1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515528 inlägg · 4114 ämnen

Färjestad - MODO Hockey 2008-10-04

1071066 · » Till forumet

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2008-10-04
Jag har aldrig riktigt fattat hur engagerad Svartvadet egentligen är. Satt precis bakom Modos avbytarbås igår, och herregud, den mannen är aldrig tyst.
Kommentera

Paddan: Kan inte låta bli att flina åt det norska språket. Man blir som glad då man hör eller läser ord som nettopp eller kjempekamp for publikum. :-)
Kommentera

Paddan:

Ville bara gratulera till segern mot Sveriges största slaskhink, bra jobbat.
Kommentera

Lite frågor och svar med Mats Zuccarello Aasen (eller jag väljer att kalla honom Aasen ikväll) från Verldens Gang
tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1680
Kommentera

Paddan: härligt att ni slog kaffe bönderna idag.
Kommentera

Poffa: Såg inte FBK ovanligt bleka ut under femtio minuter av matchen igår? Eller var det bara för att man försökte anpassa sinnesstämningen till de Hammarbyinspirerade matchtröjorna. Och stämningen i LLA tycker jag liknade en likvaka under större delen av matchen, eller så måste jag skölja ur öronen.
Kommentera

NuMo: Första av förhoppningsvis 51 stycken.
Det är dags att Loob blir av med rekordet.
Kommentera

NuMo: Handledare? Inget dragskott?
Kommentera

Poffa: Fick bara lust att påminna om svunna förtvinade Modospelare. Macke visade nyss hur man gör en handledare, på gammalt vis.
Kommentera

Wayne Gresky: Det är sant, dä. Tyvärr ger det inga poäng i protokollet.

Måste också säga att MODO:s backar idag står upp väldigt bra framför Krizan och allmänt i egen zon. Mot Timrå fanns det tendenser att låta Timrå komma in i zon lite enkelt, idag var det mycket bättre. Man täcker upp bakom varandra och man tar rätt beslut i, i princip, alla lägen.

Kommentera

hellge:

oj det saknas ett T
Kommentera

Japp,

RÄTVISA!
Kommentera

Wayne Gresky: Otroligt glädjande dag, fantastiskt spel. Kul att se hur de äger och dominerar isen. FBK hade ärligt talat inte en chans förutom i början av andra.
Kommentera

Poffa: Samtidigt var det Aasen som fixade 2-1 genom att skymma målvakten på Timmys skott.
Kommentera

Rättvisa!

Werner får göra mål och blir glad. Det är positivt. Det enda negativa jag kan komma på är väl att Aasens point streak sprack.

Kommentera

Wayne Gresky: Nej, det är det ju sällan. Men vi slog ju RBK, det var ju en bra insats.
Kommentera

Det kanske inte var någon större prestation att slå Timrå iaf...
Kommentera

NuMo: Det verkar som om den ena linjedomaren fastnade i korvkön efter första, FBK slog icing på icing utan att det blev någon avblåsning. Vi tappar väldigt mycket momentum när fjärdefemman är inne, speciellt i andraperioder när vi ska byta vid anfallsblå. Det håller inte när matcherna börjar gälla någonting. Jag gillar verkligen Per-Åge, han spelar smart, håller i pucken så att trötta lagkamrater kan byta istället för att bara sticka på mål. Killen är mer än bara en målskytt.
Kommentera

spud: Heja Sollefteå. Vi borde börja något avelsprogram.
Kommentera

NuMo: Hasse Jonssons klubba måste vara gjort av järn med tanke på hur JJ flög i luften.
Kommentera

Wayne Gresky: Så har Modo börjat spela statisthockey.
Kommentera

NuMo: Säsongens bästa period i mina ögon. 1-0 är i underkant. Wernblom började se riktigt frustrerad innan han lyckades göra sitt mål och hans glädje när pucken gick in gick inte att ta miste på. Oavgjort mellan lagen i fula dekaler på byxorna. Värt att notera: kommentatorn säger inför matchen att han hädanefter kommer att kalla Mats Zuccarello Aasen för Mats Aasen, sedan säger han hela namnet konstant iaf om än med en viss böjelse mot Zuccarelli.
Kommentera

Poffa:

Sopan Wernblom visar sig vara en nyttig idiot.
Kommentera

Poffa: Och "J20-domare" Forsström ska döma i Timrå.
Kommentera

HD: ANDERSSON, Thomas
LD: TAKULA, Leo
LD: WINGE, Daniel
Kommentera

Salle: Sedan så får man väl hoppas att Timmy inte använt för mycket jäst i kanelbullarna så att inte lagkamraterna orkar bjuda upp till dans mot Karlsta´tösera. Och vad är det för sätt att bara visa sån där fotboll på C+ nu när jag för en gångs skull förväntat mig att kunna slå mig ner på soffan och njuta av lite hockey. Får väl hyra in mig i soffan hos någon kompis.
Kommentera

Salle: Nja, det har sin charm att vandra iväg till servicebyggnaden mitt i natten när man råkat dricka lite för mycket kaffe. Dessutom är det lite småcharmigt med elever smygandes runt stugknuten i tron att sju personer ska vara helt osynliga när de smyger runt en friggebod. Just nu finns inga sådana planer, men de hotade med att ringa igen om det behövdes vikarier.

Vad skönt, då kan jag med visst lugn ta på mig den röda och fina SM-guldsmatchtröjan och förvänta mig att MoDo, sin vana trogna, gör en total genomklappning i minst en period per match. Men nuförtiden verkar det inte vara lika säkert att det är i andra perioden som genomklappningen kommer.
Kommentera

Paddan: Klagar du på standarden på Krokom Plaza?

Spelet har väl inte varit så lysande med rejäla svackor i upp till en period eller så emellanåt. Men man har ju trots allt lyckats repa mod och knapra ihop lite spel och poäng så man har väl sett värre.

Överlåta platsen? Är det risk för fortsatt landsförvisning?

Inga av de andra nya har väl överraskat. Toukko visade hårdhet redan tidigt även om man inte såg det på TV-bilderna. Kurvinen spelar moget och rutinerat och kommer nog kunna växa ytterligare. Snellman har väl varit mest trögstartad men hans mål senast verkade injicera mod, energi  och självförtroende.

Warg var länge blek men var riktig bra emot sina forna kamrater. Dessutom lite obekväm i tillsammans med Steen i några matcher som drog ner dom båda. Sen vet vi ju att Hasse kan bättre. Och Hållberg.
Salle som inte gjort sitt arbete hittills är saknad, speciellt av Svarten.
Men mest att visa har bilhandlaren. Och detta med råge.

Kommentera

Poffa: Jag som, i min tillfälliga exil i Krokom, inte ens vågat använda mig av text-tv:n på friggebodens lilla tolvtummare av risk för att behöva se resten av veckans program med inverterade färger, hur har spelet sett ut på hemmaplan? Borde jag överlåta VIP-kortet till kompisen eftersom MoDo, vad jag förstår, inte förlorat på hemmaplan de matcher han sett i år.

Vilket av nyförvärven, förutom Zuccarello Aasen har överraskat mest positivt?

Vilken/vilka av spelarna ser ut att ha en bra bit kvar till något som kan kallas gedigna arbetsinsatser hittills denna säsong?
Kommentera

Rytter: han får lite istid eftersom förstakedjan med Susse, Skröder och Aasen får så mycket istid. Vilket är helt rätt med tanke på hur heta de är. De etablerar i princip alltid tryck och skapar farligheter. 4-3 kommer iofs efter att PP:et är över, men är ju ändå en frukt av deras enorma tryck under PP.

