Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
foppa78: Domaren missade att blåsa offside och Modo sköt stolpe ut 19.59 i tredje perioden. Det är detaljer som oftast avgör hockeymatcher och eftersom Modo hade rätt bra tryck på slutet gratulerar jag er till två poäng.
Peja: Jag skulle inte säga att man tränar bättre i NHL rent generellt. Där är det mer enskild träning då man inte tränar ihop organiserat förrän training camp. Under säsongerna så är det dessutom mindre tid till träning än i Sverige då man har fler matcher. Sedan finns det självklart massor av undantag, men jag tror att Sedins har få övermän när det gäller träning även bland nordamerikanska kollegor.
Är vi inne på Sundin så kan man inte säga att han var så oerhört vältränad. Tvärtom så hade han lite "baby-hull" om man jämför med Foppa, Alfredsson och Lidström. Faktum är att jag tror att han kunnat bli ännu bättre om han bara tränat lika hårt som sina svenska kollegor.
Redigerad kommentar
Peja:
Japp, jag vet. Och därför vore det väl föga förvånande ifall flera av våra stjärnor har tagit "kosttillskott" som kan köpas helt lagligt i amerikanska träningsbutiker?
Sundin vägde 86 kg i början av 90-talet. Några år senare var han uppe i 107 (och såg inte direkt fet ut). Och nej, jag säger inte att han var dopad, bara att det inte skulle förvåna mig ifall han hade tagit preparat liknande det Nilson åkte dit för.
Redigerad kommentar
Sawchuk:
Att skriva att man "inte skulle bli förvånad" är inte samma sak som att anklaga någon. Sundin såg ut som ut som spigg innan han åkte över, ett år senare såg han ut som en oxe. Kombinera detta med alla rapporter om "kosttillskott" etc. som brukades regelbundet i NHL innan reglerna skärptes.
Patrik Nilson käkade ju exempelvis anabola steroider (nandrolon) och blev avstängd i 18 månader här i Sverige, men kunde ändå åka över till Nordamerika och spela. Eftersom det var tillåtet där, är det väl självklart att fler svenska spelare har gjort samma sak? Det är inte att komma med anklagelser, det är att ha lite sunt förnuft.
Bad_Brett:
Byggde Sundin på sig 15 kilo och gnällde på pissprov?
Spelar Usain Bolt hockey?
Sawchuk:
Skulle det göras kontroller varannan vecka, även under somrarna, skulle det inte finnas några misstankar. När spelare bygger 15 kg muskler under en sommar och sedan gnäller över kissprov, ja, då finns det skäl till misstanke, tycker i varje fall jag.
Men det är klart. Man är ju elak och orättvis om man hävdar att Usain Bolt är dopad också. :)
Redigerad kommentar
J F K:
Ja, från tv-soffan var det ju en tydlig offside så jag blev förvånad att domarna missade det och lät spelet fortsätta.
Men domare missar ju ibland, så är det med det.
Kontenta. Klart Modo skulle ha straff. Den var ju solklar.
foppa78: Jag skrev ju redan igår att straffen var feldömd, så ingenting är nytt. Jag tycker som jag skrev att Brynäs hade flyt med utvisningssituationer så det kan vara på ett ut med den där straffen.
Hur som helst. Man kan diskutera domaringripanden in absurdum. Spelmässigt var det en jämn match med vad jag tycker en liten fördel för oss i antalet chanser.
Sawchuk: Själv väljer jag att förlåta Rahm. Han har tappat två år av sin karriär på ett oerhört korkat beslut.
Jag tycker att Modo spelade riktigt bra. Det var en match i ett riktigt bra tempo för att vara så tidigt på säsongen och det, om något, bådar gott faktiskt. Ifjol tog det väl fram till november innan vi hade hittat några linjer i spelet och med tanke på att vi bytt ut så många spelare som vi gjort så förväntar jag mig att vi har mer att hämta när laget blivit mer samspelt.
