1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507063 inlägg · 4104 ämnen

Djurgården - MoDo 28/12

359848 · » Till forumet

Sv: Djurgården - MoDo 28/12
Av MATTIAS EK
"Byt målvakt, Modo!"
www.expressen.se/index.jsp?a=92628
Kommentera

Lumber Jack:

Åsa E.J. är ett offer för genusperspektiviserande och krystad könskvotering till kommentatorsstolarna, jag skulle vilja säga att hon skötte sig fint när hon "bara" gjorde reportage och intervjuer till gamla SuperSport i mitten av 90-talet, men det finns chefer på SVT som inte klarar av att delegera uppgifter på ett "orättvist" sätt som ser till vilka styrkor folk faktiskt har.

Jihde, t.ex, vet om att han aldrig kommer att bli någon livekommentator, och tack vare att han är kille är det också fritt fram för honom att helt och hållet rikta in sig på skojandet. Åsa tycker antagligen bara om hockey och blir nedsablad av svenska folket när hon inte har lust/klarar av att säga nej mot sina kvoterande chefer.
Kommentera

Alla:

Vill bara komma med lite kommentarer kring matchen och resan. För det första, det riktigt stora glädjeämnet var/är Oscar Hedman som i mina ögon gjorde en perfekt match. Han spelar mycket, mycket klokt, stor och stabil som inte backar undan då det gäller. Dessutom så har han blick för spelet och placerar sig mycket säkert. Till exempel kan det nämnas att han verkligen såg när han skulle pincha och när han skulle backa hem.

Klacken skötte sig hyffsat. Stämningen okej och Globen var för en gångs skull inte ödslig. Svartvadet visade verkligen uppskattning då han efter matchen åkte ner i hörnet och vinkade och applåderade upp mot oss i klacken.

Högardh verkar som klippt och skuren för rollen bredvid Salle och Svarten. Han verkar dessutom tänd och hittade ju faktiskt målet direkt.

Riksman gör en tavla på första målet, helt klart. Men det är inte i paritet med Salos tabbe i OS som ÖA påstår. Pucken får en riktigt otäck studs efter träffen i isen och ändrar verkligen riktningen ordentligt. Att beskylla Riksman för förlusten är lite hårt då han gjorde ett antal kanonräddningar, bl a på straffen och även på ett friläge och ett antal två mot ett och tre mot två.

Hedlunds matchstraff är heller inget att prata om. Det är riktigt fult och oförsvarbart. Så där får man helt enkelt inte göra. Vad det gäller domherren i övrigt så var han otroligt fladdrig i bedömningen men det drabbade båda lagen lika hårt. Flera av MODO:s PP kom efter mycket tveksamma Djurgårdsutvisningar.
Kommentera

Frisco:

MoDoklacken fick riktigt fint med beröm av webradions svar på Åsa Edlund Jönsson, eller vad hon nu heter den där TV-sopan.
Kommentera

Paddan: jag måste bara säga att Riksman tog ju revanch när han räddade straffen
Kommentera

Frisco: Hmm, jag tror att Riksman hade mellandagsrea i målet igår också, för Lintner fick ju onekligen göra ett riktigt billigt mål, ett riktigt fyndmål kanske man skulle kunna säga.

Skall bli intressant att se Hedman i hemmadebuten imorgon, låter ju som att han verkligen imponerade i matchen mot DIF.
Kommentera

Paddan: Stämningen i Globen var ok. Att det var mycket folk beror nog på många saker. Djurgården har spelat bra på slutet, mellandagarna och att Modo faktiskt är ett av de populäraste lagen. Modo ligger ju 4:a i bortapubliklistan.
Kommentera

Frisco: Hehe, klart det kommer att dyka upp kommentarer om ditt och datt, men jag tycker ju att jag borde haft mer ordning på hjärnkontoret än vad jag tydligen har.

Nå, hur var stämningen i Globen då? Var detta bara en tillfällig publikformtopp eller har publiken verkligen hittat vägen till Globen, denna arena som är så svår att upptäcka och omöjlig att hitta färdmedel till...
Kommentera

Paddan: Jojo, kom med mer kommentarer. Bara retas lite... :-)
Kommentera

Frisco: Tja, det kanske var så att jag inte ville erkänna att jag är minst lika förvirrad som, om inte till och med mer än, de där webradiokommentatorerna från Globen.
Hmm, jag får väl skämmas riktigt ordentligt och lova att aldrig mer komma med några försök till kommentarer om målskyttar mm i matcherna!
Kommentera

