1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506976 inlägg · 4104 ämnen

Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04

« · 1318323 · » Till forumet

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: Om inte alla svordomar/fula ord är exakt lika negativt laddade så skulle man kunna gradera dom. Typ: "sablarns pottsork" --> "idiot" ---> "Kuksugare" med en hel massa fula ord i mellan dom där.

Ungefär lika lite som en homosexuell vill bli kallad "bög" så vill väl en kortväxt person bli kallad "dvärg"? Och jag tror få personer skulle uppskatta att bli kallad för en "kuksugare" på sin arbetsplats. Men jag förstår inte uppståndelsen, alla vet att man inte åker runt och skriker sånt här till domare och OM det händer så har man ju tappat fattningen lite. Det är väl bara att bita i det sura...

En annan uppenbar skillnad är att om du kallar någon för idiot så angriper du hans/hennes intellekt, något många har lättare för att acceptera än om du antyder att dom gillar att ha penisar i munnen.
Kommentera

Olle:

Ritchie bad om ursäkt för att han i grund och botten är en genomtrevlig kille, som emellertid lider av att ha en fruktansvärd vinnarskalle. Precis som att Forsberg knappast planerade att ge Börje en snyting efter finalmatchen 1994. När besvikelsen är stor är det lätt att man säger saker man inte menar, det är ett mänskligt beteende.

Att be om ursäkt bör man alltid göra om någon annan kan tänkas ha tagit illa vid sig, oavsett om man anser att man "gick över gränsen" eller ej. Det är tvärtom ett bevis Ritchie kan visa allmän hyfs - Inte att han är rötägg.
Kommentera

Huge: Så det är en förolämpning att antyda att en homosexuell person är homosexuell?

Spelare till domaren efter matchen: "Ska du hem och kolla på schlagern?"
Domaren: "Jag ska anmäla dig till Disciplinnämnden!"
Kommentera

70 Rodrigues: Intressant att du tycker att spud är fel ute.
Vad hade du sagt om domaren varit svart och han blivit kallad "fucking nigger" ?
Kommentera

Poffa:

Var det inte Tommy Enström som berättade i någon tidning att Andersson hade sagt "Du slänger ju dig som en jävla fitta" eller nått sådant till under en match med Rögle förra säsongen?
Kommentera

Poffa: Är inte alls förvånad över att spud är inne och kladdar om saker han inte har en jävla aning om, han är ju inne i våran GB o provocerar var och varannan dag, men d e klart, cocksucker verkar han ha koll på, undrar varför???
Kommentera

Wayne Gresky: Jo, men eftersom "fittslickare" inte betraktas som nåt nedsättande i den värld vi lever i där normen faktiskt är hetero och inte homo, så får man sannolikt inte heller ett lika hårt straff som när man kallar nån för "kuksugare".
Kommentera

Olle: Vad är skillnaden mellan att kalla någon jävla idiot och fucking cocksucker? Och jo, det är jävligt vanligt att det kommer fula ord till domarna, OCH FRÅN DOMARNA!
Kommentera

Poffa: Sorry. Menade förstås Ritchie.
Inte så lätt att hålla isär alla debatter som pågår just nu....    :-)
Kommentera

Poffa: Jag tror inte att det är så vanligt att man kallar domare för "kuksugare" eller motsvarande, som du antyder att det skulle vara. Dessutom bör man nog skilja på vad som sägs mellan spelare och vad som sägs till en domare.

Ritchie måste ju själv ha känt att han gick över gränsen eftersom han gick in och bad om ursäkt i efterhand. Det är inte varje dag man gör något sånt.
Kommentera

spud: Att tycka att det är nedlåtande att antyda att någon är homosexuell är ju att säga att det är något negativt att vara homosexuell. Jag tror knappast att han hade fått två matchers avstängning om han kallat domaren för fittslickare.
Kommentera

Huge: Corso? Skärp dig nu.
Kommentera

spud: Du är ett sådant jäkla skämt spud. Du vet mycket väl att betydligt grövre saker har sagt till domare förr utan några som helst påföljder. Domen är ett totalt skämt hur man än vrider och vänder på det. Uppenbarligen är det en viss skillnad på vad man gör med och utan skridskor på fötterna då man skulle bli fälld för grov misshandel om man drar en armbåge i nyllet på någon på stan.

Lägg ner ditt jäkla beskyddande av domarna, det gör dig varken häftig eller ädel.

