1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 522975 inlägg · 4121 ämnen

Färjestad - MODO Hockey 2010-01-14

Färjestad - MODO Hockey 2010-01-14
Det blev bara en poäng senast i Ängelholm mot Rögle för MODO Hockey och nu är förstås goda råd dyra.
Efter 38 omgångar har MODO åtta poäng upp till slutspel.
- Läget är kärvt och det är vi medvetna om, säger coachen Miloslav Horava. Samtidigt är vi övertygade om att vi kan ta tre poäng borta mot Färjestad bara vi spelar som vi gjorde före jul.

Det är framförallt försvarsspelet som Horava pratar om.
- Och då handlar det om alla spelare på banan. Ta matcherna mot Luleå och HV borta före jul. Kan vi spela som då kan vi också slå vilket lag som helst. De matcherna och det spelet klarade vi utan Peter Forsberg. Nu får vi visa att vi kan det igen.

Senast hemma mot Färjestad tog MODO poäng (3-3), sedan man hämtat upp ett underläge på två mål.
- Färjestad är utan tvekan ett av ligans bästa lag och inte minst på hemmaplan är de svåra att tas med.

MODO Hockey mot Färjestad:
Målvakter:
1 Niklas Svedberg
30 Michal Zajkowski

Backpar:
44 Daniel Sondell
48 Hannu Pikkarainen

18 Per Hållberg
7 Mattias Timander

5 Hans Jonsson
4 Tomas Mojzis

Kedjor:
10 Per-Åge Skröder
24 Niklas Sundström
36 Mats Zuccarello Aasen

17 Morten Madsen
20 Oscar Steen
6 Magnus Häggström

29 Andreas Molinder
39 Per Svartvadet
19 Markus Näslund

13 Marco Tuokko
27 Josh Green
58 Dan Hinote

Extraspelare:
47 Alexander Bonsaksen
26 Kristian Forsberg

Noterbart är
A t t Peter Forsberg inte spelar, han är skadad.
A t t det efter matchvärmningen på morgonen matchdagen avgörs vem av Svedberg eller Zajkowski som vaktar målet.
A t t Andreas Salomonsson är fortsatt sjukskriven. Andreas rehabträning har inte gett önskat resultat.
A t t Färjestad har vunnit två av tre tidigare möten i vinter, 6-3 i Swedbank Arena och 4-1 hemma. Senast i Örnsköldsvik blev det 3-3.

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-01-14
Nikki Nine:

Noterbart är
A t t man inte vaskar runt ett j-a dugg för att på så sätt visa att man faktiskt inte är nöjd med hur saker fungerar för tillfället.
A t t man fortfarande tror att Susse och MZA fungerar tillsammans.
A t t man fortfarande tror att Molinder tillför nånting som 3:e länk med Svarten och Näslund.
A t t vi inte kommer ha en chans att vinna i LLA om Zakke står.

Salle: Fast som Svedberg spelar nu så är det snarare en toss up vem som är bäst...

Salle:

Sen tycker jag att FBK passar Modo illa. Det vekar precis som att de känner till att vi har stora brister på backsidan. Att vi fick 3-3 hemma var mycket tur.

Men...

Vinner vi, då är det bara fem poäng till slutspel :)

Jag är förbannat less på detta, nu. Ingenting händer, varken kring hur man coachar eller kring ledningen av klubben. Det som vi för ett år sedan gnällde som mest om, det gnäller vi även nu om. En klubbledning som inte agerar, en coachduo som är för flata och inte rör om i grytan, en undermålig läkarstab och gamla spelare som inte levererar.

Frågan om det inte är dags att ta fram manifestet man satt och skrev på förra säsongen. Man kan ju om inte annat friska upp minnet om vad vi ville och se vad de åstadkommit.

När jag kommer hem och kan surfa via dator istället för iPhone, då kommer jag skriva en uppsats om det här i en för ämnet avsedd tråd.

Fy faan, nu kommer man vara irriterad hela jävla hemresan.

Nikki Nine: Det kan så vara.
Men jag tycker att Zakke är ett passerat kapitel för MoDo. Han är hyffsad i AS men det är ett alltför stort steg upp till ES om han inte fortsätter till en dundermålis där. Då och först då kan man börja kika på honom som alternativ.

