1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 522334 inlägg · 4121 ämnen

Brynäs - MoDo 1 oktober 2007

Brynäs - MoDo 1 oktober 2007
Kommentar
Harald Lückner: Vi måste ha bättre fart och intensitet
Tre omgångar spelade. Regerande mästarna MODO Hockey står på tre poäng (5-4 mot Djurgården i premiären).
Senast handlade det om 1-4 i säsongens första länsderby mot Timrå och i elitserien, där det är snabba ryck, besöker MODO Läkerol Arena på måndag för ett nappatag med Leif Boorks Brynäs.
- Det är väl det positiva med den här serien, säger Harald Lückner, coachen. Det finns ingen tid att grubbla och leta fel och det är vi i dagsläget inte ute efter heller.

Det MODO-coachen främst efterlyser och längtar till är mera fart och intensitet i agerandet.
- Vi gör mot Timrå vår bästa insats spelmässigt så här långt, men ändå är det ingen riktig "studs" i farten och åkningen. Jag känner dock att saker och ting är på gång. Inte minst såg förmiddagsträningen dagen efter derbyt riktigt bra ut.

Du pratade lite i termer att pucken verkligen inte studsade er väg mot Timrå.
- Det var inte för att förringa Timrås insats, men det känns som om vi får jobba hårdare för våra mål just nu.
- Men jag vill betona att vi inte söker fel i laget, tvärtom. Vi tror stenhårt på det vi håller på med.

Nu får du tillbaka avstängde forwarden Per-Åge Skröder. Det betyder att det blir fyra kedjor igen, eller?
- Helt rätt. Hur vi ställer upp laget exakt spikar vi matchdagen, men fyra kedjor blir det.

Nöjd med power play?
- Till en del, ja. Men vi måste komma till mera avslut, inte minst i spel fem mot tre. Nu har vi i alla fall spelare som Wernblom och Tolsa som hela tiden går på mål.

Karol Krizan fortsätter i målet.
- En spelare vi backar upp till 110 procent och vi vet vad han kan. Han var rejält taggad på träningen på söndagen och vad det gäller Krizan är jag inte det minsta orolig.

Nu handlar det om Brynäs borta.
- Ett lag som har enormt bred trupp och startat upp serien bra. Inte minst hemma senast mot Linköping måste de ha gjort en kanonmatch. För oss gäller det att vara beredda direkt, få upp farten och intensiteten. Men vad det gäller det sistnämnda är jag som sagt positiv och förhoppningsfull.

Noterbart om laget
Noterbart 1: Inga skador.

Noterbart 2: MODO Hockey värmer upp hemma i Swedbank Arena matchdagen, åker sedan tur och retur för match i Läkerol Arena.

Noterbart 3: Brynäs - MODO Hockey direktsänds i TV med det s k Säsongskortet.

MODO Hockey mot Brynäs 1/10 i Läkerol Arena:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander,
5 Hans Jonsson,
7 Per Hållberg,
8 Oscar Hedman,
34 Tommy Wargh,
35 Pierre Hedin,
41 Victor Hedman.

Forwards:
9 Magnus Wernblom,
10 Per-Åge Skröder,
13 Marcus Jonasén,
15 Andreas Salomonsson,
18 Peter Öberg,
19 Jari Tolsa,
20 Oscar Steen,
24 Niklas Sundström,
29 Andreas Molinder,
33 Tobias Forsberg,
39 Per Svartvadet,
79 Fredrik Warg.

Sv: Brynäs - MoDo 1 oktober 2007
Frisco: Luckner säger Vi gör mot Timrå vår bästa insats spelmässigt så här långt.Då undrar jag vilken match såg han?

Modoante:

Troligtvis samma match som alla vi andra såg. Vi gör en bättre match än mot Mora och mot DIF.

Modoante: Han såg nog samma som jag. För jag håller med.

Emot Djurgården var dom OK en perriod. Emot Mora likaså. Enbart det faktum at det var två sämre lag gjorde att man fick poäng i 1:a och var nära i 2:a.

Igår var dom "med på banan" redan nån gång i 1:a. Att det sedan inte ser bra ut, än, är en annan sak.

shinzawai & Bisterfinnen:
Nu är biljetten fixad på bortastå ikväll, finns det nån sportbar i närheten av sektionen, är redan törstig :-)

Icing-Ove: Cleant! Det står "Ståplats hemma" på min, men de kan ju FÖRSÖKA stuva in mig där. FREEEDOOOOM!

Jag är också törstig men kommer att åka med några gymnasieelever så det blir inget grundande.

Fan, många forumprofiler på plats ikväll, kan bli en duktig bortaklack. Själv är jag dock så förkyld att ett mål räcker för att sänka min röst.

shinzawai: Forumprofil måste vara något av årets modeord, tillsammans med "som helst". Jag saknar nästan bara mig själv i den där klacken!

Wayne Gresky:

Hur saknad som helst :-D

Ny match idag men nya förutsättningar. Själv tror jag faktiskt att vi överasknade lyckas vinna idag med 3-2 :).