När det gäller att Sören Persson får döma VM så hade jag ju bara fått det om bakfoten, jag läste lumber jacks inlägg snabbt och kollade ej upp länken. Allt i mitt inlägg gäller ändå.
Kommentera

Gustafsson: "Det snackas om att en av domarna var homosexuell och därav den långa avstängningen."

Ja, isf blir ju straffet än mer befogat som jag ser det, om det nu stämmer.
Fast å andra sidan: "cocksucker" på amerikanska är väl egentligen ett rätt så neutralt skällsord sas, som i grunden inte har nåt med anspelning på sexuell läggning att göra?
Och då måste man ju fastställa ifall Corso har känt till domarens ev homosexuella läggning eller inte?
Och uppenbarligen så har man isf kommit fram till att Corso känt till domarens läggning.
Och därför också utdömt ett lite hårdare straff än normalt.

Kommentera

spud: Nu får du väl ge dig. Har du frivilligt tagit på dig att alltid stå upp för domarna och lotterinämnden?

Det de flesta är upprörda över är ju att om de ska fortsätta hålla den här nivån så kommer vi ha 10 avstängda spelare efter varje omgång. Se bara på matchen i Allsvenskan mellan Örebro och Växjö, där spelare skriker okvädningsord till varandra, ledare skriker "Fy faan, ni är så jävla dåliga era idioter" till linjedomarna osv.

Alla ska vara lika inför lotterinämnden och har man nu satt nivån med Ritchie så borde vi se mängder med avstängningar framöver.

Kommentera

spud: Är du inte lite fel person att kritisera andra människors humör, beteende och moral?
Kommentera

Huge: Jag har svårt att se skillnaden mot Ward. Ritchie säger det han gör direkt till domarna utanför MoDos omklädningsrum (där domarna inte ska befinna sig).

"Efter matchen utbröt ett hetsigt ordkrig mellan domaren och Ward i spelargången – framför SVT:s kamera.

– Andersson borde skämmas över sitt jobb. Han borde gå hem till sin fru, väcka henne och berätta hur dålig han var. Han var hästskit och gjorde en hel del dåliga bedömningar. Han kanske har problem hemma för han hade inte sina tankar på matchen i alla fall, säger Ward."

Det är tydligen värre att vara en kuksugare när man är det än en hästskit. Det tycker jag är väldigt homofobiskt av disciplinnämnden..
Kommentera

Gustafsson: Hur är det möjligt att man som 3e person argumenterar mot en dom när spelaren erkänner att han sagt saker som han ångrar samt att domaren uppenbarligen tagit illa vid sig?
Jävligt märkligt att man inom grabbigheten i vissa delar av hockeyn tror man får betee sig hur som helst bara för att man har skridskor på fötterna. Bättre att dra nån jävla lärdom och kamma till sig så man slipper hamna i dessa situationer. Kallar man nån kuksugare ja då får man utan tvekan ta konsekvenserna, även om man har skridskor på fötterna.
Kommentera

Gustafsson: Varför är det allvarligt att kalla någon som gillar att suga kuk för kuksugare? Jag tycker att det låter ganska rimligt.
Kommentera

Gustafsson: Haha, jag skrev tidigare lite ironiskt i kväll att Persson kommer att bli belönad med att få döma VM efter sina insatser. Men det är ju tydligen sant! Makalöst.
Kommentera

Bad_Brett: Hade en spelare helt medvetet sagt "Jävla kuksugare" till en domare som han vet är homosexuell så kan jag helt klart förstå att de ser det allvarligt. När däremot en jänkare slänger ur sig "cocksucker" mot en domare som råkar vara bög så blir det ju bara löjligt.

Jag brukar överlag vara för att spelare blir utvisade vid för stora protester, domarna ska inte behöva uthärda konstanta påhopp på isen. Men för att det ska fungera så måste de ju få riktig kritik utanför isen från folk högre upp i hockeyligan samt att deras misstag faktiskt ger konsekvenser. Sören Persson har varit en av de absolut sämsta domarna i höst, vad får han för straff? Jo han får döma VM. Verkar vara en sådan jäkla "klapp på ryggen"-mentalitet i allt som rör domarna.
Kommentera

Huge: Jag förmodar att det som Ledin stod och skrek rakt i ansiktet på linjedomaren igår inte direkt var "JAG FUNDERAR PÅ ATT BJUDA HEM NÅGRA KOMPISAR PÅ TE OCH KAKOR. HAR DU ETT RECEPT ATT GE MIG?"
Kommentera

Gustafsson:

Låter inte alls otroligt. Å andra sidan förstår jag inte varför detta skulle påverka. Regler skall tolkas objektivt. Huruvida den utsatte domaren blev ledsen eller inte kvittar fullständigt.

Snacka om att man har målat in sig i ett hörn nu. Nu måste ju minsta lilla replik rendera i minst matchstraff.
Kommentera

Huge: Det snackas om att en av domarna var homosexuell och därav den långa avstängningen.
Kommentera

Paddan: Tror ärligt talat att domarna är rätt så hårdhudade ändå, och när man i det här fallet anmäler Ritchie så måste han ha gått långt över gränsen för vad som anses vara acceptabelt vad gäller verbal abuse.
Tycker dessutom att det är lite skillnad på vad spelare/ledare säger åt eller mellan varandra och vad som sägs direkt till en matchfunktionär.
I de flesta rättsstater så ser man extra allvarligt på brott mot bl.a domare, åklagare osv och den principen gäller ju också här, vilket jag tycker är bra.
Kommentera

Poffa: Av samtliga ogenomtänkta beslut, och det är ju ett gäng, difciplinnämnden tagit så är detta utan tvekan det mest ogenomtänkta. Hur i helvete ska de fortsättningsvis förhålla sig till liknande situationer, som uppkommer i stort sett alla matcher och oftast flera gånger?

Kommentera

Lumber Jack: Det skulle vara intressant att ha mikrofon på Törnberg och Ledin, det var nog inga snälla ord de killarna skrek igår... och vid minst ett tillfälle stod Ledin och skrek på linjedomaren, utan åtgärd. Jag är övertygad om att ifall det istället varit Sundström som skrikit på linjedomaren så hade det blivit minst en 10:a.
Kommentera

Paddan: Sitter och ser på Örebro - Växjö. Med tanke på vad man tydligt hör spelare och ledare säga så kommer det väl stängas av 10-15 stycken i efterhand.

Riktiga busar, hela bunten. Minst lika allvarliga förseelser som att slå av en arm eller armbågstackla någon i ansiktet.

Kommentera

Paddan: Förmodligen kommer Sören Persson att skickas till Vm, som tack för att ha tagit domerierna ett steg framåt.

http://hockey.expressen.se/elitserien/1.2245016/ankans-sagning-i-direktsandning

Kommentera

Hur kommer det här att fortsätta? Efter jul blir man avstängd femton matcher för att man inte bakat en kaka till domaren...

Kommentera

Lumber Jack: Ah, vilka hedersknyfflar. Mr Snorbroms och Fröken Rouge
Kommentera

Paddan: Vilket jävla skämt. Han skulle ha skrikit "tjocka jävla tattare" istället, de tror jag man får göra till official.

http://www.youtube.com/watch?v=6MOUJzXvb-4

Kommentera

shinzawai: Vad i helvete.

"– De (domarna) stannade till vid vårt rum i stället för att gå direkt till sitt rum, som det är sagt att de ska göra. Och det var ju hett och så efter matchen, om de står kvar och tjabblar, då är det klart det blir hett, säger [Andreas] Johansson."

Har någon någonsin blivit avstäng pga av denna regel förr?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/modo/article8248769.ab

Kommentera

Någon som vet om difciplinnämnden har kommit med sitt ang. Lord Byron än?

Kommentera

Oj vad viktigt det skulle vara med segrar mot HV71 och Frölunda denna vecka. Inte nog med att det kan vara ganska bra med poäng, vi skulle vara minst två poäng före Frölunda med två matcher mindre spelade och kan förhoppningsvis bygga upp ett litet gap till dem och SSK.
Kommentera

http://allehanda.se/sport/1.2553315-ritchie-fick-matchstraff

Verkar inte ha med det som hände på isen att göra, misstänkte nästan det eftersom det stod abuse som orsak till straffet.

