1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

509050 inlägg · 4107 ämnen

Building the future, Silly Season 08-09

« · 1033865 · » Till forumet

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Nikki: Fan, det kanske är Lintner och Brendl som saknas.

Vilken härlig PP uppställning vi kunde göra i laget då.

Wernblom framför mål. Brendl och Lintner som backar. Yetman och Marcus Näslund från kanterna.
Kommentera

Nikki:

4 var väll kanske i det grövsta laget som jag skrev, men 2-3 spelare till ser jag som ett måste. 1 back och gärna 2 forwards varav en ska vara en riktigt klass spelare som kan gå in i första kedjan. För får vi skador så ser det inte så ljust ut med den där truppen lägg där till yetman kommer först i oktober. Sedan blir inte dom äldre piggare med åren och skaderisken ökar ganska mycket med.

Men får vi in några till så blir detta bra :)
Kommentera

Nikki:
Större trupp är ett måste. Vill se lite konkurrens under serien, eller kanske Sasja B skall hålla i den mentala träningen och jaga på slöfockarna...
Kommentera

Ärligt talat, blir det så många mer värvningar nu? Såg att någon där nere snackade om 3-4, jag tror vi får max 2 killar till initialt. Tittar vi på forwards så:

Skröder-Sundström-Zuccarello
Warg-Steen-Yetman
Salomonsson-Svartvadet-Wernblom
Forsberg-Molinder-Tuokko

Nu behöver ju inte kedjorna nödvändigtvis se ut såhär, men om vi ponerar att Zuccarello är värvad för att spela i Modo och inte bli utlånad, vilket jag antar, så är det väl egentligen bara Forsberg som är "petningsbar", även om jag gärna ser att han, eller Enström/Bjuhr för den delen, får en chans. Resten är väl spelare som bör spela.

Många skriker efter poänggörare, men vi har ju faktiskt en hel del redan nu... Skröder, Susse, Steen, Yetman, Warg, Salle och Wernblom bör väl alla göra över 30 en normal säsong och vissa mer än så. Sen beror det väl såklart på hur Harri vill att laget ska spela.

Eventuella värvningar beror väl dock på hur pass mycket de vågar tro på smurfen från Norge. Vågar de ge honom förtroende eller är han tänkt för en fjärdeline med Molle och Tuokko?

Jag vet inte, jag kanske har en aningen pessimistisk syn på det hela.
Kommentera

hellge: Man skrev två år initialt, vilket innebar en förlängning med ett år. Trodde att man hade någon typ av 2+1 år.

Som sagt. Man snyter inte kompetenta tränare ur näven hur som helst. Ecke pratar i alla fall om hur bra det är med kontinuitet i kommentarer om förlängningen.
Kommentera

NuMo:

Man förlängde med ett år med Harald, tror jag. Ids inte kolla :)
Kommentera

MorganaLefaey:

Viktigt att Salle kritat på nu ser det redan bättre ut, nu saknas väll 3-4 spelare till så ska vi vara rustade för att ta upp kampen om Guldet igen.
Kommentera

hellge: Jag vet inte riktigt hur Lückners kontrakt såg ut. Valde inte båda partners att fullfölja kontraktet? Alternativet hade varit att sparka guldtränaren, ett ganska tokroligt scenario.
Kommentera

NuMo:

KAnske tolkar jag in för mycket i dessa ord. Men förutom Timmy och Salles uttalande finns det även andra fåglar som visslat liknande.

Självklart är det en rad olika faktorer som spelar in, men jag tror att det är klokt att lyssna med spelarna (spelarrådet) när en tränare anställs. Nu säger jag inte att MODO inte gjort det i år. Men vad jag förstår så gjordes det inte i fjol.
Kommentera

spud: O´learys jublar!
Kommentera

Lumber Jack: Tyvärr är det bara 5 årskontrakt med Conny det enda som jag får in..
Kommentera

hellge: Ja naturligtvis ska inte spelarna lämna skallen hemma när de ska till arenan, men att som det från vissa håll letas fel på tränarna är ju en karaktär man inte behöver inom MODO.

