1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508571 inlägg · 4107 ämnen

Building the future, Silly Season 08-09

« · 1025767 · » Till forumet

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Poffa: Widing? Nä, vi får Kristoffersson. Urk.
Kommentera

Salle:

Tycker Ecke endå gör helt rätt i att släppa Jonasén, men jag håller med dig om att Widing inte är nån spelare som ersätter Jonasén i den fysiska biten eftersom dom är 2 olika speltyper. Men Jens Karlsson som lirade i Frölunda/HV förut var väll ganska rapp på skrillorna även en bra fysisk spelare? nån som har koll vad han gör nu för tiden.
Kommentera

Siktar vi inte högre än Widing? Trist, i så fall.
Kommentera

Salle: Hehe... det får vi verkligen hoppas att vi inte gör!
Kommentera

Mixery: Då är det väl bara att hoppas vi slipper Widing också. :-)
Kommentera

Nikki: Om ryktena stämmer så flyttar han norrut.
Kommentera

Nikki: Yeeas Ecke är inte helt dum ändå. :)
Kommentera

Salle:

Nä du kan ju ha rätt i det du säger, men sammtidigt vet man ju aldrig heller om man inte ger dom yngre en ärlig chans att få lite matcher i benen. Men allså för mig handlar detta om ska vi vara ett topplag fortfarande eller inte?. Jonasén kan gärna stanna i MoDo men då får ju vi ta bort nån av junisarna för vi har inte råd med att köra båda, om vi ska fortsätta ligga i toppen. Det som jag är mest inne på.

Årets säsong var ju inte någon lyckad säsong precis, och jag hoppas verkligen ledningen insett detta och bygger ett bättre lag i år om vi ska kunna haka på resten av topplagen.
Kommentera

Salle: Och jag menade BP-spelet.
Kommentera

Cyklob: Tyvärr så kan inte de yngre (om du snackar Foppa/Enström/Bjuhr) fylla ens Öbergs skridskor.

Ok att Öberg står och stampar i utvecklingstrappan och säkert skulle må bra med miljöombyte men samtidigt så har vi där en forward som jobbar järnet och dessutom är duktig i pp-spelet.
Öberg blir mycket bättre när han får chansen att spela med/mot bätttre spelare (minns chansen med Svarten och Salle i nån match och var då bland det bästa jag sett han spela) Han kan iofs bli lika dålig som sin med/motspelare när han får harva några få byten per match. Och dessutom lite för skadebenägen.
Kommentera

Salle:

Det är jävligt mycket utvisnings minuter på den istid han hade, men det verkar vara förbjudet att tycka till här i forumet. Alla har rätt att tycka vad dom vill förstår inte varför det ska bli gnäll över det. Vissa tycker Jonasén är bra vissa inte så enkelt är det. Alla har sina favoriter och dom man inte gillar lika mycket.
Kommentera

spud:

Alla har som vanligt rätt till en åsikt, och av vad man kan läsa här nedanför i forumet så verkar jag inte vara ensam om att tycka att han är för seg för elitserien. Visst han kan bli bra i år men jag tror knappast det i mina ögon är det bättre att vi släpper honom eller varför inte låna ut han då till allsvenskan så han kan få den matchträning han behöver ?. Och ska vi behålla Jonasén kan vi väll lika gärna behålla Öberg ? i sådana fall och ta bort platserna för våra yngre killar. Nä ge plats åt våra yngre nu i stället.
Kommentera

Salle: Jag är på bortastå i Tälje/Hovet. Ska det bli en trepinnare lär det bli mycket vind i seglet för Modo till vintern...
Kommentera

Cyklob: "hur mycket korkade utvisningar som helst"

Först en fråga: Är du släkt med Hasse?
Sen: Oj han hade hela 47 minuter. Jämför med Pierre (80), Werner 108 och vi tar inte ens upp Skröder & Susse så är ju store starke brutala Marcus en snällis.
Kommentera

Cyklob: Nu har vi gett jonasén utbildning i elitserien och han lär ha tagit kliv i rätt riktning. Hur jävla korkat vore det inte att ge bort den utbildningen till någon annan?
Tanken att spelare av hans mått och med hans spelstil ska ta steget från AS till en toppfemma på en säsong i en guldkandidat är naiv och korkad.

Låt han få visa vad han går för en säsong till och döm han efter det.

Jag ser stora likheter med när vi värvade Pihl från Mora, han gjorde inte många glada i början, men utvecklades till en spelare som gärna får komma tillbaka till oss!

Vem här trodde att han skulle bli en ES spelare på en säsong?
Kommentera

Marcus Jonasén har inte gjort många glada denna säsong, det bästa han gjorde var väll att i bland lyckas få in en tackling. Sedan drar ju karln på sig hur mycket korkade utvisningar som helst. Men det finns ju en anledning för det med och det är för att han inte hänger med i tempot i elitserien. Jonasén är som jag sagt tidigare en mycket bra allsvensk spelare men tyvärr kommer han inte göra någon glad i elitserien.

Och det där med att köpa en ny gris i säcken osv. Finns nog ganska många spelare i både allsvenskan / elitserien som skulle göra bra mer nytta änn Jonasén hos oss i alla fall.
Kommentera

shinzawai: Måste väl bli en 3 pinnars så vi får varsin att hålla i.
Den kan dock kanske bli lite stor och otymplig.

Fast jag kanske ändrar mig när du säger detta om Martin P... :-)

MoDoEcke: Vart sitter/står du? Med tanke på 3-pinnaren...
Kommentera

MoDoEcke: Shit. Nu har Jonasén en tredje fan. Martin Palm, Salle och du. Ska ni inte göra en 2-pinnare? ;)
Kommentera

En stor skillnad mellan Widing och Jonasén är att Widing spelat hockey i elitserien/finnserien och visat att han håller en medelmåttig nivå. Ge Jonasén en till säsong så tror jag att han passerar Widing utan tvekan!
Kommentera

shinzawai:Nu har jag inte full koll på Brynäs men det är väl bara denna säsong som Widing har haft en framskjuten plats i Brynäs. Annars har väl han väl mest fått harva i 3:e och 4:e linor. Han var ju inte speciellt lyckad i Finland heller.

Och när det gäller AS så har ju Jonasén rätt lika statistik men i ett sämre lag. Dessutom har du hans WHL-matcher (+100 och 87p) som jag rankar i samma klass som AS kanske tom lite högre.
Som jämförelse dårå. Tills dags dato.
Widing har 382 matcher (186ES+45AS+148FM+3AHL) medans
2 säsonger (110 ES-matcher) yngre Jonasén har 250 matcher (55ES+82AS+113WHL)
Dom är ju grymt lika. Samma i kroppsstats med liten fördel för Jonasén.

Men det hela handlar om att JAG väljer att behålla en gris än att köpa en ny för dyra(re) pengar (antagligen).
Kommentera

Salle:

"Jag gör jämförelsen mellan honom och Widing. Och DÅ väljer jag Jonasén som är ung, formbar och har, i mina ögon, mer potential än Brynäsaren."

Vad grundar sig den känslan på? Det skiljer två år på Widing och Jonasén, så mycket mer formbar lär inte Jonasén vara på bara de två årens skillnad. Dessutom är Widing redan en färdig ES-spelare.

För två år sen hade Widing redan hunnit med bland annat 90 ES-matcher och 45 allsvenska matcher med Leksand samt ca 110 SM-Liiga-matcher.
Kommentera

shinzawai: Jag haussar inte Jonasén till den grad ni vill tro. Jag gör jämförelsen mellan honom och Widing. Och DÅ väljer jag Jonasén som är ung, formbar och har, i mina ögon, mer potential än Brynäsaren. 

Tänk på att det var hans första ES-säsong i en ny klubb mm

OK att han inte har Susses handleder när det kommer till passningar men det är liksom inte hans grej. Och om det var så så skulle halva MoDo sparkas efter denna säsong.
Det där med dåligt omdöme och hybris i det fysiska förstår jag bara inte. 

Kommentera

Salle: Att sitta och haussa Jonasén som du gör bäddar för dålig trovärdighet i alla andra spelaranalyser framöver, jag skulle nypa igen om jag var du. :)

Jonasén kan inte slå ett pass på mer än 4 meter utan att pucken fladdrar, ställer sig på högkant, träffar mottagarens knä eller går till en motståndare. Lägger man då till hans dåliga omdöme och hybris när det gäller det fysiska spelet så har vi en spelare som gärna får utbildas på annat håll. Dock förlorade han knappt en sargduell sista 10-15 matcherna, men det räcker liksom inte.
Kommentera

Salle: Jonasén är alldeles för dålig på rören, det är det som är felet, plus att han saknar spelsinne och vetskap vad han själv klarar av att göra och inte. Sen må han vara ett fysiskt praktexemplar som genererat glädjetårar hos Hitler, men det räcker liksom inte. Ledin är en riktigt bra spelare, jag blir bara mer och mer imponerad av honom ju mer jag ser. Där har du en spelartyp vi verkligen saknar.
Kommentera

Salle: Bara för att man är samma spelartyp betyder det inte att man är lika bra! Jonasén har absolut inte samma fart som Widing han har inte samma tajming i sina tacklingar då han ofta missar dom. Har du sett Jonasén sätta en tacklig på en spelare med fart?