Dessutom sänder det fel signaler till hela truppen. OM både Malek och Svedberg bänkas så visar man ju lite att det är deras "fel" att det gått som det gått. Specielt när Sondräll (mfl) får fortsätta.
Och jag anser inte att det är målvaktsspelet som satt MoDo i den skittunna dom är fast i. Det är slarvigt spel av backar och forwards i egen zon som är orsaken.

Även om Malek inte haussat marknaden så skulle jag hellre sett honom än Zakke i målet. För Zakke vet jag att han inte håller måttet medans jag sett för lite av Malek för att riktigt ha bestämt mig.

Salle: Då Bjuhr Milo och Steen sett alla träningar tycker jag att dem är de bästa på att urvärdera vilken som är vår bästa målvakt.

Salle: Frågan är om det verkligen är ett revben som är skadat på foppa. Är det revbenet så bör det läggas på läkarteamet som låtit killen träna/ingå i moment som klart och tydligt gjort läkeprocessen dubbelt så långt som normalt.

Kan iofs vara så enkelt att det rör sig om flera olika skador och det kanske rakt är foten som spökar igen.

spud: Och med den åsikten så kan ju du inte skriva ett ord om hur laget formeras heller och hur man taktiskt lägger upp matcher.
Oj vad lugnt och skönt det kommer att bli här inne. ;-)

MorganaLefaey: Angående Foppas skada så är det väl bara han och några läkare som verkligen vet vart felet sitter. Men JAG tänker inte spekulera eller lägga mer vikt på detta än att det är synd att han inte kan spela i nuläget. För han skulle behövas.

Salle: Det är en jävla skillnad på att sätta ihop femmor genom att se vilka som passar ihop vs att utse vem som är bäst i laget.

MorganaLefaey: Är det någon som tror på revbenet? Hur länge har detta "revben" hållit honom borta? 2 månader? Världens sämst läkande revben i sådana fall.

spud: Men då Milo och Steen sett alla träningar borde du ju tycka att dom är de bästa på att urvärdera vilka som skall spela, spela tillsammans, och hur dom skall spela.

Eller är det Bjuhr som gör skillnaden???

spud: För två månader sedan var det inte ens klart att han skulle spela i MoDo. Visst har han varit borta ett tag men revben tar ett tag att läka, jag har själv haft samma problem och det tog ett bra tag innan det gick över. Men visst är det frustrerande att behöva vänta, men de andra spelarna får väl göra sin plikt och spela på topp även när inte han är med i laget.

Salle: Milo har ju uttalat sig i den saken, så jag kan inte förstå vad det är som är så svårt att förstå för dig. Han tror inte på att vaska om i femmorna.

Salle:Ja vad har vi Bjuhr till? det första han borde lära ut är att du inte står på knä då en spelare skjuter från blå. På knä står du då det är närkampsspel. Fan jag har kunnat vara målvaktstränare.

Petey21: Ää larv, den första rapporten om att peter var skadad handlade det om en "upper body" skada som behövde lite "dag för dag" vila. Om de visste om att han hade en revbensskada redan då, varför inte gå ut och säga att han har en skada som innebär ett par veckor minst.

Scenariot om att det är hur peter känner sig som avgör om han spelar eller ej känner jag igen mkt väl, och det scenariot handlar inte om en revbensskada.

renen: Finns det någon i laget som utvecklats på det sätt Svedberg utvecklats det senaste året? Finns det förresten någon annan än han som utvecklats i MODO senaste året?

spud:Nja men det känns jävligt överdimensionerat när det gäller tränar och ledarstaben, kolla när det är match är ju nästan fler ledare än spelare.

Sista ryktet om skadan är att det är ljumskarna som spökar och det kommer från foten, men foten ska det visst inte vara något problem med.

Ja man vet inte vad man tro i den här såpan.

Gidde: Per Gustafsson hade just gjort comeback efter en revbensfraktur, han fick en hård tackling mot sargen där sargkanten träffade just på det ställe där han just haft en revbensfraktur.

Att Peter ska ha fått en så allvarlig skada av att få en spelare över sig liggande på isen förefaller osannolikt. Sen har ingen i MODO sagt att Peters revben är av. Utan från dag 1 har det handlat om dag-dag frånvaro. Han har dessutom varit med och tränat på is väldigt mycket, något man inte gör om man har revbensfraktur.

renen: Att ha en målvaktstränare i ett svenskt elitlag anser jag vara självklart, sen är han även ansvarig för utvecklingen av våra målvakter i juniorlagen, vilket jag ser som självklart även där, när man har ambitioner att vara i eliten när det gäller junior utveckling.

spud:Sa aldrig att vi inte ska ha en målvaktstränare utan jag ifrågasatte hans kompetens.

spud: Hur som haver så är det inte mörkandet av foppas skada som är anledningen till att laget ligger där de ligger. Det är inte heller anledningen till varför man skall skriva i denna tråd. Då den bör handla om FBK-Modo.

Men om inte laget spelar som innan jul då man även var utan foppa så lär det inte bli många poäng innan killen är tillbaka.

Sen måste jag spåra ur igen och säga att det är skamligt att laget ligger där man ligger. Speciellt om man hade trott att man skulle få revansch med ett lag utan foppa och macke. Fel ute kallas det.

spud: Samtidigt så är ju det faktumet att Peter varit så mycket på is ett "bevis" på att problemet inte sitter i foten. Och även ev ljumskproblem.

Många av oss har från "dag ett" fått höra att det var en spricka i revbenet och att "delarna" ligger och skaver emot varandra. Då sades det att 3-4 veckors vila var receptet. Men då tjur-Foppa knappast vilat så har således inte skadan läkt heller.

spud: Pelle G har inte gjort comeback..Står i JP idag att hans karriär ev är över...

renen: Vafan killen har inte haft jobbet mer än ett år, vad hade du förväntat dig? Han har enligt mig trollat med knäna när det gäller Svedberg, killen tog inte ett skott ifjol och har nu varit en succémålvakt efter de förväntningar jag hade på honom. Låt han få chansen 1-2 år innan du dömer honom.

Ska man hänga ut någon är det väl dags att titta igenom juniortränarna, vad Micke Sundell sysslar med på hockey gym kan man undra, varför alla andra j-20 lag tränar mycket hårdare och får ett bättre resultat utan att vi följer efter borde undersökas. Dessa killar är inte så färsk på sina jobb som Bjuhr är.

Redigerad kommentar

teddykgb: Det har ingen hävdat heller.

spud: Har du sett ngn träning? Jag har på de få träningar jag sett inte sett Bjuhr göra annat än att småprata med målvakterna. Han har inte visat, dirigerat eller gjort något annat vad jag har sett. Jag är skeptisk.

shinzawai: Jag har inte sett en hel träning, men stunder när jag haft vägarna förbi. Men jag har inte sett hur Erik Granqvist agerar ute på FBKs träningar heller, jag vet inte hur och när en målvakt tränare gör sitt jobb. Men däremot tycker jag att utvecklingen på Svedberg är tillräckligt bra för att han inte ska behöva få skit från mig efter ett halvår på is åtminstone.

Men jag antar att det på denna nivå handlar om väldigt små saker som justeras, och sådana saker tror jag knappast en målvakt mår bättre av att nån lirare utan skydd försöker visa praktiskt. Utan där tror jag det handlar om att få mv att tänka på just detta och även sitta en hel del framför datorn och kolla hur och vad en mv gör i olika situationer för att komma väl förberedd till träningar.

Modo letar förstärkning, men får troligen vänta ett tag till.
- Vi behöver inget akut inför matchen mot Färjestad. Vi vill ha en defensiv back framför vårt eget mål. Men vill inte ha in någon som är sämre än de vi har, förklarar Miloslav Horava.

En motvikt till vår kära förenings icke-coachande, se på SSK.

shinzawai: Det du beskriver är intrycket jag också fått, det är lite skratt och några små övningar i slutet av träningarna ibland men inte så mkt mer.

Jag undrar hur mkt dom använder sig av t ex videoanalys osv., jag hoppas dom sysslar mycket med sånt utanför träningstid.

Jag skulle gärna kopiera SSKs modell. Ut med Svartvadet som kapten och in med Hinote eller Näslund???

MODOJohan: Ajabaja, har du inte läst din Hasse? Svarten är världens bästa kapten.

Nja det finns bättre. Även i detta laget tom.

MODOJohan: Alla spelare jag själv pratat med säger att det inte finns någon bättre lagkapten än just Svartvadet.

Sedan kan man ha synpunkter på huruvida en kapten skall leda laget spel och poängmässigt också men jag inte bara tror utan vet att det inte finns någon i laget som har lika bra ledaregenskaper som han.