Och visst var det säkert en nyttig från salle och svartens sida, men i takt med den omsättnings höjning som skedde inom modo var nog en högre grad av proffsighet oundviklig. Jag är mer orolig för de affärskontakter modo har inte sköts med den professionalism som var fallet under Mias tid i klubben än för om spelarna har tillräckligt mycket medbestämmande gentemot tränaren.

Och visst var Harald sista år en miss, men det är ju även möjligt att han var det bästa alternativet på marknaden, för Boork var väl redan kontrakterad? :)
Kommentera

spud: Kan du inte känna in ett treårskontrakt med en skadefri Macke, medan du ändå är igång?
Kommentera

hellge: Nu är du ovanligt negatv i tolkningen.

"fick vi aldrig riktigt ihop gruppen och hade aldrig någon harmoni i laget."

Det betyder ju inte att det var missnöje i truppen.

Jag tror mycket av förklaringen snarare ligger i det media så gärna vill kalla för mättnatskänsla. Även fast jag snarare tror att det handlar om en bekvämlighetskänsla beroende på fjolårets framgång. (Mätta tror jag inte de är.)

Nya spelare och formationer som skall fungera är ju andra förklaringen. Där fick man inte ihop det riktigt. Disharmonin i laget kan ju bero på skadeeländet samt spelare som inte riktigt utvecklades som man hoppades på. Jonasén som ny t.ex., men även Peter Öberg som hade en riktigt svag säsong.

Det blev dribbel i formationerna och onödigt stor belastning på orutinerade spelare för att öht. kunna prestera stabilt. Laget och formationerna satte sig aldrig riktigt.
Kommentera

spud:

Veto och medbestämmande är ju inte riktigt samma sak. Vi vet att spelarna var emot ett år till med Harlad. Ändå så blev det så. Det är nog dumt.

Men att spelarna skulle ha stort inflytande över coachen är nog som du säger, dumt. För några år sedan "strejkade" Salle och Svarten för just dessa saker som inflytande och mer proffsighet. Idag kan vi konstatera att proffsigheten har blivit mycket större medan den andra biten kvarstår.

I filmen Hockeyhjärtan intervjuades Gretzky. Han menade att en stor faktor till framgång är hur pass bra spelarna underordnar sig sin ledare.

Med andra ord är det viktigt att ha en bra ledare som spelarna har förtroende och respekt för.
Kommentera

hellge: DEt känns ruttet att spelanra skulle ställa krav om att ha veto´n mot tränarens beslut. I medgång är det ju lätt att fördela ansvar och så, men i motgång när det är generellt rätt dragit på toppen då jävlar behövs det att spelarna enas under ett synsätt och tillsammans ror i land skeppet.

I övrigt gillar jag tystnaden, det tyder antingen på professionalism eller att de har semester.
Kommentera

Poffa:

Ska man vara helt säker på att det var ersättningen som Ecke och Salle diskuterade? Det kan också ha varit inflytande, hur mycket får spelarna vara med att bestämma när t ex ny tränare ska utses och anddra viktiga beslut. Haralds sista år var det många som var missnöjda med, vad jag kan förstå, och med facit i hand hade det kanske varit bra med en annan coach efter guldet. I nyheten om Salle på hemsidan står det rätt tydligt att det fanns missnöje i laget. Samma tolkning gjorde jag av Tidningen 7:s intervju med Timmy. Spelarna vill ha mer inflytande och insyn över belsuten. Bara eller dåligt, så tolkar jag det.

