1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511785 inlägg · 4110 ämnen

Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00

1708768 · » Till forumet

Sv: Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00
Det är söndag som är vilodag i forumet:)
Kommentera

Sven Tuta: Herregud det finns ju portabel enheter
Kommentera

Sven Tuta: Ska vi avhandla crosscheckare är väl timander där i toppen. Vet inte hur många gånger han drog en kort crosschecking i ryggen på någon framför mål. Ok, kanske Nygren är värst, men av modospelare måste han ligga bra till.

Nu när jag inte tycker att en brynäskille är värst på något förutsätter jag att ingen tar illa upp och skriver spaltmeter om hur fel jag har.

Final imorgon i tv-pucken. Grymt spel idag (igår) och förhoppningsvis en lika bra match idag. Dessutom är väldigt många av de ledande spelarna från Modo. (söner till köttbullen och killen som inte kunde åka skridskor)...
Kommentera

7225: Det här är patetiskt. Lämnade HS för c:a 8 timmar sedan för att fira goa vänner på deras 2x50 års-fest. Kommer hem efter en fantastisk afton med god mat, dryck, vänner, hustru, musik, cigarr m.m. Slår igång datorn ska titta in på HS och ser att ni fortfarande sitter och käftar om vem som har störst ...(asgarv :-))
Man brukar säga att livet är fullt av prioteringar, men att priotera HS en lördagkväll före familjen, hmmmmm.
Kommentera

NuMo: Sluta hacka på mig nu.
Kommentera

Charles: Wernblom var ju underbar på sätt och vis. Och älskad av Kempis publiken. Men riktigt frisk kan han inte vara.
Hade jag spelat hockey mot Werner hade jag vare rädd på riktigt.
Kolla på klippet hur domarna får kämpa för att hålla bort honom. Det fanns jävla ingen tanke om att ta det lugnt när domarna var där hos honom inte. Han skulle döda Olausson.

Skulle en spelare vara så där rabiat idag när domaren försöker bryta är det ju 5 matcher direkt...
Kommentera

7225:

Nej du får såklart framföra din åsikt, Det har du ju gjort redan.

Din åsikt är framförd. Bra. Att gå i polemik mot varje person som tycker att Djoos är en slashare utan dess like, är betydelselöst. Såklart kan du göra det i de andra gästböckerna hur mycket du vill. Att upprepa samma sak en gång till tillför inte debatten något. Tyckande är en subjektiv upplevelse. Ingen matematisk sanning.
Kommentera

NuMo: Jag har inte skrivit någonting för att jag tror att alla modoiter tycker att det jag skriver är intressant. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev någonting överhuvudtaget för det verkar ju stört dig rejält. Jag förstår dock inte riktigt hur du tänker när du skriver det du skriver till mig faktiskt för om du nu anser att det är ointressant för dig så borde du ju bara ignorera och inte kommentera kan man tycka.
Kommentera

7225:

Du får såklart tycka vad du vill, men varför skulle det vara intressant för oss Modoiter som tycker att Djoos slashade oerhört mycket.

- Så mycket pondus har du inte om du trodde det.
Kommentera

Charles: som Wikegård var inne på: Wernblom skulle inte fått spela en minut om han vore ung idag.
Denna typ av händelser har helt försvunnit ur hockeyn, på gott och ont.
Tycker det ofta blir så neutralt och tråkigt på matcherna, förr var det mer känslor och bättre tryck i hallarna.
Fanns INGEN som fick igång Övikspubliken som Werner :)
Kommentera

J F K: är ju inte svårt att "få rätt" när man själv får sätta reglerna, dåliga ursäkter är vad jag hör.

Gillade verkligen Wernblom som spelare tuff som få, bästa han gjorde var väll ändå
www.youtube.com/watch?v=q0Z18zjVIAg
Kommentera

J F K: Hockeysnack-rape...
Kommentera

J F K:
Alternativt kan du ange din källa. Men det antar jag inte är särskilt aktuellt.
Kommentera

J F K:
Så då väntar jag på bildbevisen....
Kommentera

J F K: Jo såklart man kan ha fel, jag är ju ganska enögd och du vet ju oftast bäst.
Kommentera

7225: Jag är ledsen, men jag är rätt säker på att du har fel. Genom historien är svårt att säga då spelaren i fråga inte började i elitserien på sjuttiotalet. Helt klart är att Djoos var en spelare som slashade oerhört mycket och hårt. Med all säkerhet värre än ove. Wernblom spelade dock med personen i fråga så han är inte med i bedömningen.

Utvisningar är inget bevis dock...
Kommentera

NuMo:
Jo bildbevis är klart bäst. Alternativt statistik över vad Djoos blev utvisad för. Är f.ö. i princip lika intressant som vad någon bekanting säger. Så bevisningen är lika Calle uppfattar en sak, JFK uppfattar en annan.

Generellt är det bra att redovisa vad man har för källor eller om det är personliga uppfattningar, åsikter/tankar/synpunkter blir inte mindre intressanta för det. Det kan till och med anses vara "intellektuellt hederligt".
Kommentera

NuMo: Vad du tycker är ointressant är relativt ointressant om sanningen ska fram (-;
Såklart att Djoos slashade ibland men att han skulle vara bland de värsta i historien är ju bara dikt och förbannad lögn, eller ett skämt kanske.
Ove var klart värre helt klart för att inte snacka om Wernblom.
Kommentera

Monno: Rent allmänt kunde man hindra motståndarna mer med klubban på 90-talet. Haka, slasha, you name it. Ove Molin var ju en forward som aldrig tacklades, men istället djävlades han med backarna genom att vid forechecking slasha dom när han bågade. Nu minns jag väldigt konkret hur Brynässpelare sysslade mycket med slashings på 90-talet, det gällde ju antagligen andra lags spelare också.
Kommentera

7225:

Nej, men det du sett eller inte är ju relativt ointressant om sanningen skall fram.
Kommentera

7814: Tyvärr. Hade vi ett försvarsspel så skulle vi ligga rätt hyggligt till, men nu har vi som konstaterats shls genom tiderna sämsta försvarsspel.

Varje dag som går utan att man gör korrigeringar på tränarsidan är en förlorad dag. Jag känner det som om vi inte har någon som har kompetensen att styra upp det. Jag har varit och är fortfarande emot att sparka Huras då han lär vara dyr och jag ändå tror att han har kompetens, men vi bara måste få in någon som kan ordna försvaret. Vara på spelarna individuellt varje gång de gör fel, ungefär som Sammy säger att de gör i fbk. Styra upp så att backarna följer med motståndarna upp i ryggen istället för att ge dem ett hav att spela på. Se till att alltid utgå från framför mål när man ska försvara så att motståndarna kan få ha puck i hörnen och skjuta från usla vinklar, för som det är nu verkar man resonera tvärtom. Lära sig spela blad-blad och alltid se till att motståndarna kanske får vinna den fysiska kampen, men aldrig ha klubban i isen med kontroll när pucken är i närheten.

Såg att någon snubbe i NHL kollat på statistik gällande kontringar. Får man pucken att passera centrallinjen görs det mål på ett av tre skott. Tvingas man skjuta från kanten utan att målvakten behöver vara rädd för en passning görs det ett mål per förtioen skott. Ändå så ser man i matchen mot Brynäs hur en back kastar sig för att täcka av en brynäskille lååångt utifrån kanten så denne kunna spela fri en annan. (sedan borde reideborn tagit skottet, men det är en annan sak).
Kommentera

NuMo: Jag såg aldrig nån slashing.
Kommentera

J F K:

Jodå. Djoos mellannamn var nog "slashing"

Per "slashing" Djoos.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Bara hoppas dom är kvar i SHL den dagen dessa är mogna för SHL-spel ;)
Kommentera

7814: Även TV-pucken kan dom kolla på, även där finns det saker att lära för våra hjältar.
Kommentera

Finns en hel del för Modo att se och lära i matchen Frölunda-Brynäs nu...
Kommentera

Peja: Ja kollar man på valfri -90tals match är det ju rätt tydligt att haka och slå med klubban var en stor del av spelet. Fasiken det var ju så man spelade försvarsspel.
Sen fanns det säkert de som var duktigare på art träffa ställen som gjorde mer ont än andra...
Kommentera

J F K: Det stämmer att Djoos slashade mycket. Förut kunde man ju komma undan med slashings på ett helt annat sätt än nu. Ove Molin var också en djävel på att slasha spelare. På 90-talet var det vanligt att spelare som inte tacklades sysslade med massa slashings istället.
Kommentera

7225: Du får tro vad du vill. Jag vet bara vad någon som mött Djoos massor av gånger säger och i det fallet är det en som jag har stor respekt för, mot en som mest skriver på ett annat forum för att provocera. Valet är lätt.

Personen kritiseradeför övrigt ingen annan brynässpelare så skippa det där med bitterhet. Det argumentetet tar du till för att du inte kan vinna diskussionen på annat sätt och istället försöker förminska motståndaren. Typisk härskarteknik.
Kommentera

J F K: Jag kan inte tänka mig att det du skriver är sant, inte en chans. Jag har följt Djoos i hundratals matcher och att han skulle vara en av det värsta slasharna är uteslutet, karl drog på sig en hel del hakningsutvisningar men han stack ju inte alls ut som en ful spelare. Förmodligen kommer påståendet från någon modoit som var med och förlorade finalen 1999 och bara är bitter.
Kommentera

J F K:
Jo minns ett gruff mellan Salle och Jämtin på den tiden vi lirade slutspel ( nån semifinal mot HV), klart att den typen av spelare dras till varann....
Kommentera

Tarasov: Nja. Wernblom filmade en hel del och hade man frågat Djoos kanske han tyckt att Werner var en av de värsta. Wernblom drog ett antal rätt rejäla smällar på vaderna på folk...

Någon underskattad i kategorin är väl Salomosson. Han drog in en hel radda rejält fula grejor. Man minns många.matcher där motståndaren kom under skinnet på honom så han tog en eller flera grymt onödiga utvisningar...
Kommentera

7225: Han skadade nog ingen, men om en spelare som gjort hundratals matcher i elitserien tycker att Djoos var den värsta spelaren att möta för alla tjuvsmällar är det väl ändå rätt anmärkningsvärt.

Själv tror jag att Djoos klarade sig många gånger tack vare sitt rykte. Lite som att Davidson, Jörgen Jönsson och svartvadet många gånger verkade ha en annan regelbok. För dem var det som om domarna resonerade så att om de gjorde sig skyldiga till något så var det otur/inte meningen.
Kommentera

J F K:
Jo Jämtin är en gris. Sen håller jag med om att Jämtin hade andra kvaliteer också synd att han inte la ner mer energi på att utveckla dessa.( vet inte riktigt varför du ska påpeka det, kan uppfattas som att du inte tror att jag visste det. Behöver ju inte vara så) Att Djoos inte var en spelare som ägnade sig åt att provocera, håna mm känns ju ändå rätt klart. (Säkert slashade han folk, Sanny kunde prövat och försöka ta pucken av honom istället men gissar att Sanny inte var kapabel till det:))

Lite svårt att respektera spelare som har en moral på isen och en annan "hemma". Och nej anser inte att Foppa och Wernblom tillhör den kategorin spelare, de stod för vad de gjorde och åkte inte runt och gjorde saker i "lönndom".
Kommentera

J F K: Det är ju ditt vokabulär jag vänder mig emot, givetvis så är din lilla parantes endast ditpluttad för att provocera litegrann. Djoos var ju aldrig speciellt mycket utvisad i sin karriär så hans slashingar var nog ganska harmlösa.
Kommentera

Monno: Djoos var förresten föga överaskande en av de tre spelare som sanny ansåg inte gick att tackla, för de drog alltid upp klubban i ansikts- eller halshöjd.

Kompisar kanske var starkt, säg att det är bekanta som man snackar med på stan. En sade att Djoos var "värst". Man visste att om man skulle möta Brynäs så skulle det göra väldigt ont efter Djoos alla slashingar. Jag var förvånad får så minns inte jag Djoos.

Är Jämtin en gris i sådana fall? För ett par år sedan var han en av seriens bästa spelare och han är långt ifrån bara duktig på att spela fult och snacka.
Kommentera

Monno:
Absolut;) på ett el annat sätt:)
Kommentera

Tarasov: Alla som spelade i Brynäs 1999 är grisar. Punkt! ;-)
Kommentera

7225: Jag har flera kompisar som spelat elitserien. Enligt dessa var Djoos den som slashade klart mest. Sedan får du tycka vad du vill.

Jag nämnde det som en parentes i ett långt inlägg och detta för att det säkert är rätt få som visste det, men att det var intressant.

För övrigt har jag aldrig skrivit att Heshka är för långsam för att spela med Welch. Jag tror att han har mycket mer att ge.
Kommentera

Huge:
Gris=Ledin Jämtin mfl.... Svårt att Djoos i den skaran
Kommentera

7225: JFK är ju inte intresserad av sakfrågan och det du ville säga.
Han försöker naturligtvis bara att "förbättra" stämningen genom att påtala hur enormt ful och grisig Djoos var.
För det första så var ju slashingar och hakningar mer tillåtna på den tiden sas, vilket många spelare naturligtvis utnyttjade lite extra om man hade svårt att hänga med i övrigt.
För det andra så var väl Djoos aldrig nån "gris" som spelade smutsigt med klubban.
"Smutsigt" och "gris" är för mig detsamma som att man medvetet har en ful spelstil, där slashingar och hakningar i stort sett är det enda man behärskar och där man medvetet och i första hand försöker skada sin motståndare.

För övrigt intressant att JFK själv i nåt annat inlägg sagt att Heshka är för långsam men borde funka bra med Welch, dvs när han får en bättre omgivning/partner än vad han har idag. Exakt det du ville säga, när du tog Djoos som exempel på en långsam back som krävde en stabil partner för att kunna lyckas.
Men som sagt: istf för att hålla med dig i sakfrågan så var det väl intressantare att påpeka hur fult och vårdslöst Djoos spelade.
Kommentera

J F K:
Fast enl Huras så är det individuella misstag( såvida det inte är oturliga studsar) alltså har han inte förstått problemet då? Han verkar även anse att de rutinerade spelarna inte kommer upp i standard.
Kommentera

J F K: "Dra dock inte upp elitseriens slashingmästare nummer ett. Ingen kan ha spelat så smutsigt med klubban som Djoos. Jäkla gris."

Hade du skrivit assistmästare så hade det varit närmare sanningen. Jag tycker du är otrolig löjlig när du skriver som du gör men det är ju bara dom vanligt.
Kommentera

J F K: Okok men du skrev Modos Murphy ;-) Men skit samma.

Men som du säger, tycker det är tydligt att vår spelsystem bygger extremt mkt på inviduell skicklighet. Förlorar en spelare sin duell är vi helt körda. Och förlorar duellen gör vi hela tiden.
Vilket såklart är dåligt även med avlastning men blir helt förödande för oss nu.
Kommentera

Monno: Fast nu menar jag Welchs offensiva partner. Inte en identisk kopia av Murphy såklart.
Kommentera

McFire: Alavaara coachar backar och är därmed den som bestämmer speltid och ska styra backarna. Sedan flera år tillbaka så är det i princip aldrig så att en coach bestämmer både över backar och forwards när det gäller matchcoaching. Det är verkligen ingenting unikt med Modo.

Sedan vet jag inte den exakta fördelningen av arbetsuppgifter om vi exempelvis pratar om hur backarna ska agera i varje situation. Vart går gränsen, jag har inget facit.

Jag köper inte förklaringarna att det är individuella misstag hela tiden. Visst är det säkert ett individuellt misstag, men om det är så oerhört avgörande att precis alla fem inte gör ett enda misstag, går på en dragning eller förlorar en duell är någonting fel. Då har man ett system där man är för beroende på individens skicklighet. Det är därför man spelar med zon/överbelastning så man kan hjälpa sina lagkamrater om de blir överspelade.
Kommentera

J F K: Nja någon Murphy blir han aldrig. Murphy är riktigt jävla bra. Mkt p.g.a sin rörlighet.
Heshka kommer aldrig kunna dominera på blå i det tempo han spelar nu.
Dock gör han ju fina uppspel mellanåt.

Dock tycker jag det som stör mest med Heshka är att han är så jävla nonchalant. Det är inte bara en gång han är långt före motståndaren i egen zon men han fan glider och väntar in motståndaren. Om det är för att slippa bli tacklad hårt eller vad det är låter jag vara osagt.
Allmänt oskärpt känns de som.

Fast Lappy pysslar ju med sån idioti också. Att bara sluta spela ibland.
Kommentera

J F K: Om det är som du säger så är det Svartvadet som gått helt fel alltså?

"Nu har vi en annan ledare som inte heller klarar av defensiven utan en bra defensiv andratränare".

Tränaren vi värvat för två säsonger klarar alltså inte av att styra upp grunderna i defensiven menar du? Det är enligt dig Alavaara som egentligen bestämmer allt vad gäller backsidan, vilka som skall få speltid och hur de skall spela till och med? För mig är det helt orimligt. Om nu så är fallet så bör ju Huras skickas omgående.

Han delegerar alltså denna uppgift till någon (Alavaara), sedan står han bara och kollar på medans det går åt helvete vecka efter vecka utan att förändra något, trots att han är huvudtränare och bär hela ansvaret?
Detta sker isåfall alltså pga att Huras egentligen är så inkompetent att han inte ens klarar av att styra upp ett bra defensivt grundspel själv och/eller inte ens ser att det är där problemet ligger?

Stämmer det du säger så finns det ju ingen anledning att INTE säga upp samtliga 3 coacher omedelbart, oavsett kostnad. Eller hur?
Kommentera

7225: just nu spelar det ingen roll vilken spelartyp det är. Modos försvarsspel kommer ändå alla backar se sämre ut. Kan Heshka spela med Welch kan han mycket väl bli modos Cory Murphy.

En stor anledning till att backarna inte hinner med är idiotin att inte ligga i rygg på motståndarens forward. Som det är nu när man måste vänta mellan röd och egen blå nät motståndarna kommer med fart, ja då är det helt omöjligt att som back inte bli passiv och långsam. Fråga sawchuk om gap control. Sawchuk är väl den enda som riktigt aktivt jobbar med hockey... (Han dömer för övrigt ut torp fullständigt, så jag är långt ifrån ensam.)

Dra dock inte upp elitseriens slashingmästare nummer ett. Ingen kan ha spelat så smutsigt med klubban som Djoos. Jäkla gris.
Kommentera

1708768 · »