Paddan: Att skylla på Södertälje-Strandberg över en sån sak är rentav skrattretande. Till och med en Päpa-Padda borde veta att Antos inte spelat de 2 senaste pga skada.
Kommentera

Frisco: Tja, jag tyckte då att Mats Strandberg sa att det var Antos som assisterade till Wernbloms mål och att passningen fram till Wernblom var riktigt elegant, fast jag kan iofs ha hört fel också. Det är inte alltför ovanligt!
Kommentera

zigge:
De skadade spelarna hos Djurgården är Björn Nord,Mika Strömberg,Staffan Kronwall och Marcus Kristoffersson.
Lägg dessutom till Johannes Salmonsson samt Niklas Eckerblom som spelar J-VM så har du hela bilden över de spelare som saknas.
Kommentera

Himma igen.

Salle: Nu får du kamma dig på ryggen Salle. Skulle jag göra nåt sånt?:-)

Alla: Roligast idag var Högardhs mål och bra arbete och Hedmans spel hela matchen. Inne på allting, 5 mot 5, 5 mot 4 och 4 mot 5. Moget uppträdande. Enkelt och bra spel.

zZ zz zzzzzz Z zz zZZ Z
[bild]www.sportforum.se/images/frisco/28.gif[/bild]
Kommentera

zigge:

Samtidigt skulle en mer offensiv spelstil underlätta för samtliga spelares målproduktion. Faktum är ju att våra tidigare naturliga målskyttar inte har lyckats denna säsong som de gjort tidigare, det måste ha en förklaring, och jag satsar en femma på att det beror på den defensiva spelstilen.

ZzzZ
Kommentera

modo måste bara vinna över södertälje nu......den är helt klart en "måste match"...
Kommentera

knaskamilla: Jag refererade bara vad webradiosnackare sa. Sen svarar du inte på den stora frågan... Var denna kamerakille Frisco?
Kommentera

han är ju ett såll ibland riksman.....han har varit bra ett tag nu...men sånna tavlor får man inte göra då vinner inte modo som gör så lite mål.
Måste finnas nån bättre målvakt än Riksman...
Jag skulle vilja ha en riktigt bra målvakt o zajkovsky som andra målvakt.
Kommentera

scim: Kan väl spelas hur offensivt som helst, har man ingen 'naturlig' målskytt, så har man inte! Det är väl DÄR som största problemet sitter, det blir bara 'nästan' mål, det där lilla sista saknas, varje match! Man kan inte längre tala om otur.
Kommentera

jenza:

Precis, det är där jag anser att det största problemet ligger också.
Kommentera

scim:

Modos största problem är Pirros spelsystem. Att spela med tät defensiv och "inte bjuda på någonting" verkar inte fungera med det här laget. Tycker att vi har ett så pass bra spelarmaterial att vi borde kunna spela mer offensivt.
Kommentera

jenza:

Vissa gör det ju väldigt lätt för sig, att Riksman spelat stabilt under en rätt lång period verkar folk fort glömma.
Kommentera

zigge:

Modo vann skotten med 23-30 för att vara exakt. Men Djurgården vann målvaktsmatchen med procentsiffrorna 90,0-78,3...
Kommentera

Statistiker: NÄR vann MODO senast skotten,borta? Ikväll me 24-30.
Att ändå, trots fler utvisningar spela någorlunda jämnt ,me DIF, är väl godkänt? (Försöker desperat hitta nåt positivt) .
Mycke snack om att DIF har så många skadade (bla SVT/DIF-text-TV).
Vilka har de skadade? Böna?
Vad säger tex Luleå? MoDo har ju 'bara' 3 skadade.
Kommentera

jenza: Oj, vilken tavla av Riksman vid 1-1 målet.
Och vad gjorde Högardh då han hade öppet mål?
Man skulle ju nästan kunna tro att han spelar i Luleå.
Kommentera

scim:

1-1 målet var oerhört psykologiskt, hade vi fått in 2-0 så vet man aldrig vad som hänt...

2-0 målet mot Mif blev för mycket och vi fick aldrig kontakt i matchen.

Riksman är ett alldeles för osäkert kort. Minns även förra bortamatchen mot Dif (5-0), då var det också tabbar av Riksman.

