1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506522 inlägg · 4103 ämnen

FBK - MoDo - 2014-09-18

1629010 · » Till forumet

Sv: FBK - MoDo - 2014-09-18
Oskar Bergkvist dominerar i J20, blir förvånad om han inte får chansen att testa på i representationslaget snart.
Kommentera

Arlansk: Bra att du lärt dig googla!
Kommentera

spud:låt mig omformulera mig så du kan somna inatt

" Det sa jag inte. Men det är nånstans runt 63 poäng som lär krävas för att missa kval."

Kommentera

Arlansk: har du missat hur årets serie är uppbyggd?
Kommentera

J F K:oj vilka troll ni är.
Kommentera

spud: Han har nog missat att bara allsvenska lag spelar en kvalserie för att kvalificera sig för en matchserie mot ett SHL-lag eller ett annat allsvenskt lag...
Kommentera

Arlansk: kvalserien?
Kommentera

Rytter: Det sa jag inte. Men det är nånstans runt 63 poäng som lär krävas för att missa kvalserien.
Kommentera

J F K: Det får vi hoppas, men det är bara 4031 sålda biljetter med ett dygn kvar till match så vi får nog vara "nöjda" om vi passerar 5000..
Kommentera

Skulle gärna vilja se Carlson istället för Kempe på blå i andra PP framöver. Kempe är verkligen ingen spelare som passar som "pointman", samtidigt som just Olofsson och Carlson lirade tillsammans på blå i PP förra säsongen, i j20. Skulle heller inte klaga om man bytte plats på Nordgren och Nättinen i den formationen också.
Kommentera

zigge: Jo, den där Dalton-killen ser för rolig ut när han blir arg :)

Vi får hoppas att den där matchen lockar folk till på lördag.
Kommentera

Mano: Ja härlig seger, kul att se halvfånen Samuelsson go bananas över det mesta, allt från domslut till eget spel! :-)  Påsen, nog hade han väl 3-4 halvchanser, som inte var allt för långt från mål? Lite mer skärpa/bett, hade han kunnat avgjort själv. Visst, inte den snabbaste, verkar ibland slöa till, men håller sig framför mål o tar kampen där.  Spännande se HV på lördag, ny plattmatch elr fortsätter resan uppåt för vårt hjärtelag?
Kommentera

J F K: Absolut, Janos gjorde ett par grejer igår som gjorde en extra gråhårig. Men med tanke på hur mycket han skapar varje match så får man ju verkligen vara glad åt hans återkomst. Han ser ju absolut ut att vara god för 30-40 pinnar om han fortsätter få speltid.
Och om man jämför med hur mycket en sådan som Skröder bidrar med åt båda håll än så länge... 
Å andra sidan håller jag ödmjuk ton och hoppas på att Påsen framåt november har skakat loss tjälen i benen och börjat bidra med poäng. 

Kommentera

Monno: Jag menar bara att det vore skönt om han kunde slipa bort de värsta chansningarna. Han är kreativ, jobbar hårdare än jag väntat mig över hela isen och jag är väldigt positivt överraskad:)
Kommentera

J F K: Visst ställde Hari till det ibland. Men överlag tycker jag han imponerat. Åtminstone sett till vad jag trodde han skulle prestera på förhand. Han får ju styra i andra PP formationen och jag tycker han gör det bra. Visst dom situationer du nämner är ju en miss i protokollet. Men han vågar iaf och leder ju interna poängligan inte helt orättvist. =)
Kommentera

ULTIMAVICI: Tyvärr är det så, men vi får glädja oss över att nu är det Leksand som har krisstämpeln hängande över sig. Hade någon frågat mig innan serien hur många poäng vi slulle haft efter tre matcher så hade jag svarat ~3. Örebro hemma är en plump, men SAIK borta och FBK borta är matcher man normalt inte räknar poäng på alls...

Nu fick Skröder en helt obegriplig etta av ortens sagoblad. Visst var han långt ifrån sina kedjakamrater, men samtidigt tror jag att han kan bli riktigt bra i den kedjan. Flanagan SKA ha mycket puck, Possler ska våga utmanaa och utnyttja sin speed och därför vill jag ha en elaking som kan försvara dem, ta striden framför mål och skjuta på det mesta som rör sig.

Ritola passar bättre i en kedja där han naturligt får mycket puck. Det känns som om han är lite rappare i höst och när han samtidigt blivit lite mer inriktad mot mål kan detta bli riktigt bra.!

Roche och Torp är inte roliga med puck stundtals. Torp för att han borde inte spela svårt och Roche för att han ska förvisso spela svårt, men inte så in i h-vete svårt att han spelar fast sig lite då och då. I egen zon eller som sista gubbe på blålinjen får han gärna ha lite större marginaler.