Cyklob: Boorken tänker ställa Brendl i mål ikväll, dessutom vilar han alla utespelare förutom DJ. Allt för att undvika en ny 9-1 seger, det blir enligt Boork så lätt en pajasstämpel på hela ES annars...

mikenomad: :)

Usch, det här går inte, nu sägs det att Brynäs ska spela med fyra femmor ikväll. Harald fick höra detta och kontrade: "Ja, vadå, vi spelar med en femtilapp". På frågan om vad han menade så fick den församlade pressen till svar: "Jo, det är på det viset att vi bestämt att det är dags för oss att växla upp minst ett snäpp ikväll"

Paddan: Hedin och Hållberg spelar tillsammans idag. Det är bra. Tillsammans har de varit bra förr. 2 dåliga ting kan bli 1 bra tillsammans.

Frisco: Det kanske man får hoppas på. Annars har det, om jag förstått rätt, varit så att Hållberg uttryckt önskemål om att helst slippa agera skurgumma åt Hedin. Fast nu när båda två är ungefär lika genomusla så har han väl inte så mycket att säga till om.

Paddan: Sen har Harald splittrat på Svarten-Salle-Werna och Jonasén får försöka ta Justins roll bredvid Susse & Skröder.
Sen är det nåt Konc-tigt som dömer.

29. MOLINDER, Andreas20. STEEN, Oscar18. ÖBERG, Peter 
 4th Line34. WARGH, Tommy 

15. SALOMONSSON, Andreas39. SVARTVADET, Per33. FORSBERG, Tobias 
 3rd Line3. TIMANDER, Mattias41. HEDMAN, Victor 

9. WERNBLOM, Magnus79. WARG, Fredrik19. TOLSA, Jari 
 2nd Line8. HEDMAN, Oscar5. JONSSON, Hans 

13. JONASÉN, Marcus24. SUNDSTRÖM, Niklas10. SKRÖDER, Per-åge 
 1st Line35. HEDIN, Pierre7. HÅLLBERG, Per 

Goalkeepers30. ZAJKOWSKI, Mikael 
  60. KRIZAN, Karol 

Salle: Ser helt klart intressant ut! Kan vara värt att kolla in...

Wayne Gresky: Äh, jag är vahetere... antiseptisk... det kommer att gå åt helvete det här. 3-0 till Brynäs efter 1.35.

Salle: oförtjänt att peta ner molinder, killen fick ut mer än de flesta rutinerade senast.

spud: Samtidigt ser det ut som 4 kedjor som kan få istid. Gör 4:e det bra så lär de nog få lira. Det är ju inga sopor som Molinder har sällskap av.

Vad är det för stolpskott som dömer idag?

Wayne Gresky: Det jag sett av Steen och Öberg iår är långt ifrån positivt. Jag hade gärna sett molinder och forsberg med warg.

Mixery: En slovakisk affärsman vid namn Daniel Konc.

Jonasén, Jonastvå, Jonastre... tredje målet hittills denna säsong för Marcus Jonasén innebar 0-1 i matchen mot Brynäs.

Segt som sirap. Men bra bortamatch av Modo, än så länge.

Hawerchuk: Ser rätt stabilt ut än så länge. Och våra vänner på plats dominerar ju klackmatchen. :)

Wayne Gresky: Ja, det var verkligen tyst som graven innan man hörde lite Modoklack. Det bidrar väl till den lite avslagna matchbilden i första.

Paddan: "En slovakisk affärsman vid namn Daniel Konc"

Tycker Slovaken har haft en bra nivå i första. Är ju ingen av utvisningarna som går att klaga på. Tycker att de svenska dommarna man ser har en tendens till att vara lite väl petiga bara för att leva upp till nolltolleransen. Iof har det inte varit en speciellt svårdömd match än så länge. Men håller han denna nivå matchen igenom är han mer än godkänd.

Rytter: Själv klagar jag på volymen på webradion, kommentatorernas röstlägen pendlar mellan svaga viskningar och högtalarspräckarvarningar. Just nu är det väldigt svaga viskningar av pausmusik tycker jag mig höra.

Paddan: Själv klagar jag på power play...

Ja vad ska man säga. Vilken tur att Brynäs verkar lika taggade som en tandlös kisse.

Wayne Gresky: Vad faan är det som händer med laget i spel 5 mot 3? Både i upptakten av denna säsong och under förra säsongen så var det ju nästan helt riskfritt för motståndarna när MoDo fick 5 mot 3-lägen. Chansen/Risken var större att motståndarna fick gyllene kontringslägen än att MoDo någon gång skulle lyckas med att få iväg pucken på mål.

Paddan: Till att börja med så torskar vi alla tekningar då. Sen plottrigt, utan rörelse och dåliga pass. Iofs verkar isen rätt kass där, men iaf.

Wayne Gresky: Måste ju ändå påstå att dagens lir är hundra gånger mer hjärtvärmande än en djupa dynga som bjudits på hittills i år. Mer rejält i egen zon, snabbare spelvändningar och en del målchanser. Det enda som oroar är väl att vi inte har gått ifrån ännu, plus det erbarmligt usla spelet i fem mot tre.

Mano: Dåligt spel i pp och onödiga utvisningar. på + krizan

NordaBoy: Kul att Karol fick hålla nollan. Var nog bra för självförtroendet.

Skönt med tre nya poäng för MoDo. Fast det låter som att matchen var ganska tråkig att titta på.

Paddan: Så illa var det inte. För oss som även kan uppskatta ett gott försvarsspel så var det skönt att se efter tidigare insatser. En klar uppryckning från modohåll. Tyckte att flera spelare visade en bättre inställning idag.

Wayne Gresky: Aha, då var det alltså mer så att det var webradiokommentatorerna som var halvsömniga. Samtidigt så känns det väldigt ynkligt att bara orka med 1 mål på 32 skott.

Paddan: "Skönt med tre nya poäng för MoDo. Fast det låter som att matchen var ganska tråkig att titta på."

Ja det var väl ingen vidare tvmatch. Men härligt att se att Modo är på rätt väg. Tycker inte Brynäs skapade några riktigt klara målchanser i 5 mot 5, medan Modo skapade ett par st. Närmast mål var väl Sjödin med sitt skott i PP i utsidan av stolpen.

Var en helt annan fart idag på Modospelarna, hade dom bara lyckats med att sätta någon puck i de lägen som skapades eller i PP så hade dom kunnat döda matchen tidigt.

wap.hockeysnack.com
Tjocka feta Krizan

Paddan: Nu var det ju första matchen för i år, men helt värdelös var ju inte insatsen. Bra försvarsspel och lite tendenser till lir emellanåt. Jag hoppas det var så att det var Modo som gjorde Brynäs dåliga.

Paddan: Man får lyfta på hatten och gratulera till 3p. Synd bara att Brynäsarna inte var speciellt vassa ikväll tydligen..

Studsar fortfarande inte vår väg när det ska till att göras mål men det kommer nog. Annars var försvarsspelet tillbaka i gammal god form och Krizan såg hel taggad ut. V Hedman gör även han en riktigt bra match!

Frisco: "Tjocka feta Krizan"

Ja hellre det än en viss landslagsmålis som bjuder på tavlor i var och varannan omgång denna säsong, och fått släppa fem puckar bakom sig idag (än så länge).

Rytter: Helt okej insats av vårt gäng i dag, enkelt och rejält i egen zon som sagt. Bra kontringsspel och under stundom riktigt ordentligt tryck i offensiv zon. De nya kedjorna verkar lovande, framförallt gjorde Orre-Molle-Oggie ett par ruggiga byten som värmde i själ och hjärta.
Brynäs kan rimligtvis inte vara nöjda med att knappt få iväg ett enda vettigt skott mot mål under de två sista perioderna. Karols nolla var bombsäker, vilket känns trevligt. Nu tar vi det härifrån så att säga. Vi är på rätt väg igen.

Hawerchuk: Visst fan gjorde ni oss dåliga. Och det rejält. Bra och hög forechecking plus tillknäppt i mittzon när vi försökte spela oss igenom densamma. Nä, det blev som vanligt mellan lagen i LA: mkt tillknäppt och första målet vinner.

Paddan: Tråkig att titta på? Inte med MoDo-ögon i alla fall.

MoDo checkade högt och såg rappa ut på rören. Dessutom kom dom till en hel del chanser. Tyvärr så var Korhonen grym. Sen måste man slipa på PP.
Koncen blåste ju rätt friskt, men på en ok nivå, så det var ju en del överlägen. Men som vanligt drar MoDo ner på tempot så förbenat när man är fler än motståndarna.

Salle: Skröder var för övrigt på fint spelhumör idag. Sugen efter sin avstängning förstås. Bra fart på rören där och det var nära att han gjorde säsongens första SH. Som tidgare nämnt så var det även kul att se Molinder och Öberg ta för sig. Molinder ser onekligen ut att ha tagit ett kliv sen förra säsongen.

Mano: Tycker matchen var hur rolig som helst att titta på om man jämför med de andra modomatcherna man sett denna säsong. Ett antal minuter i 2a så bjöds det på hawaii och riktig fart men som tränarna lär ha svurit över. På något knepigt sätt så var man ändå aldrig speciellt orolig i 3e perioden. Modospelarna verkar ha fått fart på rören och det är ett plus som lovar att det kommer bli ännu bättre framöver. Dagens se till att ML får hjärtat i halsgropen stog HasseJ för då han fick för sig att passa in från sargkanten till 2 fria brynäsare framför Krizan. Då de inte lyckades näta på det felpasset så tror jag han kände sig tvingad att prova på ett felpass till direkt efter.

Huge: Jaha, ok då. Spelarna insåg väl att det inte går att glida sig till framgång, eller till slutspel.

Mycket bra match av Modo bara hoppas man kan fortsätta på den inslagna vägen nu. Om man ska klaga på något så får det väll vara det bedrövliga powerplay spelet som fortsätter att vara riktigt dåligt.

« · 915673