Näe nu ser det oerhört mörkt ut för Modo. Södertälje på tisdag blir en riktig "måste-match".
Kommentera

jenza:

Nu får du ändå ta och kamma dig.
1-1 målet idag var helt klart en jättetabbe, men jag kan väl inte tycka att den är matchavgörande då matchen faktiskt slutar 5-3.
Den andra matchavgörande tabben antar jag att du menar 2-0 målet mot MIF som visserligen inte såg helt otagbart ut, men det var trots allt ett maskerat skott med en back som skymde, målet var dessutom inte det heller matchavgörande.
Nej Riksman är fortfarande en av de bättre bland dessa Modospelare som fortfarande har svårigheter att uppträda som ett lag.
Kommentera

Det går inte att vinna några matcher när vi har världens största såll i målet. Nu har han gjort två monster-tabbar 2 matcher i rad. Båda matchavgörande...
Kommentera

knaskamilla: Hört ( av Lintner) i Globen:
LOBBA LOBBA LOOOOBBA!!
Kommentera

knaskamilla: Härligt. Tackar!! Väldigt kul att höra.
Kommentera

Jajustja... Oscar Hedman spelade mycket och gjorde inte bort sig. Grattis alla juniorälskare! ;)

Nu ska jag gå och köpa bussbiljett. Gott nytt år på er!
Kommentera

Kan tilläggas att MoDo började matchen väldigt bra och vi funderade på om det för en gångs skull var så att puckarna studsade MoDos väg i Globen. Sedan behövde vi inte fundera så mycket mer på det, för då var det mesta som vanligt igen.
Kommentera

Salle:

Jaså, var det en cheerleader kamerakillen försökte fota? Jag trodde det var tjejen som satt framför honom...

Annars har jag inte kunnat bestämma mig för ännu om matchen var ett fall framåt eller om man ska vara arg över MoDos usla spel. Kanske både och?

Högardh verkar iaf på g, men han borde öva på att sätta målchanserna! Werner fick pris som matchens lirare i MoDo, vilket jag inte riktigt förstår. (Fast så såg jag inte så bra bakom de som stod upp framför mig heller, iofs.)

Det sitter i alla fall en glad tjej på bussen mot Övik!
Kommentera

Vallin:

Förtydligande: Det var alltså i tredje perioden hon kom med det genialiska förslaget...
Kommentera

shinzawai:

Kanske borde vi gjort det, men inte fyra minuter efter att DIF gjort mål...
Kommentera

Vallin: Kanske borde de gjort det? Riksman verkar inte direkt ha varit stabil idag...
Kommentera

Tjejkommentatorn hade ett lysande förslag efter typ 5-6 minuter:

"kanske borde MoDo byta målvakt?"

Visst. Kanonläge...
Kommentera

Förresten, hur "tjuvfotar" man en person som uppträder inför 10,000+ ?
Kommentera

När jag skriver att killen är helt ok så hör jag det är en annan kille som kommenterar...
Kommentera

Jag håller med om att inte Globens kommentatorer är de bästa... men, det är tjejen (Tove) som inte verkar speciellt smart. Killen är helt ok.
Kommentera

Att Frisco är gubbsjuk är väl inget nytt? :P
Kommentera

shinzawai: Dom pratar om nån som försökte smygfota en av DIF´s cheerleaders och som visades på Jumbotronen till publikens misstycke.
Detta leder min tanke att det var en MoDo:it som försökte och vi känner väl alla vem som brukar fota på matcher...

Okej att han tycker om djurgårdsflickor men att det var så illa visste inte jag. :-)
Kommentera

...oooch så va det kört då. Mål av Högardh kul dock.
Kommentera

Salle: F-n... Först DIF slarv och modokontringsslarv osså Difkontringsoslarv... Bremberg verkar vara på G.
Kommentera

Salle: Hehehe, goddag yxskaft kan man väl säga...
...och precis när jag skriver det så har DIF satt 5-3
HELVETE!
Kommentera

Salle: För att förklara ytterligare.

Lyssnarfråga: Spelar "Falken" (Niklas Falk)?

Tjejkommentatorn: Nej han blev skadad i förra matchen.
Killen: Vem?
Tjejen: Falken?!?!
Killen: Men han har ju spelat hela matchen...

pinsam tystnad...
Kommentera

Salle:

HoHo.,...Intriger bland komentatorerna, Falk, uppmärksamt
Kommentera

Salle: Hmm, det låter ungefär som Hockeylives egen version av Se & Hör, eller något liknande. Men någon form av kompetens måste de väl besitta, eller är det bara just såna fascinerande fakta som vilka spelare som är söta mm som prioriteras där nere?
Kommentera

Paddan: Det är mest surr och inge kommentering om man säger så. Sen helt plötsligt så blir dom väldigt högljudda och exalterade. Då har det ofta hänt nåt men dom berättar först efter en stund vad som hänt.

Sen använder dom åffisiella som kunskapsbank på hur spelarna spelet.
Så dom vet nog vilka spelare som är söta och så.
Kommentera

359848 · »