Wayne Gresky: Det är sant, dä. Tyvärr ger det inga poäng i protokollet.
Måste också säga att MODO:s backar idag står upp väldigt bra framför Krizan och allmänt i egen zon. Mot Timrå fanns det tendenser att låta Timrå komma in i zon lite enkelt, idag var det mycket bättre. Man täcker upp bakom varandra och man tar rätt beslut i, i princip, alla lägen.
Rättvisa!
Werner får göra mål och blir glad. Det är positivt. Det enda negativa jag kan komma på är väl att Aasens point streak sprack.
Paddan: Klagar du på standarden på Krokom Plaza?
Spelet har väl inte varit så lysande med rejäla svackor i upp till en period eller så emellanåt. Men man har ju trots allt lyckats repa mod och knapra ihop lite spel och poäng så man har väl sett värre.
Överlåta platsen? Är det risk för fortsatt landsförvisning?
Inga av de andra nya har väl överraskat. Toukko visade hårdhet redan tidigt även om man inte såg det på TV-bilderna. Kurvinen spelar moget och rutinerat och kommer nog kunna växa ytterligare. Snellman har väl varit mest trögstartad men hans mål senast verkade injicera mod, energi och självförtroende.
Warg var länge blek men var riktig bra emot sina forna kamrater. Dessutom lite obekväm i tillsammans med Steen i några matcher som drog ner dom båda. Sen vet vi ju att Hasse kan bättre. Och Hållberg.
Salle som inte gjort sitt arbete hittills är saknad, speciellt av Svarten.
Men mest att visa har bilhandlaren. Och detta med råge.
Rytter: han får lite istid eftersom förstakedjan med Susse, Skröder och Aasen får så mycket istid. Vilket är helt rätt med tanke på hur heta de är. De etablerar i princip alltid tryck och skapar farligheter. 4-3 kommer iofs efter att PP:et är över, men är ju ändå en frukt av deras enorma tryck under PP.
Om Salle kommer tillbaka, vilket verkar tveksamt, så ser jag gärna honom med Yetman och Svarten. Salle och Yetman fungerade bra ihop i PP och även i det offensiva spelet 5 mot 5. Svarten har börjat mycket bra under den här säsongen och gör ett enormt jobb i defensiven, men är även med offensivt. För tillfället blir det inte så många poäng, dock. Mycket beroende på att hans kedjekamrater inte rosar marknaden, direkt.
Tredjekedjan ska få fortsätta. Warg har kommit mycket mer till sin rätt nu och samspelet med Tuokko och Steen fungerar. Tuokko checkar stenhårt och gör livet surt för motståndarna och jag tror nog det smittat av sig på Warg som också börjat använda sina kilon på ett fint sätt. Steen som pudelklok defensiv center kompletterar dessa två bra.
Återstår då fjärdekedjan. Molinder som center, trist men han har inte tagit det stora klivet framåt som jag hoppades på. Två yttrar på detta, och man väljer mellan Snellman, Werner, Tobbe och Enström. Spontant väljer jag Tobbe och Snellman, som det ser ut nu. Sist av dessa fyra har jag Werner. Hur illa det än smakar att göra så mot en legend.
Salle: Werner i andrakedjan, igen. Varför? Werner har sett riktigt trött och seg ut under alla matcher denna säsong. Inte ens i PP brunkar han framför mål som han brukat.
Forsberg får fortsatt förtroende för sitt fina arbete mot Brynäs och Timrå, men frågan är om inte Snellman borde få återvända till andrakedjan efter sin energiska insats igår mot Timrå. Visst, han har totalt sett inte rosat marknaden men han är definitivt på uppgång. Och jag vill inte bryta tredjekedjan som verkar ha börjat hitta in i det spel som de ska spela. Att göra livet surt för motståndarna med tacklingar och hård forechecking.
Harri Rindell: Vi tar positiv energi med oss
Det blev seger och en viktig trepoängare i säsongens första länsderby. Massor av energi handlar det om i dessa speciella derbymatcher, men när man vinner, mestadels positiv energi.
- Nu handlar det om att vi tar med oss just av den varan när elitseriedansen fortsätter, säger coachen Harri Rindell.
Att matchstarten som regel är väldigt viktig hade verkligen MODO snackat om senast.
- Men det blir inte alltid som man snackar. Det finns motståndare också och vi var illa ute i början mot Timrå. I det läget räddade Krizan oss. Sett till hela matchen var vi ändå det bättre laget och jag tycker vi vann rättvist.
Nu handlar det om säsongens femte bortamatch under de första åtta omgångarna. Färjestads BK i Löfbergs Lila Arena.
- En tuff bortamatch. Vi vet förstås en hel del om laget, bl a att de är suveräna i power play så där gäller det att se upp.
Hela tiden märks det att coach Rindell är mycket nöjd över 4-3 mor Timrå.
- Framförallt nöjd med att moralen verkligen fanns där. Dessutom också över glädjen att spela för varandra. Tycker vi börjar få till lite mera allt eftersom även om det alltid finns detaljer att förbättra.
Pierre Hedin som fick utgå efter en otäck smäll i ansiktet senast kan - överraskande nog - spela igen mot Färjestad.
- Det var förstås skönt eftersom jag tycker att vi haft tillräckligt med skador just på backsidan.
Noterbart är
a t t Mikko Kurvinen (nacke), Tommy Wargh (axel) och Andreas Salomonsson (ljumske) är ur spel.
a t t det väntas ett antal busslaster med norrmän till matchen i Löfbergs Lila Arena. En hel del av dessa kommer för att se MODO Hockeys radarpar Skröder - Zuccarello Aasen.
a t t nackskadade backen Mikko Kurvinen var på is och är, om inget oförutsett inträffar, spelklar torsdag till veckan mot HV 71 hemma.
a t t MODO Hockey är tvåa i elitseriens publikliga efter finfina 7 410 senast. På de tre inledande hemmamatcherna har MODO 7 067 i snitt. Suveränt är ordet.
MODO Hockey mot Färjestad:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).
Backpar:
3 Mattias Timander,
41 Victor Hedman
18 Per Hållberg,
5 Hans Jonsson
2 Jens Westin,
35 Pierre Hedin.
Kedjor: