delade på sysslorna i båset. Officiellt var Lundh huvudcoach, ungefär som att Bäckman var det nu även om han och Johansson jobbade likadant som Lundh/Wikegård.
Kommentera

Johan:

Lasse Degn är ett alternativ som center. Högardh är väl också center? En spelare jag gillar är även Stefan Öhman från MoDo som satt upp sig på transfer-listan, men TPS ryker redan ihonom. Han är riktigt bra enligt mig! Fast frågan är OM Mif är intresserade...

Boende på Lorensborg? HA! Blev det klart idag? Då vet man ju vart man ska ha förfester och fester hädanefter :-P
Kommentera

JoJo: Japp jo jag vet att han är dyr, och i min efaldighet glömde jag att spelare som Hlinka som passerat 30 lätt kan åka till Switzerland och tjäna storkovan på gamla meriter... Som i MIF ungefär. Jojo du som är en så vis och informationsrik man - vad har vi för alternativ som center då?

Mvh Boende på Lorensborg fr o m 1 april (Ha-ha).
Kommentera

Johan:

Mycket tyder som sagt på att "Karlis" blir tredje man och han lär ju ha koll på våra juniorspelare. Skulle vara mycket intressant scenario och jag VET att det finns synpunkter från folk inom klubben att man ska bredda på tränarsidan. Ända ner till J18-laget.

Hlinka är INTE billig. Min kontaktperson i föreningen hävdar att man gjorde sig av med Thuresson för att kunna ha råd att plocka hem exempelvis Staalmannen. Hlinka lär ju knappast ha några små lönekrav.

Angående Kim Staal så kan du vara lugn, han kommer inte spela center. Han kommer användas som ytterforward.
Kommentera

Det sista vi behöver är TRE målvakter, det kostar ju bara en hel lön i onödan. Däremot behöver vi stärka upp anfallet med producerande forwards och försvaret med snabba speluppbyggare.

Jag tycker det känns skönt med detta tänkande MIF har just nu, Lillis som förste man, Lusth i bakgrunden med sitt onda öga och eventuellt då J20-tränaren från i år. Klubbkänsla, kontinuitet, juniorsatsning och hopp är ord detta skapar för mig!

Miroslav Hlinka, MoDo och tillika Slovakiens guldlag från VM, är ovän med Pirro i MoDo och vill säkert ha en ny klubb snarast! Något att ersätta Thuresson med...? Jag är övertygad om att Kim Staal föredrar att spela ytterforward nämligen...
Kommentera

nek97raj:

exakt... Wikegård och Lillis hade båda ansvaret för MIF, hade samma lön men det var Lillis som rapporterade till styrelsen.
Kommentera

Stefan: Bådadera?
Kommentera

JoJo:

det ligger nog en hel del i vad du säger Jojo... "Karlis" och "Lillis" har setat instängda hela dagen idag i diverse möten.
Kommentera

Magnus:

vem var assisterande tränare av Wikegård och Lillis då? :)
Kommentera

Magnus: Ja, Staal, Högardh, nån forward till och två dugliga backar (Thomas Johansson en?) skulle sitta som en smäck
Kommentera

När vi snackar tränare så tror jag faktiskt att MIF kommer satsa på TRE tränare till nästa säsong. Det finns källor som pekar på att A-laget, J20 och J18 kommer ha tre tränare i båset nästa säsong. OM det blir så är väl en ekonomisk fråga, men det finns folk inom föreningen som vill ha det. Isåfall måste det mest heta namnet att ställa sig i båset med Lillis och Lusth (Om det nu är dem som blir tränare) vara Göran Karlström, våran J20-tränare. Bli absolut inte förvånade om det blir så...

Timo stannar i Telge ytterligare en säsong, klokt av dem!
Kommentera

Noterar samtidigt att TT mfl tycker att Lundh var assiterande till Wikegård 1998-2001, man vill ju bara gråta. Ännu en gång visar svenska journalister hur mycket koll på verkligheten de har, man blir bara så trött!
Kommentera

Lundh/Lusth och Sandström som sportchef låter riktigt vettigt det. Nu skulle jag bara vilja höra lite nya namn till truppen. Staal exempelvis.
Kommentera

miffo:

Det blir väl Sandström som tar över jobbet som sportchef.
Kommentera

crille: Här finns kanske en spelare till för MIF (se länktips!)?
Kommentera

en spelare som jag tycker att mif borde "ligga på" lite är linköpings stefan pettersson vars kontrakt går ut efter säsongen, han tror ja skulle göra mycke nytta i mif.
Kommentera

Stefan: jag tycker att det är hyffsat tidigt mätt med mifs tidsperspektiv
Kommentera

miffo: Vi lär inte höra något om Staal och Högardh innan Modo har åkt ur slutspelet. Tycker det verkar som Mif letat efter nya tränare men inte hittat några, därför blir det Lusth och Lundh, vilket inte är fel...
Kommentera

Stefan: Härligt med tränare som verkligen känner något för klubben. Frågan är vem som tar över efter Lundh som sportchef eller kommer han att vara både sportchef och tränare ?
Nu kanske vi har råd att satsa på 3-4 riktigt bra nyförvärv istället för 2 dyra tränare också.
Någon som hört mer om Staal och Högardh förresten ?
Hoppas vi har någon bra back på ingång också.
Kommentera

crille:

tidigt?

Själv tycker jag att det har tagit en väldigt lång tid innan man gör klart med nya tränare med tanke på att det i flera månader stått klart att Bäckman/Johansson inte skulle få stanna.
Kommentera

ro: det där låter riktigt riktigt bra...
bra att det är klart med tränare så tidigt, bara att fokusera på några nyförvärv..
Kommentera

Sydsvenskan skrev
idag att det blir S Lundh och M Lusth som tränar Mif nästa säsong.

w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10036508
Kommentera

« · 238809