Samma sak som jag vill ha som supporter, mer transparens...
Kommentera

MorganaLefaey: Jag tror att det bara dyker upp en back. Prio ett måste dock vara att få tag på en ytter som kan spela i en förstafemma. I nuläget har vi ju bara lyckats behålla det mesta av förra säsongens losergäng och lagt till en lovande norrman. Nu vill jag se en fin värvning så man kan blicka an med tillförsikt på kommande säsong.
Kommentera

Hawerchuk: Det där med det defensiva jobbet är det väl också si och så, med. Det finns många andra spelare som kan göra samma fina jobb i BP. För att han ens ska vara nära det "ovärderlig" du gav honom så måste han bidra med svärord så mycket mer än ett gediget jobb i BP.

Nu är han dock Modoit i ytterligare två år. Positivt, om det nu inte kostat Ecke skjortan och en bit av slipsen. Vi saknar fortfarande en eller två rollspelare som kan gnugga livet ur motståndarna, samtidigt som de utför något framåt.
Kommentera

hellge: Säger som den jag pratade i telefon med nyss:
Då saknas bara de 2 backarna och de 2 forwards som ska värvas under VM för att man ska bli nöjd med truppen.

Nej allvarligt så känns det ganska bra att Salle skrivit på. Så länge det inte kostat så mycket så man inte kan pynta upp pengar för ytterligare en ytter av VM-klass. Nu gäller det bara att salle tar sitt 4-stegsprogram:
Match 1. Gamnacke match och bör egentligen sitta på bänken för att göra mest nytta. 
Match 2. Ok, men inte bättre än någon annan. 
Match 3. Det är så här alla borde åka grillor. Tur sargen finns så han inte försvinner ut på fjärden och över till finland. 
Match 4. Jag håller hela laget i min famn......

och gör om det till ett 3-steg där man plockar bort Match 1.
Kommentera

spud:

Det är märkligt hur MODO lyckas stänga av all information in och ut från klubben. Det är i princip helt ryktesfritt på stan, bara de gamla ej trovärdiga ryktena. Kanske ligger man lågt och letar istället på andra sidan pölen. Det är skumt tyst.

Jag vet att ÖA inte är speciellt glad över den uteblivna informationen. De kan ju inte skriva något. Visst har MODO alltid hållit låg profil när det gäller tänkta förvärv, men årets tysthet slår nog alla rekord.

Att Salle nu är klar är skönt, jag hoppas han får vara skadefri och att han kommer träna hårt.
Kommentera

Poffa: Förresten, jag håller inte med dig när du säger att Salle bara glider omkring. Han är en humörspelare offensivt, visst. Men defensivt gör han alltid ett jäkligt bra jobb, speciellt i BP.
Kommentera

spud: Det var inte riktigt det jag tänkte på. Men tydligen har han redan dragit igång barmarken, så vi släpper det.

Pengar förtjänar han.
Kommentera

Hawerchuk: Jag tror nog ecke har släppt på lite, inte en chans att han ville släppa salle till en annan klubb. Men nog hade salle kunnat fått mer nån annanstans.
Kommentera

Poffa: Förbaskat skönt. Då behöver man inte vara alltför orolig inför de rykten man hört heller, då Ecke nog inte är den som ger efter i första taget.
Kommentera

AM: Jaha, då hoppas vi att man inte gjort av med allt krut. Men det tror jag inte, då jag känner Ecke som en försiktig general.
Kommentera

AM:

Hoppas han visar MoDo-hjärta oftare än förra säsongen nu bara...

Om det var bättre betalt som behövdes så kan det ju kanske vara värt det..

*håller tummarna*
Kommentera

AM: Sedär, jag ahr grym känsla! 2År och den oersättliga är ersatt!
Kommentera

Wayne Gresky: Jocke Lindström skulle jag inte tacka nej till. Sedan vill jag ha en Ledin-typ. Gärna Ledin, men han har väl tyvärr kontrakt med HV.