Om Salle kommer tillbaka, vilket verkar tveksamt, så ser jag gärna honom med Yetman och Svarten. Salle och Yetman fungerade bra ihop i PP och även i det offensiva spelet 5 mot 5. Svarten har börjat mycket bra under den här säsongen och gör ett enormt jobb i defensiven, men är även med offensivt. För tillfället blir det inte så många poäng, dock. Mycket beroende på att hans kedjekamrater inte rosar marknaden, direkt.

Tredjekedjan ska få fortsätta. Warg har kommit mycket mer till sin rätt nu och samspelet med Tuokko och Steen fungerar. Tuokko checkar stenhårt och gör livet surt för motståndarna och jag tror nog det smittat av sig på Warg som också börjat använda sina kilon på ett fint sätt. Steen som pudelklok defensiv center kompletterar dessa två bra.

Återstår då fjärdekedjan. Molinder som center, trist men han har inte tagit det stora klivet framåt som jag hoppades på. Två yttrar på detta, och man väljer mellan Snellman, Werner, Tobbe och Enström. Spontant väljer jag Tobbe och Snellman, som det ser ut nu. Sist av dessa fyra har jag Werner. Hur illa det än smakar att göra så mot en legend.

Kommentera

Rytter: Det kommer inte gå så många matcher utan att vi har någon spelare skadad så Enström och Forsberg lär nog få speltid. Sen ska väl inte Snellman vara så säker på sin plats om han inte skärper sig.
Kommentera

Rytter:

Susses och Steen/Warg-kedjorna intakta precis som du säger. Sedan Salle och Svarten plus Yetman.

PP blir Zuccha, Skröder, Susse, Hedman, Timmander som nu plus sedan Salle, Yetman, Warg och Werner som andra uppställning. Gå inte runt på tre. Svarten och Steen får mer istid i PK och avlastar Susse lite där.

Fjärdekedja blir då Werner, Molinder och Snällman. Synd för Molinder och Snällman men att det angenäma problemet (lite istid på vissa) skulle uppstå visste vi. Egentligen skulle jag vilja sälja någon och köra Forsberg och Molinder men skador lär det ju komma fler av.

My two cents.
Kommentera

Poffa:

Håller med dig angående Werner, men jag undrar varför han får så lite istid i PP? Det är ju där han kommer till sin rätt, att han i 5 mot 5 inte är mycket att ha visste man ju sedan tidigare.

Känns iallfall bra med de övriga kedjorna, vi har fått ihop en förstakedja som producerar och spelare riktigt bra hockey. Sedan börjar tredjekedjan komma mer och mer och den ska man som du säger inte splittra.

Undra hur man gör när Salle och Yetman är spelklara, minst två namnkunniga spelare kommer då få lira i fjärde kedjan med en yngre förmåga.

Som jag ser det så bör man ju inte bryta Sundströms eller Steens kedja, och då har vi Salle,Svarten,Werner,Yetman och Snellman som alla slåss om platserna i andra kedjan.

Mest troligt är väl att man kanske kör Salle,Svarten och Yetman i andra och Werner och Snellman tillsammans med Molinder i fjärde.

Frågan är accepterar Werner och Snellman att lira i en fjärdekedja med begränsad speltid?

Sedan är det lite synd om t.ex. Forsberg och Enström ifall dom skulle hamna helt utanför laget, för dom har verkligen inte gjort bort sig när dom fått chansen.
Kommentera

Poffa: Samtidigt tycker jag Snellman fungerade bra med Molinder och Enström. Wernbloms roll i laget blir en hård nöt att knäcka framöver. Jag tycker nog att man borde fundera på att matcha honom stenhårt i PP några matcher för att väcka liv i gubben. Han är en tillgång om han används på rätt sätt.
Kommentera

Poffa: Har varit emot Snellman ända sedan man skrev kontrakt med killen, men måste faktiskt säga att det verkar bli lite bättre hela tiden. Tycker han verkar ha bra förmåga att täcka pucken och vrida och vända med en kille i ryggen. Men det behövs nog en hel del mer för att man skall vara nöjd med värvningen. Får hoppas det lossnar lite till nu när han fick göra mål.
Kommentera

Poffa: Kan nog inte mer än hålla med. Werna kan ju göra sitt för västsveriges industri och lägga sin energi på att kränga några bilar.

Vi byter Werna mot Snellman så kan Ville och Svarten börja spela ihop sig i väntan på Salle/Yetman för att äntligen få en till kedja som kan producera.
Kommentera

Salle: Werner i andrakedjan, igen. Varför? Werner har sett riktigt trött och seg ut under alla matcher denna säsong. Inte ens i PP brunkar han framför mål som han brukat.

Forsberg får fortsatt förtroende för sitt fina arbete mot Brynäs och Timrå, men frågan är om inte Snellman borde få återvända till andrakedjan efter sin energiska insats igår mot Timrå. Visst, han har totalt sett inte rosat marknaden men han är definitivt på uppgång. Och jag vill inte bryta tredjekedjan som verkar ha börjat hitta in i det spel som de ska spela. Att göra livet surt för motståndarna med tacklingar och hård forechecking.

Kommentera

Salle: såg att Tomas Andersson dömer sin 700 match imrron. Alltid något säg.
Kommentera

Färjestad - MODO Hockey 2008-10-04

Kommentar

Harri Rindell: Vi tar positiv energi med oss

Det blev seger och en viktig trepoängare i säsongens första länsderby. Massor av energi handlar det om i dessa speciella derbymatcher, men när man vinner, mestadels positiv energi.
- Nu handlar det om att vi tar med oss just av den varan när elitseriedansen fortsätter, säger coachen Harri Rindell.

Att matchstarten som regel är väldigt viktig hade verkligen MODO snackat om senast.
- Men det blir inte alltid som man snackar. Det finns motståndare också och vi var illa ute i början mot Timrå. I det läget räddade Krizan oss. Sett till hela matchen var vi ändå det bättre laget och jag tycker vi vann rättvist.

Nu handlar det om säsongens femte bortamatch under de första åtta omgångarna. Färjestads BK i Löfbergs Lila Arena.
- En tuff bortamatch. Vi vet förstås en hel del om laget, bl a att de är suveräna i power play så där gäller det att se upp.

Hela tiden märks det att coach Rindell är mycket nöjd över 4-3 mor Timrå.
- Framförallt nöjd med att moralen verkligen fanns där. Dessutom också över glädjen att spela för varandra. Tycker vi börjar få till lite mera allt eftersom även om det alltid finns detaljer att förbättra.

Pierre Hedin som fick utgå efter en otäck smäll i ansiktet senast kan - överraskande nog - spela igen mot Färjestad.
- Det var förstås skönt eftersom jag tycker att vi haft tillräckligt med skador just på backsidan.

Noterbart om laget

Noterbart är
a t t Mikko Kurvinen (nacke), Tommy Wargh (axel) och Andreas Salomonsson (ljumske) är ur spel.

a t t det väntas ett antal busslaster med norrmän till matchen i Löfbergs Lila Arena. En hel del av dessa kommer för att se MODO Hockeys radarpar Skröder - Zuccarello Aasen.

a t t nackskadade backen Mikko Kurvinen var på is och är, om inget oförutsett inträffar, spelklar torsdag till veckan mot HV 71 hemma.

a t t MODO Hockey är tvåa i elitseriens publikliga efter finfina 7 410 senast. På de tre inledande hemmamatcherna har MODO 7 067 i snitt. Suveränt är ordet.

MODO Hockey mot Färjestad:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backpar:
3 Mattias Timander,
41 Victor Hedman

18 Per Hållberg,
5 Hans Jonsson

2 Jens Westin,
35 Pierre Hedin.

Kedjor: