1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508469 inlägg · 4106 ämnen

Building the future, Silly Season 08-09

« · 1010367 · » Till forumet

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Nikki: Helt klart lite nytt blod måste in! Vem som man måste ställa åt sidan får man ta när es börjar! Skador kan man nästan alltid räkna med oxå så 3 fulla femmor på papperet blir sällan de i verkligheten.
Kommentera

Jag klistrar in det jag skrev på officiella:

Målvakter
Karol Krizan
Michal Zajkowski

Det känns faktiskt lite osäkert här. Vi har hört om Krizan och alla rykten om att han inte trivs m.m, så risken finns ju att han lämnar trots att han har kontrakt. Zajkowski är lite svår att lista ut, jag har svårt för honom men det verkar ju konstigt nog som han trivs.

Backar
Mattias Timander
Per Hållberg
Hans Jonsson
Pierre Hedin
Victor Hedman
Tommy Wargh
Jens Westin

Oscar Hedman förutsätter jag att han drar vidare till NHL/AHL, kanske blir en utlåning dock. Tribuntcovs får gärna spela kvar i Elitserien nästa år, bara inte i Modo. Frågan blir ju här, ska vi ge istid åt de yngre (Wargh, Westin, Hedman) eller ta in en till rutinerad till de fyra stora? Jag är kluven. Definitivt ska Victor ha en plats som är hans att förlora men Wargh och Westin känns även som att de bör få spela.

Forwards
Niklas Sundström
Per Svartvadet
Fredrik Warg
Magnus Wernblom
Patrick Yetman
Per-Åge Skröder
Andreas Molinder
Tobias Forsberg

Här kan man få göra omgrupperingar. Jag är inte alls säker på att Salle skriver på ett nytt kontrakt, han ska ju alltid vara lite som han är. Steen blir svårt, kan man ge honom istiden som han får i ett lag som Malmö? Troligtvis inte. Samtidigt kan man ge honom så otroligt mycket mer, slutspel osv. Jari Tolsa har det varit snack om att han ska iväg till Frölunda och jag tror faktiskt det blir så, samtidigt som Modo släpper Jonasén som också har 1+1 likt Tolsa. Lill-Foppa mår nog bäst av att spela i Löven ett år. Peter Öberg kan nog få bege sig också även om jag gillar killen.

Detta lämnar oss med sju forwards, sex av dom som är toppklass i Elitserien. Frågan är ju sedan hur dessa ska formeras. Jag tänker inte sitta och namedroppa massa spelare som har coola stats från obskyra ligor, klart är dock att vi behöver mer obekväma spelare och samtidigt fler spelare som Yetman som faktiskt tar tag i saker och ting och inte är så jävla slappa. Energispelare men samtidigt duktiga offensiva pjäser. Nu blir det ju en liten namedropping ändå men spelare likt Zuccarello Aasen och en bättre Jens Karlsson/Marcus Jonasén kommer fram i huvudet.

Samtidigt kan Salle och Steen skriva på och jag ha tokfel, och hur gör vi då? Då har vi redan de tre första kedjorna klara, om vi inte ska sätta Wernblom i en fjärde. Det är kanske ett delikat problem att ha, samtidigt känner jag personligen att vi behöver lite nytt blod, inte bara på tränarsidan utan även spelarmässigt, spelare med fart, intensitet och energi.

Tränarsidan ja. Blir det Harri Rindell? Jag har ingen speciell åsikt om karln så jag ska nog inte uttala mig i den frågan.

Gällande junisarna så håller jag med Wayne att Bjuhr och Enström bör få en chans. Gillade verkligen det (lilla) jag såg av Bjuhr när han fick spela i a-laget nu i slutet av säsongen.
Kommentera

Poffa: Vi saknar vissa rollspelare. Vi saknar grinders och vi saknar en spelare som kan spela i en förstakedja. Visst kan vi genomföra en respektabel säsong med ditt lag, men några ädlare valörer kommer det aldrig att vinna. Ska jag välja mellan att lägga pengarna på Steen eller en riktig klassytter så väljer jag det senare.

Jonasén bör försvinna. Jag skulle även gärna byta ut Tolsa även om han höjde sig i takt med ökad speltid. Bjuhr och Enström bör få en ärlig chans på försäsongen.
Kommentera

Poffa: Min första tanke är att Westin ska till en allsvensk klubb, Hedman ska vara kvar. Vi kan inte gå luleå style och kasta bort allt. Om han vill stanna och inte prova NHL ska han vara kvar och bli en framtida stomme.
Den tid då timmy och Hasse lämnar in behövs den generation Oscar är ifrån för att visa vad MODO står för.
Kommentera

Jaha, vad händer? Kontraktssituationen här till höger är inte "up to date" direkt. Men låt oss summera vad jag hoppas kommer hända.

Siffran efter namnet är antalet år kvar på kontraktet.

Målvakter:

Karol Krizan 1
Michal Zajkowski 0
Niklas Svedberg 1

Svedberg blir andremålvakt. Zakke kan inte stå kvar i skuggan av Krizan längre. Han kommer bli en lysande förstemålis i ett allsvenskt topplag, skulle jag tro.

Backar:

Jens Westin 1
Mattias Timander 3
Hans Jonsson 1+1
Per Hållberg 2
Oscar Hedman 0
Atvars Tribuncovs 0
Tommy Wargh 1+1
Pierre Hedin 1
Victor Hedman 1

Atvars lämnar. Artistkontraktet går ut och han får söka sig en ny klubb i Europa. Ingen förlust, direkt. Med sju backar på kontrakt, och en längtan efter en högerfattad skottvillig back, så har jag svårt att se att man kontrakterar Oscar Hedman. Lite tråkigt, naturligtvis, men vi är nog tvingade att söka en högerfattad PP-back. Här har Ecke verkligen något att bita i.

Forwards:

Magnus Wernblom 0+1
Per-Åge Skröder 2
Marcus Jonasén 1
Andreas Salomonsson 0
Tobias Forsberg 0+1
Peter Öberg 0
Jari Tolsa 0+1
Oscar Steen 0
Patrick Yetman 1 (artistkontrakt)
Niklas Sundström 2
Andreas Molinder 2
Per Svartvadet 4
Fredrik Warg 2
Thomas Enström 0

Viktigast att binda upp på kontrakt? Steen, helt klart. Peter Öberg får lämna nu, var på väg redan ifjol. Tolsa är jag osäker på. Rent värdelös stora delar av grundserien, men har jobbat bättre nu på slutet. Kontraktera Tobias Forsberg. Han kan bli riktigt bra och får han inte speltid kan vi alltid låna ut honom till Löven. Salle hoppas jag skriver på för två år till. Werner förlänger sitt kontrakt med bonusåret.

Slår detta in har vi 12 forwards. Bjuhr på ungdomskontrakt, kanske. Enström på ungdomskontrakt, definitivt. Det är 14 stycken. Ska vi värva något ska det vara ett riktigt toppnamn. Annars får det helt enkelt vara.

Ja, det är min tro och förhoppning. Förmodligen kommer det säkert bli en del överraskningar, positiva och negativa. Silly Season är roligt, det också.
Kommentera

orion: Ja, tyvärr så visade det sig vara så den här gången.
Kommentera

spAps: måste vara så att MoDo är ett överjävligt svagt lag som inte testar överlägset (underlägset?) svaga målvakter!
Kommentera

Nä nu hoppas vi på lite trevligare nyheter om eventuella nyförvärv osv. Sedan ska det blir mycket intressant och se vem som blir ny tränare i Modo. Det har ju skrivits en hel del om Harri Rindell, men jag skulle kunna tänka mig typ Hans Särkijärvi med som tränare. Tycker Säcken gjort ett bra jobb med Djurgården sedan tycker jag det verkar vara en mycket kunnig och sympatisk person med.
Kommentera

spAps: Nä det är ju det jag var inne på, Krizan testades betydligt hårdare sammtidigt som han inte hade någon som helst hjälp av sina utespelare.
Kommentera

spAps: Fan trodde du bestämde :)
Kommentera

renen: Tyvärr är det inte jag som bestämmer, hade jag gjort det hade vi inte diskuterat Timrås framtid i slutspelet 2008 för tillfället. Jag bara säger hur jag tror att det kommer att bli.
Kommentera

spAps: För fan låt inte linköping vinna.. ett lag helt utan kultur.
Kommentera

spAps: Jag tycker att han är en bra målvakt, oavsett vad andra tycker. Han har inte alltid sina bästa stunder, men just när han spelar på topp så kan han rädda matcher på egen hand. Folk säger att han inte klarar av hårt tryck, men jag tycker han klarar av tryck och press minst lika bra som dom flesta målvakterna i elitserien.

Detta är inget försök att försvara Backlund, jag säger vad jag tycker.
Kommentera

Jensen_12: Du får ta Backlund i försvar hur mycket du vill, men faktum kvarstå att han håller inte måttet. Jag ser fram emot att se HV eller Linköping göra det uppenbart även för dig.
Kommentera

spAps: Jag hoppas att du har fel angående Backlund, men tyvärr kan jag inte förneka att det känns som du har rätt. Tråkigt nog för min del. Men hur som, väl mött nästa säsong.
Kommentera

spAps: Håller med, lägg puck efter puck på han å stressa backarna..
Men nu är det försent. Nästa säsong.
Kommentera

spAps: Ikväll räddade han samtliga 23 skott. Nu var ju inte alla 23 skott på mål särskilt farliga, men han räddade ett antal frilägen igår och höll därmed siffrorna nere.
Kommentera

knaskamilla: Tror faktiskt det beror mer på omgivningen, typ en slovak till.

Minns Döme..
Kommentera

Fan vad skönt :D eller hur då? Timrå ik
Kommentera

Cyklob: Backlund testades ju knappt av Modo. Han är lagets överlägset svagaste länk.
Kommentera

Jensen_12: Jag lastar inte Krizan ett dugg i slutspelet, dels för skadan sedan går det inte att gemföra mot Backlund på något sett eftersom Backlund hade ju i alla fall hjälp av sina utespelare vilket inte Krizan hade för fem öre.

Nä för mig är Krizan en av dom viktigaste bitarna i Modos lagbygge nästa år.
Kommentera

knaskamilla: Haha ja det vore väll någt vi får hoppas på att han inte ser lika dåligt som sin fader då i sådana fall :).
Kommentera

renen: Spelar han som han gjort i slutspelet så förstår jag om han inte får vara kvar. Nu vet ju inte jag om detta bara är hans lägstanivå eller om det beror på hans skada, men han har sett väldigt labil ut och fladdrat mer än vanligt. Puckar som dumpats in mot mål från mittzon har han misslyckats att plocka.

Hans högstanivå däremot, den är väldigt hög. 7 nollor är inte dåligt. Förstår om man är kluven just nu faktiskt. Man vill åt högstanivån, men vet inte vad man får, på något sätt.
Kommentera

Cyklob:

Ben Perraults son då?
Kommentera

renen: Krizan blir ju kvar om han själv vill det, men vill han inte vara kvar så kan vi ju inte göra så mycket åt det. Men jag hoppas verkligen på att han stannar för vi kommer aldrig kunna ersätta han med en bättre målvakt.
Kommentera

renen:

Om Krizan trivs och vill vara kvar är nog inte beslutet så svårt. Om Krizan typ bara tycker om pengar och får en massa pengar känns det tveksammare.
Kommentera

knaskamilla: har kontrakt, vem ska vi ha i mål? 7 nollor i elitserien den här säsongen..
Kommentera

knaskamilla: Så klart Krizan ska vara kvar, har verkligen svårt att se att vi ska lyckas kunna ersätta honom. Nu har han ju varit skadad en längre tid med och inte kunnat göra sig själv eller Modo rättvis.

Nä jag hoppas då på att han blir kvar.
Kommentera

Nikki:

Jag tror att vi kanske eventuellt inte vill ha kvar Krizan nästa säsong. Eller möjligtvis att han kanske eventuellt inte vill vara kvar?

Äh. Tur det inte är vi som bestämmer.
Kommentera

Jag har funderat en del här och ni får väl hjälpa mig lite... vill vi ha kvar Krizan nästa år?

Han är ju absolut inte dålig, men han verkar verkligen inte trivas och ger ett halvtaskigt intryck. Nu vet jag att målvakter är lite speciella men de ska inte sänka laget heller. Men allt handlar ju om han trivs eller inte... trivs han så ska han såklart stanna, men om han inte trivs.. well.. ni förstår dilemmat i min skalle.
Kommentera

Det är väl aldrig för tidigt att dra upp en SS-tråd! Den här har ju levt sen september förra året.
Kommentera

shinzawai: Trevligt:)
Kommentera

Steen förhandlar med MoDo, enda klubben just nu som det förs diskussioner med.
Kommentera

Någon som har koll på hur mycket sanning det ligger bakom att Harri Rindell ska vara klar för Modo ?. Läste i Öa att Harald tydligen sagt upp prenumerationen av tidningen Ångermanland/Öa.
Kommentera

Konceptet: skulle hellre ta kari jalonen och oscar steen till malmö? kom igen nu Ecke skriv med Steen
Kommentera

Wayne Gresky: Doldisen tar över. Haha. Doldis är han knappast. Sicken rubrik
Kommentera

Lumber Jack:

Haha :-)
Kommentera

Metal Guru: I Leksand? :-)
Kommentera

Wayne Gresky:
Luleå recyklar fd Moraspelare. MoDo recyklar fd Moratränare.
Undrar var vi Morasupportrar ska recyklas nånstans.
Kommentera

shinzawai: Du ska se att de brinner i rörena på yetman i morrn... Han e laddad
Kommentera

Skarin: Tur att han är duktig på att åka tokfort då.
Kommentera

shinzawai: "Å andra sidan verkar han inte ha problem med kondisen, bara styrkan".

Det kommer att smälla i morgon.
Kommentera

Hawerchuk: "Han ska komma hit hundraprocentigt förberedd"
Det kan ju betyda allt från att han blir skolad i krogkunskap av Döme till att han drillas i MoDos historia av Alfred Awful.
Kommentera

Hawerchuk:

Troligtvis att han får lira i nån bättre liga än Norges fram tills han dyker upp
Kommentera

Hawerchuk: Jag skulle nog gissa på att dom menar att han ska få börja säsongen i en annan liga, tex finska ligan eller något. Bättre än Norskaligan i alla fall. Men tycker gott och väl att man kunde tagit hit han direkt så dyr kan han ju knappast vara endå tycker man eller ?.
Kommentera

Cyklob: Det skulle han definitivt behöva.

"MODO Hockey ska inför kommande säsong skapa de allra bästa förutsättningar inför Patrick Yetman återkomst till klubben i slutet av oktober.
- Han ska komma hit hundraprocentigt förberedd, säger Ecke Holmberg."

Vad det betyder i realiteten skulle jag väldigt gärna vilja veta.
Kommentera

shinzawai: jo det är sant, men tror inte det skulle vara någon nackdel att ta hit han direkt och köra med han från start.
Kommentera

Cyklob: Å andra sidan verkar han inte ha problem med kondisen, bara styrkan.
Kommentera

Salle: Riktigt trevlig läsning, synd bara att man inte kan ta hit han direkt istället för artistkontrakt. En rejäl försäsongs träning skulle nog han må bra av.
Kommentera

« · 1010367 · »