Hawer: Salle är långt ifrån oersättlig. Möjligtvis att det kan bli svårt de dagar då Salle är på topp, synd bara att det är i ungefär tre matcher per säsong. Men de dagar han bara glider runt så ersätter många spelare Salle, med lätthet.
Kommentera

Salle är oersättlig. Det går inte att hitta någon med samma kvalitéer för samma pris. Tyvärr ligger Modo och Salle jäkligt långtifrån varandra förhandlingsmässigt, och som det ser ut nu tror jag bollen ligger hos den förra parten. Kan de acceptera kraven stannar han. Jag undrar bara om något annat topplag i Sverige är beredda att göra det.
Kommentera

Poffa: Eller så kan man plocka hem Jocke Lindström. Det är idioti att bränna hela budgeten på en 35-åring med de attribut som du beskriver.
Kommentera

MorganaLefaey: Vill Salle ha en massa pengar för att spela i MODO så är det bara att skicka iväg honom. Han har två skadefyllda säsonger bakom sig och Salle pendlar väldigt i sitt spel. Hög högstanivå, avgrundslåg lägstanivå.

Nä, vill Salle trissa lönen så kan vi ersätta honom med en yngre, snabbare och hungrigare spelare. Pesonen, Kuusela eller liknande.
Kommentera

spud: Börjar fundera i andra banor. Skit i han om han kräver för mycket. Han är inte oersättlig. Men är ett risktagande att värvna något nytt som skall ersätta han, så kanske bäst att behålla han mot en liten för hög kostnad.
Kommentera

Cyklob: Det känns som om jag sitter på nålar och bara väntar på beskedet att salle skrivit på för någon skum klubb. Min mage har ett tydligt önskemål om att få veta vart han planerar att spendera det närmaste året. Känns som att ryssland fbk vf hv sitter och jävlas och trissar upp den lön salle tror sig vilja ha och därmed är MODO längre och längre bort.

Ge mig salle på ett 2 årskontrakt nu.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag har inte sett han mot allsvenskt motstånd, men jag måste tro att han kommer vara en tongivande allsvensk spelare. Tycker han utvecklades väl och fick upp lägsta nivån under slutet av säsongen.
Kommentera

MorganaLefaey: Det ända som var hyfsat rätt var väl att han gillar att spela fysiskt..
Kommentera

MorganaLefaey: På allsvensk nivå är han en helt ok spelare.
Kommentera

MoDoFille: Tycker Leksand beskriver honom bra i:

Trots sin stora kroppshydda, är han rörlig och får upp hyfsad fart. Han gillar att spela fysiskt och har bra timing i sina tacklingar

Vet inte vem de haft som scoutat honom, men om han har bra timing så är det inte när han tacklar någon spelare i alla fall. Och hyfsad fart betyder väl när han får åka själv med långrör eller något.
Kommentera

Bara för att bryta tystdnaden så är Jonasén nu klar för Leksand..
Kommentera

Cyklob: Indeed. Nu är väl de flesta ligor i Europa färdiga också?
Kommentera

Någon som hört något nytt?, verkar vara helt dött som vanligt.
Kommentera

Poffa: Väldigt lik sin storebror, och med ett jäkligt coolt förnamn. Nästan bättre än Texas-Kid...

Bara att hoppas att Alexanders MoDo-reklam sprider sig vidare i Kanada.
Kommentera

Poffa: Du var inte ensam om den hemska känslan...
Kommentera

Salle: Såg det där tidigare under dagen. "Ny Steen i MODO" och i ungefär 10 sekunder blev jag alldeles kall och kände en rädsla för att man värvat Calle Steen.

Sen insåg jag att det var Hamilton de menade.
Kommentera

scim: Ja canal plus sänder es där också.
Kommentera

Poffa: Westin måste gå fram något enormt från den här säsongen för att kunna utgöra en stabil länk i en guldsatsning. Jag skulle bli oerhört förvånad om han klarar av att ta det steget. Att tro att vi får se en högavlönad back till känns helt orimligt. Frågan är om Holös blir för dyr nu? De resurser vi har behöver vi till att förstärka på yttersidan. Men en till back känns som ett måste.
Kommentera

Poffa: Holös har ju nästan sagt att han ska spela i Färjestad så han kommer inte gå till Modo.
Kommentera

« · 1033865 · »