1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506525 inlägg · 4103 ämnen

Färjestad - MODO Hockey 2011-02-05

1346881 · » Till forumet

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2011-02-05
Lumber Jack:

Formuleringen "efter domarens omdöme" lämnar ju även denna bestämda regel öppen för domarens sätt att se på saken.
Kommentera

Olle: Det är helt klart ett problem att man har att välja mellan allt eller inget. En regeländring vore på sin plats.
Kommentera

Wayne Gresky: Jo men det är ju lite dit jag vill komma. Nu vet jag inte hur länge domarna diskuterade händelsen i efterhand innan spelet återupptogs men i såna här lägen kan jag tänka mig att dom väljer att inte ta 2 minuter eftersom det, enligt regelboken skulle innebära 5+20 och eftersom dom inte tycker att det var 5+20 så är det mindre uppseendeväckande om dom inte tar något alls.

Det ramlar lite mellan borden om man säger så och den där regelboken lär nog skrivas om fler gånger, inte minst efter denna säsong som inneburit så otroligt många konstiga fall och avstängningar.
Kommentera

Olle: I och med att Svartvadet blir skadad så är det 5+game minst oavsett om man sätter det son boarding eller charging. Om man istället skulle fått det till en checking from behind så är 5+MP det enda alternativet vid skada. Man kan tycka vad man vill om de längre straffen vid skada, men regelboken ser ju ut som den gör.
Kommentera

Wayne Gresky: Tekniskt sett har du ju helt rätt men det här är ju i så fall ännu ett sånt där fall då skadan ska avgöra straffet, inte förseelsen. Jag tycker att det är helt fel och att Åslund bara borde få en tvåa för charging. Att svartvadet sedan blir skadad beror mer på olyckliga omständigheter än att tacklingen är vårdslös.

Dessutom tycker jag inte att tacklingen är av sån natur att man kan kalla det boarding, däremot tar Åslund för många skär och bör få en charging. Ja jag vet att tacklingen sker mot sarg och att det tekniskt sett är en boarding men då jag tycker att Åslund förtjänar 2 minuter så kan man sätta honom på en charging istället. 5+20 för en tackling som inte är i ryggen eller mot huvudet är väl ganska sällsynt ändå, va?
Kommentera

Dream Team: 5 + game/match är det enda alternativet om det ska dömas utvisning eftersom regel 520b träder i kraft. Som jag uppfattar situationen så kastas Svartvadet våldsamt mot sargen och därför är det en solklar boarding.

520 – VÅLDSAM TACKLING MOT SARGEN – Boarding
a) En spelare som kroppstacklar, armbågstacklar, otillåtet tacklar eller ”trippar”
en motståndare så att motståndaren våldsamt kastas mot sargen, ska efter
domarens omdöme ådömas:
- Mindre straffet, (2)
eller
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare ska, efter domarens
omdöme ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
Kommentera

Huge: Det är väl en helt annan sak om spelarna kommer in i situationen samtidigt, och "möts från sidan". Då får ju båda spelarna samma möjlighet att både tacklas och freda sig. Här sker ju tacklingen bakifrån och Svartvadet har ju bara att ta emot kraften från Åslund när han kommer farande.

Jag tycker inte det är befogat med ett matchstraff men en boarding hade varit ett synnerligen lämpligt straff. Hade förövaren hetat Illka Pikkarainen hade det med största säkerhet blivit en avstängning som följd, mycket p.g.a hans tidigare straff.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Jag tvivlar på att du sett särskilt många matcher med MoDo den här säsongen, för Svartvadets siffror är inte en slump. Det är mycket här i världen som inte ifrågasätts, men det innebär inte automatiskt att det är korrekt. Är man klart sämst i laget i plus/minus så är det inte otur eller bara kedjekompisarnas fel.

Ditt andra stycke är så korkat så att det knappt finns motstycke ens i brynäsboken. Du har inte reflekterat det minsta att det finns en sarg på en hockeyrink och att det inte bara är att köra rakt igenom den om man skulle råka närma sig den? Då tacklingen kommer har Svartvadet hastigheten noll. Hur fort man åkt tidigare i jakten på pucken är helt betydelselöst.
Kommentera

Wayne Gresky: Dackell har -6 i dagsläget efter att ha varit uppe och nosat på Svartvadets -14 ett tag.
Och vem ifrågasätter hur viktig Dackell är för vår defensiv?
Så dom där siffrorna ska man allt ta med en rejäl skopa salt.