Hari är förresten också föremål för min ilska. Dels en vansinnig indianare som det tack och lov blev offside på, men någon idiotisk grej där han åker upp mot blålinjen med pucken vilket gör det oerhört svårt för backen. Den gången hade han lätt kunnat spela kedjekamraten som kunna skjuta, men nu fick han själv ta en utvisning för att förhindra ett friläge. 

En stor anledning att PP är så bra är att vi har tre så pass pucksäkra killar som styr. Possler och Flanagan är så pass bra att ingen törs stöta på den när de har pucken under kontroll och då kan vi i lite lugn och ro sätta upp PP. Tidigare har vi haft Ritola på sin höjd, men nu har vi nästan alltid en person (inkluderande Roche) som har tålamod med pucken och kan skapa lugn.

Kommentera

HV71 - Frölunda: 5-0
SAIK - LHC: 4-1
FBK - Modo: 2-6
Sammanfattning från tidningar och media: HV71 var grymma och Tedenby hade uppvisning, Skellefteå mosade Linköping och juniorerna visade vägen, och slutligen Färjestad var klappkassa denna match.
Jobbigt att ens nämna att Modo höjt sig och gjorde säsongens bästa match?
Kommentera

Tycket man spelar helt annan box play ikväll! Visst mål i 5 mot 3. Men det får man som ta.
Men boxen idag var mkt mer avvägd. När FBK inte hade kontroll låg man på hårt. Men så fort dom etablerade tryck var man betydligt mer avvaktande. Som man spelade på ledningen i 3e var mästerligt!
Kommentera

Rytter: Skönt med 3 poäng. 
Men hur fan ska man kunna spela på hockey? Vad talade för att MODO skulle vinna, och att vi dessutom skulle vinna stort? Kul men helt omöjligt att gissa.

Hade detta resultat varit i fotboll och superettan med nåt Södertäljelag, då hade det varit utredning om spelfusk.

Ändå fall frammåt, inte på något sätt en bra match, FBK var inte nådigt slarviga och slapphänta. Vilket vi uttnyttjade väl! Sen har vi tur, vi bjuder FBK på 3-4lägen i första. RIktigt vassa lägen dessutom. Med lite otur så hade det inte varit match efter dessa. Tror vi dessutom slarvade eftersom det var osäkerhet i laget, vi låg inte rätt för att vi slarvade i positionsspelet.

Kul att Adam fick vinna sin första SHL match!

#77, är inte han väl omständig och hur många gånger ska han försöka vänta ut motståndaren när han är puckförare, innan han upptäcker att det går inte i SHL?

Hari är min nästa straffskytt! 

Kommentera

Arlansk:

Kan du förklara lite närmare varför du bara tror att modo tar 63p i årets serie?

Kommentera

J F K:

Startk att åka ner till Karlstad och komma hem med 3p och dessutom bra spel. 

-Viktigt att Possler och Flanagan börjar göra poäng.

-Olofsson ska nog inte slå nästa straff

-Kempe passar inte på blå i PP, men är en fantastisk spelare på genombrott, bra teknik, stark, snabb och vågar utmana

-Nättinen har inte gjort något större avtryck än, men tror att vi har ett sparkapital där. När han kommer i matchform kan han bli en bra SHL spelare. Tycker han ser stark ut, vågar gå in i närkamper samtidigt som han har teknik i sig.

-Men viktigast är nog att vi har en första center i Flanagan efter misslyckandet i fjol, tycker han passar perfekt in hos oss.

-Önerud har hittat sin plats i PP. Framför mål.

Nej njut av detta nu och börja sedan laddada för HV hemma på lördag, det kommer bli en riktig värdemätare.

Kommentera

J F K:Kul med tre poäng. Runt 60 kvar.
Kommentera

Sawchuk: Mindre storlek och bättre skridskoåkning. Kom fram oerhört tidigt och blandar oerhört mellan bra saker och katastrofala. Framförallt kommer felen för att han försöker vara konstruktiv även när han borde spela enkelt.
Liknelsen med Hedman är inte dum. Han lär inte gå lika tidigt i draften då Hedmans storlek är mer premierad än skridskoåkningen.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Vart är publiksiffrorna på väg?

3500 i Gävle igår och 4400 i Karlstad idag, en oroväckande trend.

Kommentera

Sawchuk: Finns vissa likheter, dock vill jag minnas att Hedman var än mer offensiv i den åldern.
Kommentera

Sawchuk:

Nu väntar man bara på att Hedman ska sänka någon viktig spelare med 3 sek kvar, sedan går Wallin ut i tidningarna och säger att det gäller att hålla upp huvudet tills matchen är slut.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Kyllington påminner en del om en ung Viktor Hedman.

Redigerad kommentar

Kommentera

BP ser mycket mycket bättre ut, nu stannar 2 spelare och tar sin spelare även när pucken blir låst i rundlarna. Bra där Modo, man får acceptera att det inte går att stressa på samma sätt när zonerna vuxit så pass.