Kommentera

Paddan: Själv uppdaterade jag mig via radio p4 på jobbet, och det framgick tydlit att domaren inte riktigt var med i matchen, och såhär i efterhand då man repriserat sig via tv:n så kan jag hålla med till fullo.
Kommentera

Bad_Brett: Det går att stänga av honom, men då det väldigt sällan döms efter den regeln så känns det löjligt i det här fallet. Ritchie har inte spelat i elitserien tidigare och kunde nog inte på något sätt tro att det skulle bli avstängning för det där.
Kommentera

Berka: Det lilla jag hörde av webradion under första perioden igår, mellan snarkningarna och dreglandet på kudden efter gårdagens historiatenta, så lät det som att kommentatorerna nästan bad om ursäkt för domarnas beteende och tyckte att de var väldigt inkonsekventa.

Fast vad vet jag. Jag såg inte matchen och jag hörde som sagt väldigt lite av den.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson: VARFÖR är domarna i es så fruktansvärt värdelösa??
Utv. på hedman i början är ett tydligt bevis på att domaren borde bli av med sin licens, varför säger ingen stopp?!!! Vi tänker inte spela fler matcher förens nivån på våra domare blir högre""

Dey känns som att nivån går i en dalande kurva och nu är det så förbannat illa att 25% av alla mather som spelas präglas av fullständigt hjärndöda domslut och som i sin tur blir avgörande för matchens resultat!

Skrota domarkomitén, jävla svågerpolitik, börja utbilda ist.
Kommentera

Bad_Brett: Har för mig att det är nytt för i år att det inte behöver bli en match om handskarna flyger. Var väl ett slagsmål i en match som startade surret någonstans. Men man kan ju minnas fel också
Kommentera

Petey21:

Nej, det står i regelboken. Går du in som tredje gubbe är det automatiskt Match-Penalty. Precis som att det ska vara automatiskt matchstraff om du kastar handskarna, oavsett hur många slag du får in. Det är med andra ord helt rätt att stänga av Byron i en match.

Sedan kan man diskutera huruvida regelverket är bra eller inte, men det är en annan fråga.
Kommentera

Första bytet i matchen där Färjestad visar hur jävla patetiska de är:

www.youtube.com/watch?v=PJ5V8F4MPtU
Kommentera

shinzawai: Det är ju helt barockt och sinnesjukt om det där ska rendera avstängning! Varför match och inte bara game? Varför ens något mer än en sketen tvåa? Det där måste ju justeras ner i efterhand när domarna sett sekvensen på video, för match penalty på det där är ju nästan i klass med Wernbloms straff för avslagen klubba. Inte riktigt men inte långt därefter...

Och det konstiga är att media inte skriver ett ord om det. Inte ens spelarna eller publiken reagerade ju nämnvärt, och tidningarna skriver inte ett ord om denna fruktansvärda "skandal" som renderar match penalty, så det är helt klart den konstigaste bedömningen jag sett på länge.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Aha jag fattade det som att en puck var över mållinjen. My bad.
Kommentera

Olle: MoDo hade inget bortdömt mål. Det var en retur som studsade ut till Sundström som hade öppet mål, och då blåste domaren för blockering.
Kommentera

Olle: Han slår ju inte, han trycker ner han. Då är väl Danielssons inblandning mer värd att beivra om man ska vara anal.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tycker det ser ut som han delar ut ett slag som missar/halvmissar. Inget konkret slag men med "knuten näve" om man säger så. Straffet var ju helt klart överdrivet. En meningslös tvåa i protokollet hade ju räckt. Det var ju knappt bråk.

Finns det fler bilder på dom båda omtalade målen? Från C+ bilder förstår jag inte varför FBKs mål skall dömas bort. Modos bortdömda hittar jag ingenstans.
Kommentera

Olle: Det ser mer ut som att han drar ner Sanny än att han klipper till och i det läget så ser det bara ut som om Skröder försöker komma undan. Onödigt, men att det ska vara en avstängning för det där är ju patetiskt. Det speglar iofs hela domarinsatsen väl.

Det var Sören P (1 0 3) och Lovefall (0 0 2) så det var ju inte MoDos favoritdomare direkt. Båda domarna hade dömt en vinst till FBK inför matchen. Av de 22 matcher Sören dömt har 18 slutat med hemmaseger, luktar lite hemmadomare. MoDo har haft honom 5 matcher, samtliga 5 på bortaplan.
Kommentera

AM: Även om 20+MATCH känns väl tilltaget så finns det ju en anledning till varför man inte går in som tredje gubbe och svingar...även om det inte var mycket av ett sving.

Edit: Hade ni Sören eller kuben?

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1318323 · »