Sen tycker jag att båda spelarna har ungefär samma fart in i situationen, så snacket om för hög fart på Åslund och ev för många skär blir försumbart, mer eller mindre.
Kommentera

Olle: Vi ser olika på saken helt enkelt. Kruxet är att det blir en höna av en fjäder. Det är det som är så fantastiskt med HS. Alla experter som sitter och ofärgat överanalyserar situationerna efter att ha tittat på ett youtube-klipp 25ggr.

En bra tackling med lite olycklig utgång.
Kommentera

73Sjöbba: Jag håller inte med om att det är någon klockren tackling. Solklar charging (även om man bara räknar skären från att Åslund har bestämt sig för att tackla så är det 4+ st.) och farligt spel, träffen I SIG tycker jag inte alls tar i ryggen utan det ser lite ut som att Åslund siktar på att träffa armpartiet/sidan med sin kropp.
Kommentera

Huge: Han har klart sämst plus/minus i laget med -14, så någon mästare i defensiven har han inte varit den här säsongen. Det som det hela lär innebära är att vi blir svagare i box play samt att tredjekedjan försvinner som offensivt hot.

Svartvadet hade kunnat göra det hela bättre, men när det är en jakt på pucken mot kortsargen så är det väldigt svårt att försvara sig då en spelare kommer med så hög fart som Åslund gör. Att Svartvadet sedan inte skyller på Åslund behöver inte betyda att tacklingen är ok, det visar bara att Svartvadet inte är den som gråter ut i pressen.
Kommentera

Bragd-Birger: Jag tror inte ens en Foppa i balans hade klarat av att ta emot den tacklingen, Åslund kommer med för hög fart för att det ska vara fysiskt möjligt.

Kommentera

Gustafsson: Kan mkt väl tänka mig att Svartvadet initialt gör helt rätt ändå, fast det blir fel sas: han ser Åslund i ögonvrån, försöker sänka sin tyngdpunkt och på så sätt parera och mer effektivt dämpa tacklingen med böjda knän istället för att ta emot smällen stående.
Kruxet är att han förmodligen inte hinner sänka tyngdpunkten utan är i obalans när smällen kommer.
Med en axelskada som olycklig följd.

Känns dessutom som att Svartvadets kommentar andas en aning självkritik över brist på uppmärksamhet från egen sida.

Hur som helst: en olycklig skada på en av era viktigaste defensiva spelare.

Kommentera

h o c k e y : Det här besvarar det hela ganska väl:
Kommentera

Huge: Jo, jag tycker inte heller att han tar emot tacklingen på rätt sätt. Sen är det väl inte lönt att bli upprörd, FBK-fansen kommer aldrig någonsin erkänna att det var något som helst fel med tacklingen.

Svarten är ju åtminstone inte en sådan jävla tönt som Wallin.

"Modo-kaptenen själv gjorde inget stort väsen av situationen.
- Oförberedd är man väl aldrig därute. Det här var ingen stor grej, säger Svartvadet som i första läget inte trodde något var sönder i axeln.
- Nej, men det är naturligtvis tur att det är uppehåll nu så att skadan förhoppningsvis hinner läkas."

Lika bra att låta FBK-familjen tro att de är hockeyvärldens mittpunkt, det är en supporterskara jag aldrig har tålt p.g.a deras överlägsna stil.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson: "Svartvadets skada är rena oturen, hade han stått upp hade det inte hänt någonting. Nu är han i en vridning och på väg neråt, av egen förskyllan, när smällen kommer. Tycker inte man kan lasta Åslund för detta."

Sagt av Poffa efter matchen.
Exakt så känner jag med.
Nu får axeln ta smällen med en olycklig skada som följd.
Shit happens.
Verkar som att Svartvadet själv känner ungefär likadant....
Kommentera

Bragd-Birger: Exakt så känner jag med.
Kommentera

Huge: 1/5000000000. Nej.
Kommentera

h o c k e y : Ingen kommentar kring Svartvadets åsikt, att det var en sjysst tackling och inget att bråka om?
Kommentera

Tycker Svarten-situationen är märklig och svårbedömd. Svartvadet ser Åslund komma, men varför åker han snett mot pucken på ett sätt som gör att han omöjligt kan ta emot den tackling som han trots allt kan befara kommer? Hade det varit en Foppa i sin prime hade han gjort precis samma sak, men sekunden innan kollisionen utdelat en mäktig offensiv tackling och mysande åkt iväg med pucken. Svarten gör liksom ingenting för att skydda sig. T o m alternativet att vända sig med ryggen utåt hade varit mer protektionistiskt.
Åslund å sin sida agerar lite okontrollerat.
Nja, jag vete fan hur man bedömer det där. Matchstraff känns för hårt, men samtidigt: bedömer man det vara otillåtet och för hårt och en 2:a är det svårt att inte argumentera för ett Game, med tanke på följderna.
Kommentera

J F K: Angående tacklingen på Svarten ska det givetvis bestraffas. Rätta mig om jag har fel, men visst får man ta max 3 skär innan man tacklar? Har inte orkat räkna men det är definitivt mer äv vad regelboken tillåter. Dessutom kommer tacklingen en bit från sargen och dessutom bakifrån. Nu när jag ser den igen är det en klockren charging. Trist att två domare missar detta.

En annan fundering. Är jag helt enögd eller får FBK haka, hålla och interfiera aningen mer än andra lag? Nivån känns annorlunda, skulle kunna vara en annan liga om man inte visste bättre.
Kommentera

arnio: Jag kan hålla med om att en del utvisningarna är onödiga ( och den första på Sundström är sanslöst felaktig. Alldeles efter Nagy blir hakad av tre(!) fbkare så hakar Sundström upp klubban på Lund som tappar balansen ).

Det är bara det att domarna släppte exakt alla potentiella utvisningar på FBK under hela andra halvan av matchen. Det fanns åtminstone fyra-fem som de kunnat ta, men väljer att bara visa ut Modospelare i liknande situationer.
Kommentera

bisterfinnen: Jag tror inte att vi kommer att sakna Svartvadet så oerhört. Hans pokechecking är absolut i topp i elitserien, men nu kanske K Fopp eller den som får chansen i hans ställe kan ta korrekta markeringar och vara där han ska vara och inte där Svartvadet tycker sig ska vara. Kort sagt, jag tycker att Svartvadet går för mycket på spelsinne och på tok för lite på förutbestämda positioner. Han chanser även i egen zon, vilket ibland leder till horribla markeringar. Jag tycker inte att det är förvånande att Svartvadet har sämst plus/minus i Modo.

I fyra mot fem kommer vi dock att ordernligt sakna Svartvadet.
Kommentera

bisterfinnen: Solklart en felaktig och farlig tackling som givetvis borde ha gett någon form av bestraffning. Annars är min reflektion efter att ha kikat på FBK-Modo så här på morgonkvisten att Modo drar på sig onödiga utvisningar som vanligt. Varför ska de spela småfult hela tiden? otroligt onödigt. Sedan gnället på domaren som aldrig verkar ta slut. Challe kanske borde fundera på vad det är för killar som bär bindlarna i det där laget.
Kommentera

Gustafsson:

Åslund ser att Svartvadet tänker svänga upp åt höger längst sargen och Åslund sträcker ut höger ben för att stoppa åkvägen. Därefter omfamnar Åslund Svartvadet från sidan och smäller in Svartvadet i sargen.

hastigheten är hög, kontrollen låg och tacklingen våldsam, så charging/boarding som Gresky föreslog hade nog inte varit fel.

Någon tackling i ryggen ser inte jag.

Likaväl som vi såg hur vi saknade Susse i vårt kreativa offensiva spel så kommer vi nu att märka hur vi saknar Svarten i defensiven. Det är jag säker på.
Kommentera

Trodde det skulle vara partystämning här inne nu när Svarten är skadad och ÄNTLIGEN kan sluta förstöra för laget. Eller...?
Kommentera

mikenomad: Men, vad har det tagit åt farbror då? Har han fått lyckopiller istället för den normala medicineringen? ;) Här klipps ingen konfetti, däremot skulle jag kunna tänka mig att daska till en och annan domare med ett par rejält fuktiga matchprogram
Kommentera

mikenomad: Varför finns det ingen gilla knapp på HS?
Kommentera

Lucasborg: Hallåå....lille Lucas, var är du?? Är inne i din bok och letar efter dig, skulle så gärna vilja prata lektioner och lite annat smått och gott. Ahh...ser nu att du förärat vår eminenta bok samtliga av dina 44 inlägg så jag letar väl på fel ställe då. Jaja...du är väl ändå upptaget antar jag. Du och dina små förskolehuliganer håller väl som bäst på att klippa konfetti inför SM-finalerna...
Kommentera

Patrik Källstr: Låter det sådär nu, jaja.
Kommentera

Men det spelar ingen roll om det går bra eller dåligt för sitt lag, för alla vet att Hv 71 spelar bäst ändå!
Kommentera

MorganaLefaey: Seså, ryck upp sig nu! Det här är inte på långa vägar avgjort. Ljust blir natt och tvärtom för varje förlupen puck.
In i kaklet, in i dimman!
Kommentera

Salle: Hur gick det med hundknullningen som du skulle göra?
Kommentera

Bragd-Birger: Hörde ingenting.
Dels så är ersättningsbussarna tysta sen överröstar banjon det mesta bruset.
Kommentera

Patrik Källstr: Som ifjol, typ.

Morgana är en ödmjuk typ.

Mycket typ nu. Jag är en typ.
Kommentera

Bragd-Birger: Timrå fansen gråter alltid i slutändan. Eller om det heter slutendan. Nä, slutändan låter bättre... Jag kan inte stava
Kommentera

Bragd-Birger: Var nog inte stålmannen även om det var något rött.
Men grattis till er och jag hoppas fortfarande att AIK och SSK är lagen som får kvala. Vilka som får spela slutspel strunar jag i. Överlevnad är ordet på mina läppar.
Kommentera

J F K: Synd att straffarna inte höll lika hög klass som mot hv... då hade det nog blivit 2 pinnar
Kommentera

Såg ni vad det var som visslade förbi?
Kommentera

Patrik Källstr: Det är enligt mig ingen som helst tvekan om att det skulle varit matchstraff på tacklingen av Svartvadet. Tacklingen tar i RYGGEN och han kommer med väldigt hög fart. Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan tycka annorlunda. Det är inte ens nära en bedömningssituation, utan Åslund träffar ju ryggen.

Märkligt att Modo får fyra utvisningar och FBK NOLL andra halvan av ordinarie tid. Helt sinnessjukt enögt dömt ikväll och starkt att Modo klarade en poäng under de förutsättningarna.
Kommentera

MorganaLefaey: Sant. Det går liksom inte att inte bli berörd hur mycket man än tänker på det. Speciellt inte efter en riktigt bra trend, då känns det extra surt
Kommentera

Patrik Källstr: Samtidigt som jag försöker övertyga mig att det bara är ett spel och killarna på isen håller på med en hobby som man själv har som hobby att titta på så inser jag att det inte går.

Man är fast.

Vars är tuggummit och plåstret som får en att inte bry sig?
En kvalserie kommer jag inte klara av. Jag pallar inte med baksmällan som nervositeten och ångesten ger. Förut kunde man njuta av den bergodalbana
som man hade känslomässigt, men nu skulle jag bara njuta om serien va slut idag och man får följa något annat lag i kampen om SM-guld.
Kommentera

Salle: Han kanske rent utav lägger av?
Kommentera

Salle: Äh, det blir nog att amputera hela armen
Kommentera

"- Det är svårt säga hur länge Perra blir borta, men vi måste nog räkna med några veckor, säger Thorsen."

Detta borde betyda att Svarten blir borta till nowember-uppehållet eller nåt va?

Kommentera

Bergius: Det är en serie som gett mig mycket värme <3
Kommentera

Patrik Källstr: Rena Rama Rolf?
Kommentera

Jag ska gå i ide nu till säsongen är över. Sen ska jag slå på text tv och kolla vart modo hamnade. Wish me luck!
Kommentera

För fjorton dagar sedan On the top of the world och nu verkligen nere i skiten. Tack gode Gud för uppehållet!
Kommentera

1346881 · »