Redigerad kommentar

Kommentera

Missade första perioden men detta bådar gott

Stor skillnad idag jämfört med tidigare matcher

I natt sover man gott

Kommentera

Sawchuk:

Samtidigt ska sägas att vi fått målen vid rätt tillfällen och att FBK inte varit så duktiga på att stressa och pressa oss. Vi leder rättvist men som du sa, vi ska inte tro att vi är världsmästare för att vi klär av FBK på bortaplan. 

Men troligen en riktigt viktig seger för laget. HAde varit jobbigt med tre raka nollor.

Kommentera

Sawchuk: Tänkte vara petig och säga att vi gått bort oss ett par fler ggr än en, men tror tamejtusan du har rätt. De allvarligaste gångerna är det slarv med pucken och lite halvdana passningar som ställt till det.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Såg reprisen nu och det var Öhman som stod för assist, riktigt vackert.

Kommentera

Rytter:

Det som är riktigt roligt är att vi endast gått bort oss en enda gång på hela matchen i det statiska försvarsspelet i egen zon. Det är världsklass och det trodde jag aldrig att Modo skulle kunna fixa på så kort tid. 

Idag har slarvet kommit i spelet med puck istället och det är lättare att rätta till.

Ska bli kul att se om vi kan hålla disciplinen på Lördag.

Kommentera

Rytter: Tror du tänker på Berka, var bara en person men gnällde för 10
Kommentera

Sawchuk:

Skönt att se att du inte hör till grink*karna här som endast skriver när det går dåligt och sedan inte ger ifrån sig ett ljud när det går bra. 

Var det Öhman som assisterade till 6-2 målet. Jag trodde det var Flanagan men kan ha sett fel.

Kommentera

Undrar om vi någonsin lyckats få Färjestad såhär uppgivna? Närmare att vi gör 4 till än att Färjestad lyckas göra ett
Kommentera

Rytter:

Min positivitet förtjänar man, det har Modo gjort ikväll ;)

52 omgångar till med tålamod och hårt jobb i grundspelet så blir det kanske kanske slutspel.

Vi får inte tro vi är världsmästare nu bara och börja spela nonchalant igen.

Kommentera

Sawchuk:

Kul att höra att du är positiv ;-)

Ja Flanagan är allt som Hensick inte var.

Kommentera

Snyggaste målet sedan Sundström, Skröder och den norska trollkarlens dagar
Kommentera

Nu är det roligt att se hockey. 6-2

Kommentera

Rytter:

Flanagan har riktigt riktigt bra händer och vänder på en femöring. Han kommer baba bli bättre och bättre i vinter, så liten så han kan göra succe här och ändå bli kvar.

Länge sedan man såg Modo ha lekstuga.

Man får sova gott inatt och längta till Lördag :)

Mot HV måste vi vara ännu mer disciplinerade, slarvet med puck  ikväll är onödigt.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Oj oj oj vilket jävla mål!

Kommentera

Rytter: Snygg skottfint Flanagan, kyligt Possler.
Kommentera

Så skönt och viktigt! Rätt spelare som fick göra målet och assist på Flanagan.
Kommentera

Rytter:

JA!!

Possler efter ett bra spel. Flanagan riktigt härlig.

Kommentera

Sawchuk:

Även Krill har lekstuga, och öser på med poäng. Gör ont att veta att han spelat för oss ifall vi kunnat matcha budet.

Nu vill jag se att vi klarar av att stänga ner en match. Fortsätter vi slarva kan det lika gärna bli 4-4 fort som du säger.

Kommentera

Rytter:

Mycket bättre disciplin och tålamod i spelet utan puck. Vilket också ger mer tryck i spelvändningarna.

Vi förlorar pucken i fel lägen vilket resulterar i flera farliga kontringar, detta måste rättas till. Det kunde faktiskt varit fyra lika då vi började slarva efter 4-1 målet. Man får aldrig frångå sin Game Plan bara för att man leder.

Vi kan nog inte förvänta oss så här lätta mål i alla matcher men kan vi spela med disciplinen vi gjort stora delar av den här matchen resten av säsongen så är jag inte lika orolig längre. Jag skulle dock gärna se ett eller två spetsförvärv för att vara på den säkra sidan.

Roche och Torp är de som slarvar mest.

Tedenby har lekstuga med Frölunda, blir en svettig match på Lördag.

Kommentera

Tedenby har en rolig kväll. Synd attt det inte är i vårat lag, men det var nog aldrig ens nära.

Kommentera

Färjestad har ett stort omklädningsrum, men det ser ju för jäkla B ut.

Kommentera

J F K:

Ta bort Kempe från blå i PP. Andra gången han ska göra en finta skott titta andra hållet och passa och missar pucken så det blir en farlig spelvändning.

Kommentera

1629010 · »