Steen tyckte jag var ok i första perioden, men han blev allt bättre. Han har väl lite jobbigt med positionsspeleet än så länge och hamnar ibland lite väl högt upp i banan för att vara center, men hans kedja med Nagy och Müller var klasser bättre än när Marcinko huserade där. Nagy blev för övrigt en helt annan spelare när han fick uppbackning.
Och ja. Skröder och Sundström gjorde ingen bra match. I de senaste fem säsongerna så brukar det med säkerhet betyda att vi torskar matchen. Med dessa två herrar på topp så hade vi haft en ännu större chans på tre poäng:)
Bad_Brett:
Tycker att det går lite långt då man börjar skicka grundlösa dopinganklagelser runt på det vis du gör Bad_Brett, synnerligen osmakligt.
Förövrigt tycker jag det finns intressantare saker att göra här på hockeysnack än att smutskasta gamla svenska hockeyhjältar.
Har ni märkt att Modo har Elitseriens bästa spelare i sin trupp t.e.x?
Redigerad kommentar
Peja:
Jag är övertygad om att många fler har dopat sig. Blomdahl sägs ha experimenterat en hel del med spännande preparat under somrarna när han var yngre.
Och det skulle inte direkt förvåna mig om detsamma gällde före detta stjärnor som Mats Sundin.
Redigerad kommentar
Peja:
Intala dig det du. Själv är jag övertygad om att Ludmila hade enorma fördelar av det i Atlanta 1996.
Underskatta inte heller fysikens innebörd för ishockeymålvakter. Det moderna målvaktsspelet bygger mycket på storlek och att stå rätt placerad. Det största problemet många unga målvakter har är att de inte orkar hålla uppe överkroppen när de går ner på knä, vilket du förmodligen kunde se Svedberg ha problem med första året i Brynäs. Rahm såg ut som en oxe på isen. Det är klart att han kanske har tränat fantastiskt hårt under sommaren, men tyvärr tror jag att steroiderna har gjort sitt jobb med grundfysiken.
McFire:
Första matchen och Steen åker omkring som en General och bestämmer där ute. Bästa spelaren jag sett i Elitserien på mycket länge, och det var hans första match.
Steen ser isen på ett sätt som påminner mig om Foppa, håller i pucken i en mikrosekund extra och isen öppnar upp sig.
Snart kanske vi har en försvarsgeneral också.
Tycker absolut inte Modo ska vänta tills någon storm lagt sig. Modo har inte gjort något fel och styrkesignalerna som skickas när man utmanar hockeyligan ska inte underskattas. Att Överstegrisen Loob var tvungen att be om ursäkt med mössan i hand understryker bara detta.
Personligen tycker jag att det känns som Elitserien och Modo vaknade upp ur en lång koma ikväll, nu jävlar kör vi!
J F K:
Jag är också nöjd med hur det såg ut, bortsett från Stehlik som är en katastrof över hela banan. Vissa klagade på att Tollefsen var dålig i uppspelen, men Stehlik måste vara bland det sämsta jag har sett på den här nivån. Hans räddning i den här matchen var att MoDos försvar var så pass mycket mer organiserat än tidigare.
Annars är jag imponerad av Björn Svensson, som jag tycker har varit en av MoDos absolut bästa forwards såhär långt. Steen gjorde en riktigt bra insats för att vara första matchen.
Rahm ser ruskigt stark ut i överkroppen och jag tror han har haft mycket glädje av sina steroider. Tråkigt men förmodligen sant.
Berka: Jag är nöjd. Vi var i två perioder bättre än Brynäs på bortaplan. Matchen kunde slutat hur som helst och det var inte helt rättvist att höstlövet seglade in, men spelar vi såhär räknar jag kallt med många poäng i vinter för Brynäs var i sanning inte dåliga.
Brynäs spelade rätt vårdslöst och hade flyt med utvisningarna. Å andra sidan kvitterade Modo på en feldömd straff så man ska nog vara försiktig med kritik mot domarna. (Mer än att linjedomarna hade en jobbig match med offside).