Widing är dessutom pucksäker och har en bra bössa det kan man inte säga att Jonasén har. Att jämföra Jämtin och Jonasén är som natt och dag. Ser gärna att Ecke ger han foten och låter någon junis ta hans plats i fjärde femman.
Kommentera

Jonasén borde likt Hasse träna mindre. Det ser lite stabbigt ut ibland.
Kommentera

Salle: Hade han haft lite fart så hade det kanske fungerat. Men tyvärr så tror jag inte det skulle bli någon hit.
Kommentera

Salle: Det slank in ettt inte i första meningen. Det skulle vara.
Jonasén är långt bättre än den 4:e lina han harvade runt i.
Kommentera

Mixery: Då skulle Susse, Skröder och Jonasén bli det också för det är exakt sammaspelartyp.

Jonasén är inte långt bättre än den 4:e lina han länge harvade runt i. Han blev mycket bättre när han fick mer speltid. Och han är ju vältränad så han skulle lätt klara av än mer speltid. Så sätt han i en andrakedja tillsammans med Svarten och Salle så har du en kedja lite lik HV´s framgångsrika brunkarkedja med Hrdina-Ledin-Jämtin.
Och en riktigt bra brunkarkedja var väl nåt vi sakande iår.
Kommentera

shinzawai: Det är (alltför) många som har fått debutera i Tre Kronor. Speciellt de senaste åren under BÅG´s regi så det är inte ett argument som håller.
Kommentera

shinzawai: Sundström första, Warg andra, Svartvadet tredje, ny billig hårt arbetande center som kan döda utvisningar till fjärde. Jag vill lägga pengarna på två högklassiga offensiva yttrar, som kan kompensera att vi har så pass defensiva centrar. Blir det några pengar över sen så vill jag ha en spelande högerfattad back. En ny dyr center står ganska långt ner på min önskelista, i så fall ska det vara en exceptionell spelare.
Kommentera

MorganaLefaey: Sundström första, Svartvadet tredje, Warg fjärde. Då har vi en centeröppning i andrakedjan, Steen verkar ju kinka, han kan dra vidare.
Kommentera

shinzawai: Ja helt tokiga var de inte. Men han är väl center om jag nu inte minns fel och har svårt att tro att han lika lite som Warg vill centra 4e formationen.
Kommentera

Mixery: Nu tror jag Modo kommer välja att ha kvar Jonasén då han tydligen är en otroligt grym träningsmänniska. De hoppas väl på att han skall blomma ut lite. Men jag är ytterst tveksam till att något sådant kommer att ske och vi är i akut behov av snabba spelare.
Kommentera

MorganaLefaey: Moran hade fina stats.
Kommentera

Salle: Ursäkta men hur fan kan man hålla Jonasén framför Widing?
Widing skulle lätt gå in i våran första femma med Skröder & Sundström, skulle kunna bli en riktigt vass formation.

Jonasén är högst material för en fjärde femma och knappt det...
Kommentera

Salle: Widing har fått debutera i Tre Kronor. Det är något Jonasén ALDRIG kommer att vara i närheten av.
Kommentera

Cyklob: Sedan så skulle jag nog faktiskt också föredra tex den här spelaren framför tvillingarna om man skall fylla kvoten för icke EU.
www.eliteprospects.com/player.php?player=11030
Tydligen är Skellefteå på jakt efter honom.
Kommentera

Cyklob: Skullle inte den här spelaren vara något
www.eliteprospects.com/player.php?player=9559
Kommentera

oscaaaar:

Abbot bröderna i MoDo näe då får ju antingen nån av dom elller Yetman sitta på matcherna eftersom man bara får ha 2 spelare utanför eu. Mats Zuccarello Aasen kommer skriva på för MoDo om han inte redan är klar.
Kommentera

shinzawai: Ikväll har jag bara druckit av det som Bisters bror tillhandahåller. Good shit.

Och ja, jag ser större potential i Jonasén som fortfarande bara gjort EN säsong i ES än Widing som inte ens gjort okräsna Brunäsor glada.
Hur stor potentialen sedan är en annan femma.

Men jag har hellre kvar en gris än köper en ny i säck. :-)
Kommentera

shinzawai: Nejdå, men märkligt nog verkar rättandet av hörförståelse och läsförståelseprov ha en besynnerlig inverkan.
Kommentera

Paddan: Höhö. Har Krokom assimilerats av Göteborgs stad?
Kommentera

shinzawai: Hmm, fattar inte det där. Menar du "Har du druckit var och var får jag tag i lite vad?"
Kommentera

shinzawai: -VAD +VAR.
Kommentera

Salle: Större potential i Jonasén än Widing?!! Vad har du druckit, och vad får jag tag i lite?
Kommentera

Paddan:

Ja spelarbudgeten skulle nog vara ganska bra då, frågan är ju bara hur det kommer gå för själva laget :).
Kommentera

Salle:

Tycker han såg tung och seg ut på skrillorna jag Jonasén allså, men alla tycker ju olika som sagt :).
Kommentera

« · 1025767 · »