Sedan så får man ju gråa hår över att man i den här boken numera även försöker hitta fel hos målvaktstränaren, givetvis måste det vara hans fel att det går så dåligt. Eller Horava/Steen, eller Freddans, eller Hasses, eller MODO-TVs allt förutom den riktiga anledningen.

Patetiskt!

Laget håller inte helt enkelt, det är för många dåliga spelare på ledande positioner, inget annat. Hade MODO haft bättre backar och bättre målvakter så hade man legat högre upp i tabellen med all säkerhet.

Då hade man också säkert fått läsa här att Svartvadet visst är världens bäste kapten, att Horava/Steen är det bästa som hänt och att utrensningen som skedde förmodligen räddat klubben från undergång.

qwertas: Jo men samtidigt som spelarna säger att han är den bästa kaptenen så underpresterar de. Jag tror svarten är bra på att skapa trygghet, och i det läget MODO befinner sig ska laget vara hungrigt aggresivt. Ingen sticker ut, ingen tar tag i sakerna. Allt är så tryggt och säkert.

Dock är ingen tränare bra, Harri är kass, Harald var dum i huvudet. Men svarten han är bra han.

spud: Jag förstår inte riktigt det här med att en kapten måste vara en spelförare och poängkung i laget.
Svarten är en ledare oavsett C på bröstet och med tanke på hur laget ser ut så tror jag inte att nån annan skulle funka bättre som kapten. Det skulle vara Näslund men inte skulle det göra nån skillnad på hur MoDo spelar.

Att sätta Hinote som kapten för att han visar hjärta är ju bara att stoppa huvudet i sanden och strunta i probelmet. Att man ger bort för många poäng pga slarv och misstag.

spud: Det var nog ingen spelare som tyckte att Harri var dålig och kass, Harald däremot var inte så omtyckt. Laget skall vara hungrigt och aggressivt, där håller jag med dig men är det verkligen kapten Svartvadets roll att se till det?

Materialet räcker inte helt enkelt. Hade man haft bättre material så hade man också kunnat sätta någon "rutinerad" spelare på bänken. Nu fungerar det inte eftersom man inte har något bättre ändå att fylla på med.

Dirigo:

MODO använde sig mer av videoanalys förra säsongen, man hade en eller flera personer som pysslade med detta. Till i år har man dragit in på detta. Antagligen har man inte fått ut så mycket av det i förhållande till priset.

Detta rörde sig inte specifikt om målvakterna utan samtliga matchmoment.

Speaker-Jannes son, Åke, jobbade med detta förra året. Han är för övrigt tränare i ÖSK.

Salle: Det resonemanget fungerar ju bara om det bara finns en ledare och den är bra, men tyvärr finns det olika ledare som fungerar i olika miljöer. Och de person Per är tror jag skulle passa bättre i HV eller andra lag som ALLTID har ett riktigt bra lag på isen, och inte i MODO som måste slå lite under ifrån, som måste slå igenom varje säsong och som måste vara modiga.

qwertas: Wernblom tyckte att Harri var kass, att han skulle varit ensam har jag svårt att se.
Ja, jag tycker verkligen att svarten med sin erfarenhet skall se till att varenda en är på tårna om de inte självmant är det.

Redigerad kommentar

spud:Som det är nu så äär det Markus som håller laget både på och utanför isen, så jag skulle nog kunna se han som kapten.

Kan vara en injektion att göra något så 'lite' som att byta kapten.

renen:
Jag vill se Näslund som defensiv och offensiv back, lagkapten, läkare, coach, sniper och sportchef. Jag tror att han klarar det....

Icing-Ove:

...och finansiär

hellge:

En seger mot Färjestad är inte huvudsaken. En turlig seger kan vilket brödgäng som helst ta.

Det vi är i behov av är kontinuitet i trepoängarna.

bisterfinnen:  Den kontinuiteten startar inte idag. Zakke står och Svedberg får stanna hemma.

Redigerad kommentar

Salle: De borde ju skicka hem Malek och satsa på Svedberg och Zacke, kvällen kan ta knäcken på både Zacke och stackars syndabocken Svedberg.

Jaha Svedberg är sjuk, jag var nog lite snabb där. Malek borde dock fortfarane få kicken.

arnio: Förlust blir det nog under alla omständigheter, det är ju flera som är borta av olika anledningar.
Men ändå, lycka till!

« · 1226240